부모애착과 학교적응간의 관계에서 스마트폰 중독과 외상후 성장의 매개효과 The mediating effects of post-traumatic growth and the smartphone addiction in the relationship between parents attachment and school adjustment원문보기
본 연구는 부모애착과 학교적응간의 관계에서 스마트폰중독과 외상후 성장의 매개효과가 있는지 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 이를 검증하기 위해 설정한 연구문제는 첫째, 부모애착, 스마트폰 중독, 외상후 성장, 학교적응은 어떤 관계가 있는가? 둘째, 부모애착, 스마트폰 중독, 외상후 성장, 학교적응 구조모형은 어떠한 구조적 관계가 있는가? 셋째, 부모애착과 학교적응간의 관계에서 중독과 외상후 성장은 매개효과가 있는가로 설정하였다. 연구대상은 서울, 경기, 인천지역에 거주하는 고등학생에게 총 340부의 설문지를 배부하고 316부의 설문지를 회수하였다. 그 중 외상을 경험이 있다고 응답한 221명의 자료를 연구에 사용하였다. ...
본 연구는 부모애착과 학교적응간의 관계에서 스마트폰중독과 외상후 성장의 매개효과가 있는지 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 이를 검증하기 위해 설정한 연구문제는 첫째, 부모애착, 스마트폰 중독, 외상후 성장, 학교적응은 어떤 관계가 있는가? 둘째, 부모애착, 스마트폰 중독, 외상후 성장, 학교적응 구조모형은 어떠한 구조적 관계가 있는가? 셋째, 부모애착과 학교적응간의 관계에서 중독과 외상후 성장은 매개효과가 있는가로 설정하였다. 연구대상은 서울, 경기, 인천지역에 거주하는 고등학생에게 총 340부의 설문지를 배부하고 316부의 설문지를 회수하였다. 그 중 외상을 경험이 있다고 응답한 221명의 자료를 연구에 사용하였다. SPSS 20.0와 AMOS 20.0을 사용하여 빈도분석, 상관분석, 구조모형검증, 매개효과 분석을 위해 Bootstrap을 사용하였다. 이러한 과정을 거쳐 나타난 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모애착과 외상후 성장과 학교적응과의 관계는 유의한 정적인 상관관계를 나타냈고, 스마트폰 중독과의 관계는 유의한 부적인 상관관계를 나타냈다. 둘째, 부모애착과 학교적응과의 관계를 스마트폰 중독과 외상후 성장이 매개하는 구조모형 검증결과 양호한 적합도를 보였다. 따라서 본 연구의 구조모형은 자료에 적합하다고 볼 수 있다. 셋째, 부모애착이 학교적응에 직접적인 영향을 주면서 또한 스마트폰 중독과 외상후 성장을 통하여 간접적으로 영향을 주는 매개효과를 나타냈다. 부모애착은 학교적응에 직접영향을 미치기도 하지만 스마트폰 중독과 외상후 성장을 통해 학교적응에 영향을 미치는 것이다. 따라서 스마트폰 중독의 수준을 낮추고, 자기 자신의 가능성을 가지고 감사하는 삶을 살아가는 방법을 청소년들에게 제시한다면 효과적인 적응을 가져올 수 있을 것으로 본다. 특히 청소년 시기에 타인과의 관계에서 상처를 받고, 학업과 과업에 힘든 상황에서는 자신에 대한 성장가능성과 내적인 힘을 기르면 학교적응적인 면에서 성장과 발달을 이룰 수 있을 것으로 본다. 또한 상담사와의 긍정적인 관계는 청소년기에 부모와의 관계만큼 중요한 환경적인 변인이다. 현실적, 실제적인 관계보다 스마트폰을 통한 온라인상의 즉각적인 상호작용에 익숙해진 청소년들에게 진정한 관계의 중요성을 인식시켜주는 것이 중요하다. 또한 상담사와의 애착관계 통해 청소년들에게 심리적인 자원이 발달할 수 있게 도와주는 것도 필요하다. 또한 애착형성이 어려운 청소년들이 스마트폰 중독에 물들고 있는데 스마트폰 중독을 치료할 수 있는 프로그램이나 상담활동을 통해 중독에서 벗어나게 한다면 학교적응에 도움이 될 것이다. 외상 스트레스를 예방하고 외상후 성장을 일으키는 요소 중 인지적인 과정을 살펴보면 자신이 외상사건의 발생과 해결의 주체임을 깨닫는 것이다. 인지적 요소 중 자신이 어떻게 개입하였는지 또한 어떤 영향을 미쳤는지 생각하고 받아들임으로 일어나는 것이 반추이다. 외상을 경험하게 되는 상황에 대한 긍정적 재평가 뿐만 아니라 상황에 대한 정확한 인식이 중요하다. 정확한 인식이란 외상의 발달 및 전개, 원인에 대한 객관적인 인식을 포함되는데 상담의 장면에서 정확한 인식을 통하여 외상후 성장이 일어날 수 있도록 도와주는 것이 필요하다.
본 연구는 부모애착과 학교적응간의 관계에서 스마트폰중독과 외상후 성장의 매개효과가 있는지 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 이를 검증하기 위해 설정한 연구문제는 첫째, 부모애착, 스마트폰 중독, 외상후 성장, 학교적응은 어떤 관계가 있는가? 둘째, 부모애착, 스마트폰 중독, 외상후 성장, 학교적응 구조모형은 어떠한 구조적 관계가 있는가? 셋째, 부모애착과 학교적응간의 관계에서 중독과 외상후 성장은 매개효과가 있는가로 설정하였다. 연구대상은 서울, 경기, 인천지역에 거주하는 고등학생에게 총 340부의 설문지를 배부하고 316부의 설문지를 회수하였다. 그 중 외상을 경험이 있다고 응답한 221명의 자료를 연구에 사용하였다. SPSS 20.0와 AMOS 20.0을 사용하여 빈도분석, 상관분석, 구조모형검증, 매개효과 분석을 위해 Bootstrap을 사용하였다. 이러한 과정을 거쳐 나타난 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모애착과 외상후 성장과 학교적응과의 관계는 유의한 정적인 상관관계를 나타냈고, 스마트폰 중독과의 관계는 유의한 부적인 상관관계를 나타냈다. 둘째, 부모애착과 학교적응과의 관계를 스마트폰 중독과 외상후 성장이 매개하는 구조모형 검증결과 양호한 적합도를 보였다. 따라서 본 연구의 구조모형은 자료에 적합하다고 볼 수 있다. 셋째, 부모애착이 학교적응에 직접적인 영향을 주면서 또한 스마트폰 중독과 외상후 성장을 통하여 간접적으로 영향을 주는 매개효과를 나타냈다. 부모애착은 학교적응에 직접영향을 미치기도 하지만 스마트폰 중독과 외상후 성장을 통해 학교적응에 영향을 미치는 것이다. 따라서 스마트폰 중독의 수준을 낮추고, 자기 자신의 가능성을 가지고 감사하는 삶을 살아가는 방법을 청소년들에게 제시한다면 효과적인 적응을 가져올 수 있을 것으로 본다. 특히 청소년 시기에 타인과의 관계에서 상처를 받고, 학업과 과업에 힘든 상황에서는 자신에 대한 성장가능성과 내적인 힘을 기르면 학교적응적인 면에서 성장과 발달을 이룰 수 있을 것으로 본다. 또한 상담사와의 긍정적인 관계는 청소년기에 부모와의 관계만큼 중요한 환경적인 변인이다. 현실적, 실제적인 관계보다 스마트폰을 통한 온라인상의 즉각적인 상호작용에 익숙해진 청소년들에게 진정한 관계의 중요성을 인식시켜주는 것이 중요하다. 또한 상담사와의 애착관계 통해 청소년들에게 심리적인 자원이 발달할 수 있게 도와주는 것도 필요하다. 또한 애착형성이 어려운 청소년들이 스마트폰 중독에 물들고 있는데 스마트폰 중독을 치료할 수 있는 프로그램이나 상담활동을 통해 중독에서 벗어나게 한다면 학교적응에 도움이 될 것이다. 외상 스트레스를 예방하고 외상후 성장을 일으키는 요소 중 인지적인 과정을 살펴보면 자신이 외상사건의 발생과 해결의 주체임을 깨닫는 것이다. 인지적 요소 중 자신이 어떻게 개입하였는지 또한 어떤 영향을 미쳤는지 생각하고 받아들임으로 일어나는 것이 반추이다. 외상을 경험하게 되는 상황에 대한 긍정적 재평가 뿐만 아니라 상황에 대한 정확한 인식이 중요하다. 정확한 인식이란 외상의 발달 및 전개, 원인에 대한 객관적인 인식을 포함되는데 상담의 장면에서 정확한 인식을 통하여 외상후 성장이 일어날 수 있도록 도와주는 것이 필요하다.
This study was an aim to examine whether the mediating effects of smartphone addiction and posttraumatic growth is in the relationship between parents attachment and school adjustment. What are this research problem set in order to verify this , first, parent attachment, smartphone addiction, p...
This study was an aim to examine whether the mediating effects of smartphone addiction and posttraumatic growth is in the relationship between parents attachment and school adjustment. What are this research problem set in order to verify this , first, parent attachment, smartphone addiction, posttraumatic growth, school adjustment related? Second, parents love, smartphone addiction, posttraumatic growth, school adjustment structure model - are these any structural relationship? Third, it was set to check whether addiction and posttraumatic growth have a mediating effect in the relationship between parents attachment and school adjustment . The subjects of high school students residing in Seoul, Gyeonggi, Incheon were distributed total of 340 questionnaires and collected 316 questionnaires. Among the 221 patients that have experienced a trauma the response data were used in the study. By using SPSS 20.0 and AMOS 20.0, Bootstrap was used for frequency analysis, correlation analysis, structural model validation, mediating effect analysis. The results of this study indicated through this process are as follows. First, the relationship among parents attachment, posttraumatic growth and school adaptation showed significant static relationship and that of smartphone addiction was a significant correlation. Second, smartphone addiction and posttraumatic growth mediate the relationship between parent attachment and school adaptation and then the structural model validation results showed a good fit. Therefore, the structural model of this study can be viewed as suitable to the material. Third, parents attachment gave a direct impact on school adaptation and also indicated the mediating effects affecting indirectly through a smartphone addiction and posttraumatic growth. Parent attachment will affect the school adaptation but also through smartphone addiction and posttraumatic growth directly affects the school adaptation. Therefore, lowering the levels of smartphone addiction, giving young people how to live a thankful life with their own possibilities, we can hope to bring an effective adaptation. Especially they are hurt in relationships with others in the youth group and if they try to improve their potential possibilities and inner strength, they are able to achieve growth and development in terms of school adaptation under a tough situation on school life and academic tasks. In addition, positive relationship with counselors is as an important environmental factors as relationships with parents during adolescence. It is important to recognize the importance of giving real relationship to young people accustomed to an immediate interaction online via smartphone than realistic, an actual relationship. Also, we need to help them develop psychological resources through advisors' attachment. Adolescents experiencing a difficult forming attachment are becoming addicted to the smartphone, getting out of addition through counseling programs and activities to treat smartphone addiction is a helpful in school adaptation. Looking at the prevention of trauma stress and cognitive processes of the factors that cause posttraumatic growth, they will realize that they are the subject of a solution and the occurrence of traumatic events. Young people need to think whether they are involved in how cognitive factors and then must accept the results by reflecting on what had to happen. The correct recognition of the conditions as well as positive re-evaluation of the situation that experience trauma is important. Correct recognition includes development of trauma, launching, objective awareness of the causes. It is necessary to help them occur posttraumatic growth through an accurate recognition at the scene of counseling.
This study was an aim to examine whether the mediating effects of smartphone addiction and posttraumatic growth is in the relationship between parents attachment and school adjustment. What are this research problem set in order to verify this , first, parent attachment, smartphone addiction, posttraumatic growth, school adjustment related? Second, parents love, smartphone addiction, posttraumatic growth, school adjustment structure model - are these any structural relationship? Third, it was set to check whether addiction and posttraumatic growth have a mediating effect in the relationship between parents attachment and school adjustment . The subjects of high school students residing in Seoul, Gyeonggi, Incheon were distributed total of 340 questionnaires and collected 316 questionnaires. Among the 221 patients that have experienced a trauma the response data were used in the study. By using SPSS 20.0 and AMOS 20.0, Bootstrap was used for frequency analysis, correlation analysis, structural model validation, mediating effect analysis. The results of this study indicated through this process are as follows. First, the relationship among parents attachment, posttraumatic growth and school adaptation showed significant static relationship and that of smartphone addiction was a significant correlation. Second, smartphone addiction and posttraumatic growth mediate the relationship between parent attachment and school adaptation and then the structural model validation results showed a good fit. Therefore, the structural model of this study can be viewed as suitable to the material. Third, parents attachment gave a direct impact on school adaptation and also indicated the mediating effects affecting indirectly through a smartphone addiction and posttraumatic growth. Parent attachment will affect the school adaptation but also through smartphone addiction and posttraumatic growth directly affects the school adaptation. Therefore, lowering the levels of smartphone addiction, giving young people how to live a thankful life with their own possibilities, we can hope to bring an effective adaptation. Especially they are hurt in relationships with others in the youth group and if they try to improve their potential possibilities and inner strength, they are able to achieve growth and development in terms of school adaptation under a tough situation on school life and academic tasks. In addition, positive relationship with counselors is as an important environmental factors as relationships with parents during adolescence. It is important to recognize the importance of giving real relationship to young people accustomed to an immediate interaction online via smartphone than realistic, an actual relationship. Also, we need to help them develop psychological resources through advisors' attachment. Adolescents experiencing a difficult forming attachment are becoming addicted to the smartphone, getting out of addition through counseling programs and activities to treat smartphone addiction is a helpful in school adaptation. Looking at the prevention of trauma stress and cognitive processes of the factors that cause posttraumatic growth, they will realize that they are the subject of a solution and the occurrence of traumatic events. Young people need to think whether they are involved in how cognitive factors and then must accept the results by reflecting on what had to happen. The correct recognition of the conditions as well as positive re-evaluation of the situation that experience trauma is important. Correct recognition includes development of trauma, launching, objective awareness of the causes. It is necessary to help them occur posttraumatic growth through an accurate recognition at the scene of counseling.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.