천지 만물은 우주운행의 자연적 질서를 통하여 생성(生成)과 성쇠(盛衰), 소멸(消滅)하며 끊임없이 주기적으로 그 형체를 변화시켜간다. 그러므로 주역(周易)에서는 “한 번은 음(陰)이 되고 한 번은 양(陽)이 되는 것을 일러 도(道)라고 한다.”고 하였으며, “역(易)에 태극(太極)이 있으니, 이것이 양의(兩儀)를 낳고, 양의가 사상(四象)을 낳고, 사상이 팔괘(八卦)를 낳는다, 생(生)하고 생하는 것을 역(易)이라 이른다.”고 하였다. 끊임없는 생성과 변화의 과정은 역(易)의 근본적인 모습이며 지속되는 과정이다. 우주만물은 변(變)함으로써 동(動)하고 동함으로써 생(生)하며 일정한 주기를 가지고 반복되고 있음을 알 수 있다.
역학(易學)은 천지자연의 변화 질서를 이해하고 생장수장과 생로병사, 인간 삶에 대해 회의를 하는 과정에서 형성되었으며, 예지욕구를 통한 미래예측에 관한 학문이다. 끊임없이 계속 진행되는 변화의 규율 속에서 인간은 쉼 없이 정진하고 커다란 발전을 가져오기 위해 적극적으로 자신의 미래를 예지하고자 한다. 따라서 인간은 다른 동물과 다르게 인류가 지구상에 존재한 이래로 “점치는 인간”인 “호모 아우구란스(homo augurans)”로 한결같이 존재해 오고 있는 까닭도 바로 이 때문이다.
따라서 역학이란 변화를 연구하는 학문이라고 할 수 있으며, 역학에서 변화를 설명하는 도구로 음양․오행․사상․팔괘가 있고, 거기에 구궁(九宮)이라는 개념도 함께 사용한다. 변화를 궁구(窮究)하기 위해서는 시간의 흐름에 따른 공간의 변화를 파악하여 길흉을 논하여야 한다.
역학이란 그 근본이 하도(河圖)·낙서(洛書)이고, 하도·낙서란 거북과 말에 그려진 상(象)이 근본이며, 다시 그 상에 나타난 수(數)가 근본이다. 즉 하도·낙서는 천지자연의 이치와 기운을 상(象)과 천지지수(天地之數)의 이수(理數)로써 변화지도(變化之道)를 나타내고 있다.
하도·낙서는 천지 만물의 생성의 원리와 변화의 원리를 밝히고 있는 역(易)의 근원인 것이다. 구궁은 하도를 체(體)로하고, 낙서를 용(用)으로 한다. 구궁이란 변화를 설명하는 도구로서 시간과 공간 그리고 인간이 착종(錯綜)된 ...
천지 만물은 우주운행의 자연적 질서를 통하여 생성(生成)과 성쇠(盛衰), 소멸(消滅)하며 끊임없이 주기적으로 그 형체를 변화시켜간다. 그러므로 주역(周易)에서는 “한 번은 음(陰)이 되고 한 번은 양(陽)이 되는 것을 일러 도(道)라고 한다.”고 하였으며, “역(易)에 태극(太極)이 있으니, 이것이 양의(兩儀)를 낳고, 양의가 사상(四象)을 낳고, 사상이 팔괘(八卦)를 낳는다, 생(生)하고 생하는 것을 역(易)이라 이른다.”고 하였다. 끊임없는 생성과 변화의 과정은 역(易)의 근본적인 모습이며 지속되는 과정이다. 우주만물은 변(變)함으로써 동(動)하고 동함으로써 생(生)하며 일정한 주기를 가지고 반복되고 있음을 알 수 있다.
역학(易學)은 천지자연의 변화 질서를 이해하고 생장수장과 생로병사, 인간 삶에 대해 회의를 하는 과정에서 형성되었으며, 예지욕구를 통한 미래예측에 관한 학문이다. 끊임없이 계속 진행되는 변화의 규율 속에서 인간은 쉼 없이 정진하고 커다란 발전을 가져오기 위해 적극적으로 자신의 미래를 예지하고자 한다. 따라서 인간은 다른 동물과 다르게 인류가 지구상에 존재한 이래로 “점치는 인간”인 “호모 아우구란스(homo augurans)”로 한결같이 존재해 오고 있는 까닭도 바로 이 때문이다.
따라서 역학이란 변화를 연구하는 학문이라고 할 수 있으며, 역학에서 변화를 설명하는 도구로 음양․오행․사상․팔괘가 있고, 거기에 구궁(九宮)이라는 개념도 함께 사용한다. 변화를 궁구(窮究)하기 위해서는 시간의 흐름에 따른 공간의 변화를 파악하여 길흉을 논하여야 한다.
역학이란 그 근본이 하도(河圖)·낙서(洛書)이고, 하도·낙서란 거북과 말에 그려진 상(象)이 근본이며, 다시 그 상에 나타난 수(數)가 근본이다. 즉 하도·낙서는 천지자연의 이치와 기운을 상(象)과 천지지수(天地之數)의 이수(理數)로써 변화지도(變化之道)를 나타내고 있다.
하도·낙서는 천지 만물의 생성의 원리와 변화의 원리를 밝히고 있는 역(易)의 근원인 것이다. 구궁은 하도를 체(體)로하고, 낙서를 용(用)으로 한다. 구궁이란 변화를 설명하는 도구로서 시간과 공간 그리고 인간이 착종(錯綜)된 3차원의 공간개념을 의미한다. 또한, 시공간의 에너지 변화를 해석하는 도구로써 공간의 영역을 표시하며, 시간의 흐름 속에 존재하는 시공간인 우주를 의미한다. 주역 괘(卦)의 상(象)과 수(數)를 바탕으로 한 구궁의 시공간에서의 변화를 키워드로 삼아 결과를 추산한다. 따라서 우리는 구궁에 내재된 이치를 탐구함으로서 미래의 변화 예측이 가능한 것이다.
기문둔갑과 현공풍수학, 구성기학 등은 이러한 하도·낙서의 구궁 운행 법칙에 의해 이론이 형성된 학문들이다. 각 궁의 기운 변화 즉 시간에 따른 방위와 공간 기운의 변화를 다루는 학문이다. 따라서 학문적 밑바탕이 되어 사용된 구궁을 궁구하고 이해함으로써 시공간의 변화를 인지하여 미래예측이 가능한 것이다. 인간이 이러한 변화의 규율을 이해하고, 시공간에 따라 변화하는 주변 상황에 대응한다면 무한히 성숙해나갈 수 있으며, 개인의 성장은 물론 사회의 발전도 가져올 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 첫째는 하도와 낙서의 본래적 면목을 통한 구궁의 운행법칙을 구명하는데 있다. 둘째는 하도와 낙서의 구궁을 바탕으로 변화의 원리가 활용되고 있는 학문체계들을 고찰하고 비교 분석함으로서 학문적 정체성을 올바르게 정립하는데 있다. 셋째는 구궁을 활용하는 학문들이 시간의 흐름에 따라 변화하는 시공간의 기운을 활용하여 인사(人事)에서 목적을 달성할 수 있도록 도와주는 추길피흉(趨吉避凶)하는 학문으로서의 논리성과 타탕성을 재조명하는데 있다. 이런 과정을 통해서 역학이 미래예측학문으로서 올바르게 자리매김하고 보다 높은 차원의 문화현상으로 발전해나가는데 기여함을 목적으로 한다.
천지 만물은 우주운행의 자연적 질서를 통하여 생성(生成)과 성쇠(盛衰), 소멸(消滅)하며 끊임없이 주기적으로 그 형체를 변화시켜간다. 그러므로 주역(周易)에서는 “한 번은 음(陰)이 되고 한 번은 양(陽)이 되는 것을 일러 도(道)라고 한다.”고 하였으며, “역(易)에 태극(太極)이 있으니, 이것이 양의(兩儀)를 낳고, 양의가 사상(四象)을 낳고, 사상이 팔괘(八卦)를 낳는다, 생(生)하고 생하는 것을 역(易)이라 이른다.”고 하였다. 끊임없는 생성과 변화의 과정은 역(易)의 근본적인 모습이며 지속되는 과정이다. 우주만물은 변(變)함으로써 동(動)하고 동함으로써 생(生)하며 일정한 주기를 가지고 반복되고 있음을 알 수 있다.
역학(易學)은 천지자연의 변화 질서를 이해하고 생장수장과 생로병사, 인간 삶에 대해 회의를 하는 과정에서 형성되었으며, 예지욕구를 통한 미래예측에 관한 학문이다. 끊임없이 계속 진행되는 변화의 규율 속에서 인간은 쉼 없이 정진하고 커다란 발전을 가져오기 위해 적극적으로 자신의 미래를 예지하고자 한다. 따라서 인간은 다른 동물과 다르게 인류가 지구상에 존재한 이래로 “점치는 인간”인 “호모 아우구란스(homo augurans)”로 한결같이 존재해 오고 있는 까닭도 바로 이 때문이다.
따라서 역학이란 변화를 연구하는 학문이라고 할 수 있으며, 역학에서 변화를 설명하는 도구로 음양․오행․사상․팔괘가 있고, 거기에 구궁(九宮)이라는 개념도 함께 사용한다. 변화를 궁구(窮究)하기 위해서는 시간의 흐름에 따른 공간의 변화를 파악하여 길흉을 논하여야 한다.
역학이란 그 근본이 하도(河圖)·낙서(洛書)이고, 하도·낙서란 거북과 말에 그려진 상(象)이 근본이며, 다시 그 상에 나타난 수(數)가 근본이다. 즉 하도·낙서는 천지자연의 이치와 기운을 상(象)과 천지지수(天地之數)의 이수(理數)로써 변화지도(變化之道)를 나타내고 있다.
하도·낙서는 천지 만물의 생성의 원리와 변화의 원리를 밝히고 있는 역(易)의 근원인 것이다. 구궁은 하도를 체(體)로하고, 낙서를 용(用)으로 한다. 구궁이란 변화를 설명하는 도구로서 시간과 공간 그리고 인간이 착종(錯綜)된 3차원의 공간개념을 의미한다. 또한, 시공간의 에너지 변화를 해석하는 도구로써 공간의 영역을 표시하며, 시간의 흐름 속에 존재하는 시공간인 우주를 의미한다. 주역 괘(卦)의 상(象)과 수(數)를 바탕으로 한 구궁의 시공간에서의 변화를 키워드로 삼아 결과를 추산한다. 따라서 우리는 구궁에 내재된 이치를 탐구함으로서 미래의 변화 예측이 가능한 것이다.
기문둔갑과 현공풍수학, 구성기학 등은 이러한 하도·낙서의 구궁 운행 법칙에 의해 이론이 형성된 학문들이다. 각 궁의 기운 변화 즉 시간에 따른 방위와 공간 기운의 변화를 다루는 학문이다. 따라서 학문적 밑바탕이 되어 사용된 구궁을 궁구하고 이해함으로써 시공간의 변화를 인지하여 미래예측이 가능한 것이다. 인간이 이러한 변화의 규율을 이해하고, 시공간에 따라 변화하는 주변 상황에 대응한다면 무한히 성숙해나갈 수 있으며, 개인의 성장은 물론 사회의 발전도 가져올 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 첫째는 하도와 낙서의 본래적 면목을 통한 구궁의 운행법칙을 구명하는데 있다. 둘째는 하도와 낙서의 구궁을 바탕으로 변화의 원리가 활용되고 있는 학문체계들을 고찰하고 비교 분석함으로서 학문적 정체성을 올바르게 정립하는데 있다. 셋째는 구궁을 활용하는 학문들이 시간의 흐름에 따라 변화하는 시공간의 기운을 활용하여 인사(人事)에서 목적을 달성할 수 있도록 도와주는 추길피흉(趨吉避凶)하는 학문으로서의 논리성과 타탕성을 재조명하는데 있다. 이런 과정을 통해서 역학이 미래예측학문으로서 올바르게 자리매김하고 보다 높은 차원의 문화현상으로 발전해나가는데 기여함을 목적으로 한다.
All creatures are created, prosper, decline, and extinct, and constantly and periodically change their forms through the natural order of the operation of the universe. So, Zhouyi(The Book of Changes) says that “what becomes Yin one time and then Yang another time is called Dao” and that “There's Ta...
All creatures are created, prosper, decline, and extinct, and constantly and periodically change their forms through the natural order of the operation of the universe. So, Zhouyi(The Book of Changes) says that “what becomes Yin one time and then Yang another time is called Dao” and that “There's Taiji in Yeok(易), and Taiji creates Yin-Yang, Yin-Yang creates the four images, and the Four Images create the Eight Trigrams for divination. What creates is called Yeok.” The process of ceaseless creation and changes is a fundamental aspect of Yeok, and a persistent procedure. We can learn that all creatures move by changing themselves and live by moving, and that this repeats itself in a regular cycle. The Science of Divination was formed in the process of understanding the order in the changes of the universe, and doubting the four phases of life consisting of birth, growth, death and keeping, or those made up with birth, old age, sickness and death, and human life, and The Science of Divination is the study about predicting the future through the desire to foresee. In the rule of changes proceeding unceasingly and endlessly, humans keep moving without rest and try to predict their future actively for further development. That's why humans have been “homo augurans” meaning "humans foretelling their future" since their existence on the earth, which is different from other animals. Therefore, The Science of Divination can be considered as the study on changes, and as for the tools to explain changes in The Science of Divination, there are Yin and Yang, the Five Elements, the Four Images and the Eight Trigrams for divination, and the concept of Gugung(九宮) is included. For thorough investigation into changes, the changes in a space with the passage of time should be perceived and good or ill luck should be discussed. The foundation of The Science of Divination is Hado(河圖) and Nakseo(洛書), whose basis is the images drawn on turtles and horses, and again, the numbers on those images are the basic. In other words, Hado·Nakseo presents the Dao of changes with the reason and energy of all creatures as the reason of images and the numbers of the universe. That is, Hado·Nakseo is the foundation of Yeok that reveals the principle in the creation and changes of all creation. Gugung has Hetu as body and Luoshu as use. Gugung is the tool to explain changes, and means the concept of three-dimensional space where time, space, and humans are mixed together and related one another. In addition, it marks the domain of space as the means to interpret the changes in the energy of time and space, and refers to the universe, and the time and space existing in the flow of time. The results are estimated with the changes in time and space of Gugung grounded on the images and numbers of the trigram from Zhouyi as the keyword. Therefore, we can predict the changes in the future by studying the reason implied in Gugung. Qi Men Dun Jia, Hyungong Feng-shui theory, Nine Star Ki Astrology and etc. are the studies whose theories were formed grounded on this operation rule of Gugung with Hado·Nakseo. They investigate the changes in the energy of each Gong, namely, the changes in the energy of bearings and space as time passes. Accordingly, the future can be predicted by thoroughly investigating and understanding Gugung used as academic basis and recognizing the changes in time and space. When humans understand this rule of changes and cope with circumstances that change depending on time and space, they can mature limitlessly, and this can bring about not only individual growth but also social development.
This study aims at, first, examining the operation rule of Gugung through the original aspects of Hado·Nakseo. Second, this research also aims at correcting an academic identity properly by studying, comparing and analyzing the academic system to which the principle of changes is being applied, based on Gugung of Hado·Nakseo. Third, another goal of this study is to shedding new light on its logicality and validity as the study pursuing good luck and avoiding ill luck so that it can help studies using Gugung make use of the energy of time and space that change as time passes and accomplish their goals in personal matters. The purpose is to make contribution to helping The Science of Divination position as the study to foretell the future and develop into a higher level of cultural phenomenon through this process.
All creatures are created, prosper, decline, and extinct, and constantly and periodically change their forms through the natural order of the operation of the universe. So, Zhouyi(The Book of Changes) says that “what becomes Yin one time and then Yang another time is called Dao” and that “There's Taiji in Yeok(易), and Taiji creates Yin-Yang, Yin-Yang creates the four images, and the Four Images create the Eight Trigrams for divination. What creates is called Yeok.” The process of ceaseless creation and changes is a fundamental aspect of Yeok, and a persistent procedure. We can learn that all creatures move by changing themselves and live by moving, and that this repeats itself in a regular cycle. The Science of Divination was formed in the process of understanding the order in the changes of the universe, and doubting the four phases of life consisting of birth, growth, death and keeping, or those made up with birth, old age, sickness and death, and human life, and The Science of Divination is the study about predicting the future through the desire to foresee. In the rule of changes proceeding unceasingly and endlessly, humans keep moving without rest and try to predict their future actively for further development. That's why humans have been “homo augurans” meaning "humans foretelling their future" since their existence on the earth, which is different from other animals. Therefore, The Science of Divination can be considered as the study on changes, and as for the tools to explain changes in The Science of Divination, there are Yin and Yang, the Five Elements, the Four Images and the Eight Trigrams for divination, and the concept of Gugung(九宮) is included. For thorough investigation into changes, the changes in a space with the passage of time should be perceived and good or ill luck should be discussed. The foundation of The Science of Divination is Hado(河圖) and Nakseo(洛書), whose basis is the images drawn on turtles and horses, and again, the numbers on those images are the basic. In other words, Hado·Nakseo presents the Dao of changes with the reason and energy of all creatures as the reason of images and the numbers of the universe. That is, Hado·Nakseo is the foundation of Yeok that reveals the principle in the creation and changes of all creation. Gugung has Hetu as body and Luoshu as use. Gugung is the tool to explain changes, and means the concept of three-dimensional space where time, space, and humans are mixed together and related one another. In addition, it marks the domain of space as the means to interpret the changes in the energy of time and space, and refers to the universe, and the time and space existing in the flow of time. The results are estimated with the changes in time and space of Gugung grounded on the images and numbers of the trigram from Zhouyi as the keyword. Therefore, we can predict the changes in the future by studying the reason implied in Gugung. Qi Men Dun Jia, Hyungong Feng-shui theory, Nine Star Ki Astrology and etc. are the studies whose theories were formed grounded on this operation rule of Gugung with Hado·Nakseo. They investigate the changes in the energy of each Gong, namely, the changes in the energy of bearings and space as time passes. Accordingly, the future can be predicted by thoroughly investigating and understanding Gugung used as academic basis and recognizing the changes in time and space. When humans understand this rule of changes and cope with circumstances that change depending on time and space, they can mature limitlessly, and this can bring about not only individual growth but also social development.
This study aims at, first, examining the operation rule of Gugung through the original aspects of Hado·Nakseo. Second, this research also aims at correcting an academic identity properly by studying, comparing and analyzing the academic system to which the principle of changes is being applied, based on Gugung of Hado·Nakseo. Third, another goal of this study is to shedding new light on its logicality and validity as the study pursuing good luck and avoiding ill luck so that it can help studies using Gugung make use of the energy of time and space that change as time passes and accomplish their goals in personal matters. The purpose is to make contribution to helping The Science of Divination position as the study to foretell the future and develop into a higher level of cultural phenomenon through this process.
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