모바일게임 시장이 2012년에서 2015년 사이에 300% 이상의 성장률을 거두게 된다. 모바일게임의 발전에 따라 모바일 게임도 PC 온라인게임처럼 수익모델에 대한 중요도가 증가하고 있다. 하지만 대부분 수익모델이 PC 온라인의 장점을 가지고 온부분이며 모바일에서 극대화할 수 있는 부분을 가지고 수익모델의 변화가 필요하다. 본 논문에서는 모바일 게임에서 아직 적용하지 않은 UCC를 가지고 수익모델을 제시하였다. UCC 형 수익모델은 UCC의 장단점에 대한 분석을 하고 여러 가지 적용된 사례를 통한 유저들의 반응과 수요분석을 분석된 내용을 토대로 모바일 게임에 맞는 UCC 형 수익모델을 설계하였으며 설계의 내용을 유저, 개발자, ...
모바일게임 시장이 2012년에서 2015년 사이에 300% 이상의 성장률을 거두게 된다. 모바일게임의 발전에 따라 모바일 게임도 PC 온라인게임처럼 수익모델에 대한 중요도가 증가하고 있다. 하지만 대부분 수익모델이 PC 온라인의 장점을 가지고 온부분이며 모바일에서 극대화할 수 있는 부분을 가지고 수익모델의 변화가 필요하다. 본 논문에서는 모바일 게임에서 아직 적용하지 않은 UCC를 가지고 수익모델을 제시하였다. UCC 형 수익모델은 UCC의 장단점에 대한 분석을 하고 여러 가지 적용된 사례를 통한 유저들의 반응과 수요분석을 분석된 내용을 토대로 모바일 게임에 맞는 UCC 형 수익모델을 설계하였으며 설계의 내용을 유저, 개발자, 게임학 교수들의 FGI를 통한 설계 검증을 하였다. 검증 결과 모든 응답자가 실제로 모바일에서는 해당 수익모델을 경험해 본 적은 없다고 하였으며 구성은 전체적으로 PC와 모바일의 연동 구성이 좋았다는 의견이 있었으며 유저들이 아이템을 올려서 거래하는 상점에서는 분류되어 있어서 검색하기 쉽게 구성이 되어야 한다고 하였다. 수익적인 부분에서는 자신이 원하는 상품을 자유자재로 만들 수 있다는 점에서 수익성이 좋을 것이라고 응답하였고 퀄리티가 낮은 상품들의 검수가 필요하며 해당 수익모델에 게임적인 요소가 추가된다면 유저들의 구매 욕구가 상승할 것이라고 응답했다. 실제로 설계한 내용의 수익모델이 개발을 진행하고 적용하는 데 있어서 적합하다는 결론이 나왔다. 본 논문의 연구방식을 기초로 향후 새로운 수익모델을 개발하고 차후 설계한 내용을 가지고 개발이 진행되어 수익모델 개발에 기초가 되기를 바란다.
모바일게임 시장이 2012년에서 2015년 사이에 300% 이상의 성장률을 거두게 된다. 모바일게임의 발전에 따라 모바일 게임도 PC 온라인게임처럼 수익모델에 대한 중요도가 증가하고 있다. 하지만 대부분 수익모델이 PC 온라인의 장점을 가지고 온부분이며 모바일에서 극대화할 수 있는 부분을 가지고 수익모델의 변화가 필요하다. 본 논문에서는 모바일 게임에서 아직 적용하지 않은 UCC를 가지고 수익모델을 제시하였다. UCC 형 수익모델은 UCC의 장단점에 대한 분석을 하고 여러 가지 적용된 사례를 통한 유저들의 반응과 수요분석을 분석된 내용을 토대로 모바일 게임에 맞는 UCC 형 수익모델을 설계하였으며 설계의 내용을 유저, 개발자, 게임학 교수들의 FGI를 통한 설계 검증을 하였다. 검증 결과 모든 응답자가 실제로 모바일에서는 해당 수익모델을 경험해 본 적은 없다고 하였으며 구성은 전체적으로 PC와 모바일의 연동 구성이 좋았다는 의견이 있었으며 유저들이 아이템을 올려서 거래하는 상점에서는 분류되어 있어서 검색하기 쉽게 구성이 되어야 한다고 하였다. 수익적인 부분에서는 자신이 원하는 상품을 자유자재로 만들 수 있다는 점에서 수익성이 좋을 것이라고 응답하였고 퀄리티가 낮은 상품들의 검수가 필요하며 해당 수익모델에 게임적인 요소가 추가된다면 유저들의 구매 욕구가 상승할 것이라고 응답했다. 실제로 설계한 내용의 수익모델이 개발을 진행하고 적용하는 데 있어서 적합하다는 결론이 나왔다. 본 논문의 연구방식을 기초로 향후 새로운 수익모델을 개발하고 차후 설계한 내용을 가지고 개발이 진행되어 수익모델 개발에 기초가 되기를 바란다.
The mobile game market grew by 300% between 2012 and 2015. As a result, the importance of revenue models for mobile games is increasing, as it is for PC online games. However, most of the profit models were based on advantages of online PC games, and need to be changed in a way that can maximize pro...
The mobile game market grew by 300% between 2012 and 2015. As a result, the importance of revenue models for mobile games is increasing, as it is for PC online games. However, most of the profit models were based on advantages of online PC games, and need to be changed in a way that can maximize profit of mobile games. This study proposed a profit model based on UCC, which has not been applied to mobile games. The UCC-based profit model was designed by analyzing advantages and disadvantages of UCC and response and demand of users found in many cases, and was tested by using FGI of users, developers, and game-related professors. All respondents answered they did not experience the proposed profit model in mobile games and, in the overall configuration, the interlocking between PC and the mobile received a positive feedback. Also, the respondents suggested items must be classified and easily searched by users when they trade the items in the store. As for the profit, respondents expected the model to be profitable because users can customize products, and suggested low-quality products be tested and game-related elements added to the proposed model in order to increase purchase intention of users. The proposed profit model was found suitable for application to the profit model, in conclusion. I hope this study helps develop a new profit model in the future.
The mobile game market grew by 300% between 2012 and 2015. As a result, the importance of revenue models for mobile games is increasing, as it is for PC online games. However, most of the profit models were based on advantages of online PC games, and need to be changed in a way that can maximize profit of mobile games. This study proposed a profit model based on UCC, which has not been applied to mobile games. The UCC-based profit model was designed by analyzing advantages and disadvantages of UCC and response and demand of users found in many cases, and was tested by using FGI of users, developers, and game-related professors. All respondents answered they did not experience the proposed profit model in mobile games and, in the overall configuration, the interlocking between PC and the mobile received a positive feedback. Also, the respondents suggested items must be classified and easily searched by users when they trade the items in the store. As for the profit, respondents expected the model to be profitable because users can customize products, and suggested low-quality products be tested and game-related elements added to the proposed model in order to increase purchase intention of users. The proposed profit model was found suitable for application to the profit model, in conclusion. I hope this study helps develop a new profit model in the future.
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