병영생활전문상담관 제도는 '05년 부터 군내 사고예방을 위해 도입된 이후 현재까지 10년 이상 운영되어 왔으며, 그 효율성과 효과성을 높이기 위한해 많은 연구가 있었고 이를 통해 제도가 개선되어 왔다. 그럼에도 불구하고 '14년 00부대 임병장 총기난사와 00부대 윤일병 구타 사망사건 등 사회적으로 큰 파장을 일으킨 대형사고가 일어나고 있으며 군내 자살율 또한 주목할 만큼 줄어들고 있지는 않다.
이에 본 연구는 병영생활전문상담관 운영의 실태를 분석하여 문제점을 식별해 보고, 식별된 문제점을 보완할 수 있는 방법을 탐색하여,...
병영생활전문상담관 제도는 '05년 부터 군내 사고예방을 위해 도입된 이후 현재까지 10년 이상 운영되어 왔으며, 그 효율성과 효과성을 높이기 위한해 많은 연구가 있었고 이를 통해 제도가 개선되어 왔다. 그럼에도 불구하고 '14년 00부대 임병장 총기난사와 00부대 윤일병 구타 사망사건 등 사회적으로 큰 파장을 일으킨 대형사고가 일어나고 있으며 군내 자살율 또한 주목할 만큼 줄어들고 있지는 않다.
이에 본 연구는 병영생활전문상담관 운영의 실태를 분석하여 문제점을 식별해 보고, 식별된 문제점을 보완할 수 있는 방법을 탐색하여, 병영생활전문상담관 운영의 효율적인 개선방안을 도출함으로써 궁극적으로 군 전투력 향상에 기여하기 위한 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 연구대상은 육군의 병영생활전문상담관을 대상으로 하였으며 자료조사는 E-mail을 통한 설문과 전화 인터뷰를 실시하였다. 조사내용은 상담관 기본현황, 상담업무 실태, 상담관의 상담업무에 대한 인식, 병영생활 전문상담관 운영제도 개선방안, 병영생활전문상담관 운영제도의 저해요인과 개선방안 인식 등 5가지의 대주제로 세부항목은 36문항이다. 설문자료는 각 항목별로 사례수 및 %를 산출하고 단일집단 χ² 검증을 실시하여 차이가 있는지 분석하였다,
연구를 통하여 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 병영생활전문상담관의 상담업무 실태이다. 병영생활전문상담관은 평균 2,716명당 1명이 배치되어 운영 중이며, 1일 7명의 내담자로부터 상담의뢰를 받고, 관리중인 내담자는 평균 30명이었다. 1인당 평균 상담주기는 7일이 소요되며, 상담신청 4일후에 상담관을 만날 수 있다. 상담회시는 1개월 동안 3회시의 상담으로 종결하며, 상담방법은 주로 내담자를 방문하는 방식으로 상담을 진행하고 있다. 상담을 위해 이동하는 시간은 평균 78분으로 나타났다. 상담을 제외한 행정업무 시간은평균 102분이었으며 평균 상담시간은 53분으로 1일 최대 7명을 상담한다.
둘째, 병영생활전문상담관의 상담업무에 대한 인식으로 알아본 운영의 주요 문제
점이다. 상담업무의 주요 저해요인으로는 근무여건 및 상담관 처우 / 복지, 상담업무에 전문적이지 않은 지휘관에 의한 통제, 계약직 근무로 인한 전문성 결여, 전 군을 통합한 병영생활전문상담관 업무 소관부서의 부재로 통합성 결여 등이었으며 상담관들의 군 의료 및 복지시설 이용 제한 등은 현장에서 느끼는 사기저하의 요인이었다.
셋째, 연구결과로 도출된 병영생활전문상담관 운영의 주요 개선방안은 병영생활전문상담관 권역(지역)별 배치 운영, 상담방법을 상담관의 부대방문에서 내담자의 상담관 방문 방식으로 개선, 병영생활전문상담관을 효율적으로 관리하는 전담부서 운영, 현 또래상담제도를 병영생활전문상담관과 연계하여 운영, 상담업무 개선을 위한 병영생활전문상담관 기본 근무여건 및 처우 개선이다.
연구결과의 특징은 병영생활전문상담관 운영방식과 업무특성에 관해 세부적으로 연구되었다는 점이다. 기존의 선행연구는 민간조직이 통합연구 등 거시적인 연구와 개인 상담활동 등 미시적인 연구까지 다양한 영역에서 연구되어 왔으나 운영측면의 접근은 다소 부족한 면이 있었다. 본 연구에서는 병영생활전문상담관의 업무패턴을 분석하여 효율적인 운영에 대한 개선방안을 제시한 점이 다른 연구와 차별화된 특징
이라 하겠다. 병영생활전문상담관 업무수행 관련 조사자료는 병영생활전문상담관 운영측면의 후속연구에 많은 도움이 될 것이다. 본 논문은 병영생활전문상담관 운영의 실태를 되짚어 보고, 상담관 운영의 효율성을 보다 개선시킬 수 있는 부분을 탐색하여 개선방안을 제시함으로서 궁극적으로는 군 전투력 발전에 기여 하는데 의의가 있다.
병영생활전문상담관 제도는 '05년 부터 군내 사고예방을 위해 도입된 이후 현재까지 10년 이상 운영되어 왔으며, 그 효율성과 효과성을 높이기 위한해 많은 연구가 있었고 이를 통해 제도가 개선되어 왔다. 그럼에도 불구하고 '14년 00부대 임병장 총기난사와 00부대 윤일병 구타 사망사건 등 사회적으로 큰 파장을 일으킨 대형사고가 일어나고 있으며 군내 자살율 또한 주목할 만큼 줄어들고 있지는 않다.
이에 본 연구는 병영생활전문상담관 운영의 실태를 분석하여 문제점을 식별해 보고, 식별된 문제점을 보완할 수 있는 방법을 탐색하여, 병영생활전문상담관 운영의 효율적인 개선방안을 도출함으로써 궁극적으로 군 전투력 향상에 기여하기 위한 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 연구대상은 육군의 병영생활전문상담관을 대상으로 하였으며 자료조사는 E-mail을 통한 설문과 전화 인터뷰를 실시하였다. 조사내용은 상담관 기본현황, 상담업무 실태, 상담관의 상담업무에 대한 인식, 병영생활 전문상담관 운영제도 개선방안, 병영생활전문상담관 운영제도의 저해요인과 개선방안 인식 등 5가지의 대주제로 세부항목은 36문항이다. 설문자료는 각 항목별로 사례수 및 %를 산출하고 단일집단 χ² 검증을 실시하여 차이가 있는지 분석하였다,
연구를 통하여 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 병영생활전문상담관의 상담업무 실태이다. 병영생활전문상담관은 평균 2,716명당 1명이 배치되어 운영 중이며, 1일 7명의 내담자로부터 상담의뢰를 받고, 관리중인 내담자는 평균 30명이었다. 1인당 평균 상담주기는 7일이 소요되며, 상담신청 4일후에 상담관을 만날 수 있다. 상담회시는 1개월 동안 3회시의 상담으로 종결하며, 상담방법은 주로 내담자를 방문하는 방식으로 상담을 진행하고 있다. 상담을 위해 이동하는 시간은 평균 78분으로 나타났다. 상담을 제외한 행정업무 시간은평균 102분이었으며 평균 상담시간은 53분으로 1일 최대 7명을 상담한다.
둘째, 병영생활전문상담관의 상담업무에 대한 인식으로 알아본 운영의 주요 문제
점이다. 상담업무의 주요 저해요인으로는 근무여건 및 상담관 처우 / 복지, 상담업무에 전문적이지 않은 지휘관에 의한 통제, 계약직 근무로 인한 전문성 결여, 전 군을 통합한 병영생활전문상담관 업무 소관부서의 부재로 통합성 결여 등이었으며 상담관들의 군 의료 및 복지시설 이용 제한 등은 현장에서 느끼는 사기저하의 요인이었다.
셋째, 연구결과로 도출된 병영생활전문상담관 운영의 주요 개선방안은 병영생활전문상담관 권역(지역)별 배치 운영, 상담방법을 상담관의 부대방문에서 내담자의 상담관 방문 방식으로 개선, 병영생활전문상담관을 효율적으로 관리하는 전담부서 운영, 현 또래상담제도를 병영생활전문상담관과 연계하여 운영, 상담업무 개선을 위한 병영생활전문상담관 기본 근무여건 및 처우 개선이다.
연구결과의 특징은 병영생활전문상담관 운영방식과 업무특성에 관해 세부적으로 연구되었다는 점이다. 기존의 선행연구는 민간조직이 통합연구 등 거시적인 연구와 개인 상담활동 등 미시적인 연구까지 다양한 영역에서 연구되어 왔으나 운영측면의 접근은 다소 부족한 면이 있었다. 본 연구에서는 병영생활전문상담관의 업무패턴을 분석하여 효율적인 운영에 대한 개선방안을 제시한 점이 다른 연구와 차별화된 특징
이라 하겠다. 병영생활전문상담관 업무수행 관련 조사자료는 병영생활전문상담관 운영측면의 후속연구에 많은 도움이 될 것이다. 본 논문은 병영생활전문상담관 운영의 실태를 되짚어 보고, 상담관 운영의 효율성을 보다 개선시킬 수 있는 부분을 탐색하여 개선방안을 제시함으로서 궁극적으로는 군 전투력 발전에 기여 하는데 의의가 있다.
Since 2005, Military Counseling service has been provided to soldiers to prevent accidents in the military and, to promote its effectiveness and efficiency, Defense Department has conducted various researches. Nevertheless, numerous accidents such as the random gun fire accident of Lim sergeant and ...
Since 2005, Military Counseling service has been provided to soldiers to prevent accidents in the military and, to promote its effectiveness and efficiency, Defense Department has conducted various researches. Nevertheless, numerous accidents such as the random gun fire accident of Lim sergeant and the beating accident of Yoon private first class resulting in death in 2014 occurred and, rippled enormous social effects. Also, statistics shows that suicide rate has not been decreased noticeably.
This study, thus, examines the actual condition of management of military counseling service to verify problems, and, draw efficient improvement methods through finding ways to redeem clarified problems, eventually contributing to the development of the military. Counselors of military counseling service in the army were surveyed, using e-mail and phone-call. The study is composited with 5 main themes (the present condition of counselors, the actual condition of counseling works, understanding of counselors, impediments in the system, and possible improvement plans), and 36 subsections. Questionnaire survey is analyzed by using χ²
Principal conclusions of this research are in followings. First, by accumulating the data, the study statistically exhibits the actual condition of counselors. One counselor, on average, is placed for 2,716 people, consults 7 clients per a day, manages 30 clients, and need 4 days to confront the person after a request. The consultation cycle is usually 7 days. The average time that a counselor takes to interview a client is 53 minutes, yet, considering the average duration, the maximum number of clients that a counselor can have is 7 people. In addition, a counselor meets a client 3 times in a month, and concludes the case. Counselors mainly visit the military base of clients to continue consultations. Because of the movement, the average time spending on the road is 78 minutes. Administrative works take up 103 minutes per a day.
Problems that decrease its efficiency and effectiveness are also disclosed through this research. Negative working condition and welfare of a counselor, management of the system by an unprofessional military executive, the lack of professionalism of contract workers, and the absence of a section that manages and controls military counseling system in the army are seen as main problems that need to be revised. Also, welfare infrastructures and hospitals in the military are not provided to counselors, downgrading their morale.
Finally, resolutions of various problems are considered to improve the circumstance. Solutions drawn from the study are regional placement of counselors, changing the consultation way from counselor visiting client to client visiting counselor, creating a department that controls the service, administrating it with Peer counseling service, and providing better working conditions and treatment.
The major difference between the study and other studies is that it thoroughly analyzes the system by investigating details. Existing studies had revealed diverse researches such as a comprehensive study conducted by a nongovernmental organization, and microscopic observation on personal counseling activity. However, close inspection on the management part had been studied insufficiently. The study is differentiated by presenting improvement plans that changes the system efficiently and effectively through analyzing vocational patterns of counselors. Data collected to assay working conditions of counselors will greatly benefit following studies on management of the service. Therefore, the purpose of this study is to strengthen the ability and morale of the military by providing effective and efficient improvement plans of military counseling system, which is closely related to morale of soldiers.
Since 2005, Military Counseling service has been provided to soldiers to prevent accidents in the military and, to promote its effectiveness and efficiency, Defense Department has conducted various researches. Nevertheless, numerous accidents such as the random gun fire accident of Lim sergeant and the beating accident of Yoon private first class resulting in death in 2014 occurred and, rippled enormous social effects. Also, statistics shows that suicide rate has not been decreased noticeably.
This study, thus, examines the actual condition of management of military counseling service to verify problems, and, draw efficient improvement methods through finding ways to redeem clarified problems, eventually contributing to the development of the military. Counselors of military counseling service in the army were surveyed, using e-mail and phone-call. The study is composited with 5 main themes (the present condition of counselors, the actual condition of counseling works, understanding of counselors, impediments in the system, and possible improvement plans), and 36 subsections. Questionnaire survey is analyzed by using χ²
Principal conclusions of this research are in followings. First, by accumulating the data, the study statistically exhibits the actual condition of counselors. One counselor, on average, is placed for 2,716 people, consults 7 clients per a day, manages 30 clients, and need 4 days to confront the person after a request. The consultation cycle is usually 7 days. The average time that a counselor takes to interview a client is 53 minutes, yet, considering the average duration, the maximum number of clients that a counselor can have is 7 people. In addition, a counselor meets a client 3 times in a month, and concludes the case. Counselors mainly visit the military base of clients to continue consultations. Because of the movement, the average time spending on the road is 78 minutes. Administrative works take up 103 minutes per a day.
Problems that decrease its efficiency and effectiveness are also disclosed through this research. Negative working condition and welfare of a counselor, management of the system by an unprofessional military executive, the lack of professionalism of contract workers, and the absence of a section that manages and controls military counseling system in the army are seen as main problems that need to be revised. Also, welfare infrastructures and hospitals in the military are not provided to counselors, downgrading their morale.
Finally, resolutions of various problems are considered to improve the circumstance. Solutions drawn from the study are regional placement of counselors, changing the consultation way from counselor visiting client to client visiting counselor, creating a department that controls the service, administrating it with Peer counseling service, and providing better working conditions and treatment.
The major difference between the study and other studies is that it thoroughly analyzes the system by investigating details. Existing studies had revealed diverse researches such as a comprehensive study conducted by a nongovernmental organization, and microscopic observation on personal counseling activity. However, close inspection on the management part had been studied insufficiently. The study is differentiated by presenting improvement plans that changes the system efficiently and effectively through analyzing vocational patterns of counselors. Data collected to assay working conditions of counselors will greatly benefit following studies on management of the service. Therefore, the purpose of this study is to strengthen the ability and morale of the military by providing effective and efficient improvement plans of military counseling system, which is closely related to morale of soldiers.
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