민간직업훈련기관에서 담임교사의 역할에 대한 훈련기관장, 훈련교사 및 훈련생의 중요도 인식에 대한 연구 A research on importance perception of the vocational training principal, teacher and trainees about the role of the Class teacher in private Vocational Training Institute원문보기
실업률이 높아질수록 많은 실업자들이 직업훈련을 받아 취업을 하는 사례가 많아지면서 직업훈련의 중요성이 더욱 강조되고 있는 시점이다. 또한 최근 민간직업훈련기관에서는 업무를 분업화해서 직업훈련을 운영하고 있다. 그 중 담임교사는 모든 역할의 중심에서 그리고 훈련생과 가장 밀접한 위치에서 중요한 역할을 맡고 있으나 직업훈련 담임교사에 대한 선행연구가 없는 실정이다. 그러므로 담임교사의 역할 중 우선적으로 요구되어지는 역할이 무엇인지를 확인하여 담임교사의 역할을 정립해 제시 함으로써 직업훈련발전에 기여하고자 하는데 본 연구의 목적이 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 민간직업훈련기관에서 집단(훈련기관 장, 훈련교사, 훈련생)모두가 중요하게 인식하는 담임교사 역할이 무엇인 가? 그리고 집단(훈련기관장, 훈련교사, 훈련생)별 중요도 인식에 차이가 있는가? 라는 연구문제를 설정하였다. 연구문제 분석을 위해 ...
실업률이 높아질수록 많은 실업자들이 직업훈련을 받아 취업을 하는 사례가 많아지면서 직업훈련의 중요성이 더욱 강조되고 있는 시점이다. 또한 최근 민간직업훈련기관에서는 업무를 분업화해서 직업훈련을 운영하고 있다. 그 중 담임교사는 모든 역할의 중심에서 그리고 훈련생과 가장 밀접한 위치에서 중요한 역할을 맡고 있으나 직업훈련 담임교사에 대한 선행연구가 없는 실정이다. 그러므로 담임교사의 역할 중 우선적으로 요구되어지는 역할이 무엇인지를 확인하여 담임교사의 역할을 정립해 제시 함으로써 직업훈련발전에 기여하고자 하는데 본 연구의 목적이 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 민간직업훈련기관에서 집단(훈련기관 장, 훈련교사, 훈련생)모두가 중요하게 인식하는 담임교사 역할이 무엇인 가? 그리고 집단(훈련기관장, 훈련교사, 훈련생)별 중요도 인식에 차이가 있는가? 라는 연구문제를 설정하였다. 연구문제 분석을 위해 t검정을 실시하여 각 역할별로 중요도 평균값과 실행수준 평균값의 차이를 확인하고 Borich 요구도 및 The Locus for Focus 모델을 활용하여 요구분석을 실시하였다. 본 연구의 결과 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 민간직업훈련기관에서 집단(훈련기관장, 훈련교사, 훈련생) 모두가 중요하게 인식하는 담임교사의 역할이 무엇인지 알아본 결과 세 집단 모두는 “수료예정자 및 수료생에게 취업알선하기”, “수료생 사후관리(취업지원 및 사후상담)하기”, “진로설계를 위해 수강생과 주기적으로 상담하기” 역할이 직업훈련 담임교사의 최우선 역할이라고 인식하는 것으로 나타났 다. 3개의 최우순 역할은 ‘취업’ 및 ‘진로설계’라는 단어로 취업과 관련된 공통점이 있어 실업자직업훈련의 목적인 ‘취업’과 같았다. 그러므로 직업 훈련 담임교사는 담임교사 역할 중에서 ‘취업’과 관련된 역할을 최우선적 으로 집중해야 할 것이다. 차순위 역할은 “수강생 모집하기”, “산업체 수요조사 하기”, “신기술 전달을 위한 지속적인 연수(지식습득)하기”, “상담자로서의 역량강화를 위한 연수(자기계발)하기”, “동기부여를 위해 수강생과 주기적으로 상담하기”, “수강생 개개인의 특성을 파악하기”역할로 총 6개의 역할이 나타났다. 둘째, 민간직업훈련기관에서 담임교사 역할에 대한 집단(훈련기관장, 훈련교사, 훈련생)별 중요도 인식에 차이가 있는지 알아본 결과 집단별로 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단별로 어떤 역할이 최우선 역할로 나타 났는지 자세히 살펴보면 다음과 같다. 훈련생집단에서는 담임교사의 최우선 역할이 “수료생 사후관리(취업지원 및 사후상담)하기”, “수료예정자 및 수료생에게 취업알선하기”의 취업과 관련된 역할과 “동기부여를 위해 수강생과 주기적으로 상담하기”, “고 충사항을 듣고 해결해주기 위해 수강생과 상담하기”, “진로설계를 위해 수강생과 주기적으로 상담하기”의 상담과 관련된 역할로 나타났다. 즉 훈련생은 담임교사의 최우선 역할을 ‘취업’과 ‘상담’이라고 인식하는 것으로볼 수 있다. 훈련기관장집단에서는 담임교사의 최우선 역할이 “수료예정자 및 수료 생에게 취업알선하기”, “수강생 모집하기”, “상급기관의 평가를 대비한 행정업무하기”의 역할로 나타났는데 3개의 최우선 역할들의 공통점은 실업 자직업훈련의 전반적인 흐름과 관련된 역할이라는 것이다. 실업자 직업훈 련의 전반적인 흐름을 살펴보면 훈련기관은 정부로부터 과정승인을 받은 후 양질의 훈련생을 ‘모집’해야 과정운영 및 취업실적이 용이하며, 훈련생 에게 ‘취업알선’을 잘 해야 취업률이 높아진다. 그리고 높은 취업률은 상급기관의 ‘평가’에 긍정적 영향을 주게 되며 평가결과가 좋아야 다음 해과정승인을 잘 받을 수 있어 훈련을 실시하게 된다. 이런 흐름의 각 요소에 모집, 취업, 평가 단어가 있고, 담임교사의 최우선 역할과 같다. 즉 훈련기관장은 담임교사의 역할이 직업훈련 전반에 있어서 중요다고 인식하고 있는 것으로 볼 수 있다. 훈련교사집단에서는 “직업훈련 행정이해를 위한 연수(자기계발)하기” 역할 1개만이 최우선 역할로 나타났다. 이는 최근 NCS 및 직업훈련이수 자평가와 같은 새로운 제도들이 생기고, 기관평가 및 과정승인통합심사 그리고 우수기관선정과 같은 행정적 제도들이 급변하는 상황에서 훈련교사 스스로가 그 흐름을 못 따라가고 있다고 인식하는 것으로 볼 수 있다. 또한 집단별 최우선 역할과 차순위 역할을 역할영역별로 비교 분석한 결과 집단별로 중요시 하는 역할영역이 다르게 나타났다. 훈련기관장은 담임교사 역할은 학급운영(행정)영역의 역할이 중요하다고 인식하는 것으로 나타나 상급기관의 기관평가 및 인증평가와 같은 행정적 업무가 중요 하므로 담임교사의 역할도 그와 관련된 역할이 중요하다고 인식 하는 것으로 볼 수 있다. 반면, 훈련생은 학급운영(행정)영역의 역할은 취업과 관련된 역할만 중요하다고 인식하고 그와 더불어 동기부여 및 진로설계 그리고 고충해결과 같은 생활지도(상담)영역의 역할이 더 중요하다고 인식 하
실업률이 높아질수록 많은 실업자들이 직업훈련을 받아 취업을 하는 사례가 많아지면서 직업훈련의 중요성이 더욱 강조되고 있는 시점이다. 또한 최근 민간직업훈련기관에서는 업무를 분업화해서 직업훈련을 운영하고 있다. 그 중 담임교사는 모든 역할의 중심에서 그리고 훈련생과 가장 밀접한 위치에서 중요한 역할을 맡고 있으나 직업훈련 담임교사에 대한 선행연구가 없는 실정이다. 그러므로 담임교사의 역할 중 우선적으로 요구되어지는 역할이 무엇인지를 확인하여 담임교사의 역할을 정립해 제시 함으로써 직업훈련발전에 기여하고자 하는데 본 연구의 목적이 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 민간직업훈련기관에서 집단(훈련기관 장, 훈련교사, 훈련생)모두가 중요하게 인식하는 담임교사 역할이 무엇인 가? 그리고 집단(훈련기관장, 훈련교사, 훈련생)별 중요도 인식에 차이가 있는가? 라는 연구문제를 설정하였다. 연구문제 분석을 위해 t검정을 실시하여 각 역할별로 중요도 평균값과 실행수준 평균값의 차이를 확인하고 Borich 요구도 및 The Locus for Focus 모델을 활용하여 요구분석을 실시하였다. 본 연구의 결과 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 민간직업훈련기관에서 집단(훈련기관장, 훈련교사, 훈련생) 모두가 중요하게 인식하는 담임교사의 역할이 무엇인지 알아본 결과 세 집단 모두는 “수료예정자 및 수료생에게 취업알선하기”, “수료생 사후관리(취업지원 및 사후상담)하기”, “진로설계를 위해 수강생과 주기적으로 상담하기” 역할이 직업훈련 담임교사의 최우선 역할이라고 인식하는 것으로 나타났 다. 3개의 최우순 역할은 ‘취업’ 및 ‘진로설계’라는 단어로 취업과 관련된 공통점이 있어 실업자직업훈련의 목적인 ‘취업’과 같았다. 그러므로 직업 훈련 담임교사는 담임교사 역할 중에서 ‘취업’과 관련된 역할을 최우선적 으로 집중해야 할 것이다. 차순위 역할은 “수강생 모집하기”, “산업체 수요조사 하기”, “신기술 전달을 위한 지속적인 연수(지식습득)하기”, “상담자로서의 역량강화를 위한 연수(자기계발)하기”, “동기부여를 위해 수강생과 주기적으로 상담하기”, “수강생 개개인의 특성을 파악하기”역할로 총 6개의 역할이 나타났다. 둘째, 민간직업훈련기관에서 담임교사 역할에 대한 집단(훈련기관장, 훈련교사, 훈련생)별 중요도 인식에 차이가 있는지 알아본 결과 집단별로 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단별로 어떤 역할이 최우선 역할로 나타 났는지 자세히 살펴보면 다음과 같다. 훈련생집단에서는 담임교사의 최우선 역할이 “수료생 사후관리(취업지원 및 사후상담)하기”, “수료예정자 및 수료생에게 취업알선하기”의 취업과 관련된 역할과 “동기부여를 위해 수강생과 주기적으로 상담하기”, “고 충사항을 듣고 해결해주기 위해 수강생과 상담하기”, “진로설계를 위해 수강생과 주기적으로 상담하기”의 상담과 관련된 역할로 나타났다. 즉 훈련생은 담임교사의 최우선 역할을 ‘취업’과 ‘상담’이라고 인식하는 것으로볼 수 있다. 훈련기관장집단에서는 담임교사의 최우선 역할이 “수료예정자 및 수료 생에게 취업알선하기”, “수강생 모집하기”, “상급기관의 평가를 대비한 행정업무하기”의 역할로 나타났는데 3개의 최우선 역할들의 공통점은 실업 자직업훈련의 전반적인 흐름과 관련된 역할이라는 것이다. 실업자 직업훈 련의 전반적인 흐름을 살펴보면 훈련기관은 정부로부터 과정승인을 받은 후 양질의 훈련생을 ‘모집’해야 과정운영 및 취업실적이 용이하며, 훈련생 에게 ‘취업알선’을 잘 해야 취업률이 높아진다. 그리고 높은 취업률은 상급기관의 ‘평가’에 긍정적 영향을 주게 되며 평가결과가 좋아야 다음 해과정승인을 잘 받을 수 있어 훈련을 실시하게 된다. 이런 흐름의 각 요소에 모집, 취업, 평가 단어가 있고, 담임교사의 최우선 역할과 같다. 즉 훈련기관장은 담임교사의 역할이 직업훈련 전반에 있어서 중요다고 인식하고 있는 것으로 볼 수 있다. 훈련교사집단에서는 “직업훈련 행정이해를 위한 연수(자기계발)하기” 역할 1개만이 최우선 역할로 나타났다. 이는 최근 NCS 및 직업훈련이수 자평가와 같은 새로운 제도들이 생기고, 기관평가 및 과정승인통합심사 그리고 우수기관선정과 같은 행정적 제도들이 급변하는 상황에서 훈련교사 스스로가 그 흐름을 못 따라가고 있다고 인식하는 것으로 볼 수 있다. 또한 집단별 최우선 역할과 차순위 역할을 역할영역별로 비교 분석한 결과 집단별로 중요시 하는 역할영역이 다르게 나타났다. 훈련기관장은 담임교사 역할은 학급운영(행정)영역의 역할이 중요하다고 인식하는 것으로 나타나 상급기관의 기관평가 및 인증평가와 같은 행정적 업무가 중요 하므로 담임교사의 역할도 그와 관련된 역할이 중요하다고 인식 하는 것으로 볼 수 있다. 반면, 훈련생은 학급운영(행정)영역의 역할은 취업과 관련된 역할만 중요하다고 인식하고 그와 더불어 동기부여 및 진로설계 그리고 고충해결과 같은 생활지도(상담)영역의 역할이 더 중요하다고 인식 하
Now, the importance of Vocational Training is stressed because of the increasing unemployment rate as well as the increased difficulty in finding employment. Also recently, private Vocational Training Institute is managing Vocational training by treating the business division of labor. Meanwhile, Ev...
Now, the importance of Vocational Training is stressed because of the increasing unemployment rate as well as the increased difficulty in finding employment. Also recently, private Vocational Training Institute is managing Vocational training by treating the business division of labor. Meanwhile, Even though class teachers are most closely related to trainees, there are no earlier studies on the class teachers of Vocational training. Therefore, the purpose of this study is to contribute to the development of Vocational training, by confirming the primary roles of class teachers and by presenting what the established of the roles of class teachers are. The research question was set up on the recognition of the importance of the whole group (training principal, teacher, trainees) and each group for the purpose of this study. T-test was conducted for an analysis of the research to check the gap between average amounts in order of priority, level of practice, and performed needs by using Borich needs and The Locus Focus model. The result of this research is as follows First, it is presented that all three groups(training principal, teacher, trainees) recognize primary roles of class teachers as follows ; “job placement for predestinator finished or men who complete”, “follow-up management of men who complete (support for job appliance or follow-up counseling) ”, “ regular counseling with trainees for setting the career) The 3 primary roles have the words ‘employment’ and ‘setting the career’ which is in common with the purpose of the job training for the unemployed, which is ‘employment’. Therefore, the class teacher should be focused on the role referring to ‘employment’ the most. The second roles are represented as 6 ; “recruiting trainees”, “ survey on demand for industrial enterprises”, “continual training (self-development) to strengthen capabilities as counselors”, “regular counseling with trainees to motivate them”, “grasping the personal quality of trainees” The second roles represent that training to acquire new technology and to strengthen capabilities as counselors is important so that we can see whole groups recognizing that ‘class teachers of job training should develop themselves continually.’ Second, it is discovered that there are some differences among groups when the recognition of groups (training principal, teacher, trainees) is compared when asked on the of importance of the role of class teachers. We can take a closer look at the primary role according to groups as follows. Trainee groups say that the primary roles of class teachers were presented as a referring to employment as: “follow-up management of men who complete (support for job appliance or follow-up counseling) ” “job placement for predestinator finished or men who complete”, and role referring to counseling like “regular counseling with trainees to motivate them”, “counseling with trainees to hear their complaints and resolve them”, “regular counseling with trainees for setting the career”. That is, we can say that the trainees recognize the primary roles of class teachers as ‘employment’ and ‘counseling’. Training principal groups say that the primary roles of class teachers are presented as: “job placement for predestinator finished or men who complete”, “recruiting trainees”, “performing administrative duties in preparation for the evaluation of superior authorities”, the common ground of which is that it is the roles referring to the overall flow of job training. The overall flow of job training is that they can perform the training when they get ‘good evaluations’ from superior authorities. It is easier to run the process or erect a performance of employment when they ‘recruit’ high quality trainees. Also the employment rate gets higher when they help them find jobs. High employment rate serves as a momentum to get a good evaluation from superior authorities again. That is, it shows that Training principal recognizes the roles of class teachers are important for the overall flow of job training. As for vocational training teachers, the primary role presented is only one role which is “training(self-development) for the administrative understanding of job training.” It shows that they recognize that class teachers are failing to follow the flow in a rapidly changing situations in which new systems such as NCS(National Competency Standards) or Evaluation of men who complete vocational training, and administrative systems as Evaluation of organization or Integrated review process of approval, and Naming outstanding organization are formed. Also the role of area importance was regarded differently according to each group in result of the comparative analysis, as the role of area of the primary and second roles of each group. Training principal recognizes the most important role of class teachers is class management (administrative area), in other words, the role of class teachers refers to the administrative performances like evaluating for organizations or reviewing certifications from superior authorities. Otherwise, trainees consider the role of employment important but the role of guidance (counseling) like motivation, setting career plan and solving difficulties is more important than anything else. And it shows that they want to overcome the anxiety of unemployment and uncertainty of employment with class teachers. In conclusion, it is presented that the order of importance is seen as similar between training principal and training teachers. However, the territorial level is seen about average between training principal and trainee. The position of hands-on workers is reflected recognition recognizing that the role of class management (administrative area) is comparatively important.
Now, the importance of Vocational Training is stressed because of the increasing unemployment rate as well as the increased difficulty in finding employment. Also recently, private Vocational Training Institute is managing Vocational training by treating the business division of labor. Meanwhile, Even though class teachers are most closely related to trainees, there are no earlier studies on the class teachers of Vocational training. Therefore, the purpose of this study is to contribute to the development of Vocational training, by confirming the primary roles of class teachers and by presenting what the established of the roles of class teachers are. The research question was set up on the recognition of the importance of the whole group (training principal, teacher, trainees) and each group for the purpose of this study. T-test was conducted for an analysis of the research to check the gap between average amounts in order of priority, level of practice, and performed needs by using Borich needs and The Locus Focus model. The result of this research is as follows First, it is presented that all three groups(training principal, teacher, trainees) recognize primary roles of class teachers as follows ; “job placement for predestinator finished or men who complete”, “follow-up management of men who complete (support for job appliance or follow-up counseling) ”, “ regular counseling with trainees for setting the career) The 3 primary roles have the words ‘employment’ and ‘setting the career’ which is in common with the purpose of the job training for the unemployed, which is ‘employment’. Therefore, the class teacher should be focused on the role referring to ‘employment’ the most. The second roles are represented as 6 ; “recruiting trainees”, “ survey on demand for industrial enterprises”, “continual training (self-development) to strengthen capabilities as counselors”, “regular counseling with trainees to motivate them”, “grasping the personal quality of trainees” The second roles represent that training to acquire new technology and to strengthen capabilities as counselors is important so that we can see whole groups recognizing that ‘class teachers of job training should develop themselves continually.’ Second, it is discovered that there are some differences among groups when the recognition of groups (training principal, teacher, trainees) is compared when asked on the of importance of the role of class teachers. We can take a closer look at the primary role according to groups as follows. Trainee groups say that the primary roles of class teachers were presented as a referring to employment as: “follow-up management of men who complete (support for job appliance or follow-up counseling) ” “job placement for predestinator finished or men who complete”, and role referring to counseling like “regular counseling with trainees to motivate them”, “counseling with trainees to hear their complaints and resolve them”, “regular counseling with trainees for setting the career”. That is, we can say that the trainees recognize the primary roles of class teachers as ‘employment’ and ‘counseling’. Training principal groups say that the primary roles of class teachers are presented as: “job placement for predestinator finished or men who complete”, “recruiting trainees”, “performing administrative duties in preparation for the evaluation of superior authorities”, the common ground of which is that it is the roles referring to the overall flow of job training. The overall flow of job training is that they can perform the training when they get ‘good evaluations’ from superior authorities. It is easier to run the process or erect a performance of employment when they ‘recruit’ high quality trainees. Also the employment rate gets higher when they help them find jobs. High employment rate serves as a momentum to get a good evaluation from superior authorities again. That is, it shows that Training principal recognizes the roles of class teachers are important for the overall flow of job training. As for vocational training teachers, the primary role presented is only one role which is “training(self-development) for the administrative understanding of job training.” It shows that they recognize that class teachers are failing to follow the flow in a rapidly changing situations in which new systems such as NCS(National Competency Standards) or Evaluation of men who complete vocational training, and administrative systems as Evaluation of organization or Integrated review process of approval, and Naming outstanding organization are formed. Also the role of area importance was regarded differently according to each group in result of the comparative analysis, as the role of area of the primary and second roles of each group. Training principal recognizes the most important role of class teachers is class management (administrative area), in other words, the role of class teachers refers to the administrative performances like evaluating for organizations or reviewing certifications from superior authorities. Otherwise, trainees consider the role of employment important but the role of guidance (counseling) like motivation, setting career plan and solving difficulties is more important than anything else. And it shows that they want to overcome the anxiety of unemployment and uncertainty of employment with class teachers. In conclusion, it is presented that the order of importance is seen as similar between training principal and training teachers. However, the territorial level is seen about average between training principal and trainee. The position of hands-on workers is reflected recognition recognizing that the role of class management (administrative area) is comparatively important.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.