본 연구의 목적은 직업능력개발훈련교사를 대상으로 교사효능감과 사회적 지지가 직무만족에 어떠한 영향을 미치는지 검증하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 제시한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감, 사회적 지지, 직무만족은 배경변인에 따른 차이가 있는가? 둘째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감, 사회적 지지, 직무만족은 상호간 어떠한 상관관계가 있는가? 셋째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감과 사회적 지지는 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가? 이다. 연구대상은 직업능력개발훈련시설에 재직 중인 직업능력개발훈련교사 210명을 대상으로 2016년 2월 15일부터 2016년 3월 31일까지 설문을 실시하였다. 연구도구로는 경기도교육연구원(2012)에서 개발한 교사효능감 척도와 사회적 지지 평가도구(Social Appraisal Scale)를 한미현과 유안진(1996)이 수정·보완한 ...
본 연구의 목적은 직업능력개발훈련교사를 대상으로 교사효능감과 사회적 지지가 직무만족에 어떠한 영향을 미치는지 검증하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 제시한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감, 사회적 지지, 직무만족은 배경변인에 따른 차이가 있는가? 둘째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감, 사회적 지지, 직무만족은 상호간 어떠한 상관관계가 있는가? 셋째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감과 사회적 지지는 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가? 이다. 연구대상은 직업능력개발훈련시설에 재직 중인 직업능력개발훈련교사 210명을 대상으로 2016년 2월 15일부터 2016년 3월 31일까지 설문을 실시하였다. 연구도구로는 경기도교육연구원(2012)에서 개발한 교사효능감 척도와 사회적 지지 평가도구(Social Appraisal Scale)를 한미현과 유안진(1996)이 수정·보완한 사회적 지지 척도, 노종희(2001)가 개발한 교사 직무만족 질문지를 본 연구의 특성에 맞게 수정하여 사용하였다. 본 연구를 위해 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램으로 분석하고, 통계 방법은 독립표본 t-test와 일원배치 분산분석(ANOVA), 상관관계 분석, 다중회귀분석을 통해 분석하였다. 이러한 연구과정을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감, 사회적 지지, 직무만족은 성별, 자격증, 산업체 경력, 교육 경력, 훈련기관 유형, 월급에 유의미한 차이를 나타냈다. 둘째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감, 사회적 지지, 직무만족 간에 정적 상관관계가 나타났다. 자기 자신을 긍정적으로 평가하고, 자신감을 가진 교사일수록 사회적 지지원들의 도움과 지지를 받게 되고, 이로 인해 교사는 적극적으로 교육에 임하게 되어 자연스럽게 직무만족이 높아지는 것을 알 수 있었다. 셋째, 교사효능감과 사회적 지지가 높을수록 직무만족에 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 교사효능감이 높은 교사는 교육에 사명과 보람을 가지고, 훈련생에 대한 관심과 더불어 적극적으로 교육 목적을 달성하기 위해 노력할 것이다. 또한, 기관장이 교사가 의욕을 가지고 근무하기에 적합한 교직 환경을 만들어주고, 동료교사와의 상호작용이 활발할수록 직무만족이 높아진다고 볼 수 있다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 본 연구에서는 직업능력개발훈련교사의 직무만족에 영향을 미치는 개인 내적 변인과 개인 환경 변인을 탐색하였다. 그 결과, 개인 내적 변인과 개인 환경 변인 모두 직업능력개발훈련교사의 직무만족에 영향을 미친다는 점을 밝혔다. 따라서 향후 직업능력개발훈련 교사의 직무만족을 높이기 위해서는 무엇보다도 이 두 가지 변인에 대한 고려가 필요하다고 할 수 있겠다. 이상의 연구결과와 시사점을 바탕으로 향후에는 직업능력개발훈련교사의 직무만족에 영향을 미치는 다양한 영향력을 살펴보는 관련 연구가 있어야할 것이다. 더 나아가 직업능력개발훈련교사의 직무만족을 높이는 구체적인 방안을 마련할 수 있는 후속연구가 요구된다.
본 연구의 목적은 직업능력개발훈련교사를 대상으로 교사효능감과 사회적 지지가 직무만족에 어떠한 영향을 미치는지 검증하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 제시한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감, 사회적 지지, 직무만족은 배경변인에 따른 차이가 있는가? 둘째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감, 사회적 지지, 직무만족은 상호간 어떠한 상관관계가 있는가? 셋째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감과 사회적 지지는 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가? 이다. 연구대상은 직업능력개발훈련시설에 재직 중인 직업능력개발훈련교사 210명을 대상으로 2016년 2월 15일부터 2016년 3월 31일까지 설문을 실시하였다. 연구도구로는 경기도교육연구원(2012)에서 개발한 교사효능감 척도와 사회적 지지 평가도구(Social Appraisal Scale)를 한미현과 유안진(1996)이 수정·보완한 사회적 지지 척도, 노종희(2001)가 개발한 교사 직무만족 질문지를 본 연구의 특성에 맞게 수정하여 사용하였다. 본 연구를 위해 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램으로 분석하고, 통계 방법은 독립표본 t-test와 일원배치 분산분석(ANOVA), 상관관계 분석, 다중회귀분석을 통해 분석하였다. 이러한 연구과정을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감, 사회적 지지, 직무만족은 성별, 자격증, 산업체 경력, 교육 경력, 훈련기관 유형, 월급에 유의미한 차이를 나타냈다. 둘째, 직업능력개발훈련교사의 교사효능감, 사회적 지지, 직무만족 간에 정적 상관관계가 나타났다. 자기 자신을 긍정적으로 평가하고, 자신감을 가진 교사일수록 사회적 지지원들의 도움과 지지를 받게 되고, 이로 인해 교사는 적극적으로 교육에 임하게 되어 자연스럽게 직무만족이 높아지는 것을 알 수 있었다. 셋째, 교사효능감과 사회적 지지가 높을수록 직무만족에 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 교사효능감이 높은 교사는 교육에 사명과 보람을 가지고, 훈련생에 대한 관심과 더불어 적극적으로 교육 목적을 달성하기 위해 노력할 것이다. 또한, 기관장이 교사가 의욕을 가지고 근무하기에 적합한 교직 환경을 만들어주고, 동료교사와의 상호작용이 활발할수록 직무만족이 높아진다고 볼 수 있다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 본 연구에서는 직업능력개발훈련교사의 직무만족에 영향을 미치는 개인 내적 변인과 개인 환경 변인을 탐색하였다. 그 결과, 개인 내적 변인과 개인 환경 변인 모두 직업능력개발훈련교사의 직무만족에 영향을 미친다는 점을 밝혔다. 따라서 향후 직업능력개발훈련 교사의 직무만족을 높이기 위해서는 무엇보다도 이 두 가지 변인에 대한 고려가 필요하다고 할 수 있겠다. 이상의 연구결과와 시사점을 바탕으로 향후에는 직업능력개발훈련교사의 직무만족에 영향을 미치는 다양한 영향력을 살펴보는 관련 연구가 있어야할 것이다. 더 나아가 직업능력개발훈련교사의 직무만족을 높이는 구체적인 방안을 마련할 수 있는 후속연구가 요구된다.
The purpose of this study is to examine the effect of teacher efficacy and social support on job satisfaction for vocational training instructors. To this end, this study proposed the following research projects: First, do teacher efficacy, social support, and job satisfaction of vocational training...
The purpose of this study is to examine the effect of teacher efficacy and social support on job satisfaction for vocational training instructors. To this end, this study proposed the following research projects: First, do teacher efficacy, social support, and job satisfaction of vocational training instructors vary according to background variables? Second, what are the correlations between teacher efficacy, social support, and job satisfaction of vocational training instructors? Third, what are the effects of vocational training instructors' teacher efficacy and social support on job satisfaction? Questionnaires were distributed to the study subjects, 210 vocational training instructors working for vocational training institutions, from February 15 to March 31, 2016. As a research tool, this study modified and used the teacher efficacy scale developed by Gyeonggi Institute of Education (2012), the social support scale that Mi Hyun HAN and An Jin YOO (1996) amended and supplemented the Social Appraisal Scale, and teacher job satisfaction questionnaire developed by No, Jong-Hui (2001). The data collected for this study were analyzed using SPSS 20.0, and the statistical methods were analyzed by unpaired t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis. The following results were obtained: First, vocational training instructors’ teacher efficacy, social support, and job satisfaction showed significant differences in gender, certificate, field experience of industries, educational experience, type of training institution, and monthly payment. Second, there was a positive correlation between vocational training instructors’ teacher efficacy, social support, and job satisfaction. Teachers who positively evaluated themselves with confidence get more help and support from social supporters. This helped teachers engage actively in education, and furthermore their job satisfaction. Third, high teacher efficacy and social support had a positive effect on job satisfaction. Therefore, teachers with high teacher efficacy will make an effort to achieve educational goals with a sense of responsibility and reward for education and interest in their students. In addition, it can be said that job satisfaction will increase when their presidents create an appropriate teaching environment so that teachers can be active in working and they actively interact with their fellow teachers. The implications of this study are as follows: This study explored the interpersonal and individual environment variables affecting job satisfaction for vocational training instructors. As a result, this study clarified that both variables had an effect on job satisfaction for vocational training instructors. Therefore, it can be said that there is a real need to consider these two variables in order to enhance job satisfaction for vocational training instructors. Based on the above study results and implications, related research should be conducted to examine various effects on job satisfaction of vocational training instructors in the future. Furthermore, there is a need for follow-up study capable of establishing specific plans to enhance their job satisfaction.
The purpose of this study is to examine the effect of teacher efficacy and social support on job satisfaction for vocational training instructors. To this end, this study proposed the following research projects: First, do teacher efficacy, social support, and job satisfaction of vocational training instructors vary according to background variables? Second, what are the correlations between teacher efficacy, social support, and job satisfaction of vocational training instructors? Third, what are the effects of vocational training instructors' teacher efficacy and social support on job satisfaction? Questionnaires were distributed to the study subjects, 210 vocational training instructors working for vocational training institutions, from February 15 to March 31, 2016. As a research tool, this study modified and used the teacher efficacy scale developed by Gyeonggi Institute of Education (2012), the social support scale that Mi Hyun HAN and An Jin YOO (1996) amended and supplemented the Social Appraisal Scale, and teacher job satisfaction questionnaire developed by No, Jong-Hui (2001). The data collected for this study were analyzed using SPSS 20.0, and the statistical methods were analyzed by unpaired t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis. The following results were obtained: First, vocational training instructors’ teacher efficacy, social support, and job satisfaction showed significant differences in gender, certificate, field experience of industries, educational experience, type of training institution, and monthly payment. Second, there was a positive correlation between vocational training instructors’ teacher efficacy, social support, and job satisfaction. Teachers who positively evaluated themselves with confidence get more help and support from social supporters. This helped teachers engage actively in education, and furthermore their job satisfaction. Third, high teacher efficacy and social support had a positive effect on job satisfaction. Therefore, teachers with high teacher efficacy will make an effort to achieve educational goals with a sense of responsibility and reward for education and interest in their students. In addition, it can be said that job satisfaction will increase when their presidents create an appropriate teaching environment so that teachers can be active in working and they actively interact with their fellow teachers. The implications of this study are as follows: This study explored the interpersonal and individual environment variables affecting job satisfaction for vocational training instructors. As a result, this study clarified that both variables had an effect on job satisfaction for vocational training instructors. Therefore, it can be said that there is a real need to consider these two variables in order to enhance job satisfaction for vocational training instructors. Based on the above study results and implications, related research should be conducted to examine various effects on job satisfaction of vocational training instructors in the future. Furthermore, there is a need for follow-up study capable of establishing specific plans to enhance their job satisfaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.