[학위논문]한류가 중국인 관광객 유치에 미치는 영향 : 한국 방문경험의 유무에 따른 차이를 중심으로 The influence of Korean wave on Chinese tourists : According to the experience of visiting Korea difference as the center원문보기
본 연구에서는 한류의 구성요소인 한국 드라마, 영화, 음식, 대중가요, 음식, 관광 이미지, 관광서비스 중 가장 중요한 부분을 차지하고 있는 음식, 관광이미지, 관광서비스 등에 대해 한국에 거주하고 있는 중국 유학생과 중국에 거주하고 있는 소비자들을 대상으로 관광지 선택속성이 방문의도에 미치는 영향에 대해 비교분석하고자 자료를 수집하고 가설검증을 실시하였다. 본 연구에서 한국에 있는 중국유학생들과 중국 현지 고객들을 대상으로 실증분석 결과를 보면 한국의 음식에 대한 지각된 이미지와 관광지의 서비스는 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었으나 관광지 자체에 대한 이미지는 방문의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 나아가 관광지의 서비스가 중국에 있는 잠재관광객들의 관광지 선택에 가장 큰 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 한국을 방문한 경험이 없는 잠재적인 관광객들은 TV나 인터넷을 통한 드라마, 오락프로그램 등을 통해 한류를 체험하고 한국방문을 결정하게 되는데, 대체로 드라마 혹은 오락프로그램에서 ...
본 연구에서는 한류의 구성요소인 한국 드라마, 영화, 음식, 대중가요, 음식, 관광 이미지, 관광서비스 중 가장 중요한 부분을 차지하고 있는 음식, 관광이미지, 관광서비스 등에 대해 한국에 거주하고 있는 중국 유학생과 중국에 거주하고 있는 소비자들을 대상으로 관광지 선택속성이 방문의도에 미치는 영향에 대해 비교분석하고자 자료를 수집하고 가설검증을 실시하였다. 본 연구에서 한국에 있는 중국유학생들과 중국 현지 고객들을 대상으로 실증분석 결과를 보면 한국의 음식에 대한 지각된 이미지와 관광지의 서비스는 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었으나 관광지 자체에 대한 이미지는 방문의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 나아가 관광지의 서비스가 중국에 있는 잠재관광객들의 관광지 선택에 가장 큰 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 한국을 방문한 경험이 없는 잠재적인 관광객들은 TV나 인터넷을 통한 드라마, 오락프로그램 등을 통해 한류를 체험하고 한국방문을 결정하게 되는데, 대체로 드라마 혹은 오락프로그램에서 한국 음식에 대한 소개를 진행하는 프로그램이 많은 관계로 한식에 대한 관심이 상당히 높은 것을 알 수 있다. 그리고 이들은 대체로 한국과 일본 등 선진국에서 관광객에 대한 서비스가 중국 현지에 비해 훨씬 높은 것을 많은 경로를 통해 인지하고 있기 때문에 이 또한 한국방문의 주요 원인이 되는 것으로 판단된다. 한편, 한국에 체류 중인 유학생들은 한국의 여러 관광지도 다녀본 경험이 있으며, 음식은 가격이 비교적 저렴한 학교식당 혹은 주변 음식점에서 해결하기 때문에 상대적으로 낮은 품질의 음식을 섭취하게 된다. 따라서 국내 체류 중인 중국 유학생들의 경우 한국 음식에 대한 이미지가 관광지 방문의도에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 판단된다.
본 연구에서는 한류의 구성요소인 한국 드라마, 영화, 음식, 대중가요, 음식, 관광 이미지, 관광서비스 중 가장 중요한 부분을 차지하고 있는 음식, 관광이미지, 관광서비스 등에 대해 한국에 거주하고 있는 중국 유학생과 중국에 거주하고 있는 소비자들을 대상으로 관광지 선택속성이 방문의도에 미치는 영향에 대해 비교분석하고자 자료를 수집하고 가설검증을 실시하였다. 본 연구에서 한국에 있는 중국유학생들과 중국 현지 고객들을 대상으로 실증분석 결과를 보면 한국의 음식에 대한 지각된 이미지와 관광지의 서비스는 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었으나 관광지 자체에 대한 이미지는 방문의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 나아가 관광지의 서비스가 중국에 있는 잠재관광객들의 관광지 선택에 가장 큰 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 한국을 방문한 경험이 없는 잠재적인 관광객들은 TV나 인터넷을 통한 드라마, 오락프로그램 등을 통해 한류를 체험하고 한국방문을 결정하게 되는데, 대체로 드라마 혹은 오락프로그램에서 한국 음식에 대한 소개를 진행하는 프로그램이 많은 관계로 한식에 대한 관심이 상당히 높은 것을 알 수 있다. 그리고 이들은 대체로 한국과 일본 등 선진국에서 관광객에 대한 서비스가 중국 현지에 비해 훨씬 높은 것을 많은 경로를 통해 인지하고 있기 때문에 이 또한 한국방문의 주요 원인이 되는 것으로 판단된다. 한편, 한국에 체류 중인 유학생들은 한국의 여러 관광지도 다녀본 경험이 있으며, 음식은 가격이 비교적 저렴한 학교식당 혹은 주변 음식점에서 해결하기 때문에 상대적으로 낮은 품질의 음식을 섭취하게 된다. 따라서 국내 체류 중인 중국 유학생들의 경우 한국 음식에 대한 이미지가 관광지 방문의도에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 판단된다.
Korean wave of the main components, divided into, Korean TV dramas, film and pop songs, diet, tourist attractions, travel service. Which is the most important part of the diet, tourist attractions, travel service image, etc. According to the Chinese students living in South Korea and live in the Chi...
Korean wave of the main components, divided into, Korean TV dramas, film and pop songs, diet, tourist attractions, travel service. Which is the most important part of the diet, tourist attractions, travel service image, etc. According to the Chinese students living in South Korea and live in the Chinese consumer as the object, choose to visit tourist attractions factors for comparative analysis, hypothesis testing. Results in this study, Chinese students in South Korea and China local tourists as the object, the empirical analysis results show that the south Korean diet visual image and tourist attractions of service had a great influence on South Korea's image. But for its tourist attractions there would be no effect. In addition, the tourist service quality is China's biggest influence potential tourists choose tourist attractions. In Korea have no experience of potential tourists, through TV or Internet TV entertainment programs, decided to travel to Korea, Korean activities because most of the TV series or entertainment more relationship with the introduction of the Korean diet, so visitors interest in k-food is very high. And, in the developed countries such as South Korea and Japan for tourism service request is higher than local Chinese a lot, so the travel service can be judged as the main reason for the visit to Korea, on the other hand, the experience of the international students in South Korea to compare, at ordinary times are low school canteen or restaurant around. So, according to the stranded Chinese students in South Korea, can't judge the south Korean diet is the only aspect of people visiting South Korea tourism.
Korean wave of the main components, divided into, Korean TV dramas, film and pop songs, diet, tourist attractions, travel service. Which is the most important part of the diet, tourist attractions, travel service image, etc. According to the Chinese students living in South Korea and live in the Chinese consumer as the object, choose to visit tourist attractions factors for comparative analysis, hypothesis testing. Results in this study, Chinese students in South Korea and China local tourists as the object, the empirical analysis results show that the south Korean diet visual image and tourist attractions of service had a great influence on South Korea's image. But for its tourist attractions there would be no effect. In addition, the tourist service quality is China's biggest influence potential tourists choose tourist attractions. In Korea have no experience of potential tourists, through TV or Internet TV entertainment programs, decided to travel to Korea, Korean activities because most of the TV series or entertainment more relationship with the introduction of the Korean diet, so visitors interest in k-food is very high. And, in the developed countries such as South Korea and Japan for tourism service request is higher than local Chinese a lot, so the travel service can be judged as the main reason for the visit to Korea, on the other hand, the experience of the international students in South Korea to compare, at ordinary times are low school canteen or restaurant around. So, according to the stranded Chinese students in South Korea, can't judge the south Korean diet is the only aspect of people visiting South Korea tourism.
Keyword
#경제학 한류 중국인 관광객 influence of Korean wave Chinese tourists
학위논문 정보
저자
장석광
학위수여기관
신라대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
경제학과
지도교수
김상권
발행연도
2016
총페이지
iii, 61장
키워드
경제학 한류 중국인 관광객 influence of Korean wave Chinese tourists
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.