[학위논문]보육교사의 아동기 부모양육태도에 대한 인식이 아동학대에 미치는 영향 : 인권의식의 매개효과 및 직무스트레스 조절효과 The effect of parenting attitudes experienced by child care workers in their childhood period on child abuse : The mediating effects of human rights awareness and the moderating effects of job stress원문보기
본 연구는 아동들이 부모 외에 가장 많은 시간을 함께 하는 어린이집 보육교사를 대상으로 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식이 아동학대에 미치는 직접적인 효과와 함께 인권의식의 매개효과 및 직무스트레스가 조절효과를 검증하기 위해 시도되었다. 본 연구는 어린이집에서 발생하는 아동학대에 대한 사회적 관심을 유도하고 보육교사의 직무환경에 대한 개선점과 함께 아동학대를 인권적 관점에서 조망하는 경험적 자료를 제공하는 목적을 가진다. 이러한 연구목적을 구체적으로 달성하기 위해 연구가설을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 아동학대에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 둘째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 인권의식에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 셋째, 보육교사의 인권의식은 아동학대에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 넷째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 인권의식을 매개하여 아동학대에 간접적인 영향을 미칠 것이다. 다섯째, 보육교사의 직무스트레스가 아동학대에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 여섯째, 보육교사의 직무스트레스가 보육교사의 아동기 부모양육태도에 대한 인식이 아동학대의 관계를 조절할 것이다. 본 연구는 연구가설을 검증하기 위한 연구의 ...
본 연구는 아동들이 부모 외에 가장 많은 시간을 함께 하는 어린이집 보육교사를 대상으로 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식이 아동학대에 미치는 직접적인 효과와 함께 인권의식의 매개효과 및 직무스트레스가 조절효과를 검증하기 위해 시도되었다. 본 연구는 어린이집에서 발생하는 아동학대에 대한 사회적 관심을 유도하고 보육교사의 직무환경에 대한 개선점과 함께 아동학대를 인권적 관점에서 조망하는 경험적 자료를 제공하는 목적을 가진다. 이러한 연구목적을 구체적으로 달성하기 위해 연구가설을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 아동학대에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 둘째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 인권의식에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 셋째, 보육교사의 인권의식은 아동학대에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 넷째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 인권의식을 매개하여 아동학대에 간접적인 영향을 미칠 것이다. 다섯째, 보육교사의 직무스트레스가 아동학대에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 여섯째, 보육교사의 직무스트레스가 보육교사의 아동기 부모양육태도에 대한 인식이 아동학대의 관계를 조절할 것이다. 본 연구는 연구가설을 검증하기 위한 연구의 모집단은 부산지역 소재 어린이집에 근무 중인 보육교사이다. 표집방법은 유의할당표집이며, 근무기간을 할당하여 연구에 도움을 주기로 한 어린이집과 보육교사를 대상으로 설문지기법으로 자료를 수집하였다. 설문지 작성은 예비조사를 통해 설문의 문항을 수정하여 본 조사를 실시하였다. 자료수집 시기에 어린이집 아동학대 사건으로 논란이 가중되어 외부사건에 의한 측정의 오류가 예상되어 연구자가 직접 어린이집을 방문하여 근무시간이 끝난 이후 연구의 목적을 구체적으로 설명하면서 측정의 오류에 대한 부분을 명확히 전달하기 위해 노력하였다. 자료수집은 2015년 2월과 3월에 이루어졌으며 배포된 설문지 500부 중 응답이 불성실한 설문지 20부를 제외한 480부가 최종분석에 사용되었다. 수집된 자료를 분석하기 위해 통계프로그램 SPSS 21.0과 AMOS 21.0 및 Daniel Soper의 Interaction 프로그램을 사용하였으며 가설검증을 위해 구조방정식을 활용하였다. 모수추정방법은 최대우도법이다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 아동학대에 직접적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 인권의식에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 인권의식은 아동학대에 직접적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 인권의식을 매개하여 아동학대에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 보육교사의 직무스트레스가 아동학대에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 보육교사의 직무스트레스가 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도와 아동학대의 관계를 조절하는 것으로 나타났다. 연구결과에 따른 정책적 제언은 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 정기적인 실무교육과 연수과정을 통해 인권교육을 받을 수 있도록 의무화하여야 한다. 둘째, 보육교사자격을 배출하는 기관에서는 인권교육을 의무적으로 교과과정 안에 편성하여야 한다. 셋째, 정부에서는 어린이집 CCTV설치 의무화에 따른 보육교사와 아동의 인권침해를 최소화할 수 있는 방안과 그에 따른 스트레스를 최소화하여야 한다. 넷째, 정부에서는 보육환경 변화와 부모참여 프로그램을 활성화하여 부모 인식이 개선되어야 한다. 다섯째, 보육교사들의 직무스트레스를 파악하여 해결을 위한 구체적인 안이 마련되어야 한다. 여섯째, 보육교사를 위한 상담전담교사의 투입과 감정노동 관리사의 순환상담 또는 인근 상담소에 주기적으로 상담과 건강검진을 받을 수 있도록 제도적인 방안이 마련되어야 한다. 일곱째, 보육교사 자격제도를 강화 시켜야 한다. 또한 실천적 제언은 첫째, 평가인증 준비를 위한 참여설명회를 마련하여야 하며 평가인증 준비 시 대체교사 지원이 실시되어야 하며 시설 유형 간 맞춤형으로 구분되어야 한다. 둘째, 보육현장에서의 교사들의 과도한 업무를 줄여 본연의 업무인 보육에 집중할 수 있도록 서류 업무를 간소화하여야 한다. 셋째, 보육현장의 여건을 충분히 반영하지 못한 지침이나 기준을 보건복지부에 제도개선점을 건의 할 수 있는 장이 마련되어야 한다. 마지막으로 연구의 한계점 및 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.
본 연구는 아동들이 부모 외에 가장 많은 시간을 함께 하는 어린이집 보육교사를 대상으로 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식이 아동학대에 미치는 직접적인 효과와 함께 인권의식의 매개효과 및 직무스트레스가 조절효과를 검증하기 위해 시도되었다. 본 연구는 어린이집에서 발생하는 아동학대에 대한 사회적 관심을 유도하고 보육교사의 직무환경에 대한 개선점과 함께 아동학대를 인권적 관점에서 조망하는 경험적 자료를 제공하는 목적을 가진다. 이러한 연구목적을 구체적으로 달성하기 위해 연구가설을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 아동학대에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 둘째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 인권의식에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 셋째, 보육교사의 인권의식은 아동학대에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 넷째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 인권의식을 매개하여 아동학대에 간접적인 영향을 미칠 것이다. 다섯째, 보육교사의 직무스트레스가 아동학대에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 여섯째, 보육교사의 직무스트레스가 보육교사의 아동기 부모양육태도에 대한 인식이 아동학대의 관계를 조절할 것이다. 본 연구는 연구가설을 검증하기 위한 연구의 모집단은 부산지역 소재 어린이집에 근무 중인 보육교사이다. 표집방법은 유의할당표집이며, 근무기간을 할당하여 연구에 도움을 주기로 한 어린이집과 보육교사를 대상으로 설문지기법으로 자료를 수집하였다. 설문지 작성은 예비조사를 통해 설문의 문항을 수정하여 본 조사를 실시하였다. 자료수집 시기에 어린이집 아동학대 사건으로 논란이 가중되어 외부사건에 의한 측정의 오류가 예상되어 연구자가 직접 어린이집을 방문하여 근무시간이 끝난 이후 연구의 목적을 구체적으로 설명하면서 측정의 오류에 대한 부분을 명확히 전달하기 위해 노력하였다. 자료수집은 2015년 2월과 3월에 이루어졌으며 배포된 설문지 500부 중 응답이 불성실한 설문지 20부를 제외한 480부가 최종분석에 사용되었다. 수집된 자료를 분석하기 위해 통계프로그램 SPSS 21.0과 AMOS 21.0 및 Daniel Soper의 Interaction 프로그램을 사용하였으며 가설검증을 위해 구조방정식을 활용하였다. 모수추정방법은 최대우도법이다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 아동학대에 직접적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 인권의식에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 인권의식은 아동학대에 직접적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도에 대한 인식은 인권의식을 매개하여 아동학대에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 보육교사의 직무스트레스가 아동학대에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 보육교사의 직무스트레스가 보육교사가 아동기에 경험한 부모양육태도와 아동학대의 관계를 조절하는 것으로 나타났다. 연구결과에 따른 정책적 제언은 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 정기적인 실무교육과 연수과정을 통해 인권교육을 받을 수 있도록 의무화하여야 한다. 둘째, 보육교사자격을 배출하는 기관에서는 인권교육을 의무적으로 교과과정 안에 편성하여야 한다. 셋째, 정부에서는 어린이집 CCTV설치 의무화에 따른 보육교사와 아동의 인권침해를 최소화할 수 있는 방안과 그에 따른 스트레스를 최소화하여야 한다. 넷째, 정부에서는 보육환경 변화와 부모참여 프로그램을 활성화하여 부모 인식이 개선되어야 한다. 다섯째, 보육교사들의 직무스트레스를 파악하여 해결을 위한 구체적인 안이 마련되어야 한다. 여섯째, 보육교사를 위한 상담전담교사의 투입과 감정노동 관리사의 순환상담 또는 인근 상담소에 주기적으로 상담과 건강검진을 받을 수 있도록 제도적인 방안이 마련되어야 한다. 일곱째, 보육교사 자격제도를 강화 시켜야 한다. 또한 실천적 제언은 첫째, 평가인증 준비를 위한 참여설명회를 마련하여야 하며 평가인증 준비 시 대체교사 지원이 실시되어야 하며 시설 유형 간 맞춤형으로 구분되어야 한다. 둘째, 보육현장에서의 교사들의 과도한 업무를 줄여 본연의 업무인 보육에 집중할 수 있도록 서류 업무를 간소화하여야 한다. 셋째, 보육현장의 여건을 충분히 반영하지 못한 지침이나 기준을 보건복지부에 제도개선점을 건의 할 수 있는 장이 마련되어야 한다. 마지막으로 연구의 한계점 및 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.
This study is conducted with the nursery teachers for children to spend most of time of the day except for their parents to attempt to verify mediated effects, Job stress moderating effects of human rights awareness and the direct effects of childhood parenting attitudes experienced by the nursery t...
This study is conducted with the nursery teachers for children to spend most of time of the day except for their parents to attempt to verify mediated effects, Job stress moderating effects of human rights awareness and the direct effects of childhood parenting attitudes experienced by the nursery teachers on child abuse. This study is for the purpose of leading a social concern about child abuse that is occurred in the child care center and then providing empirical data to present the abuse of child in the human rights perspective and improvement points for the working environment of the nursery teachers. The hypothesis to achieve this purpose was specifically set as follows. First, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood will affect child abuse directly. Second, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood will affect consciousness of human rights directly. Third, human rights awareness of nursery teachers will affect child abuse directly. Fourth, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood will affect child abuse indirectly by mediating human rights awareness. Fifth, the nursery teachers' job stress will affect child abuse directly. sixth, the job stress of the nursery teachers will adjust the relationship between the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood and the abuse of child. The research population to prove these hypotheses are the nursery teachers working for day care centers in Busan. The sampling model was significant allocation sampling and data was collected through a survey technique conducted on the daycare centers and the nursery teachers who agreed to allot some of their working hours to help this research. Survey questions were revised through a preliminary survey and the main survey was then conducted. During this research, measurement errors caused by the outside events such as the child abuse of daycare center case were expected, so the researcher directly visited daycare centers after working hours and try to deliver the information about measurement errors clearly with the explanation of the research purpose in detail. Data collection was made from February to March 2015 and 480 surveys of the 500 surveys administered were used in the final analysis except for 20 surveys with insincere responses. To analyse the data, statistical program such as SPSS 21.0, AMOS 21.0 and Daniel soper Interaction program were used. Also, structural equation was used for hypothesis testing and maximum-likelihood classification was used as a parameter estimation method. Main research results were as follows. First, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood did not affect child abuse directly. Second, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood did affect consciousness of human rights directly. Third, it was confirmed that human rights awareness of nursery teachers affects child abuse directly. Fourth, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood did affect child abuse indirectly by mediating human rights awareness. Fifth, the nursery teachers' job stress did affect child abuse directly. sixth, the job stress of the nursery teachers did adjust the relationship between the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood and the abuse of child. Policy proposals according to the research results were as follows. First, human rights education for nursery teachers should be mandated through regular practical education and training course. Second, the institution to certify a day care teacher's license should build human rights education obligatorily into the curriculum. Third, the government should devise a measure to minimize human rights violations and stress caused by the duty of installation of CCTV in day care centers. Fourth, the government try to improve parents' recognition by changing the day care environment and invigorating the parents participating program. Fifth, after the understanding of the job stress of nursery teachers, the specific proposal for solution should be devised. Sixth, providing the expert in charge of counseling for nursery teachers and policy measure to give nursery teachers a circulation counseling by sentimental work manager or a periodic counsel and physical check-up in regional consultation center should be devised. Seventh, a day care teacher's certification system should be strengthened. In addition, practical suggestions first, the participating briefing session should be ready for the prepare of appraisal authentication and then when the preparing, support of alternative teachers have to be implemented with the separation tailored for each facility types. Second, the paper work in nursery site have to be simplified to focus on their main business, caring children, by reducing the nursery teachers' excessive work. Third, the opportunity to suggest institutional improve points of the standard or guidelines which does not fully reflect the situation of the child care field or disability to the Ministry of Health and Welfare will be given. Lastly, we present a proposal on limitations and future of this research.
This study is conducted with the nursery teachers for children to spend most of time of the day except for their parents to attempt to verify mediated effects, Job stress moderating effects of human rights awareness and the direct effects of childhood parenting attitudes experienced by the nursery teachers on child abuse. This study is for the purpose of leading a social concern about child abuse that is occurred in the child care center and then providing empirical data to present the abuse of child in the human rights perspective and improvement points for the working environment of the nursery teachers. The hypothesis to achieve this purpose was specifically set as follows. First, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood will affect child abuse directly. Second, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood will affect consciousness of human rights directly. Third, human rights awareness of nursery teachers will affect child abuse directly. Fourth, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood will affect child abuse indirectly by mediating human rights awareness. Fifth, the nursery teachers' job stress will affect child abuse directly. sixth, the job stress of the nursery teachers will adjust the relationship between the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood and the abuse of child. The research population to prove these hypotheses are the nursery teachers working for day care centers in Busan. The sampling model was significant allocation sampling and data was collected through a survey technique conducted on the daycare centers and the nursery teachers who agreed to allot some of their working hours to help this research. Survey questions were revised through a preliminary survey and the main survey was then conducted. During this research, measurement errors caused by the outside events such as the child abuse of daycare center case were expected, so the researcher directly visited daycare centers after working hours and try to deliver the information about measurement errors clearly with the explanation of the research purpose in detail. Data collection was made from February to March 2015 and 480 surveys of the 500 surveys administered were used in the final analysis except for 20 surveys with insincere responses. To analyse the data, statistical program such as SPSS 21.0, AMOS 21.0 and Daniel soper Interaction program were used. Also, structural equation was used for hypothesis testing and maximum-likelihood classification was used as a parameter estimation method. Main research results were as follows. First, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood did not affect child abuse directly. Second, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood did affect consciousness of human rights directly. Third, it was confirmed that human rights awareness of nursery teachers affects child abuse directly. Fourth, the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood did affect child abuse indirectly by mediating human rights awareness. Fifth, the nursery teachers' job stress did affect child abuse directly. sixth, the job stress of the nursery teachers did adjust the relationship between the nursery teachers' awareness of the parenting attitude experienced in their childhood and the abuse of child. Policy proposals according to the research results were as follows. First, human rights education for nursery teachers should be mandated through regular practical education and training course. Second, the institution to certify a day care teacher's license should build human rights education obligatorily into the curriculum. Third, the government should devise a measure to minimize human rights violations and stress caused by the duty of installation of CCTV in day care centers. Fourth, the government try to improve parents' recognition by changing the day care environment and invigorating the parents participating program. Fifth, after the understanding of the job stress of nursery teachers, the specific proposal for solution should be devised. Sixth, providing the expert in charge of counseling for nursery teachers and policy measure to give nursery teachers a circulation counseling by sentimental work manager or a periodic counsel and physical check-up in regional consultation center should be devised. Seventh, a day care teacher's certification system should be strengthened. In addition, practical suggestions first, the participating briefing session should be ready for the prepare of appraisal authentication and then when the preparing, support of alternative teachers have to be implemented with the separation tailored for each facility types. Second, the paper work in nursery site have to be simplified to focus on their main business, caring children, by reducing the nursery teachers' excessive work. Third, the opportunity to suggest institutional improve points of the standard or guidelines which does not fully reflect the situation of the child care field or disability to the Ministry of Health and Welfare will be given. Lastly, we present a proposal on limitations and future of this research.
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