본 연구에서는 보육교사들이 보육업무를 수행함에 있어서 CCTV설치에 대한 인식이 이들의 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보고, 이들 관계에서 원장의 리더십과 보육교사의 직무만족도를 조절변수로 투입하여 이들은 보육교사의 조직몰입에 있어 조절효과를 가지는지에 대한 검증을 해보고자 하였다. 이를 통해 보육교사들은 원장의 올바른 리더십과 높은 직무만족도를 바탕으로 CCTV 설치에 대한 부정적 효과를 최소화하여 조직에 몰입할 수 있으며, 영유아들의 안전을 증진시키고 올바른 성장에 기여하도록 하여 아동복지를 향상시키기 위한 기초정보자료를 제공하는데 그 의의를 두었다.
연구결과 첫째, CCTV 설치에 대한 보육교사의 인식이 조직몰입도에 미치는 주효과 검증에서는 ...
본 연구에서는 보육교사들이 보육업무를 수행함에 있어서 CCTV설치에 대한 인식이 이들의 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보고, 이들 관계에서 원장의 리더십과 보육교사의 직무만족도를 조절변수로 투입하여 이들은 보육교사의 조직몰입에 있어 조절효과를 가지는지에 대한 검증을 해보고자 하였다. 이를 통해 보육교사들은 원장의 올바른 리더십과 높은 직무만족도를 바탕으로 CCTV 설치에 대한 부정적 효과를 최소화하여 조직에 몰입할 수 있으며, 영유아들의 안전을 증진시키고 올바른 성장에 기여하도록 하여 아동복지를 향상시키기 위한 기초정보자료를 제공하는데 그 의의를 두었다.
연구결과 첫째, CCTV 설치에 대한 보육교사의 인식이 조직몰입도에 미치는 주효과 검증에서는 하위변인 중 아동아전 및 안심보육은 조직몰입도에 유의한 영향을 미치는 변수로 확인되었지만 다른 하위변인인 교사 인권침해 및 과잉업무는 조직몰입도에 유의미한 영향력을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 둘째, 원장리더십의 하위변수인 감성적 리더십과 윤리적 리더십 모두 조직몰입도에 유의한 영향을 미치는 변수로 확인되었으며, 셋째 직무만족도 하위변수 중 동료관계, 승진 및 보수 등 모든 하위변인인 조직몰입도에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 조절효과 검증에서 원장의 리더십은 CCTV 설치에 대한 보육교사의 인식의 하위변인인 아동 안전 및 안심보육, 그리고 다른 하위변인인 교사인권침해 및 과잉업무와 조직몰입도의 상관관계에서 유의한 조절효과를 가지지 못하는 것으로 나타났으며, 다섯째, 직무만족도의 하위변인인 동료관계 만족도, 승진보수 만족도는 CCTV 설치에 대한 보육교사의 인식과 조직몰입도와의 모든 상호작용항에서 유의미한 영향력을 미치는 것으로 분석되어졌다.
본 연구에서는 보육교사들이 보육업무를 수행함에 있어서 CCTV설치에 대한 인식이 이들의 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보고, 이들 관계에서 원장의 리더십과 보육교사의 직무만족도를 조절변수로 투입하여 이들은 보육교사의 조직몰입에 있어 조절효과를 가지는지에 대한 검증을 해보고자 하였다. 이를 통해 보육교사들은 원장의 올바른 리더십과 높은 직무만족도를 바탕으로 CCTV 설치에 대한 부정적 효과를 최소화하여 조직에 몰입할 수 있으며, 영유아들의 안전을 증진시키고 올바른 성장에 기여하도록 하여 아동복지를 향상시키기 위한 기초정보자료를 제공하는데 그 의의를 두었다.
연구결과 첫째, CCTV 설치에 대한 보육교사의 인식이 조직몰입도에 미치는 주효과 검증에서는 하위변인 중 아동아전 및 안심보육은 조직몰입도에 유의한 영향을 미치는 변수로 확인되었지만 다른 하위변인인 교사 인권침해 및 과잉업무는 조직몰입도에 유의미한 영향력을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 둘째, 원장리더십의 하위변수인 감성적 리더십과 윤리적 리더십 모두 조직몰입도에 유의한 영향을 미치는 변수로 확인되었으며, 셋째 직무만족도 하위변수 중 동료관계, 승진 및 보수 등 모든 하위변인인 조직몰입도에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 조절효과 검증에서 원장의 리더십은 CCTV 설치에 대한 보육교사의 인식의 하위변인인 아동 안전 및 안심보육, 그리고 다른 하위변인인 교사인권침해 및 과잉업무와 조직몰입도의 상관관계에서 유의한 조절효과를 가지지 못하는 것으로 나타났으며, 다섯째, 직무만족도의 하위변인인 동료관계 만족도, 승진보수 만족도는 CCTV 설치에 대한 보육교사의 인식과 조직몰입도와의 모든 상호작용항에서 유의미한 영향력을 미치는 것으로 분석되어졌다.
This study aims to identify how childcare teachers’ awareness of CCTV installations affect their organizational commitment in carrying out their childcare duties, based on which whether or not the principal’s leadership and teachers’ job satisfaction taken as controlling variables have any regulatio...
This study aims to identify how childcare teachers’ awareness of CCTV installations affect their organizational commitment in carrying out their childcare duties, based on which whether or not the principal’s leadership and teachers’ job satisfaction taken as controlling variables have any regulation effect on the organizational commitment among childcare teachers is to be verified. The study seeks to find its meaning in serving as the base data to improve child welfare by minimizing the adverse effect of installing CCTVs among childcare teachers through the principal’s appropriate leadership and high level of job satisfaction so that they are able to fully commit to their organization and contribute to promoting safety and healthy growth of infants. For this, a purposive quota sampling method has been used to sample subjects among all daycare centers in 16 Gus (boroughs) of Busan Metropolitan City. Specifically, 800 survey sheets have been distributed throughout different types of daycare centers, including 150 to national, 150 to corporate, 300 private, 200 to home daycare centers, among which 602 have been accepted to be used for final analysis. The research findings are as follows. First, the test to verify the effect of childcare teachers’ awareness of CCTV installations on the organizational commitment has revealed that child assistance is the only variable among sub factors that has a significant influence on the organizational commitment. Second, both emotional leadership and ethical leadership as sub factors of the principal’s leadership have turned out to have statistically significant effect on organizational commitment. Third, all sub factors of job satisfaction, including overall job, colleagueship, and promotion and salary have been identified to have significant effect on the organizational commitment. Fourth, the test of verifying the regulation effect has confirmed that the principal’s leadership has no significant effect on regulation. Firth, when it comes to job satisfaction, all interaction terms except the teacher assistance interaction term have turned out to have significant regulation effect.
This study aims to identify how childcare teachers’ awareness of CCTV installations affect their organizational commitment in carrying out their childcare duties, based on which whether or not the principal’s leadership and teachers’ job satisfaction taken as controlling variables have any regulation effect on the organizational commitment among childcare teachers is to be verified. The study seeks to find its meaning in serving as the base data to improve child welfare by minimizing the adverse effect of installing CCTVs among childcare teachers through the principal’s appropriate leadership and high level of job satisfaction so that they are able to fully commit to their organization and contribute to promoting safety and healthy growth of infants. For this, a purposive quota sampling method has been used to sample subjects among all daycare centers in 16 Gus (boroughs) of Busan Metropolitan City. Specifically, 800 survey sheets have been distributed throughout different types of daycare centers, including 150 to national, 150 to corporate, 300 private, 200 to home daycare centers, among which 602 have been accepted to be used for final analysis. The research findings are as follows. First, the test to verify the effect of childcare teachers’ awareness of CCTV installations on the organizational commitment has revealed that child assistance is the only variable among sub factors that has a significant influence on the organizational commitment. Second, both emotional leadership and ethical leadership as sub factors of the principal’s leadership have turned out to have statistically significant effect on organizational commitment. Third, all sub factors of job satisfaction, including overall job, colleagueship, and promotion and salary have been identified to have significant effect on the organizational commitment. Fourth, the test of verifying the regulation effect has confirmed that the principal’s leadership has no significant effect on regulation. Firth, when it comes to job satisfaction, all interaction terms except the teacher assistance interaction term have turned out to have significant regulation effect.
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