본 연구는 보육교사 핵심역량이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향에 관하여 연구하였다. 보육의 질은 보육효과를 설명하는 가장 중요한 요인이며, 보육에서의 상호작용은 보육의 성과를 결정하는 핵심적인 요소인 만큼 어린이집에서 보육교사와 함께 인격이 형성되는 기초적 시기를 보내는 영아들의 전인적인 성장과 발달을 도모하기 위해서는 보육교사가 갖추어야 할 핵심역량이 무엇보다 중요하다. 이에 본 연구는 보육교사 핵심역량이 교사-영아 상호작용에 미칠 수 있는 변인을 밝히는데 목적이 있으며, 이 연구 결과를 토대로 보육현장에 있어서 영아보육의 질 향상과 보육교사 핵심역량을 전문적으로 개발하는데 기초자료로 제공하고자 하였다. 이 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 보육교사의 핵심역량과 교사–영아 상호작용의 일반적 경향은 어떠한가? 2) 보육교사의 핵심역량에 따른 교사–영아 상호작용 간의 상관관계는 어떠한가? 3) 보육교사의 핵심역량이 교사–영아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 연구대상은 서울·경기에 위치한 어린이집 보육교사 130명의 예비조사를 거쳐 본 조사는 276명이었다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 다음과 같다. 첫 번째, 어린이집에 근무하는 보육교사의 ‘나의 핵심역량에 대한 인식’을 파악하기 위해 『2009년 유아교육 선진화 기반 조성』사업(신은수 외, 2010)의 ‘유치원 교원의 생애주기별 역량강화 및 활용’연구 중 유치원 교원의 생애주기별 핵심역량 7영역 4수준의 내용을 포함하여 수정·보완한 박경진(2015)의 선행연구에서 사용된 설문지를 사용하였다. 두 번째, 교사-영아 간 상호작용을 측정하기 위해서 교사-영아 상호작용 검사 도구로는 이화여자대학교 BK21 핵심 사업팀(2001)이 개발한「유아교육기관인정기준」중 ‘상호작용’ 그리고 보육시설 평가인증지침(2005)의 ‘상호작용’ 등의 척도를 참고하여 문항을 구성하고 수정·보완한 자기 보고식 평정척도를 사용한 선행연구(임옥희·이진숙, 2006)에서 제시한 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 보육교사 핵심역량이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향에 관하여 연구하였다. 보육의 질은 보육효과를 설명하는 가장 중요한 요인이며, 보육에서의 상호작용은 보육의 성과를 결정하는 핵심적인 요소인 만큼 어린이집에서 보육교사와 함께 인격이 형성되는 기초적 시기를 보내는 영아들의 전인적인 성장과 발달을 도모하기 위해서는 보육교사가 갖추어야 할 핵심역량이 무엇보다 중요하다. 이에 본 연구는 보육교사 핵심역량이 교사-영아 상호작용에 미칠 수 있는 변인을 밝히는데 목적이 있으며, 이 연구 결과를 토대로 보육현장에 있어서 영아보육의 질 향상과 보육교사 핵심역량을 전문적으로 개발하는데 기초자료로 제공하고자 하였다. 이 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 보육교사의 핵심역량과 교사–영아 상호작용의 일반적 경향은 어떠한가? 2) 보육교사의 핵심역량에 따른 교사–영아 상호작용 간의 상관관계는 어떠한가? 3) 보육교사의 핵심역량이 교사–영아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 연구대상은 서울·경기에 위치한 어린이집 보육교사 130명의 예비조사를 거쳐 본 조사는 276명이었다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 다음과 같다. 첫 번째, 어린이집에 근무하는 보육교사의 ‘나의 핵심역량에 대한 인식’을 파악하기 위해 『2009년 유아교육 선진화 기반 조성』사업(신은수 외, 2010)의 ‘유치원 교원의 생애주기별 역량강화 및 활용’연구 중 유치원 교원의 생애주기별 핵심역량 7영역 4수준의 내용을 포함하여 수정·보완한 박경진(2015)의 선행연구에서 사용된 설문지를 사용하였다. 두 번째, 교사-영아 간 상호작용을 측정하기 위해서 교사-영아 상호작용 검사 도구로는 이화여자대학교 BK21 핵심 사업팀(2001)이 개발한「유아교육기관인정기준」중 ‘상호작용’ 그리고 보육시설 평가인증지침(2005)의 ‘상호작용’ 등의 척도를 참고하여 문항을 구성하고 수정·보완한 자기 보고식 평정척도를 사용한 선행연구(임옥희·이진숙, 2006)에서 제시한 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 활용하여 분석을 실시하였으며, 분석방법은 연구대상자들의 일반적인 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였다. 측정도구의 문항 간 신뢰도를 검증하기 위하여 신뢰도 계수를 산출하였고, 보육교사의 핵심역량과 교사-영아 상호작용간의 관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시하였으며, 변인 간에 미치는 영향을 분석하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째, 어린이집 보육교사의 핵심역량인식과 교사-영아 상호작용의 일반적인 경향에 대해 기술통계를 실시한 결과, 보육교사 핵심역량과 교사-영아 상호작용은 보통 이상의 높은 수준을 나타냈다. 두 번째, 보육교사의 핵심역량과 교사-영아 상호작용 간에는 모두 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 세 번째, 보육교사의 핵심역량이 교사-영아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는지 살펴본 결과 핵심역량은 교사-영아 상호작용의 하위 요소인 반응적 태도, 경험의 다양성, 적극적인 활동참여의 상호작용 간에 유의한 영향을 미치지만 허용적인 태도 상호작용 변인에는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 전체 핵심역량 인식과 교사-영아 상호작용을 볼 때 서로 유의미한 영향을 미치고 있으나, 각 하위 요인별 세부사항 안에서는 영역별로 명확하게 분류되지 않고 중복되는 내용들이 많으므로 이와 같은 연구 결과가 나타났다. 결론적으로 보육교사 전체 핵심역량 수준이 높아지면 교사-영아 상호작용에 영향을 미치는 것을 의미한다. 따라서 어린이집 보육현장에서 교사와 영아의 상호작용에 대한 중요성이 강조되는 현 시점에서 영아 보육교사가 갖추어야 할 기초적이고 전문적인 핵심역량에 관한 선행연구가 전무한 실정이다. 보육현장의 질적 수준을 높이고 나아가서는 보육교사의 질적 수준을 키우기 위해 무엇보다 중요한 핵심역량 개발의 필요성을 제시하는데 이 연구의 의의를 둔다. 더불어 보육교사 핵심역량에 포함되어야 할 인성프로그램, 교양프로그램, 현장 모델링 참여수업 등 구체적이고 포괄적인 핵심역량 및 교육 프로그램 개발의 중요성이 부각되어 향후 보육서비스의 질 향상을 위해 “보육교사 핵심역량”에 중점을 둔 다양한 정책적 방안과 함께 이에 대한 후속연구가 지속적으로 필요하겠다.
본 연구는 보육교사 핵심역량이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향에 관하여 연구하였다. 보육의 질은 보육효과를 설명하는 가장 중요한 요인이며, 보육에서의 상호작용은 보육의 성과를 결정하는 핵심적인 요소인 만큼 어린이집에서 보육교사와 함께 인격이 형성되는 기초적 시기를 보내는 영아들의 전인적인 성장과 발달을 도모하기 위해서는 보육교사가 갖추어야 할 핵심역량이 무엇보다 중요하다. 이에 본 연구는 보육교사 핵심역량이 교사-영아 상호작용에 미칠 수 있는 변인을 밝히는데 목적이 있으며, 이 연구 결과를 토대로 보육현장에 있어서 영아보육의 질 향상과 보육교사 핵심역량을 전문적으로 개발하는데 기초자료로 제공하고자 하였다. 이 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 보육교사의 핵심역량과 교사–영아 상호작용의 일반적 경향은 어떠한가? 2) 보육교사의 핵심역량에 따른 교사–영아 상호작용 간의 상관관계는 어떠한가? 3) 보육교사의 핵심역량이 교사–영아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 연구대상은 서울·경기에 위치한 어린이집 보육교사 130명의 예비조사를 거쳐 본 조사는 276명이었다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 다음과 같다. 첫 번째, 어린이집에 근무하는 보육교사의 ‘나의 핵심역량에 대한 인식’을 파악하기 위해 『2009년 유아교육 선진화 기반 조성』사업(신은수 외, 2010)의 ‘유치원 교원의 생애주기별 역량강화 및 활용’연구 중 유치원 교원의 생애주기별 핵심역량 7영역 4수준의 내용을 포함하여 수정·보완한 박경진(2015)의 선행연구에서 사용된 설문지를 사용하였다. 두 번째, 교사-영아 간 상호작용을 측정하기 위해서 교사-영아 상호작용 검사 도구로는 이화여자대학교 BK21 핵심 사업팀(2001)이 개발한「유아교육기관인정기준」중 ‘상호작용’ 그리고 보육시설 평가인증지침(2005)의 ‘상호작용’ 등의 척도를 참고하여 문항을 구성하고 수정·보완한 자기 보고식 평정척도를 사용한 선행연구(임옥희·이진숙, 2006)에서 제시한 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 활용하여 분석을 실시하였으며, 분석방법은 연구대상자들의 일반적인 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였다. 측정도구의 문항 간 신뢰도를 검증하기 위하여 신뢰도 계수를 산출하였고, 보육교사의 핵심역량과 교사-영아 상호작용간의 관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시하였으며, 변인 간에 미치는 영향을 분석하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째, 어린이집 보육교사의 핵심역량인식과 교사-영아 상호작용의 일반적인 경향에 대해 기술통계를 실시한 결과, 보육교사 핵심역량과 교사-영아 상호작용은 보통 이상의 높은 수준을 나타냈다. 두 번째, 보육교사의 핵심역량과 교사-영아 상호작용 간에는 모두 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 세 번째, 보육교사의 핵심역량이 교사-영아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는지 살펴본 결과 핵심역량은 교사-영아 상호작용의 하위 요소인 반응적 태도, 경험의 다양성, 적극적인 활동참여의 상호작용 간에 유의한 영향을 미치지만 허용적인 태도 상호작용 변인에는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 전체 핵심역량 인식과 교사-영아 상호작용을 볼 때 서로 유의미한 영향을 미치고 있으나, 각 하위 요인별 세부사항 안에서는 영역별로 명확하게 분류되지 않고 중복되는 내용들이 많으므로 이와 같은 연구 결과가 나타났다. 결론적으로 보육교사 전체 핵심역량 수준이 높아지면 교사-영아 상호작용에 영향을 미치는 것을 의미한다. 따라서 어린이집 보육현장에서 교사와 영아의 상호작용에 대한 중요성이 강조되는 현 시점에서 영아 보육교사가 갖추어야 할 기초적이고 전문적인 핵심역량에 관한 선행연구가 전무한 실정이다. 보육현장의 질적 수준을 높이고 나아가서는 보육교사의 질적 수준을 키우기 위해 무엇보다 중요한 핵심역량 개발의 필요성을 제시하는데 이 연구의 의의를 둔다. 더불어 보육교사 핵심역량에 포함되어야 할 인성프로그램, 교양프로그램, 현장 모델링 참여수업 등 구체적이고 포괄적인 핵심역량 및 교육 프로그램 개발의 중요성이 부각되어 향후 보육서비스의 질 향상을 위해 “보육교사 핵심역량”에 중점을 둔 다양한 정책적 방안과 함께 이에 대한 후속연구가 지속적으로 필요하겠다.
The objective of this study was to examine the effect of early childhood teacher’s core competencies on teacher-young children interaction. The quality of early childhood education is a most important factor to explain the effect of early childhood education, and the interaction in early childho...
The objective of this study was to examine the effect of early childhood teacher’s core competencies on teacher-young children interaction. The quality of early childhood education is a most important factor to explain the effect of early childhood education, and the interaction in early childhood education is a core element to determine its outcomes. In this vein, in order to achieve the whole person growth and development of young children who are educated at child-care centers in the period of their basic personality development, early childhood teacher’s core competencies seem to play a leading role. Therefore, this study tried to examine the variables of early childhood teacher’s core competencies that had effects on teacher-young children interaction and then present basic data on the improvement of quality of early childhood education at child-care centers and the specialized development of early childhood teacher’s core competencies. For this, study questions were established as follows: 1. ‘What is the general tendency of early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction?’ 2. ‘What is the correlation between early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction?’ 3. ‘What is the effect of early childhood teacher’s core competencies on teacher-young children interaction?’ A preliminary survey was conducted with 130 early childhood teachers in Seoul and Gyeonggi areas and a main survey of 276 early childhood teachers was subsequently carried out. And following study tools were used: First, in order to examine early childhood teacher’s ‘perception of my core competencies,’ this study used the questionnaire developed by Park Gyeong-jin (2015) by modifying/supplementing the 4 levels/7 areas of kindergarten teacher’s life-cycle based core competencies which were used in ‘the reinforcement and use of kindergarten teacher’s life-cycle based core competencies’ in 『Basic Policies for the Advancement of Early Childhood Education in 2009』 (Shin Eun-su et al, 2010). Second, in order to test teacher-young children interaction, this study used the questionnaire developed by Lim Ok-hee and Lee Jin-sook (2006) for their self-report type scale of which items were composed/modified/supplemented the scale of ‘interaction’ presented in 「the Approval Standard of Early Childhood Education Institutions」 developed by the BK21 Core Project Team of Ewha Women’s University (2001) and of ‘interaction’ of ‘the Child Care Center Accreditation Guideline (2005).’ Collected data were statistically processed using the SPSS 22.0 program. In order to understand study subject’s demographic features, frequency analysis was conducted. In order to test the reliability of items, reliability coefficient was calculated. In order to look into the correlation between early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction, correlation analysis was carried out. And in order to examine the effect of variables, multiple regression analysis was conducted. Study findings are as follows: First, the result of descriptive statistical analysis on the general tendency of early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction presented the fact that the level of early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction was above average. Second, there were significant positive correlations in the interaction between early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction. Third, regarding the effect of early childhood teacher’s core competencies on teacher-young children interaction, early childhood teacher’s core competencies had significant effects on such sub-variables of teacher-young children interaction as responsive attitude, diversity of experience and active participation in activity, whereas the former had no significant effect on such a sub-variable of the latter as permissive attitude. This finding seems to present the fact that early childhood teacher’s core competencies on the whole have significant effects on teacher-young children interaction, whereas their sub-variables are not clearly classified by areas and many of their contents are overlapped. In conclusion, when early childhood teacher’s core competencies increase, its effects on teacher-young children interaction increase as well. Although the importance of teacher-young children interaction at child-care centers is emphasized for the present, no studies on early childhood teacher’s basic and special core competencies have been carried out. In this regard, this study seems to be meaningful in that it presented the necessity of developing early childhood teacher’s core competencies which are most important in improving the quality of early childhood education at child-care centers and increasing the quality of early childhood teachers. The author hopes a lot of follow-up studies on various policies for the improvement of early childhood teacher’s core competencies will be carried out in the future by including concrete and comprehensive core competencies and educational programs, such as personality programs, humanity programs and field modelling participatory classes.
The objective of this study was to examine the effect of early childhood teacher’s core competencies on teacher-young children interaction. The quality of early childhood education is a most important factor to explain the effect of early childhood education, and the interaction in early childhood education is a core element to determine its outcomes. In this vein, in order to achieve the whole person growth and development of young children who are educated at child-care centers in the period of their basic personality development, early childhood teacher’s core competencies seem to play a leading role. Therefore, this study tried to examine the variables of early childhood teacher’s core competencies that had effects on teacher-young children interaction and then present basic data on the improvement of quality of early childhood education at child-care centers and the specialized development of early childhood teacher’s core competencies. For this, study questions were established as follows: 1. ‘What is the general tendency of early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction?’ 2. ‘What is the correlation between early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction?’ 3. ‘What is the effect of early childhood teacher’s core competencies on teacher-young children interaction?’ A preliminary survey was conducted with 130 early childhood teachers in Seoul and Gyeonggi areas and a main survey of 276 early childhood teachers was subsequently carried out. And following study tools were used: First, in order to examine early childhood teacher’s ‘perception of my core competencies,’ this study used the questionnaire developed by Park Gyeong-jin (2015) by modifying/supplementing the 4 levels/7 areas of kindergarten teacher’s life-cycle based core competencies which were used in ‘the reinforcement and use of kindergarten teacher’s life-cycle based core competencies’ in 『Basic Policies for the Advancement of Early Childhood Education in 2009』 (Shin Eun-su et al, 2010). Second, in order to test teacher-young children interaction, this study used the questionnaire developed by Lim Ok-hee and Lee Jin-sook (2006) for their self-report type scale of which items were composed/modified/supplemented the scale of ‘interaction’ presented in 「the Approval Standard of Early Childhood Education Institutions」 developed by the BK21 Core Project Team of Ewha Women’s University (2001) and of ‘interaction’ of ‘the Child Care Center Accreditation Guideline (2005).’ Collected data were statistically processed using the SPSS 22.0 program. In order to understand study subject’s demographic features, frequency analysis was conducted. In order to test the reliability of items, reliability coefficient was calculated. In order to look into the correlation between early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction, correlation analysis was carried out. And in order to examine the effect of variables, multiple regression analysis was conducted. Study findings are as follows: First, the result of descriptive statistical analysis on the general tendency of early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction presented the fact that the level of early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction was above average. Second, there were significant positive correlations in the interaction between early childhood teacher’s core competencies and teacher-young children interaction. Third, regarding the effect of early childhood teacher’s core competencies on teacher-young children interaction, early childhood teacher’s core competencies had significant effects on such sub-variables of teacher-young children interaction as responsive attitude, diversity of experience and active participation in activity, whereas the former had no significant effect on such a sub-variable of the latter as permissive attitude. This finding seems to present the fact that early childhood teacher’s core competencies on the whole have significant effects on teacher-young children interaction, whereas their sub-variables are not clearly classified by areas and many of their contents are overlapped. In conclusion, when early childhood teacher’s core competencies increase, its effects on teacher-young children interaction increase as well. Although the importance of teacher-young children interaction at child-care centers is emphasized for the present, no studies on early childhood teacher’s basic and special core competencies have been carried out. In this regard, this study seems to be meaningful in that it presented the necessity of developing early childhood teacher’s core competencies which are most important in improving the quality of early childhood education at child-care centers and increasing the quality of early childhood teachers. The author hopes a lot of follow-up studies on various policies for the improvement of early childhood teacher’s core competencies will be carried out in the future by including concrete and comprehensive core competencies and educational programs, such as personality programs, humanity programs and field modelling participatory classes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.