현재 훈련기관들은 지식산업사회에서 지속적으로 급속히 재생산되는 지식과 기술로 인하여 새로운 방식의 인적자원개발을 요구받고 있으며 그에 맞는 직접적이고 다양한 성과 측정 방법을 필요로 하고 있다. 또한 훈련 프로그램 중심의 평가방식에서 벗어나 훈련기관이 처한 맥락적 요소를 고려하여 훈련기관의 전반적 조직 수준에서 성과 향상 여부를 평가하고 적절한 정보와 피드백이 제공되어야 한다. 따라서 조직 수행능력 향상이라는 평가의 목적에 부합하는 평가 내용과 절차를 설계하고, 훈련기관의 수행 향상을 위한 구체적인 목표와 전략을 설정할 수 있도록 조력하는 실효성 있는 훈련기관 품질관리 방안이 요구된다. 이러한 배경을 바탕으로 이연구는 기존 훈련기관평가 지표에서 벗어나 우리나라 직업훈련기관의 특성을 고려한 훈련기관 ...
현재 훈련기관들은 지식산업사회에서 지속적으로 급속히 재생산되는 지식과 기술로 인하여 새로운 방식의 인적자원개발을 요구받고 있으며 그에 맞는 직접적이고 다양한 성과 측정 방법을 필요로 하고 있다. 또한 훈련 프로그램 중심의 평가방식에서 벗어나 훈련기관이 처한 맥락적 요소를 고려하여 훈련기관의 전반적 조직 수준에서 성과 향상 여부를 평가하고 적절한 정보와 피드백이 제공되어야 한다. 따라서 조직 수행능력 향상이라는 평가의 목적에 부합하는 평가 내용과 절차를 설계하고, 훈련기관의 수행 향상을 위한 구체적인 목표와 전략을 설정할 수 있도록 조력하는 실효성 있는 훈련기관 품질관리 방안이 요구된다. 이러한 배경을 바탕으로 이연구는 기존 훈련기관평가 지표에서 벗어나 우리나라 직업훈련기관의 특성을 고려한 훈련기관 품질경영시스템 개발을 목적으로 하고 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제들을 설정하였다. 첫째, 직업훈련기관 특성에 따른 품질경영시스템의 정의와 모형은 무엇인가? 둘째, 품질경영시스템을 구성하는 준거는 무엇인가? 셋째, 품질경영시스템 모형과 준거는 현업에 적용 가능한가? 이와 같은 문제를 해결하기 위하여 품질관리 및 품질경영 관련 이론과 사례, 직업훈련제도와 구조적 특성, 직업훈련 관련 법령 및 규정, 국내ㆍ외 교육훈련품질관리 제도에 대한 문헌분석을 실시하여 훈련기관 품질경영시스템의 정의, 모형, 준거를 구안하였다. 구안된 품질경영시스템의 타당 도를 검중하기 위하여 직업훈련분야 학계전문가, 훈련기관평가위원, 훈련기관 담당자로 구성된 패널 집단을 대상으로 전문가 델파이 조사를 3회차 실시하여 내용타당도를 개선하였다. 또한 훈련기관 담당자를 대상으로 중요도와 현업적용도 등 품질경영시스템의 적합성을 검증받고, 의견을 수렴하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 훈련기관 품질경영시스템이란 훈련목표 달성과 고성과 창출을 위해 훈련기관 구성원들이 자체적으로 수행하는 훈련의 계획수립, 운영, 평가, 개선에 이르는 단계별 활동을 체제적 관점에서 제시한 것으로 정의할수 있다. 둘째, 품질경영시스템 모형은 기관의 품질경영 전반을 아우르는 리더십을 바탕으로 계획단계에서 ‘훈련전략 수립’을 수행하고, 운영 단계에서는 ‘훈련생 중심 훈련프로그램 운영’과 ‘인적자원관리’를 수행하며, 훈련의 질제고와 목표의 달성을 위해 분석 단계로 ‘프로세스 관리’를 수행하여, 그결과를 각 단계에 피드백 하며 이러한 수행 결과를 평가 단계에서 성과평 가를 통해 확인하고, 그 결과를 다시 피드백 하는 과정을 도식화한 것이 다. 셋째, 품질경영시스템의 정의와 모형에 따른 영역은 리더십, 전략수립및 실행, 훈련생 중심 프로그램 운영, 인적자원관리, 프로세스관리, 성과평가 등 총 6개 영역이었으며, 이에 대한 14개 하위영역과 28개 항목을 개발하였다. 넷째, 이 연구에서 개발된 품질경영시스템의 현업적용 가능성에 대한 훈련기관 담당자의 인식을 조사한 결과, 준거는 전반적으로 타당하게 구성된 것으로 평가되었으며 품질경영시스템의 적용을 위해서는 품질경영 역량진단서비스 및 수준별 개선 필요사항 제안 등의 제도적 지원이 함께 이루어져야 함을 알 수 있었다.
현재 훈련기관들은 지식산업사회에서 지속적으로 급속히 재생산되는 지식과 기술로 인하여 새로운 방식의 인적자원개발을 요구받고 있으며 그에 맞는 직접적이고 다양한 성과 측정 방법을 필요로 하고 있다. 또한 훈련 프로그램 중심의 평가방식에서 벗어나 훈련기관이 처한 맥락적 요소를 고려하여 훈련기관의 전반적 조직 수준에서 성과 향상 여부를 평가하고 적절한 정보와 피드백이 제공되어야 한다. 따라서 조직 수행능력 향상이라는 평가의 목적에 부합하는 평가 내용과 절차를 설계하고, 훈련기관의 수행 향상을 위한 구체적인 목표와 전략을 설정할 수 있도록 조력하는 실효성 있는 훈련기관 품질관리 방안이 요구된다. 이러한 배경을 바탕으로 이연구는 기존 훈련기관평가 지표에서 벗어나 우리나라 직업훈련기관의 특성을 고려한 훈련기관 품질경영시스템 개발을 목적으로 하고 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제들을 설정하였다. 첫째, 직업훈련기관 특성에 따른 품질경영시스템의 정의와 모형은 무엇인가? 둘째, 품질경영시스템을 구성하는 준거는 무엇인가? 셋째, 품질경영시스템 모형과 준거는 현업에 적용 가능한가? 이와 같은 문제를 해결하기 위하여 품질관리 및 품질경영 관련 이론과 사례, 직업훈련제도와 구조적 특성, 직업훈련 관련 법령 및 규정, 국내ㆍ외 교육훈련품질관리 제도에 대한 문헌분석을 실시하여 훈련기관 품질경영시스템의 정의, 모형, 준거를 구안하였다. 구안된 품질경영시스템의 타당 도를 검중하기 위하여 직업훈련분야 학계전문가, 훈련기관평가위원, 훈련기관 담당자로 구성된 패널 집단을 대상으로 전문가 델파이 조사를 3회차 실시하여 내용타당도를 개선하였다. 또한 훈련기관 담당자를 대상으로 중요도와 현업적용도 등 품질경영시스템의 적합성을 검증받고, 의견을 수렴하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 훈련기관 품질경영시스템이란 훈련목표 달성과 고성과 창출을 위해 훈련기관 구성원들이 자체적으로 수행하는 훈련의 계획수립, 운영, 평가, 개선에 이르는 단계별 활동을 체제적 관점에서 제시한 것으로 정의할수 있다. 둘째, 품질경영시스템 모형은 기관의 품질경영 전반을 아우르는 리더십을 바탕으로 계획단계에서 ‘훈련전략 수립’을 수행하고, 운영 단계에서는 ‘훈련생 중심 훈련프로그램 운영’과 ‘인적자원관리’를 수행하며, 훈련의 질제고와 목표의 달성을 위해 분석 단계로 ‘프로세스 관리’를 수행하여, 그결과를 각 단계에 피드백 하며 이러한 수행 결과를 평가 단계에서 성과평 가를 통해 확인하고, 그 결과를 다시 피드백 하는 과정을 도식화한 것이 다. 셋째, 품질경영시스템의 정의와 모형에 따른 영역은 리더십, 전략수립및 실행, 훈련생 중심 프로그램 운영, 인적자원관리, 프로세스관리, 성과평가 등 총 6개 영역이었으며, 이에 대한 14개 하위영역과 28개 항목을 개발하였다. 넷째, 이 연구에서 개발된 품질경영시스템의 현업적용 가능성에 대한 훈련기관 담당자의 인식을 조사한 결과, 준거는 전반적으로 타당하게 구성된 것으로 평가되었으며 품질경영시스템의 적용을 위해서는 품질경영 역량진단서비스 및 수준별 개선 필요사항 제안 등의 제도적 지원이 함께 이루어져야 함을 알 수 있었다.
In a knowledge information society, continuous rapid reproduction of knowledge and technology renders vocational training institutions to ad opt new human resource development methods and direct and various new performance measurement methods accordingly. An overall organiz ational level of performa...
In a knowledge information society, continuous rapid reproduction of knowledge and technology renders vocational training institutions to ad opt new human resource development methods and direct and various new performance measurement methods accordingly. An overall organiz ational level of performance evaluation which shifts the focus from voc ational training program itself to contextual factors the vocational train ing institution faces, is needed. Also, appropriate information and feedb ack should be provided at the same time. Therefore, designing evaluati on content and procedure that aims to measure the enhancement of or ganizational job performance is required. Furthermore, an effective voc ational training quality control plan should be devised to come up with a concrete goal and strategy to enhance vocation training institution's performance. This research purposes on developing vocational training institution quality management which departs from the original evaluati on criteria and considers the traits of Korea's vocational training instit ution. In order to reach for these research purposes, the following research questions were established. First, what is the definition and model of quality management syste m according to the characteristics of training institutions? Second, what are the criteria that constitute the quality management system of vocational training institutions? Third, are the definition, model and criterion of quality management s ystem developed is possible to apply the vocational training institutions? To provide answers to the questions, literature study was conducted on quality control and quality management theory and case, vocational training system and structural characteristics, vocational training laws and regulations, domestic and foreign educational training quality contr ol system, and moreover the definition, model and criterion was design ed. The validity of the quality management system of the vocational tr aining institution was verified via delphi survey conducted towards the panel consisted of academic experts, evaluation committee and perform ers of vocational training institutions. Three times of delphi survey en hanced the content validity. In addition, research was conducted towar ds vocational training performers to evaluate the suitability of quality management system such as work-site operation applicability. The research showed the following results. First, the quality management system of vocational training institutio n can be defined as "a systematic perspective of series of activities pe rformed by constituents from planning, operation, evaluation to improve ment to achieve training goal and high performance". Second, the model of quality management system is based on leadership that monitors the overall quality management and establishes 'strat egy' on the planning stage, operates 'trainee focused training' and 'human resource development and management' on the operation stage, m anages 'process management' on the analysis stage to improve the qu ality and achieve the goal and finally provides feedback to each stage s. These results are displayed on the evaluation stage via performance evaluation and the feedback process is diagrammed. Third, quality management system definition and model can be categ orized into 6 areas which are leadership, strategy design and implemen tation, trainee focused program operation, human resource management, process management, performance evaluation. 6 categories were subdivi ded into 14 parts and 28 indexes were developed. Fourth, work-site operations applicability resulting from the survey f rom vocational training performers turned out to be valid. Also, to appl y the quality management system in the vocational training institution s, institutional support such as quality management capacity diagnosis service and level based improvement be accompanied. The research result confirms the necessity of quality management sy stem of vocational training institution and suggests future research on increasing the work-site operations applicability.
In a knowledge information society, continuous rapid reproduction of knowledge and technology renders vocational training institutions to ad opt new human resource development methods and direct and various new performance measurement methods accordingly. An overall organiz ational level of performance evaluation which shifts the focus from voc ational training program itself to contextual factors the vocational train ing institution faces, is needed. Also, appropriate information and feedb ack should be provided at the same time. Therefore, designing evaluati on content and procedure that aims to measure the enhancement of or ganizational job performance is required. Furthermore, an effective voc ational training quality control plan should be devised to come up with a concrete goal and strategy to enhance vocation training institution's performance. This research purposes on developing vocational training institution quality management which departs from the original evaluati on criteria and considers the traits of Korea's vocational training instit ution. In order to reach for these research purposes, the following research questions were established. First, what is the definition and model of quality management syste m according to the characteristics of training institutions? Second, what are the criteria that constitute the quality management system of vocational training institutions? Third, are the definition, model and criterion of quality management s ystem developed is possible to apply the vocational training institutions? To provide answers to the questions, literature study was conducted on quality control and quality management theory and case, vocational training system and structural characteristics, vocational training laws and regulations, domestic and foreign educational training quality contr ol system, and moreover the definition, model and criterion was design ed. The validity of the quality management system of the vocational tr aining institution was verified via delphi survey conducted towards the panel consisted of academic experts, evaluation committee and perform ers of vocational training institutions. Three times of delphi survey en hanced the content validity. In addition, research was conducted towar ds vocational training performers to evaluate the suitability of quality management system such as work-site operation applicability. The research showed the following results. First, the quality management system of vocational training institutio n can be defined as "a systematic perspective of series of activities pe rformed by constituents from planning, operation, evaluation to improve ment to achieve training goal and high performance". Second, the model of quality management system is based on leadership that monitors the overall quality management and establishes 'strat egy' on the planning stage, operates 'trainee focused training' and 'human resource development and management' on the operation stage, m anages 'process management' on the analysis stage to improve the qu ality and achieve the goal and finally provides feedback to each stage s. These results are displayed on the evaluation stage via performance evaluation and the feedback process is diagrammed. Third, quality management system definition and model can be categ orized into 6 areas which are leadership, strategy design and implemen tation, trainee focused program operation, human resource management, process management, performance evaluation. 6 categories were subdivi ded into 14 parts and 28 indexes were developed. Fourth, work-site operations applicability resulting from the survey f rom vocational training performers turned out to be valid. Also, to appl y the quality management system in the vocational training institution s, institutional support such as quality management capacity diagnosis service and level based improvement be accompanied. The research result confirms the necessity of quality management sy stem of vocational training institution and suggests future research on increasing the work-site operations applicability.
주제어
#실업자훈련 훈련품질 훈련기관 품질경영 unemployment training training quality quality manage ment of vocational training institution
학위논문 정보
저자
조은정
학위수여기관
한국기술교육대학교 테크노인력개발전문대학원
학위구분
국내박사
학과
인력개발학과 인력개발전공
지도교수
임세영
발행연도
2014
총페이지
260
키워드
실업자훈련 훈련품질 훈련기관 품질경영 unemployment training training quality quality manage ment of vocational training institution
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.