본 연구는 어린이집 보육교사를 대상으로 자연친화 교수태도에 대한 평가가 자연친화 교육에 대한 인식에 어떤 차이를 보이는 지 살펴봄으로써 보육교사에게 자연친화 교수태도의 중요성을 제공하고 보육교사의 자연친화 교육에 대한 실천적 인식을 높일 수 있는 교사교육 및 자연친화적 교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 이에 연구목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 보육교사의 일반적 특성에 따른 자연친화적 교수태도 및 자연친화 교육 인식의 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 자연친화적 교수태도의 수준에 따른 자연친화 교육에 대한 인식에 차이가 있는가?
본 연구의 대상은 경기도 P시에 소재한 어린이집에 근무하는 297명의 보육교사를 대상으로 자연친화적 교수태도에 따라 자연친화 교육에 대한 인식이 어떠한 지를 조사하였다. 선행연구(김성옥, 2000; 박숙현, 2004; 이경화, 2005; 최옥란, 2007; 김태희, 2008; 김미화, 2009; 이성미, 2011)의 설문지와 강병재·김경수(2015)가 개발한 평가도구를 기초로 하여 연구에서 필요한 문항을 선택하고 어린이집 실정에 적합하게 재구성하였다. 설문지의 적절성을 검증받기 위하여 석사학위를 마친 어린이집 원장 3인과 숲 생태 5년 이상 활동한 강사 2명을 대상으로 예비조사를 통하여 조언을 받고 연구목적에 적합하도록 ...
본 연구는 어린이집 보육교사를 대상으로 자연친화 교수태도에 대한 평가가 자연친화 교육에 대한 인식에 어떤 차이를 보이는 지 살펴봄으로써 보육교사에게 자연친화 교수태도의 중요성을 제공하고 보육교사의 자연친화 교육에 대한 실천적 인식을 높일 수 있는 교사교육 및 자연친화적 교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 이에 연구목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 보육교사의 일반적 특성에 따른 자연친화적 교수태도 및 자연친화 교육 인식의 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 자연친화적 교수태도의 수준에 따른 자연친화 교육에 대한 인식에 차이가 있는가?
본 연구의 대상은 경기도 P시에 소재한 어린이집에 근무하는 297명의 보육교사를 대상으로 자연친화적 교수태도에 따라 자연친화 교육에 대한 인식이 어떠한 지를 조사하였다. 선행연구(김성옥, 2000; 박숙현, 2004; 이경화, 2005; 최옥란, 2007; 김태희, 2008; 김미화, 2009; 이성미, 2011)의 설문지와 강병재·김경수(2015)가 개발한 평가도구를 기초로 하여 연구에서 필요한 문항을 선택하고 어린이집 실정에 적합하게 재구성하였다. 설문지의 적절성을 검증받기 위하여 석사학위를 마친 어린이집 원장 3인과 숲 생태 5년 이상 활동한 강사 2명을 대상으로 예비조사를 통하여 조언을 받고 연구목적에 적합하도록 아동학과 교수를 통해 타당도를 검증받아 수정·보완하였다.
본 연구의 통계처리는 보육교사의 특성에 따른 자연친화적 교수태도의 차이를 알아보기 위해 일원분량분석을 실시하였고 집단 간의 차이를 알아보기 위하여 Scheffe 사후검증을 실시하였다. 보육교사의 특성에 따른 자연친화적 교육에 대한 인식의 차이는 카이제곱 검증(χ²)을 시행하였다. 자연친화적 교수태도의 상 집단과 하 집단으로 구분하여 자연친화 교육에 대한 인식의 차이를 알아보았는데 이를 위해 자연친화적 교수태도의 평균점수를 기준으로 상위 27%를 상 집단과 하위 27%를 하 집단으로 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 대다수 보육교사는 자연친화적 교수태도의 요인들에 대해 평균이상으로 긍정적인 평가를 하였으며, 보육교사의 일반적인 특성에 따른 자연친화적 교수태도에서 유의한 차이가 발생하지 않았다. 이런 결과는 자연친화적 태도 형성이 어느 정도 고정된 일반적 특성에 영향을 덜 받고 자연친화적 교사교육 활동 등을 통해서 가능하거나 변화할 수 있음을 의미한다. 둘째, 보육교사의 자연친화 교육에 대한 이해도, 긍정적인 평가가 일반적으로 매우 높았고, 자연친화 교육의 필요성도 매우 높게 나았다. 연령이 증가할수록, 경력이 높을수록, 보육교사는 자연친화 교육이 더 필요하다고 생각하고 있고, 만0세~만1세에 자연친화 교육이 실시되어야 한다는 인식이 더 많았다. 자연친화 교육의 성공적인 실천을 위해 연령이 낮은 유아들에게 적합하고 다양한 자연친화적 프로그램의 연구와 개발이 필요하고 무엇보다 유아의 안전에 대한 체계적인 자연친화적 교사교육이 요구된다. 셋째, 자연친화적 교수태도가 높은 보육교사에서 자연친화 교육에 대한 이해도, 긍정적인 평가, 필요성에 대한 인식이 매우 높게 나타났다. 이런 전반적인 인식은 자연친화 교육운영에 대한 인식에 그대로 반영되어 있었다. 자연친화적 교수태도가 높은 보육교사는 0세부터 자연친화 교육을 시작하여 유아가 일상적으로 자연과 직접적이고 지속적으로 체험하는 자연친화 교육을 더욱 선호하는 경향을 가지고 있었다. 이런 결과는 보육교사의 자연에 대한 긍정적인 태도가 자연친화 교육운영에 대한 자신감과 적극성을 보인다는 연구결과(이지혜, 2010; 박은주 외, 2013)를 뒷받침하고 있다. 어린이집에서 자연친화 교육을 보다 적극적이고 체계적으로 운영하기 위해서 무엇보다 보육교사의 긍정적인 자연친화 교육태도가 중요하는 것을 알 수 있다. 긍정적인 자연친화 교육태도로의 변화 및 강화를 위한 자연친화 교사교육과정이 체계적으로 구성되어야 하며 교사교육의 방향은 보육교사의 반성적 사고와 실천적 지식 그리고 교사의 내면에 내재해 있는 신념이나 가치를 기반으로 하는 자연친화 유아교육이 가능하도록 전환해야 할 것이다. 넷째, 후속연구에 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 본 연구는 P시 어린이집 보육교사를 연구대상으로 한정하였고, 어린이집의 전반적인 운영은 원장의 교육철학과 신념에 따른 영향이 매우 높음에도 불구하고 원장을 대상에서 배제하였다. 따라서 대상 지역 및 조사 대상을 확대하여 자연친화 교수태도와 인식의 연관성에 대해 조사할 필요가 있다.
본 연구는 어린이집 보육교사를 대상으로 자연친화 교수태도에 대한 평가가 자연친화 교육에 대한 인식에 어떤 차이를 보이는 지 살펴봄으로써 보육교사에게 자연친화 교수태도의 중요성을 제공하고 보육교사의 자연친화 교육에 대한 실천적 인식을 높일 수 있는 교사교육 및 자연친화적 교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 이에 연구목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 보육교사의 일반적 특성에 따른 자연친화적 교수태도 및 자연친화 교육 인식의 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 자연친화적 교수태도의 수준에 따른 자연친화 교육에 대한 인식에 차이가 있는가?
본 연구의 대상은 경기도 P시에 소재한 어린이집에 근무하는 297명의 보육교사를 대상으로 자연친화적 교수태도에 따라 자연친화 교육에 대한 인식이 어떠한 지를 조사하였다. 선행연구(김성옥, 2000; 박숙현, 2004; 이경화, 2005; 최옥란, 2007; 김태희, 2008; 김미화, 2009; 이성미, 2011)의 설문지와 강병재·김경수(2015)가 개발한 평가도구를 기초로 하여 연구에서 필요한 문항을 선택하고 어린이집 실정에 적합하게 재구성하였다. 설문지의 적절성을 검증받기 위하여 석사학위를 마친 어린이집 원장 3인과 숲 생태 5년 이상 활동한 강사 2명을 대상으로 예비조사를 통하여 조언을 받고 연구목적에 적합하도록 아동학과 교수를 통해 타당도를 검증받아 수정·보완하였다.
본 연구의 통계처리는 보육교사의 특성에 따른 자연친화적 교수태도의 차이를 알아보기 위해 일원분량분석을 실시하였고 집단 간의 차이를 알아보기 위하여 Scheffe 사후검증을 실시하였다. 보육교사의 특성에 따른 자연친화적 교육에 대한 인식의 차이는 카이제곱 검증(χ²)을 시행하였다. 자연친화적 교수태도의 상 집단과 하 집단으로 구분하여 자연친화 교육에 대한 인식의 차이를 알아보았는데 이를 위해 자연친화적 교수태도의 평균점수를 기준으로 상위 27%를 상 집단과 하위 27%를 하 집단으로 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 대다수 보육교사는 자연친화적 교수태도의 요인들에 대해 평균이상으로 긍정적인 평가를 하였으며, 보육교사의 일반적인 특성에 따른 자연친화적 교수태도에서 유의한 차이가 발생하지 않았다. 이런 결과는 자연친화적 태도 형성이 어느 정도 고정된 일반적 특성에 영향을 덜 받고 자연친화적 교사교육 활동 등을 통해서 가능하거나 변화할 수 있음을 의미한다. 둘째, 보육교사의 자연친화 교육에 대한 이해도, 긍정적인 평가가 일반적으로 매우 높았고, 자연친화 교육의 필요성도 매우 높게 나았다. 연령이 증가할수록, 경력이 높을수록, 보육교사는 자연친화 교육이 더 필요하다고 생각하고 있고, 만0세~만1세에 자연친화 교육이 실시되어야 한다는 인식이 더 많았다. 자연친화 교육의 성공적인 실천을 위해 연령이 낮은 유아들에게 적합하고 다양한 자연친화적 프로그램의 연구와 개발이 필요하고 무엇보다 유아의 안전에 대한 체계적인 자연친화적 교사교육이 요구된다. 셋째, 자연친화적 교수태도가 높은 보육교사에서 자연친화 교육에 대한 이해도, 긍정적인 평가, 필요성에 대한 인식이 매우 높게 나타났다. 이런 전반적인 인식은 자연친화 교육운영에 대한 인식에 그대로 반영되어 있었다. 자연친화적 교수태도가 높은 보육교사는 0세부터 자연친화 교육을 시작하여 유아가 일상적으로 자연과 직접적이고 지속적으로 체험하는 자연친화 교육을 더욱 선호하는 경향을 가지고 있었다. 이런 결과는 보육교사의 자연에 대한 긍정적인 태도가 자연친화 교육운영에 대한 자신감과 적극성을 보인다는 연구결과(이지혜, 2010; 박은주 외, 2013)를 뒷받침하고 있다. 어린이집에서 자연친화 교육을 보다 적극적이고 체계적으로 운영하기 위해서 무엇보다 보육교사의 긍정적인 자연친화 교육태도가 중요하는 것을 알 수 있다. 긍정적인 자연친화 교육태도로의 변화 및 강화를 위한 자연친화 교사교육과정이 체계적으로 구성되어야 하며 교사교육의 방향은 보육교사의 반성적 사고와 실천적 지식 그리고 교사의 내면에 내재해 있는 신념이나 가치를 기반으로 하는 자연친화 유아교육이 가능하도록 전환해야 할 것이다. 넷째, 후속연구에 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 본 연구는 P시 어린이집 보육교사를 연구대상으로 한정하였고, 어린이집의 전반적인 운영은 원장의 교육철학과 신념에 따른 영향이 매우 높음에도 불구하고 원장을 대상에서 배제하였다. 따라서 대상 지역 및 조사 대상을 확대하여 자연친화 교수태도와 인식의 연관성에 대해 조사할 필요가 있다.
This study would like to provide importance of eco-friendly teaching attitude to child care teachers and fundamental data for development of education for teachers that enhances their practical awareness on eco-friendly education and eco-friendly education programs by investigating how awareness of ...
This study would like to provide importance of eco-friendly teaching attitude to child care teachers and fundamental data for development of education for teachers that enhances their practical awareness on eco-friendly education and eco-friendly education programs by investigating how awareness of eco-friendly education is different by evaluation of the eco-friendly teaching attitude for child care teachers in kindergartens. For research goals, research questions have been set as follows :
Firstly, are there differences of the eco-friendly teaching attitude and awareness of eco-friendly education by child care teachers’ general characters? Secondly, are there differences of awareness of eco-friendly education by child care teachers’ eco-friendly teaching attitude level?
The subjects of the study are 297 child care teachers who work in kindergartens of P-si, Gyeonggi-do and what awareness of eco-friendly education by the eco-friendly teaching attitude is has been researched. Based on questionnaires in prior researches (Lee, S (2000); Park, S(2004); Lee, K (2005); Choi, O (2007); Kim, T(2008); Kim, M(2009); Lee, S(2011)) and an evaluation tool, developed by Byeongjae Kang and Kyeongsu Kim in 2015, the questionnaires, needed for the research, have been selected and reorganized suitably for kindergartens’ real state. To verify propriety of the questionnaires, advices have been received by a pre-interview with three directors of kindergartens who completed their master courses and two lecturers who have taught forest ecology for more than five years and to make it suitable for the research goals, validity has been verified, revised and compensated by advices by a professor in children education department. One-way analysis of variance has been taken to know differences of the eco-friendly teaching attitude by child care teachers’ features and Scheffe’s test has been taken to know differences by groups. Chi-square test (χ²) has been executed to figure out differences of awareness of eco-friendly education by child care teachers’ features.
The results of the study is following : Firstly, most of child care teachers evaluate elements of the eco-friendly teaching attitude positively more than the average and meaningful differences have not occurred in the eco-friendly teaching attitude by general features of child care teachers. This result means that forming the eco-friendly attitudes is not influenced by fixed general features, but can be possible or changed through eco-friendly education activities for teachers. Secondly, child care teachers’ understanding on eco-friendly education and their positive evaluation are generally very high and necessity of eco-friendly education is also very high. The older teachers are and the more teachers have careers, the more the teachers need eco-friendly education and awareness indicating that eco-friendly education should be implemented for full 0-1-year-old infants is more high. For successful practice of eco-friendly education, various eco-friendly programs that are suitable for infants are needed to study and develop and most of all, systemic eco-fiendly education for teachers about children’s safety are required. Thirdly, understanding of eco-friendly education, positive evaluation and awareness of necessity of child care teachers who have the great eco-friendly teaching attitude are very high. The general awareness is directly reflected to awareness of operating eco-friendly education. Teachers who have the great eco-friendly teaching attitude tend to more prefer eco-friendly education that children directly and continuously experience nature in everyday life. This result backs up a research result (Lee, J (2010); Park. E (2013)) saying that an child care teachers who have an positive attitude on nature show confidence and activeness about operating of eco-friendly education. To actively and systematically operate eco-friendly education in kindergartens, child care teachers’ positively eco-friendly teaching attitudes are more important than other elements. Eco-friendly education for teachers should be systematically composed to change or improve to the positively eco-friendly teaching attitudes and the direction of education for teachers should be turned to be possible to eco-friendly children education, based on reflective thinking, practical knowledges and belief and values that are implicit in teachers. Lastly, I would like to suggest followings for post researches. This study limits child care teachers in kindergartens of P-si as a research subject and directors are excluded in the research subject, even though directors’ educational philosophy and belief greatly affect general operation of kindergartens. Therefore, correlation between the eco-friendly teaching attitudes is needed to research by expansion of the scope of researched regions and subjects.
This study would like to provide importance of eco-friendly teaching attitude to child care teachers and fundamental data for development of education for teachers that enhances their practical awareness on eco-friendly education and eco-friendly education programs by investigating how awareness of eco-friendly education is different by evaluation of the eco-friendly teaching attitude for child care teachers in kindergartens. For research goals, research questions have been set as follows :
Firstly, are there differences of the eco-friendly teaching attitude and awareness of eco-friendly education by child care teachers’ general characters? Secondly, are there differences of awareness of eco-friendly education by child care teachers’ eco-friendly teaching attitude level?
The subjects of the study are 297 child care teachers who work in kindergartens of P-si, Gyeonggi-do and what awareness of eco-friendly education by the eco-friendly teaching attitude is has been researched. Based on questionnaires in prior researches (Lee, S (2000); Park, S(2004); Lee, K (2005); Choi, O (2007); Kim, T(2008); Kim, M(2009); Lee, S(2011)) and an evaluation tool, developed by Byeongjae Kang and Kyeongsu Kim in 2015, the questionnaires, needed for the research, have been selected and reorganized suitably for kindergartens’ real state. To verify propriety of the questionnaires, advices have been received by a pre-interview with three directors of kindergartens who completed their master courses and two lecturers who have taught forest ecology for more than five years and to make it suitable for the research goals, validity has been verified, revised and compensated by advices by a professor in children education department. One-way analysis of variance has been taken to know differences of the eco-friendly teaching attitude by child care teachers’ features and Scheffe’s test has been taken to know differences by groups. Chi-square test (χ²) has been executed to figure out differences of awareness of eco-friendly education by child care teachers’ features.
The results of the study is following : Firstly, most of child care teachers evaluate elements of the eco-friendly teaching attitude positively more than the average and meaningful differences have not occurred in the eco-friendly teaching attitude by general features of child care teachers. This result means that forming the eco-friendly attitudes is not influenced by fixed general features, but can be possible or changed through eco-friendly education activities for teachers. Secondly, child care teachers’ understanding on eco-friendly education and their positive evaluation are generally very high and necessity of eco-friendly education is also very high. The older teachers are and the more teachers have careers, the more the teachers need eco-friendly education and awareness indicating that eco-friendly education should be implemented for full 0-1-year-old infants is more high. For successful practice of eco-friendly education, various eco-friendly programs that are suitable for infants are needed to study and develop and most of all, systemic eco-fiendly education for teachers about children’s safety are required. Thirdly, understanding of eco-friendly education, positive evaluation and awareness of necessity of child care teachers who have the great eco-friendly teaching attitude are very high. The general awareness is directly reflected to awareness of operating eco-friendly education. Teachers who have the great eco-friendly teaching attitude tend to more prefer eco-friendly education that children directly and continuously experience nature in everyday life. This result backs up a research result (Lee, J (2010); Park. E (2013)) saying that an child care teachers who have an positive attitude on nature show confidence and activeness about operating of eco-friendly education. To actively and systematically operate eco-friendly education in kindergartens, child care teachers’ positively eco-friendly teaching attitudes are more important than other elements. Eco-friendly education for teachers should be systematically composed to change or improve to the positively eco-friendly teaching attitudes and the direction of education for teachers should be turned to be possible to eco-friendly children education, based on reflective thinking, practical knowledges and belief and values that are implicit in teachers. Lastly, I would like to suggest followings for post researches. This study limits child care teachers in kindergartens of P-si as a research subject and directors are excluded in the research subject, even though directors’ educational philosophy and belief greatly affect general operation of kindergartens. Therefore, correlation between the eco-friendly teaching attitudes is needed to research by expansion of the scope of researched regions and subjects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.