어린이 국가예방접종 지원 사업 대상은 만 12세 이하 모든 어린이로 2002년 1월 1일 이후 출생자이다. 지원내용은 국가예방접종 지원백신의 예방접종비용 전액 지원이며, 2015년 무료접종 대상 지원 백신은 14종으로 국가가 권장하는 예방접종으로 감염병의 예방 및 관리에 관한 법률을 통해 예방접종 대상 감염병과 예방접종의 실시기준 및 방법을 정하고, 국민과 의료제공자에게 이를 준수토록 하고 있다. 본 연구의 목적은 예방접종률 향상을 위한 보호자의 인식제고와 요구도의 반영을 통한 국가예방접종사업의 개선방안과 나아가 정책발전에 도움이 되고자 한다. 본 연구는 C도의 보건소에서 예방접종을 실시한 만 3세 이하 영유아 총 20,589명으로 자료 수집은 보건소에서 예방접종을 실시하고 예방접종 등록 시 입력된 예방접종 현황을 파악하였다. 행정구역 T군의 만 3세 이하 영유아(2012년 1월 1일 ~ 12월 31일 출생아)가 등원하는 어린이집 25곳으로 보호자 대상자 수 360명을 편의표집하여 보건복지부 지정 공용기관 생명윤리위원회의 승인을 받은 설문지를 사용하였고, 수집된 자료는 ...
어린이 국가예방접종 지원 사업 대상은 만 12세 이하 모든 어린이로 2002년 1월 1일 이후 출생자이다. 지원내용은 국가예방접종 지원백신의 예방접종비용 전액 지원이며, 2015년 무료접종 대상 지원 백신은 14종으로 국가가 권장하는 예방접종으로 감염병의 예방 및 관리에 관한 법률을 통해 예방접종 대상 감염병과 예방접종의 실시기준 및 방법을 정하고, 국민과 의료제공자에게 이를 준수토록 하고 있다. 본 연구의 목적은 예방접종률 향상을 위한 보호자의 인식제고와 요구도의 반영을 통한 국가예방접종사업의 개선방안과 나아가 정책발전에 도움이 되고자 한다. 본 연구는 C도의 보건소에서 예방접종을 실시한 만 3세 이하 영유아 총 20,589명으로 자료 수집은 보건소에서 예방접종을 실시하고 예방접종 등록 시 입력된 예방접종 현황을 파악하였다. 행정구역 T군의 만 3세 이하 영유아(2012년 1월 1일 ~ 12월 31일 출생아)가 등원하는 어린이집 25곳으로 보호자 대상자 수 360명을 편의표집하여 보건복지부 지정 공용기관 생명윤리위원회의 승인을 받은 설문지를 사용하였고, 수집된 자료는 SPSS win 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. C도의 만 3세 이하 영유아의 출생월별 현황에서 1월이 가장 높고, 12월이 가장 낮았고, 성별 현황은 남아가 여아보다 2.6%가 더 높았으며, 남아 출생아가 가장 높은 지역은 J시이고 가장 낮은 지역은 N군이며, 여아 출생이 가장 높은 지역은 J시였고, 가장 낮은 지역은 N군이였다. C도의 만 3세 이하 영유아 총 출생아의 미접종아는 8.8%였고, 백신별 미접종 현황은 M구에서 BCG와 B형 간염, J시에서 DTaP, IPV, DTaP-IPV, MMR. Pox, E시에서 Hib, PVC, 일본뇌염(사백신, 생백신)이 가장 높았고, 모든 백신에서 G군이 가장 낮았다. C도의 만 3세 이하 영유아의 미접종 현황은 E시가 가장 높았고, H시가 가장 낮았다. 행정구역 17개중 13위였으며, 완전접종률은 82.7%로 전국 평균보다 3.6%가 낮았다. 보호자의 일반적 특성별 국가예방접종 인식도는 남자 보호자가 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p=0.004). 연령별로는 20대 보다 50대 이상에서 인식도가 가장 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p=0.002). 자녀와의 관계에서는 할머니의 인식도가 아버지보다 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 교육정도는 중졸 보호자의 인식도가 고졸, 대졸의 보호자보다 높게 나타나서 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 보호자의 직업에서 농업보다 어업종사자의 인식도가 가장 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 보호자의 일반적 특성별 국가예방접종 요구도는 50대 이상의 요구도가 30대의 보호자보다 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 자녀와의 관계에서 할머니의 요구도가 아버지보다 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 보호자의 직업으로 회사원보다 어업종사자의 요구도가 가장 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 국가예방접종 보건기관에 대한 만족도는 남자 보호자가 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p=0.014). 자녀와의 관계에서 할머니의 만족도가 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 교육정도는 중졸 보호자의 만족도가 고졸, 대졸의 보호자보다 높게 나타나서 유의한 차이를 보였다(p=0.018). 보호자의 직업에서 주부, 농업보다 어업종사자의 만족도가 가장 높게 나타나서 유의한 차이를 보였다(p=0.021). 국가예방접종 위탁의료기관에 대한 만족도는 자녀와의 관계인 할머니의 만족도가 높게 나타나서 유의한 차이를 보였다(p=0.002). 국가예방접종사업을 통하여 만 3세 이전에 완료하여야 하는 기본예방접종들로 만3세 이하 영유아의 보호자들은 국가예방접종의 필요성을 인식하여야 하고, 예방접종을 실시함으로서 영유아의 감염병은 예방되며, 건강한 어린이로 성장하는 것을 인식하여야 한다. 만 3세 이하 영유아 보호자들의 높은 인식도와 요구도 및 만족도를 반영하여 전액 지원으로 국가예방접종사업을 확대 실시하여야 하며, 예방접종을 실시하는 기관의 수를 증원하고, 위탁의료기관들의 적극적인 참여를 유도하여 국가예방접종에 대한 올바른 정보 전달을 통해 국가예방접종 범위의 전면 확대 실시하여야 한다. 예방접종을 통해 행정구역 내 감염병을 예방하고, 국가예방접종사업의 개선과 해결방안과 예방접종의 정책을 마련하는데 기초 자료로 활용하고자 한다.
어린이 국가예방접종 지원 사업 대상은 만 12세 이하 모든 어린이로 2002년 1월 1일 이후 출생자이다. 지원내용은 국가예방접종 지원백신의 예방접종비용 전액 지원이며, 2015년 무료접종 대상 지원 백신은 14종으로 국가가 권장하는 예방접종으로 감염병의 예방 및 관리에 관한 법률을 통해 예방접종 대상 감염병과 예방접종의 실시기준 및 방법을 정하고, 국민과 의료제공자에게 이를 준수토록 하고 있다. 본 연구의 목적은 예방접종률 향상을 위한 보호자의 인식제고와 요구도의 반영을 통한 국가예방접종사업의 개선방안과 나아가 정책발전에 도움이 되고자 한다. 본 연구는 C도의 보건소에서 예방접종을 실시한 만 3세 이하 영유아 총 20,589명으로 자료 수집은 보건소에서 예방접종을 실시하고 예방접종 등록 시 입력된 예방접종 현황을 파악하였다. 행정구역 T군의 만 3세 이하 영유아(2012년 1월 1일 ~ 12월 31일 출생아)가 등원하는 어린이집 25곳으로 보호자 대상자 수 360명을 편의표집하여 보건복지부 지정 공용기관 생명윤리위원회의 승인을 받은 설문지를 사용하였고, 수집된 자료는 SPSS win 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. C도의 만 3세 이하 영유아의 출생월별 현황에서 1월이 가장 높고, 12월이 가장 낮았고, 성별 현황은 남아가 여아보다 2.6%가 더 높았으며, 남아 출생아가 가장 높은 지역은 J시이고 가장 낮은 지역은 N군이며, 여아 출생이 가장 높은 지역은 J시였고, 가장 낮은 지역은 N군이였다. C도의 만 3세 이하 영유아 총 출생아의 미접종아는 8.8%였고, 백신별 미접종 현황은 M구에서 BCG와 B형 간염, J시에서 DTaP, IPV, DTaP-IPV, MMR. Pox, E시에서 Hib, PVC, 일본뇌염(사백신, 생백신)이 가장 높았고, 모든 백신에서 G군이 가장 낮았다. C도의 만 3세 이하 영유아의 미접종 현황은 E시가 가장 높았고, H시가 가장 낮았다. 행정구역 17개중 13위였으며, 완전접종률은 82.7%로 전국 평균보다 3.6%가 낮았다. 보호자의 일반적 특성별 국가예방접종 인식도는 남자 보호자가 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p=0.004). 연령별로는 20대 보다 50대 이상에서 인식도가 가장 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p=0.002). 자녀와의 관계에서는 할머니의 인식도가 아버지보다 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 교육정도는 중졸 보호자의 인식도가 고졸, 대졸의 보호자보다 높게 나타나서 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 보호자의 직업에서 농업보다 어업종사자의 인식도가 가장 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 보호자의 일반적 특성별 국가예방접종 요구도는 50대 이상의 요구도가 30대의 보호자보다 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 자녀와의 관계에서 할머니의 요구도가 아버지보다 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 보호자의 직업으로 회사원보다 어업종사자의 요구도가 가장 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 국가예방접종 보건기관에 대한 만족도는 남자 보호자가 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p=0.014). 자녀와의 관계에서 할머니의 만족도가 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 교육정도는 중졸 보호자의 만족도가 고졸, 대졸의 보호자보다 높게 나타나서 유의한 차이를 보였다(p=0.018). 보호자의 직업에서 주부, 농업보다 어업종사자의 만족도가 가장 높게 나타나서 유의한 차이를 보였다(p=0.021). 국가예방접종 위탁의료기관에 대한 만족도는 자녀와의 관계인 할머니의 만족도가 높게 나타나서 유의한 차이를 보였다(p=0.002). 국가예방접종사업을 통하여 만 3세 이전에 완료하여야 하는 기본예방접종들로 만3세 이하 영유아의 보호자들은 국가예방접종의 필요성을 인식하여야 하고, 예방접종을 실시함으로서 영유아의 감염병은 예방되며, 건강한 어린이로 성장하는 것을 인식하여야 한다. 만 3세 이하 영유아 보호자들의 높은 인식도와 요구도 및 만족도를 반영하여 전액 지원으로 국가예방접종사업을 확대 실시하여야 하며, 예방접종을 실시하는 기관의 수를 증원하고, 위탁의료기관들의 적극적인 참여를 유도하여 국가예방접종에 대한 올바른 정보 전달을 통해 국가예방접종 범위의 전면 확대 실시하여야 한다. 예방접종을 통해 행정구역 내 감염병을 예방하고, 국가예방접종사업의 개선과 해결방안과 예방접종의 정책을 마련하는데 기초 자료로 활용하고자 한다.
The subjects for the National Immunization Program for Children are all children less than the age of 12, those who are born after 1st January 2002. The supported contents are full support for immunization fee for the supported vaccine, and subject vaccines for 2015 free immunization are 14 types, a...
The subjects for the National Immunization Program for Children are all children less than the age of 12, those who are born after 1st January 2002. The supported contents are full support for immunization fee for the supported vaccine, and subject vaccines for 2015 free immunization are 14 types, all of which are immunizations recommended by the government. Through Acts on prevention and appropriate management for infectious diseases, the immunization practice and methods will be settled, and these standards will be followed by the people and the healthcare provider. The objectives in this study is to improve perceptions of the guardians for an enhancement in immunization rate, and to reflect demands on National immunization programs or its enhancement and furthermore, to contribute to policy development. The research data was taken from a healthcare center in c-province, collecting information of a total of 20,589 under-3 children who were immunized and registered in the data. In T Administrative district, 360 guardians from 25 kindergartens with children under-3 (born from 1st Jan 2012 to 31st Dec) were conveniently sampled and they were all given survey papers certified by a Institutional Review Board and Research Ethics, a bioethics committee designated by the Ministry of Health and Welfare, and the collected data was analyzed with SPSS win 22.0 program. In the c-province's birth month variations of children under the age of 3, January was the highest and December was the lowest. In gender variations, male were higher than females by 2.6%. The highest male birth rate was in J-city, and the lowest, N town. The highest female birth rate was in J-city, and the lowest, N town. The non-immunized children among the under-3 children in c-province were 8.8%, and the non-immunization status according to vaccines displayed, BCG and hepatitis B in M district, DTaP, IPV, DTaP-IPV, MMR. Pox in J- city, Hib and PVC in E city. Japanese encephalitis was the highest, and in all vaccines, G-District was the lowest. The non-immunization status of children under-3 in c-province was the highest in E-City and H-city was the lowest. It was ranked as the 13th place among 17 administrative districts and perfect immunization rate was 82.7%, which was 3.6% lower than the national average. The general perception of national immunization program according to characteristics were higher in male guardians and statistically showed a significant difference(p=0.004). The perceptions were higher in those aged more than the 50s than the 20s, which showed a significant difference(p=0.002). In relationship with children, perceptions of grandmothers were higher than fathers which showed a significant difference(p<0.001). In the field educational level, the perceptions of guardians who graduated from middle school were higher than the graduates of high school and universities, which showed a significant difference(p<0.001). According to the occupations of the guardians, the perceptions of those working in the fishing industry were higher than those working in the agricultural industry, which statistically showed a significant difference(p<0.001). The general demands for national immunization program of the guardians according to their characteristics were higher in guardians more than the age of 50, than those in their 30s. This showed a statistically significant difference(p<0.001). In relational person to the children, perceptions of grandmothers were higher than fathers which showed a statistically significant difference(p<0.001). As occupations of the guardians, demands of those working in the fishing industry were the highest, than office workers, which showed a statistically significant difference(p<0.001). The satisfaction rate of National Immunization Healthcare organization were higher in male guardians, which showed a statistically significant difference. (p=0.014). In relation person to the children, the satisfaction rate of grandmothers were high, which showed a statistically significant difference (p<0.001). In educational levels, the satisfaction rate of guardians who graduated from middle school were higher than those who graduated from high school and university, which showed a significant difference(p=0.018). In the occupations of the guardians, the satisfaction rate of guardians working in the fishing industry was the highest, than housewives or the guardians who work in the agricultural industry, which showed a significant difference(p=0.021). Satisfaction rate on trusted healthcare center by the National Immunization program were higher in grandmothers related to children, which showed a significant difference(p=0.002). The basic immunization processes that should be done before the age of 3 through National Immunization Program should be regarded importantly needed by the guardians of children under 3. By immunizing the children, they are protected from infectious diseases and they can grow as a healthy child. The high perceptions and satisfaction rate of the guardians of children under the age of 3 should be reflected and thus the National Immunization Program should be expanded, fully subsidized. The number of institutes that carry on the immunization should be increased and the trusted medical care institutions should be induced to actively participate in the program, to deliver correct information on the national immunization program, so that the range of immunization can be expanded. Through immunization, the infectious diseases within the administrative districts can be prevented and this can be used as reference to enhance the National Immunization program and to provide policies for immunization.
The subjects for the National Immunization Program for Children are all children less than the age of 12, those who are born after 1st January 2002. The supported contents are full support for immunization fee for the supported vaccine, and subject vaccines for 2015 free immunization are 14 types, all of which are immunizations recommended by the government. Through Acts on prevention and appropriate management for infectious diseases, the immunization practice and methods will be settled, and these standards will be followed by the people and the healthcare provider. The objectives in this study is to improve perceptions of the guardians for an enhancement in immunization rate, and to reflect demands on National immunization programs or its enhancement and furthermore, to contribute to policy development. The research data was taken from a healthcare center in c-province, collecting information of a total of 20,589 under-3 children who were immunized and registered in the data. In T Administrative district, 360 guardians from 25 kindergartens with children under-3 (born from 1st Jan 2012 to 31st Dec) were conveniently sampled and they were all given survey papers certified by a Institutional Review Board and Research Ethics, a bioethics committee designated by the Ministry of Health and Welfare, and the collected data was analyzed with SPSS win 22.0 program. In the c-province's birth month variations of children under the age of 3, January was the highest and December was the lowest. In gender variations, male were higher than females by 2.6%. The highest male birth rate was in J-city, and the lowest, N town. The highest female birth rate was in J-city, and the lowest, N town. The non-immunized children among the under-3 children in c-province were 8.8%, and the non-immunization status according to vaccines displayed, BCG and hepatitis B in M district, DTaP, IPV, DTaP-IPV, MMR. Pox in J- city, Hib and PVC in E city. Japanese encephalitis was the highest, and in all vaccines, G-District was the lowest. The non-immunization status of children under-3 in c-province was the highest in E-City and H-city was the lowest. It was ranked as the 13th place among 17 administrative districts and perfect immunization rate was 82.7%, which was 3.6% lower than the national average. The general perception of national immunization program according to characteristics were higher in male guardians and statistically showed a significant difference(p=0.004). The perceptions were higher in those aged more than the 50s than the 20s, which showed a significant difference(p=0.002). In relationship with children, perceptions of grandmothers were higher than fathers which showed a significant difference(p<0.001). In the field educational level, the perceptions of guardians who graduated from middle school were higher than the graduates of high school and universities, which showed a significant difference(p<0.001). According to the occupations of the guardians, the perceptions of those working in the fishing industry were higher than those working in the agricultural industry, which statistically showed a significant difference(p<0.001). The general demands for national immunization program of the guardians according to their characteristics were higher in guardians more than the age of 50, than those in their 30s. This showed a statistically significant difference(p<0.001). In relational person to the children, perceptions of grandmothers were higher than fathers which showed a statistically significant difference(p<0.001). As occupations of the guardians, demands of those working in the fishing industry were the highest, than office workers, which showed a statistically significant difference(p<0.001). The satisfaction rate of National Immunization Healthcare organization were higher in male guardians, which showed a statistically significant difference. (p=0.014). In relation person to the children, the satisfaction rate of grandmothers were high, which showed a statistically significant difference (p<0.001). In educational levels, the satisfaction rate of guardians who graduated from middle school were higher than those who graduated from high school and university, which showed a significant difference(p=0.018). In the occupations of the guardians, the satisfaction rate of guardians working in the fishing industry was the highest, than housewives or the guardians who work in the agricultural industry, which showed a significant difference(p=0.021). Satisfaction rate on trusted healthcare center by the National Immunization program were higher in grandmothers related to children, which showed a significant difference(p=0.002). The basic immunization processes that should be done before the age of 3 through National Immunization Program should be regarded importantly needed by the guardians of children under 3. By immunizing the children, they are protected from infectious diseases and they can grow as a healthy child. The high perceptions and satisfaction rate of the guardians of children under the age of 3 should be reflected and thus the National Immunization Program should be expanded, fully subsidized. The number of institutes that carry on the immunization should be increased and the trusted medical care institutions should be induced to actively participate in the program, to deliver correct information on the national immunization program, so that the range of immunization can be expanded. Through immunization, the infectious diseases within the administrative districts can be prevented and this can be used as reference to enhance the National Immunization program and to provide policies for immunization.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.