전 세계는 새로운 문화콘텐츠로서 게임시장의 가치를 높게 인식하고 관련된 사업을 활성화시키면서 해당기업의 이익을 극대화시키기 위해 노력하고 있다. 국가적인 차원에서의 지원도 아끼지 않고 있는 작금의 상황에서 국가가 규제일관으로 매진하는 것에 대한 문제점을 인지하고 게임문화콘텐츠의 산업을 육성하고 지원하여야 할 필요가 있다. 게임아이템의 소유권을 인정해주는 것은 게임아이템거래자를 납세자의 지위에 이르게 한다. 게임아이템은 게임산업과 불가분의 관계를 유지하고 있다. 이에 수출의 효자로서 게임문화콘텐츠가 제 몫을 발휘할 수 있도록 제도적·법률적 뒷받침이 필요하다. MMORPG온라인게임은 게임의 여러 장르(genre) 중에서도 게임아이템이 가장 많이 거래되고 있는 분야이다. 게임시장의 규모가 2013년 현재 107,183(억원)에 달하고 있고 게임아이템의 거래규모도 2013년 현재 10,672(억원)에 이르고 있다. 인터넷온라인게임에 대한 지원과 규제안이 대립하는 가운데 게임아이템의 거래금액은 나날이 증가하고 있다. 최근 법원의 판례는 게임아이템거래가 위법이 아님을 판시하면서도 게임아이템과 관련된 거래약관은 유효하다는 이중적인 입장을 취하고 있다. 게임아이템 등의 거래가 위법이 아님에도 게임이용자들이 그 행위로 인하여 조세를 탈세한자로 낙인이 되고 관련법에 의하여 처벌되는 일이 반복되고 있다. 현재 운영되는 게임아이템의 거래형식과 과세관청의 부과과세 위주의 행정으로는 자발적인 납세자들의 ...
전 세계는 새로운 문화콘텐츠로서 게임시장의 가치를 높게 인식하고 관련된 사업을 활성화시키면서 해당기업의 이익을 극대화시키기 위해 노력하고 있다. 국가적인 차원에서의 지원도 아끼지 않고 있는 작금의 상황에서 국가가 규제일관으로 매진하는 것에 대한 문제점을 인지하고 게임문화콘텐츠의 산업을 육성하고 지원하여야 할 필요가 있다. 게임아이템의 소유권을 인정해주는 것은 게임아이템거래자를 납세자의 지위에 이르게 한다. 게임아이템은 게임산업과 불가분의 관계를 유지하고 있다. 이에 수출의 효자로서 게임문화콘텐츠가 제 몫을 발휘할 수 있도록 제도적·법률적 뒷받침이 필요하다. MMORPG온라인게임은 게임의 여러 장르(genre) 중에서도 게임아이템이 가장 많이 거래되고 있는 분야이다. 게임시장의 규모가 2013년 현재 107,183(억원)에 달하고 있고 게임아이템의 거래규모도 2013년 현재 10,672(억원)에 이르고 있다. 인터넷온라인게임에 대한 지원과 규제안이 대립하는 가운데 게임아이템의 거래금액은 나날이 증가하고 있다. 최근 법원의 판례는 게임아이템거래가 위법이 아님을 판시하면서도 게임아이템과 관련된 거래약관은 유효하다는 이중적인 입장을 취하고 있다. 게임아이템 등의 거래가 위법이 아님에도 게임이용자들이 그 행위로 인하여 조세를 탈세한자로 낙인이 되고 관련법에 의하여 처벌되는 일이 반복되고 있다. 현재 운영되는 게임아이템의 거래형식과 과세관청의 부과과세 위주의 행정으로는 자발적인 납세자들의 부가가치세 자진신고납부와 음성화된 거래의 양성화를 이루기 힘들다. 이를 위해 먼저, 게임아이템 거래와 관련해서 조세법률주의에 입각한 게임아이템거래의 과세방안을 마련하여야 한다. 과세요건의 구성체계를 법률로 규율하여 과세와 관련한 쟁점을 줄일 수 있다. 조세법률주의의 과세요건인 납세의무자와 과세물건, 과세표준, 세율이 법률로 명문화되고 이에 터 잡아 구체적인 과세요건을 제시하여 관리한다면 과세관청의 게임아이템 관련 행정도 합리적인 방향으로 진전하게 될 것이다. 제도적 정비방안으로 전자사업장제도의 도입방법이 효과적일 수 있다. 게임아이템거래를 업으로 하는 자에게 특정서버가 위치한 장소를 사업장주소로 하여 전자사업장 가입을 의무화시킨다면 사업자가 되기 위한 여러 가지 이행절차를 간소화시킬 수 있다. 이 제도는 세원의 양성화와 함께 과세관청의 세원관리를 여러 방면으로 용이하게 할 수 있다. 거래유형별 과세방안을 통하여 살펴보았을 때 과세행정이 용이한 부가가치세 세원관리 시스템은 B2C방식이다. 이 방식은 거래의 흐름을 추적하여 과세요건을 명확하게 할 수 있어서 게임아이템의 거래 규모를 파악할 수 있게 한다. B2C방식과 함께 전자사업장제도를 도입한다면 많은 게임아이템 판매자가 사업자의 지위를 취득하고 부가가치세를 자신 신고·납부할 수 있다. 이러한 개선방안에 터 잡아 과세관청은 게임아이템 거래와 관련 하여 합리적인 과세방안을 계획하여 수행할 수 있고 차후 세원관리의 효과를 극대화 할 수 있다.
전 세계는 새로운 문화콘텐츠로서 게임시장의 가치를 높게 인식하고 관련된 사업을 활성화시키면서 해당기업의 이익을 극대화시키기 위해 노력하고 있다. 국가적인 차원에서의 지원도 아끼지 않고 있는 작금의 상황에서 국가가 규제일관으로 매진하는 것에 대한 문제점을 인지하고 게임문화콘텐츠의 산업을 육성하고 지원하여야 할 필요가 있다. 게임아이템의 소유권을 인정해주는 것은 게임아이템거래자를 납세자의 지위에 이르게 한다. 게임아이템은 게임산업과 불가분의 관계를 유지하고 있다. 이에 수출의 효자로서 게임문화콘텐츠가 제 몫을 발휘할 수 있도록 제도적·법률적 뒷받침이 필요하다. MMORPG온라인게임은 게임의 여러 장르(genre) 중에서도 게임아이템이 가장 많이 거래되고 있는 분야이다. 게임시장의 규모가 2013년 현재 107,183(억원)에 달하고 있고 게임아이템의 거래규모도 2013년 현재 10,672(억원)에 이르고 있다. 인터넷온라인게임에 대한 지원과 규제안이 대립하는 가운데 게임아이템의 거래금액은 나날이 증가하고 있다. 최근 법원의 판례는 게임아이템거래가 위법이 아님을 판시하면서도 게임아이템과 관련된 거래약관은 유효하다는 이중적인 입장을 취하고 있다. 게임아이템 등의 거래가 위법이 아님에도 게임이용자들이 그 행위로 인하여 조세를 탈세한자로 낙인이 되고 관련법에 의하여 처벌되는 일이 반복되고 있다. 현재 운영되는 게임아이템의 거래형식과 과세관청의 부과과세 위주의 행정으로는 자발적인 납세자들의 부가가치세 자진신고납부와 음성화된 거래의 양성화를 이루기 힘들다. 이를 위해 먼저, 게임아이템 거래와 관련해서 조세법률주의에 입각한 게임아이템거래의 과세방안을 마련하여야 한다. 과세요건의 구성체계를 법률로 규율하여 과세와 관련한 쟁점을 줄일 수 있다. 조세법률주의의 과세요건인 납세의무자와 과세물건, 과세표준, 세율이 법률로 명문화되고 이에 터 잡아 구체적인 과세요건을 제시하여 관리한다면 과세관청의 게임아이템 관련 행정도 합리적인 방향으로 진전하게 될 것이다. 제도적 정비방안으로 전자사업장제도의 도입방법이 효과적일 수 있다. 게임아이템거래를 업으로 하는 자에게 특정서버가 위치한 장소를 사업장주소로 하여 전자사업장 가입을 의무화시킨다면 사업자가 되기 위한 여러 가지 이행절차를 간소화시킬 수 있다. 이 제도는 세원의 양성화와 함께 과세관청의 세원관리를 여러 방면으로 용이하게 할 수 있다. 거래유형별 과세방안을 통하여 살펴보았을 때 과세행정이 용이한 부가가치세 세원관리 시스템은 B2C방식이다. 이 방식은 거래의 흐름을 추적하여 과세요건을 명확하게 할 수 있어서 게임아이템의 거래 규모를 파악할 수 있게 한다. B2C방식과 함께 전자사업장제도를 도입한다면 많은 게임아이템 판매자가 사업자의 지위를 취득하고 부가가치세를 자신 신고·납부할 수 있다. 이러한 개선방안에 터 잡아 과세관청은 게임아이템 거래와 관련 하여 합리적인 과세방안을 계획하여 수행할 수 있고 차후 세원관리의 효과를 극대화 할 수 있다.
As a new cultural contents, the world is aware of a high market value of gaming market and is vitalizing relevant businesses to maximize the profit of respective businesses. In the present situation where the game industry is being nurtured and supported as a cultural content at a national level, it...
As a new cultural contents, the world is aware of a high market value of gaming market and is vitalizing relevant businesses to maximize the profit of respective businesses. In the present situation where the game industry is being nurtured and supported as a cultural content at a national level, it is especially important for the state to be aware of the problem in regulatory consistency. Acknowledging the ownership of the game items leads to recognizing the status of the game items traders as a taxpayer. The game items and the gaming industry remains inseparable. Hence, it is vital to give institutional and legal support for the game to achieve top records in the export. MMORPG is a genre of online games that most often trades game items. The size of the gaming market currently (year of 2013) stands at 1,0718 billion(won), and the trading of game items reaches 1,067 billion(won). While those in favor of support and regulation proposals are opposing one another on the issue of online games, amount of transaction for game items are increasing day by day. A recent court case relating to the trade of game items held a dual perspective where the trade is not ruled as unlawful act, however, the terms of trade relating to game items are still valid. Although the trade of game items is not illegal, the users of game are subjected to offense for tax evasion and are being prosecuted. With the current system for game item trade and the administration by the taxation office that focuses mainly on VAT, it is hard to achieve voluntary self-assessment for tax payment and bring out to open trade. For this purpose, there first needs to be an appropriate method of taxation that handles game item trading with regards to the principle of no taxation without law. The components of taxation condition should be configured to regulate the system of tax law requirements to reduce the issues related to taxation. The conditions for 'the principle of no taxation without law' which include tax payers, taxable item, tax base, tax rate needs to be stipulated by law. With this basic frame work, there can be a rational resolve in specific taxation conditions to manage the administration of taxtion office relating to game items. As a systematic maintenance measures, introducing the method of electronic business site system can be effective. If there is an implementation procedure that requires the businesses that trade game items to register specific server as a site of operation, various execution procedures to become an entrepreneur can be minimized. This measure can make known the sources of taxation and make management of the taxation office easier in many ways. When viewing the tax administration measures by transaction types, B2C is an easier system to administer VAT for the source of taxation. This method makes it possible to clarify the taxable conditions by tracking the flow of transactions and to identify the size of game items transactions. If electronic business site system along with B2C method is introduced, many game item sellers can easily earn the status of entrepreneur and self-assess to make a payment for VAT. These method for improvements can lead to planning reasonable taxation method in relation to game item trade and executing it, as well as maximizing the management effect for source of taxation by the taxation office.
As a new cultural contents, the world is aware of a high market value of gaming market and is vitalizing relevant businesses to maximize the profit of respective businesses. In the present situation where the game industry is being nurtured and supported as a cultural content at a national level, it is especially important for the state to be aware of the problem in regulatory consistency. Acknowledging the ownership of the game items leads to recognizing the status of the game items traders as a taxpayer. The game items and the gaming industry remains inseparable. Hence, it is vital to give institutional and legal support for the game to achieve top records in the export. MMORPG is a genre of online games that most often trades game items. The size of the gaming market currently (year of 2013) stands at 1,0718 billion(won), and the trading of game items reaches 1,067 billion(won). While those in favor of support and regulation proposals are opposing one another on the issue of online games, amount of transaction for game items are increasing day by day. A recent court case relating to the trade of game items held a dual perspective where the trade is not ruled as unlawful act, however, the terms of trade relating to game items are still valid. Although the trade of game items is not illegal, the users of game are subjected to offense for tax evasion and are being prosecuted. With the current system for game item trade and the administration by the taxation office that focuses mainly on VAT, it is hard to achieve voluntary self-assessment for tax payment and bring out to open trade. For this purpose, there first needs to be an appropriate method of taxation that handles game item trading with regards to the principle of no taxation without law. The components of taxation condition should be configured to regulate the system of tax law requirements to reduce the issues related to taxation. The conditions for 'the principle of no taxation without law' which include tax payers, taxable item, tax base, tax rate needs to be stipulated by law. With this basic frame work, there can be a rational resolve in specific taxation conditions to manage the administration of taxtion office relating to game items. As a systematic maintenance measures, introducing the method of electronic business site system can be effective. If there is an implementation procedure that requires the businesses that trade game items to register specific server as a site of operation, various execution procedures to become an entrepreneur can be minimized. This measure can make known the sources of taxation and make management of the taxation office easier in many ways. When viewing the tax administration measures by transaction types, B2C is an easier system to administer VAT for the source of taxation. This method makes it possible to clarify the taxable conditions by tracking the flow of transactions and to identify the size of game items transactions. If electronic business site system along with B2C method is introduced, many game item sellers can easily earn the status of entrepreneur and self-assess to make a payment for VAT. These method for improvements can lead to planning reasonable taxation method in relation to game item trade and executing it, as well as maximizing the management effect for source of taxation by the taxation office.
주제어
#가상공간 게임아이템 게임머니 게임약관 게임산업진흥에 관한 법률 문화콘텐츠 게임아이템거래과세 전자사업장 MMORPG virtual space game item game money game terms law about facilitating game industry cultural contents game item trade tax electronic business site virtual worlds tax digital legacy
학위논문 정보
저자
양윤식
학위수여기관
강남대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
세무학과
지도교수
박일렬
발행연도
2015
총페이지
161 p.
키워드
가상공간 게임아이템 게임머니 게임약관 게임산업진흥에 관한 법률 문화콘텐츠 게임아이템거래과세 전자사업장 MMORPG virtual space game item game money game terms law about facilitating game industry cultural contents game item trade tax electronic business site virtual worlds tax digital legacy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.