본 연구는 학교사회복지사의 직무특성이 사례관리수행에 미치는 영향을 파악함으로써, 학교사회복지사의 사례관리수행에 영향을 미치는 관련 변인들을 분석하여 사례관리수행을 향상시킬 수 있는 방안을 모색하고 나아가 학교사회복지 사례관리 실천의 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 경기·인천 지역의 초·중·고등학교에 근무하는 학교사회복지사 163명이 응답한 자료를 분석에 사용하였으며, 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지사의 직무특성 중 과업중요성, 자율성, 기능다양성이 사례관리수행 전체에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학교사회복지사의 사례관리수행 수준을 살펴본 결과 인테이크, 개입실행, 사정, 평가 및 종결, 개입계획 순으로 나타났다. 셋째, 사례관리수행의 첫 번째 단계인 인테이크에서는 기능다양성, 자율성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 사례관리수행의 두 번째 단계인 사정에서는 과업중요성, 자율성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 사례관리수행의 세 번째 단계인 개입계획에서는 과업중요성, 과업정체성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 사례관리수행의 네 번째 단계인 개입실행에서는 과업중요성, 기능다양성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 사례관리수행의 마지막 단계인 평가 및 종결에서는 과업중요성, 자율성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, ...
본 연구는 학교사회복지사의 직무특성이 사례관리수행에 미치는 영향을 파악함으로써, 학교사회복지사의 사례관리수행에 영향을 미치는 관련 변인들을 분석하여 사례관리수행을 향상시킬 수 있는 방안을 모색하고 나아가 학교사회복지 사례관리 실천의 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 경기·인천 지역의 초·중·고등학교에 근무하는 학교사회복지사 163명이 응답한 자료를 분석에 사용하였으며, 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지사의 직무특성 중 과업중요성, 자율성, 기능다양성이 사례관리수행 전체에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학교사회복지사의 사례관리수행 수준을 살펴본 결과 인테이크, 개입실행, 사정, 평가 및 종결, 개입계획 순으로 나타났다. 셋째, 사례관리수행의 첫 번째 단계인 인테이크에서는 기능다양성, 자율성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 사례관리수행의 두 번째 단계인 사정에서는 과업중요성, 자율성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 사례관리수행의 세 번째 단계인 개입계획에서는 과업중요성, 과업정체성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 사례관리수행의 네 번째 단계인 개입실행에서는 과업중요성, 기능다양성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 사례관리수행의 마지막 단계인 평가 및 종결에서는 과업중요성, 자율성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 통제변수 중 상사의 업무 이해정도는 사례관리 수행 단계별 및 전체에 가장 높고 많은 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 학교사회복지사의 사례관리수행을 향상시키기 위한 방안을 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 학교현장의 실정에 맞는 학교사회복지사의 사례관리 표준화된 매뉴얼 개발과 교육이 체계적으로 이루어져야하며 사례관리업무 관련 행정적 절차와 명확한 지침이 마련되어야 한다. 둘째, 학교사회복지사의 사례관리 직무연수와 학교의 교장, 교감, 교사, 행정실장, 행정계장 둥을 대상으로 학교사회복지사업(교육복지우선지원사업) 및 사례관리 중요성을 인식시키고 이해를 높일 수 있는 교육이 의무적으로 실시되어야 한다. 셋째, 학교와 지역사회유관기관과의 정기적인 간담회, 사례관리 협의회 등을 통해 학교와 지역사회가 공동으로 협력하고 지원할 수 있는 사례관리 시스템이 구축되어야 한다. 넷째, 학교사회복지사업 제도화를 통해 학교사회복지사의 신분이 보장되어야 하며 사업이 지속적으로 운영되어 학교 내 학교사회복지사들이 사례관리를 꾸준히 실천할 수 있도록 제도적 장치가 마련되어야 한다.
본 연구는 학교사회복지사의 직무특성이 사례관리수행에 미치는 영향을 파악함으로써, 학교사회복지사의 사례관리수행에 영향을 미치는 관련 변인들을 분석하여 사례관리수행을 향상시킬 수 있는 방안을 모색하고 나아가 학교사회복지 사례관리 실천의 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 경기·인천 지역의 초·중·고등학교에 근무하는 학교사회복지사 163명이 응답한 자료를 분석에 사용하였으며, 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교사회복지사의 직무특성 중 과업중요성, 자율성, 기능다양성이 사례관리수행 전체에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학교사회복지사의 사례관리수행 수준을 살펴본 결과 인테이크, 개입실행, 사정, 평가 및 종결, 개입계획 순으로 나타났다. 셋째, 사례관리수행의 첫 번째 단계인 인테이크에서는 기능다양성, 자율성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 사례관리수행의 두 번째 단계인 사정에서는 과업중요성, 자율성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 사례관리수행의 세 번째 단계인 개입계획에서는 과업중요성, 과업정체성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 사례관리수행의 네 번째 단계인 개입실행에서는 과업중요성, 기능다양성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 사례관리수행의 마지막 단계인 평가 및 종결에서는 과업중요성, 자율성이 사례관리수행에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 통제변수 중 상사의 업무 이해정도는 사례관리 수행 단계별 및 전체에 가장 높고 많은 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 학교사회복지사의 사례관리수행을 향상시키기 위한 방안을 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 학교현장의 실정에 맞는 학교사회복지사의 사례관리 표준화된 매뉴얼 개발과 교육이 체계적으로 이루어져야하며 사례관리업무 관련 행정적 절차와 명확한 지침이 마련되어야 한다. 둘째, 학교사회복지사의 사례관리 직무연수와 학교의 교장, 교감, 교사, 행정실장, 행정계장 둥을 대상으로 학교사회복지사업(교육복지우선지원사업) 및 사례관리 중요성을 인식시키고 이해를 높일 수 있는 교육이 의무적으로 실시되어야 한다. 셋째, 학교와 지역사회유관기관과의 정기적인 간담회, 사례관리 협의회 등을 통해 학교와 지역사회가 공동으로 협력하고 지원할 수 있는 사례관리 시스템이 구축되어야 한다. 넷째, 학교사회복지사업 제도화를 통해 학교사회복지사의 신분이 보장되어야 하며 사업이 지속적으로 운영되어 학교 내 학교사회복지사들이 사례관리를 꾸준히 실천할 수 있도록 제도적 장치가 마련되어야 한다.
The aim of this study is to examine the effect of job characteristics of school social worker on case management performance in order to improve case management performance and to provide basic data of school social welfare case management practices. For this study, data from 163 school social w...
The aim of this study is to examine the effect of job characteristics of school social worker on case management performance in order to improve case management performance and to provide basic data of school social welfare case management practices. For this study, data from 163 school social workers at elementary, middle and high schools of Gyeonggi and Incheon were used. The results are as follows. Firstly, among job characteristics of school social worker, task significance, autonomy and skill variety had an impact on case management performance. Secondly, as for the level of case management performance of school social worker, it was found to be the order of intake, intervention execution, assessment, evaluation, termination and intervention plan. Thirdly, at intake, the first step of case management performance, skill variety and autonomy had positive effect on case management performance. Fourthly, at assessment, the second step of case management performance, task significance and autonomy had positive effect on case management performance. Fifthly, at intervention plan, the third step of case management performance, task significance and task identity had positive effect on case management performance. Sixthly, at intervention execution, the fourth step of case management performance, task significance and skill variety had positive effect on case management performance. Seventhly, at evaluation and termination, the final step of case management performance, task significance and autonomy had positive effect on case management performance. Eighthly, the level of work of supervisor at control variables had the highest and most effect among all case management steps. Based on the research results, the followings are suggested to improve case management performance of school social worker. Firstly, it needs to develop standardized manual and education of case study of school social worker and it needs to develop clear administrative procedure and instruction related to case management. Secondly, it needs to provide job training on case management of school social worker, and to educate principle, vice principal, teachers, administrative director and administrative manager on the importance of school welfare project(education welfare support project) and case management as a compulsory education. Thirdly, it is necessary to develop case management system for joint cooperation between school and local society through periodic meeting and case management committee with school and local related organizations. Fourthly, it needs to ensure status of school social worker through systematization of school social worker and it needs to develop institutional device to practice case management of school social workers continually.
The aim of this study is to examine the effect of job characteristics of school social worker on case management performance in order to improve case management performance and to provide basic data of school social welfare case management practices. For this study, data from 163 school social workers at elementary, middle and high schools of Gyeonggi and Incheon were used. The results are as follows. Firstly, among job characteristics of school social worker, task significance, autonomy and skill variety had an impact on case management performance. Secondly, as for the level of case management performance of school social worker, it was found to be the order of intake, intervention execution, assessment, evaluation, termination and intervention plan. Thirdly, at intake, the first step of case management performance, skill variety and autonomy had positive effect on case management performance. Fourthly, at assessment, the second step of case management performance, task significance and autonomy had positive effect on case management performance. Fifthly, at intervention plan, the third step of case management performance, task significance and task identity had positive effect on case management performance. Sixthly, at intervention execution, the fourth step of case management performance, task significance and skill variety had positive effect on case management performance. Seventhly, at evaluation and termination, the final step of case management performance, task significance and autonomy had positive effect on case management performance. Eighthly, the level of work of supervisor at control variables had the highest and most effect among all case management steps. Based on the research results, the followings are suggested to improve case management performance of school social worker. Firstly, it needs to develop standardized manual and education of case study of school social worker and it needs to develop clear administrative procedure and instruction related to case management. Secondly, it needs to provide job training on case management of school social worker, and to educate principle, vice principal, teachers, administrative director and administrative manager on the importance of school welfare project(education welfare support project) and case management as a compulsory education. Thirdly, it is necessary to develop case management system for joint cooperation between school and local society through periodic meeting and case management committee with school and local related organizations. Fourthly, it needs to ensure status of school social worker through systematization of school social worker and it needs to develop institutional device to practice case management of school social workers continually.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.