본 연구는 이‧미용 산업 및 산업체의 재정과 종사자들의 변화추이를 조사하고, 이‧미용 관련 소비자물가지수와 생산자물가지수의 증감을 분석하여 이‧미용 산업의 마케팅 활용에 기초자료로 제공하고자 한다. 연구대상은 통계청에서 제공하고 있는 전국 산업별 산업체 수, 종사자 수, 자격증 취득현황 및 접수현황, 서비스업 산업 총괄, 소비자물가지수, 생산자물가지수 통계자료에서 이‧미용에 관련된 항목을 추출하여 수집하였으며, 기준 년도 2006년, 2010년, 2014년 3개년도이다. ...
본 연구는 이‧미용 산업 및 산업체의 재정과 종사자들의 변화추이를 조사하고, 이‧미용 관련 소비자물가지수와 생산자물가지수의 증감을 분석하여 이‧미용 산업의 마케팅 활용에 기초자료로 제공하고자 한다. 연구대상은 통계청에서 제공하고 있는 전국 산업별 산업체 수, 종사자 수, 자격증 취득현황 및 접수현황, 서비스업 산업 총괄, 소비자물가지수, 생산자물가지수 통계자료에서 이‧미용에 관련된 항목을 추출하여 수집하였으며, 기준 년도 2006년, 2010년, 2014년 3개년도이다. 자료 분석은 각 연구문제의 변수계산을 위해 EXCEL을 사용하였으며, 이‧미용 관련 항목의 소비자물가지수와 생산자물가지수의 변화추이및 관계를 살펴보기 위해 SPSS 20을 사용하여 상관관계분석과 선형회귀분석을 실시하였다. 본 논문의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전국 이‧미용 사업체 수 및 종사자 수의 변화추이를 살펴본 결과 이용업의 경우 2006년을 기점으로 꾸준히 감소하는 경향을 보였으며 두발미용업, 피부미용업, 기타미용업은 증가하는 경향을 보였다. 이는 삶의 수준의 향상으로 인한 개인 여가와 미용에 대한 관심의 증가 및 소비자의 이‧미용 산업에 대한 전문화와 다양화, 세분화 요구에 기인한 것으로 사료된다. 둘째, 전국 이‧미용 사업체의 재정 변화 추이를 살펴본 결과 이용업의 경우 매출액과 영업비용이 모두 감소하는 경향을 보였다. 두발미용업, 피부미용업, 기타미용업의 경우 매출액과 영업비용이 모두 증가하는 경향을 보였으나, 2014년에 세 가지 산업 모두 영업비용 중 인건비 항목이 감소하는 경향을 나타냈다. 이는 이용업소를 찾는 소비자들의 감소와, 미용업소를 찾는 소비자들의 증가에 기인한 것으로 사료된다. 셋째, 이‧미용 서비스 관련 물가지수 변화추이 및 관계를 살펴본 결과 먼저 소비자 물가지수의 경우 미용료의 증가가 이용료의 증가보다 더 높은 것으로 나타났고, 생산자 물가지수와 소비자 물가지수의 관계를 분석해본 결과 미용료의 증감과 생산자 물가지수의 증감은 관계가 있는 것으로 나타났으며 이용료의 증감과 생산자 물가지수의 증감은 관계가 없는 것으로 나타났다. 또한 물가지수의 항목이 2000년을 기준으로 이용료, 미용료(드라이), 미용료(파마), 미용료(컷트)로 구분되어 있었으나 2012년에는 이용료, 미용료, 뷰티미용료로 변경되었다. 이처럼 이‧미용 서비스 관련 물가지수가 꾸준히 상승함에 따라 물가지수 조사 품목 또한 변화 하고 있으나 아직까지 품목의 체계성과 세분화는 미약한 실정이다. 결과적으로, 이용업은 산업이 쇠퇴하는 경향을 나타내고 있으며 미용업은 산업이 증가하는 경향을 나타내고 있다. 이러한 변화는 소비자들이 이‧미용업의 다양화와 세분화, 전문화를 요구하고, 그에 발맞춰 요구도를 충족하지 못한 산업은 도태되고 요구도를 충족시키는 산업은 발전하는 것으로 해석할 수 있다. 또한 이‧미용 산업의 전체적인 추이는 발전하는 모습을 보이고 있으나 물가지수 측면은 아직까지 산업의 발전 속도에는 미치지 못하는 실정이다. 이에 따라 사회의 요구에 기초하여 국가적으로 행정, 재정 등의 발전과 개선을 통하여 이‧미용 산업의 보다 전문적이고 체계적인 발전을 도모할 필요성이 있는 것으로 사료된다.
본 연구는 이‧미용 산업 및 산업체의 재정과 종사자들의 변화추이를 조사하고, 이‧미용 관련 소비자물가지수와 생산자물가지수의 증감을 분석하여 이‧미용 산업의 마케팅 활용에 기초자료로 제공하고자 한다. 연구대상은 통계청에서 제공하고 있는 전국 산업별 산업체 수, 종사자 수, 자격증 취득현황 및 접수현황, 서비스업 산업 총괄, 소비자물가지수, 생산자물가지수 통계자료에서 이‧미용에 관련된 항목을 추출하여 수집하였으며, 기준 년도 2006년, 2010년, 2014년 3개년도이다. 자료 분석은 각 연구문제의 변수계산을 위해 EXCEL을 사용하였으며, 이‧미용 관련 항목의 소비자물가지수와 생산자물가지수의 변화추이및 관계를 살펴보기 위해 SPSS 20을 사용하여 상관관계분석과 선형회귀분석을 실시하였다. 본 논문의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전국 이‧미용 사업체 수 및 종사자 수의 변화추이를 살펴본 결과 이용업의 경우 2006년을 기점으로 꾸준히 감소하는 경향을 보였으며 두발미용업, 피부미용업, 기타미용업은 증가하는 경향을 보였다. 이는 삶의 수준의 향상으로 인한 개인 여가와 미용에 대한 관심의 증가 및 소비자의 이‧미용 산업에 대한 전문화와 다양화, 세분화 요구에 기인한 것으로 사료된다. 둘째, 전국 이‧미용 사업체의 재정 변화 추이를 살펴본 결과 이용업의 경우 매출액과 영업비용이 모두 감소하는 경향을 보였다. 두발미용업, 피부미용업, 기타미용업의 경우 매출액과 영업비용이 모두 증가하는 경향을 보였으나, 2014년에 세 가지 산업 모두 영업비용 중 인건비 항목이 감소하는 경향을 나타냈다. 이는 이용업소를 찾는 소비자들의 감소와, 미용업소를 찾는 소비자들의 증가에 기인한 것으로 사료된다. 셋째, 이‧미용 서비스 관련 물가지수 변화추이 및 관계를 살펴본 결과 먼저 소비자 물가지수의 경우 미용료의 증가가 이용료의 증가보다 더 높은 것으로 나타났고, 생산자 물가지수와 소비자 물가지수의 관계를 분석해본 결과 미용료의 증감과 생산자 물가지수의 증감은 관계가 있는 것으로 나타났으며 이용료의 증감과 생산자 물가지수의 증감은 관계가 없는 것으로 나타났다. 또한 물가지수의 항목이 2000년을 기준으로 이용료, 미용료(드라이), 미용료(파마), 미용료(컷트)로 구분되어 있었으나 2012년에는 이용료, 미용료, 뷰티미용료로 변경되었다. 이처럼 이‧미용 서비스 관련 물가지수가 꾸준히 상승함에 따라 물가지수 조사 품목 또한 변화 하고 있으나 아직까지 품목의 체계성과 세분화는 미약한 실정이다. 결과적으로, 이용업은 산업이 쇠퇴하는 경향을 나타내고 있으며 미용업은 산업이 증가하는 경향을 나타내고 있다. 이러한 변화는 소비자들이 이‧미용업의 다양화와 세분화, 전문화를 요구하고, 그에 발맞춰 요구도를 충족하지 못한 산업은 도태되고 요구도를 충족시키는 산업은 발전하는 것으로 해석할 수 있다. 또한 이‧미용 산업의 전체적인 추이는 발전하는 모습을 보이고 있으나 물가지수 측면은 아직까지 산업의 발전 속도에는 미치지 못하는 실정이다. 이에 따라 사회의 요구에 기초하여 국가적으로 행정, 재정 등의 발전과 개선을 통하여 이‧미용 산업의 보다 전문적이고 체계적인 발전을 도모할 필요성이 있는 것으로 사료된다.
In this study, in order to provide a basic source for marketing of the beauty industry, we investigate the progress of the financial and personnel change in the beauty industry and analyze the fluctuation in the producer price index and the consumer price index of the beauty industry. Data incl...
In this study, in order to provide a basic source for marketing of the beauty industry, we investigate the progress of the financial and personnel change in the beauty industry and analyze the fluctuation in the producer price index and the consumer price index of the beauty industry. Data included 2006, 2010, and 2014 beauty-related contents from Statistics Korea, including the size of industry, the number of workers, certification-related status, general information of service industries, consumer price index, and producer price index. Data manipulation was produced by using Microsoft Excel 2016. The relationship between the consumer price index and producer price index of beauty industry was analysed with correlation method and linear regression by using SPSS 20. The result is like as following. First of all, when it comes to the size and the number of employee in the beauty industry, while the size of barber business has the tendency to decrease since 2006, that of hair, skin, and other beauty-related industries has the tendency to increase. This might be due to increase in personal leisure time, interest in beauty, and its customer’s specialized, diversified, and subdivisional request. Secondly, examining the trend of the financial change in the beauty industry, in barber business, both revenues and operating costs has the tendency to decline. In hair, skin, and other beauty-related industries, both revenues and operating costs had the tendency to increase, but labor costs, included in operating costs, has the tendency to decrease. This might be due to reduced consumer looking for barber business shops, and increased consumer looking for beauty business shops. Thirdly, examining the relationship and trend of price index change about beauty service, in the case of the consumer price index, an increase rate of beauty-service fee is higher than that of barber-service fee. Considering the relationship to consumer price index and producer price index, the fluctuation of beauty-service fee and that of producer price index has a positive relationship and the fluctuation of barber-service fee and producer price index has any relationship. In addition, category of price index is divided into barber-service fee, beauty-service fee(dry), beauty-service fee(perm), and beauty-service fee(cut) in 2000, but the categories of price index are changed into barber-service fee, beauty-service fee, and beauty care-service fee. However, there is only weak system and subdivision of the product category even though price index of beauty service has increased and categories of price index has also changed as mentioned As a result, barber business has tended to decline and beauty business has shown a tendency to development. Such changes reveals that consumer require the beauty industry to be specialized, diversified, and subdivided and that the industry to meet the demands keeps pace with the development, the industry not to meet the demands is expected to have been culled. In addition, the overall change in the beauty industry has showed the appearance of development, but in terms of the price index, it does not follow the development rate of the industry. Therefore, based on the needs of society, it may be needed to strive for professional and systematic development of beauty industry throughout the improvement of administration, finance and so on.
In this study, in order to provide a basic source for marketing of the beauty industry, we investigate the progress of the financial and personnel change in the beauty industry and analyze the fluctuation in the producer price index and the consumer price index of the beauty industry. Data included 2006, 2010, and 2014 beauty-related contents from Statistics Korea, including the size of industry, the number of workers, certification-related status, general information of service industries, consumer price index, and producer price index. Data manipulation was produced by using Microsoft Excel 2016. The relationship between the consumer price index and producer price index of beauty industry was analysed with correlation method and linear regression by using SPSS 20. The result is like as following. First of all, when it comes to the size and the number of employee in the beauty industry, while the size of barber business has the tendency to decrease since 2006, that of hair, skin, and other beauty-related industries has the tendency to increase. This might be due to increase in personal leisure time, interest in beauty, and its customer’s specialized, diversified, and subdivisional request. Secondly, examining the trend of the financial change in the beauty industry, in barber business, both revenues and operating costs has the tendency to decline. In hair, skin, and other beauty-related industries, both revenues and operating costs had the tendency to increase, but labor costs, included in operating costs, has the tendency to decrease. This might be due to reduced consumer looking for barber business shops, and increased consumer looking for beauty business shops. Thirdly, examining the relationship and trend of price index change about beauty service, in the case of the consumer price index, an increase rate of beauty-service fee is higher than that of barber-service fee. Considering the relationship to consumer price index and producer price index, the fluctuation of beauty-service fee and that of producer price index has a positive relationship and the fluctuation of barber-service fee and producer price index has any relationship. In addition, category of price index is divided into barber-service fee, beauty-service fee(dry), beauty-service fee(perm), and beauty-service fee(cut) in 2000, but the categories of price index are changed into barber-service fee, beauty-service fee, and beauty care-service fee. However, there is only weak system and subdivision of the product category even though price index of beauty service has increased and categories of price index has also changed as mentioned As a result, barber business has tended to decline and beauty business has shown a tendency to development. Such changes reveals that consumer require the beauty industry to be specialized, diversified, and subdivided and that the industry to meet the demands keeps pace with the development, the industry not to meet the demands is expected to have been culled. In addition, the overall change in the beauty industry has showed the appearance of development, but in terms of the price index, it does not follow the development rate of the industry. Therefore, based on the needs of society, it may be needed to strive for professional and systematic development of beauty industry throughout the improvement of administration, finance and so on.
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