본 연구의 목적은 청소년의 부모 애착외상과 또래애착이 자기존중감에 미치는 영향을 알아보기 위함이다. 이 연구는 한국‧아동청소년패널조사(한국청소년정책연구원, 2015) 중1패널 자료를 이용하여 애착외상은 청소년들의 자존감에 영향을 미치는지, 부모로부터 애착외상을 입은 청소년들의 자존감에 미치는 영향은 또래애착에 의해 조절되는지를 검증하였다. 분석 결과, 첫째, 청소년의 부모 애착외상이 자존감과 부적상관관계에 있다. 둘째, 청소년의 또래애착은 자존감과 ...
본 연구의 목적은 청소년의 부모 애착외상과 또래애착이 자기존중감에 미치는 영향을 알아보기 위함이다. 이 연구는 한국‧아동청소년패널조사(한국청소년정책연구원, 2015) 중1패널 자료를 이용하여 애착외상은 청소년들의 자존감에 영향을 미치는지, 부모로부터 애착외상을 입은 청소년들의 자존감에 미치는 영향은 또래애착에 의해 조절되는지를 검증하였다. 분석 결과, 첫째, 청소년의 부모 애착외상이 자존감과 부적상관관계에 있다. 둘째, 청소년의 또래애착은 자존감과 정적상관관계를 보인다. 셋째, 청소년의 애착외상과 또래애착의 상호작용변인의 자존감에 대한 효과는 유의하였다. 그러나 효과크기가 관례적 수준에서 작은 정도에도 미치지 못하였다. 따라서 청소년의 부모 애착외상의 자존감에 대한 효과는 통계적으로 유의하였으나, 실제적 의미는 미미한 것으로 볼 수 있다. 이 결과들은 애착외상을 입은 청소년이 자존감이 저하되지만 또래애착이 그로 인해 떨어진 자존감을 높이는 효과는 볼 수 없었다. 외상으로 손상된 자존감은 또 다른 애착관계로 극복되지는 않는다는 점을 시사해준다. 그리하여 가정과 학교현장에서는 청소년들이 입은 애착외상은 치유될 수 있도록 도와주고, 또래애착의 긍정적인 효과를 위한 개입이 필요함을 보여준다.
본 연구의 목적은 청소년의 부모 애착외상과 또래애착이 자기존중감에 미치는 영향을 알아보기 위함이다. 이 연구는 한국‧아동청소년패널조사(한국청소년정책연구원, 2015) 중1패널 자료를 이용하여 애착외상은 청소년들의 자존감에 영향을 미치는지, 부모로부터 애착외상을 입은 청소년들의 자존감에 미치는 영향은 또래애착에 의해 조절되는지를 검증하였다. 분석 결과, 첫째, 청소년의 부모 애착외상이 자존감과 부적상관관계에 있다. 둘째, 청소년의 또래애착은 자존감과 정적상관관계를 보인다. 셋째, 청소년의 애착외상과 또래애착의 상호작용변인의 자존감에 대한 효과는 유의하였다. 그러나 효과크기가 관례적 수준에서 작은 정도에도 미치지 못하였다. 따라서 청소년의 부모 애착외상의 자존감에 대한 효과는 통계적으로 유의하였으나, 실제적 의미는 미미한 것으로 볼 수 있다. 이 결과들은 애착외상을 입은 청소년이 자존감이 저하되지만 또래애착이 그로 인해 떨어진 자존감을 높이는 효과는 볼 수 없었다. 외상으로 손상된 자존감은 또 다른 애착관계로 극복되지는 않는다는 점을 시사해준다. 그리하여 가정과 학교현장에서는 청소년들이 입은 애착외상은 치유될 수 있도록 도와주고, 또래애착의 긍정적인 효과를 위한 개입이 필요함을 보여준다.
The purpose of this study is to investigate the peer attachment attachment trauma of adolescence examine the effects of self-esteem. Impact of research on the self-esteem of adolescence dressed attachment trauma, attachment trauma using one panel data of the Korean Children & Youth Panel Survey(Nati...
The purpose of this study is to investigate the peer attachment attachment trauma of adolescence examine the effects of self-esteem. Impact of research on the self-esteem of adolescence dressed attachment trauma, attachment trauma using one panel data of the Korean Children & Youth Panel Survey(National Youth Policy Institute, 2015) will affect the self-esteem of the adolescence, from parents adjust to peer attachment How it was verified. The results, first, the attachment trauma of youth in the self-esteem and negative correlation. Second, peer attachment and self-esteem of adolescents shows a positive correlation relationship. Third, the effect on the self-esteem of the interaction variables of attachment trauma and peer attachment of adolescence was significant. However, the effect size did not have even a small degree in the customary level. Therefore, effects on the self-esteem of the young parent attachment of trauma but is statistically significant, practical means can be found to be insignificant. These results are not falling youth self-esteem suffered a traumatic effect of raising the self-esteem attachment mateuna a peer attachment could not see him because of the distance. Self-esteem is damaged by trauma suggests that the addition does not overcome a different attachment relationships. Thus, in the home and school attachment site helping young people it is healed trauma suffered, shows that intervention is required for the positive effects of peer attachment.
The purpose of this study is to investigate the peer attachment attachment trauma of adolescence examine the effects of self-esteem. Impact of research on the self-esteem of adolescence dressed attachment trauma, attachment trauma using one panel data of the Korean Children & Youth Panel Survey(National Youth Policy Institute, 2015) will affect the self-esteem of the adolescence, from parents adjust to peer attachment How it was verified. The results, first, the attachment trauma of youth in the self-esteem and negative correlation. Second, peer attachment and self-esteem of adolescents shows a positive correlation relationship. Third, the effect on the self-esteem of the interaction variables of attachment trauma and peer attachment of adolescence was significant. However, the effect size did not have even a small degree in the customary level. Therefore, effects on the self-esteem of the young parent attachment of trauma but is statistically significant, practical means can be found to be insignificant. These results are not falling youth self-esteem suffered a traumatic effect of raising the self-esteem attachment mateuna a peer attachment could not see him because of the distance. Self-esteem is damaged by trauma suggests that the addition does not overcome a different attachment relationships. Thus, in the home and school attachment site helping young people it is healed trauma suffered, shows that intervention is required for the positive effects of peer attachment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.