본 연구는 학교 현장의 현대시 교육의 변화를 모색하기 위한 연구이다. 학습자의 주체적인 의미 해석을 강조하면서도 교사와의 대화적 관계를 유지하여, 교사와 학습자의 유기적인 관계 속에 시의 의미 해석을 가능하게 하는 ‘대화 중심’ 교수‧학습을 중심으로 중학생의 수준에서 맞도록 기존의 모형을 보완하고 적용하는 데 중점을 두었다. 중학생은 현대시에 대한 기초를 다지는 시기이기에 중학교 수준에서 시적 사유 방식을 공고히 한다면 성장 과정에서 접하게 되는 다양한 현대시들에 대한 이해와 내면화에 도움을 줄 수 있다. 또한, 사춘기를 겪는 시기인 만큼 현대시를 바르게 이해하여 타인의 정서에 공감하고, 자신의 정서를 반영하여 생산해보는 과정을 거치며 정서 발달에도 도움이 될 수 있다. 대화 중심 현대시 교수‧학습에 대한 논의를 위해 교육 과정을 살펴보았으며 이를 통해 현장에서 대화 중심 현대시 수업을 하는 것은 교육 과정과 괴리되지 않았으며 교육 과정에서 권장하는 수업 방식이라는 점을 알 수 있었다. 대화 중심으로 작품을 이해하는 것은 텍스트와 독자, 독자와 독자들의 대화적 관계를 유지하는 것에서 비롯된다. 이를 뒷받침하기 위해 대화주의에서의 현대시 교육과 구성주의에서의 현대시 교육에 대해 논하며 의미 구성은 텍스트와 독자의 대화를 통해 만들어진다는 것을 논하였다. 다만 수업에서의 독자는 아직 전문적인 능력을 갖추지 못한 현실적 독자이기에 정합성 있는 의미 산출을 위해서는 독자와 독자의 대화가 필요하다. 즉, 수업 시간에는 학습자와의 대화, 교사와의 대화도 대화의 단계로 구성해야 한다. ‘대화’는 수업의 방법으로서 위와 같은 적용 외에도 현대시의 해석에도 적용할 수 있다. 화자와 가상 청자, 혹은 화자 자신과의 내재적 대화를 통해 작가가 창조한 시적 세계를 파악하고, 작가의 의도와 주제에 더 다가갈 수 있다는 점을 논하여 현대시의 해석의 한 방법으로서도 ‘대화’에 접근할 수 있다. 대화 중심 현대시 교육을 위하여 교수‧학습 모형을 탐구하기 위해 대화를 통한 의미 ...
본 연구는 학교 현장의 현대시 교육의 변화를 모색하기 위한 연구이다. 학습자의 주체적인 의미 해석을 강조하면서도 교사와의 대화적 관계를 유지하여, 교사와 학습자의 유기적인 관계 속에 시의 의미 해석을 가능하게 하는 ‘대화 중심’ 교수‧학습을 중심으로 중학생의 수준에서 맞도록 기존의 모형을 보완하고 적용하는 데 중점을 두었다. 중학생은 현대시에 대한 기초를 다지는 시기이기에 중학교 수준에서 시적 사유 방식을 공고히 한다면 성장 과정에서 접하게 되는 다양한 현대시들에 대한 이해와 내면화에 도움을 줄 수 있다. 또한, 사춘기를 겪는 시기인 만큼 현대시를 바르게 이해하여 타인의 정서에 공감하고, 자신의 정서를 반영하여 생산해보는 과정을 거치며 정서 발달에도 도움이 될 수 있다. 대화 중심 현대시 교수‧학습에 대한 논의를 위해 교육 과정을 살펴보았으며 이를 통해 현장에서 대화 중심 현대시 수업을 하는 것은 교육 과정과 괴리되지 않았으며 교육 과정에서 권장하는 수업 방식이라는 점을 알 수 있었다. 대화 중심으로 작품을 이해하는 것은 텍스트와 독자, 독자와 독자들의 대화적 관계를 유지하는 것에서 비롯된다. 이를 뒷받침하기 위해 대화주의에서의 현대시 교육과 구성주의에서의 현대시 교육에 대해 논하며 의미 구성은 텍스트와 독자의 대화를 통해 만들어진다는 것을 논하였다. 다만 수업에서의 독자는 아직 전문적인 능력을 갖추지 못한 현실적 독자이기에 정합성 있는 의미 산출을 위해서는 독자와 독자의 대화가 필요하다. 즉, 수업 시간에는 학습자와의 대화, 교사와의 대화도 대화의 단계로 구성해야 한다. ‘대화’는 수업의 방법으로서 위와 같은 적용 외에도 현대시의 해석에도 적용할 수 있다. 화자와 가상 청자, 혹은 화자 자신과의 내재적 대화를 통해 작가가 창조한 시적 세계를 파악하고, 작가의 의도와 주제에 더 다가갈 수 있다는 점을 논하여 현대시의 해석의 한 방법으로서도 ‘대화’에 접근할 수 있다. 대화 중심 현대시 교육을 위하여 교수‧학습 모형을 탐구하기 위해 대화를 통한 의미 구성의 원리가 반영된 이상구(2002), 류덕제(2001), 선주원(2003), 최미숙(2006)의 모형을 검토하고, 최미숙(2006)의 모형을 바탕으로 하되, 다른 모형을 참고하여 모형을 구상하였다. 대화의 단계를 학습자의 내적 대화, 소집단 대화, 전체 대화로 구성하고, 모든 단계에 걸쳐 교사와 학생의 종적 대화가 가능하도록 하였다. 이러한 대화의 단계를 중심으로 대화 단계 전에 동기화와 질문생성 단계를 두어 학습자들의 흥미 유발, 배경지식 활성화, 내적 대화 활성화를 가능하도록 하였다. 또한, 대화 후에 의미정리 단계에서 시적 사유의 심화‧확장이 가능하도록 하였다. 모형의 적용을 위해 중학교 교과서에 수록된 현대시 작품 중 「엄마 걱정」, 「나룻배와 행인」, 「가난한 사랑 노래」, 「먼 후일」을 기준에 따라 선정하여 구체적인 적용방안을 이야기하였다. 이 과정에서 찾을 수 있는 모형의 의의로는 현대시의 감상만 중시하는 것이 아니라 감상에 필요한 지식도 배제하지 않았고, 교사와 학습자의 역할을 어느 하나만 중시하지 않았다는 점, 학습자의 주체적인 감상이 가능하게 되며 상호작용적인 의사소통을 통한 협력적 사고를 통해 사회성을 기를 수 있는 점을 들 수 있었다. 한계점으로는 모든 학습자가 같은 참여도를 보이지 않을 수 있고, 학습자가 타인의 의견에 대해 평가하는 능력이 기대에 미치지 못할 때는 교사의 역할이 지나치게 커질 수 있다는 점, 지식 제공으로 인해 작품 해석의 방향이 일원화될 수 있는 점을 들 수 있었다. 대화 중심 교수‧학습 모형은 다양한 범주와 대화를 통해 문제를 해결해 나가며 시의 의미를 주체적으로 해석하는 방법이다. 현대의 사회는 기존의 지식을 재생하는 능력보다 스스로 대처하는 능력을 키워야 하고, 대화 중심 현대시 교수‧학습 모형은 이러한 사회의 요구에 맞는 수업이라고 할 수 있다. 본고에서의 논의를 바탕으로 대화 중심 현대시 교수‧학습 수업이 실제 현장에서 응용되면서 문학 수업의 방향에 실질적인 변화를 이끌어가기를 바란다.
본 연구는 학교 현장의 현대시 교육의 변화를 모색하기 위한 연구이다. 학습자의 주체적인 의미 해석을 강조하면서도 교사와의 대화적 관계를 유지하여, 교사와 학습자의 유기적인 관계 속에 시의 의미 해석을 가능하게 하는 ‘대화 중심’ 교수‧학습을 중심으로 중학생의 수준에서 맞도록 기존의 모형을 보완하고 적용하는 데 중점을 두었다. 중학생은 현대시에 대한 기초를 다지는 시기이기에 중학교 수준에서 시적 사유 방식을 공고히 한다면 성장 과정에서 접하게 되는 다양한 현대시들에 대한 이해와 내면화에 도움을 줄 수 있다. 또한, 사춘기를 겪는 시기인 만큼 현대시를 바르게 이해하여 타인의 정서에 공감하고, 자신의 정서를 반영하여 생산해보는 과정을 거치며 정서 발달에도 도움이 될 수 있다. 대화 중심 현대시 교수‧학습에 대한 논의를 위해 교육 과정을 살펴보았으며 이를 통해 현장에서 대화 중심 현대시 수업을 하는 것은 교육 과정과 괴리되지 않았으며 교육 과정에서 권장하는 수업 방식이라는 점을 알 수 있었다. 대화 중심으로 작품을 이해하는 것은 텍스트와 독자, 독자와 독자들의 대화적 관계를 유지하는 것에서 비롯된다. 이를 뒷받침하기 위해 대화주의에서의 현대시 교육과 구성주의에서의 현대시 교육에 대해 논하며 의미 구성은 텍스트와 독자의 대화를 통해 만들어진다는 것을 논하였다. 다만 수업에서의 독자는 아직 전문적인 능력을 갖추지 못한 현실적 독자이기에 정합성 있는 의미 산출을 위해서는 독자와 독자의 대화가 필요하다. 즉, 수업 시간에는 학습자와의 대화, 교사와의 대화도 대화의 단계로 구성해야 한다. ‘대화’는 수업의 방법으로서 위와 같은 적용 외에도 현대시의 해석에도 적용할 수 있다. 화자와 가상 청자, 혹은 화자 자신과의 내재적 대화를 통해 작가가 창조한 시적 세계를 파악하고, 작가의 의도와 주제에 더 다가갈 수 있다는 점을 논하여 현대시의 해석의 한 방법으로서도 ‘대화’에 접근할 수 있다. 대화 중심 현대시 교육을 위하여 교수‧학습 모형을 탐구하기 위해 대화를 통한 의미 구성의 원리가 반영된 이상구(2002), 류덕제(2001), 선주원(2003), 최미숙(2006)의 모형을 검토하고, 최미숙(2006)의 모형을 바탕으로 하되, 다른 모형을 참고하여 모형을 구상하였다. 대화의 단계를 학습자의 내적 대화, 소집단 대화, 전체 대화로 구성하고, 모든 단계에 걸쳐 교사와 학생의 종적 대화가 가능하도록 하였다. 이러한 대화의 단계를 중심으로 대화 단계 전에 동기화와 질문생성 단계를 두어 학습자들의 흥미 유발, 배경지식 활성화, 내적 대화 활성화를 가능하도록 하였다. 또한, 대화 후에 의미정리 단계에서 시적 사유의 심화‧확장이 가능하도록 하였다. 모형의 적용을 위해 중학교 교과서에 수록된 현대시 작품 중 「엄마 걱정」, 「나룻배와 행인」, 「가난한 사랑 노래」, 「먼 후일」을 기준에 따라 선정하여 구체적인 적용방안을 이야기하였다. 이 과정에서 찾을 수 있는 모형의 의의로는 현대시의 감상만 중시하는 것이 아니라 감상에 필요한 지식도 배제하지 않았고, 교사와 학습자의 역할을 어느 하나만 중시하지 않았다는 점, 학습자의 주체적인 감상이 가능하게 되며 상호작용적인 의사소통을 통한 협력적 사고를 통해 사회성을 기를 수 있는 점을 들 수 있었다. 한계점으로는 모든 학습자가 같은 참여도를 보이지 않을 수 있고, 학습자가 타인의 의견에 대해 평가하는 능력이 기대에 미치지 못할 때는 교사의 역할이 지나치게 커질 수 있다는 점, 지식 제공으로 인해 작품 해석의 방향이 일원화될 수 있는 점을 들 수 있었다. 대화 중심 교수‧학습 모형은 다양한 범주와 대화를 통해 문제를 해결해 나가며 시의 의미를 주체적으로 해석하는 방법이다. 현대의 사회는 기존의 지식을 재생하는 능력보다 스스로 대처하는 능력을 키워야 하고, 대화 중심 현대시 교수‧학습 모형은 이러한 사회의 요구에 맞는 수업이라고 할 수 있다. 본고에서의 논의를 바탕으로 대화 중심 현대시 교수‧학습 수업이 실제 현장에서 응용되면서 문학 수업의 방향에 실질적인 변화를 이끌어가기를 바란다.
The purpose of this study is to explore the changes of modern poetry education in the fields of school. Based on ‘the dialogue-centered’ teaching and learning guidance that enables the meaning interpretations within organic relationships between teachers and learners as highlighting the subjective m...
The purpose of this study is to explore the changes of modern poetry education in the fields of school. Based on ‘the dialogue-centered’ teaching and learning guidance that enables the meaning interpretations within organic relationships between teachers and learners as highlighting the subjective meaning interpretations of learners and maintaining the dialogic relation with teachers, this study emphasizes to supplement and apply the existing model for the levels of middle school students. Since middle school students are assumed to prepare the basic frame of modern poetry, solidifying the way of thought at a proper degree can contribute to their comprehensions and internalizations of diverse modern poems. Moreover, since they are in the process of puberty, sympathizing other’s affections and reflecting and generating their own affections can help their emotional development with the correct understandings of modern poetry. Regarding the discussions of the dialogue-centered teaching and learning guidance for modern poetry, the analysis on the educational curriculums revealed that the classes with such methodology was not aliened from the educational course and recommended in the actual educational fields. To comprehend the works centered on dialogues is derived from maintaining the dialogic relations between texts and readers, readers and readers. Accordingly, the modern poetry education in dialogism and the modern poetry education in constructivism were investigated. It was also identified that meaning construction was created through the conversations between texts and readers. However, since readers in the class were the actual readers who did not have professional capabilities yet, the conversation between readers and readers is required to generate coherent implications. In other words, the conversation among learners and dialogue with teachers should be organized in a dialogic phase in classes. ‘Dialogue’ as a way of class can be applied for the interpretations of modern poetry as well. Based on the internal dialogue with speakers, imaginary listeners, or the speakers themselves, the poetic world created by the authors can be comprehended, and the accessibility to the intentions and topics of the authors are enhanced. With the examination of the models by Lee Sang-gu(2002), Lyu Deok-je(2001), Seon Ju-won(2003), Choi Mi-suk(2006) that reflected the principles of meaning construction through conversations and other existing models, the model by Choi Mi-suk(2006) became the framework of this study. The phases of conversations were categorized into internal conversation of learners, small-group conversations, overall conversations, and the vertical conversations between teachers and students were intended throughout the entire phases. Moreover, the phases of motivation and question-raising were placed prior to the conversation phase to bring the learners’ inducement of interests, activation of background knowledge, activation of internal conversations. Furthermore, the intensifications and expansions of poetic thoughts were planned after conversations in the phase of meaning arrangements. To apply the model in details, 「concerns for mother」, 「a boat and a passenger」, 「a song for poor love」, 「long from now」 were selected according to a specific standard among the modern poems from middle school textbooks. The implications of the study revealed from the research process were as follows: the model did not exclude the knowledge for appreciation without only focusing on the modern-poetry appreciation. The model did not emphasize only a single role of teachers and learners. The model enabled the subjective appreciations of learners. The model fostered the sociability through collaborative thought based on mutual communication. The restrictions were as follows: all of learners could not be equally engaged. The roles of teachers could be excessively expanded when the learners’ ability of evaluating other’s opinions were not sufficient. The directions of interpretations could be unilateral due to knowledge provision. The dialogue-centered teaching and learning model is a way of independently interpreting the meanings of poetry with problem-solving based on a variety of categories and dialogues. In the modern society, students should cultivate self-coping capabilities rather than repeating the existing knowledge, which is suitable for the objectives of the conversation-centered teaching and learning model. It is hoped that this study can contribute to practical changes of the directions for literature class as applied to the actual fields of education.
The purpose of this study is to explore the changes of modern poetry education in the fields of school. Based on ‘the dialogue-centered’ teaching and learning guidance that enables the meaning interpretations within organic relationships between teachers and learners as highlighting the subjective meaning interpretations of learners and maintaining the dialogic relation with teachers, this study emphasizes to supplement and apply the existing model for the levels of middle school students. Since middle school students are assumed to prepare the basic frame of modern poetry, solidifying the way of thought at a proper degree can contribute to their comprehensions and internalizations of diverse modern poems. Moreover, since they are in the process of puberty, sympathizing other’s affections and reflecting and generating their own affections can help their emotional development with the correct understandings of modern poetry. Regarding the discussions of the dialogue-centered teaching and learning guidance for modern poetry, the analysis on the educational curriculums revealed that the classes with such methodology was not aliened from the educational course and recommended in the actual educational fields. To comprehend the works centered on dialogues is derived from maintaining the dialogic relations between texts and readers, readers and readers. Accordingly, the modern poetry education in dialogism and the modern poetry education in constructivism were investigated. It was also identified that meaning construction was created through the conversations between texts and readers. However, since readers in the class were the actual readers who did not have professional capabilities yet, the conversation between readers and readers is required to generate coherent implications. In other words, the conversation among learners and dialogue with teachers should be organized in a dialogic phase in classes. ‘Dialogue’ as a way of class can be applied for the interpretations of modern poetry as well. Based on the internal dialogue with speakers, imaginary listeners, or the speakers themselves, the poetic world created by the authors can be comprehended, and the accessibility to the intentions and topics of the authors are enhanced. With the examination of the models by Lee Sang-gu(2002), Lyu Deok-je(2001), Seon Ju-won(2003), Choi Mi-suk(2006) that reflected the principles of meaning construction through conversations and other existing models, the model by Choi Mi-suk(2006) became the framework of this study. The phases of conversations were categorized into internal conversation of learners, small-group conversations, overall conversations, and the vertical conversations between teachers and students were intended throughout the entire phases. Moreover, the phases of motivation and question-raising were placed prior to the conversation phase to bring the learners’ inducement of interests, activation of background knowledge, activation of internal conversations. Furthermore, the intensifications and expansions of poetic thoughts were planned after conversations in the phase of meaning arrangements. To apply the model in details, 「concerns for mother」, 「a boat and a passenger」, 「a song for poor love」, 「long from now」 were selected according to a specific standard among the modern poems from middle school textbooks. The implications of the study revealed from the research process were as follows: the model did not exclude the knowledge for appreciation without only focusing on the modern-poetry appreciation. The model did not emphasize only a single role of teachers and learners. The model enabled the subjective appreciations of learners. The model fostered the sociability through collaborative thought based on mutual communication. The restrictions were as follows: all of learners could not be equally engaged. The roles of teachers could be excessively expanded when the learners’ ability of evaluating other’s opinions were not sufficient. The directions of interpretations could be unilateral due to knowledge provision. The dialogue-centered teaching and learning model is a way of independently interpreting the meanings of poetry with problem-solving based on a variety of categories and dialogues. In the modern society, students should cultivate self-coping capabilities rather than repeating the existing knowledge, which is suitable for the objectives of the conversation-centered teaching and learning model. It is hoped that this study can contribute to practical changes of the directions for literature class as applied to the actual fields of education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.