최근 발생한 싱크홀 현상이 사회적으로 이슈가 됨에 따라 도로하부의 공동에 대한 대책 및 원인규명에 관한 연구가 진행되었으며 그 결과 대부분 지하시설물의 노후화에 따른 현상으로 분석되었다. 이에 도로하부의 공동 및 지하시설물의 관로에 대한 조사 및 관리에 활용할 수 있는 차량견인형 GPR 장비가 개발됨에 따라 장비의 정확도 분석 및 적용에 관한 연구를 수행하고자 하였다. 일반적인 지하시설물탐사방법으로 ...
최근 발생한 싱크홀 현상이 사회적으로 이슈가 됨에 따라 도로하부의 공동에 대한 대책 및 원인규명에 관한 연구가 진행되었으며 그 결과 대부분 지하시설물의 노후화에 따른 현상으로 분석되었다. 이에 도로하부의 공동 및 지하시설물의 관로에 대한 조사 및 관리에 활용할 수 있는 차량견인형 GPR 장비가 개발됨에 따라 장비의 정확도 분석 및 적용에 관한 연구를 수행하고자 하였다. 일반적인 지하시설물탐사방법으로 전자기장을 직·간접적으로 이용하여 관로정보를 취득하는 전자유도탐사방법, 매질의 차이로 인한 전자파의 반사를 분석하여 관로정보를 취득하는 GPR 탐사방법 등이 있다. 본 연구에서는 서울특별시 강남·북에 실험지역을 선정하고 실험지역의 지하시설물에 대한 전자유도 탐사와 실시간측량을 수행한 결과를 기준으로 하여 차량견인형 GPR 탐사의 적용을 위해서 작업공정을 표준화하고 이를 통해 구축한 지하시설물도에 대한 정확도를 비교 분석하였으며 활용방안에 대하여서도 연구를 수행하였다. 실험지역에 대한 탐사 결과를 바탕으로 비교 분석한 결과, 차량견인형 GPR 탐사의 정확도는 평면위치 약 0.4m, 심도 약 0.36m 이내의 정확도를 나타내어 오차가 비교적 컸으나, 관경이 300㎜이상인 경우 평면위치 0.25m, 심도 1.5m 이내 관로에 대해서는 심도 0.27m 이내의 정확도를 확인할 수 있었다. 본 연구의 결과로 차량견인형 GPR 장비는 일정 조건하의 관로에 대한 탐사 성과를 신뢰할 수 있었으며, 20m 간격을 통한 샘플탐사가 아닌 관로경로를 따라 종단방향의 연속성이 확보되는 탐사를 수행함으로서 관로 탐사에 대한 신뢰성을 확보하고, 도로하부의 공동에 대한 탐지가 가능하여 향후 MMS장비와의 연계 및 동기화를 통해 지상과 지하에 대한 3차원 공간정보 구축에 활용할 수 있을 것으로 판단하였다.
최근 발생한 싱크홀 현상이 사회적으로 이슈가 됨에 따라 도로하부의 공동에 대한 대책 및 원인규명에 관한 연구가 진행되었으며 그 결과 대부분 지하시설물의 노후화에 따른 현상으로 분석되었다. 이에 도로하부의 공동 및 지하시설물의 관로에 대한 조사 및 관리에 활용할 수 있는 차량견인형 GPR 장비가 개발됨에 따라 장비의 정확도 분석 및 적용에 관한 연구를 수행하고자 하였다. 일반적인 지하시설물탐사방법으로 전자기장을 직·간접적으로 이용하여 관로정보를 취득하는 전자유도탐사방법, 매질의 차이로 인한 전자파의 반사를 분석하여 관로정보를 취득하는 GPR 탐사방법 등이 있다. 본 연구에서는 서울특별시 강남·북에 실험지역을 선정하고 실험지역의 지하시설물에 대한 전자유도 탐사와 실시간측량을 수행한 결과를 기준으로 하여 차량견인형 GPR 탐사의 적용을 위해서 작업공정을 표준화하고 이를 통해 구축한 지하시설물도에 대한 정확도를 비교 분석하였으며 활용방안에 대하여서도 연구를 수행하였다. 실험지역에 대한 탐사 결과를 바탕으로 비교 분석한 결과, 차량견인형 GPR 탐사의 정확도는 평면위치 약 0.4m, 심도 약 0.36m 이내의 정확도를 나타내어 오차가 비교적 컸으나, 관경이 300㎜이상인 경우 평면위치 0.25m, 심도 1.5m 이내 관로에 대해서는 심도 0.27m 이내의 정확도를 확인할 수 있었다. 본 연구의 결과로 차량견인형 GPR 장비는 일정 조건하의 관로에 대한 탐사 성과를 신뢰할 수 있었으며, 20m 간격을 통한 샘플탐사가 아닌 관로경로를 따라 종단방향의 연속성이 확보되는 탐사를 수행함으로서 관로 탐사에 대한 신뢰성을 확보하고, 도로하부의 공동에 대한 탐지가 가능하여 향후 MMS장비와의 연계 및 동기화를 통해 지상과 지하에 대한 3차원 공간정보 구축에 활용할 수 있을 것으로 판단하였다.
As sinkhole phenomena having occurred recently are issued socially, researches about countermeasures on empty spaces of the lower road and cause finding have been progressed, and it was analyzed as the phenomenon of most underground facility aging resultantly. Thus, this study attempted to carry out...
As sinkhole phenomena having occurred recently are issued socially, researches about countermeasures on empty spaces of the lower road and cause finding have been progressed, and it was analyzed as the phenomenon of most underground facility aging resultantly. Thus, this study attempted to carry out a research regarding accuracy analysis of equipment and its application according to development of GPR equipment of vehicle traction type which could be utilized for investigating empty spaces of the lower road and pipelines of underground facilities. For induction methods on general underground facilities, there are electromagnetic induction that acquires pipeline information by using electromagnetic field directly and indirectly and GPR induction which acquires pipeline information by analyzing reflections of electromagnetic wave derived from differences of mediums etc. This study selected experimental areas of Gangnam and Gangbuk in Seoul, and standardized work process to apply GPR induction of vehicle traction type based on executed real-time measuring results and electromagnetic induction on underground facilities of the experimental areas, and did a comparative analysis on accuracy of underground facility maps having been established subsequently, and also researches on utilizing methods were executed. As a result of doing a comparative analysis based on inducing outcomes of experimental areas, accuracy of GPR induction of vehicle traction type showed about 0.4m of plane location and within approximately 0.36m depth, so error was large comparatively, but accuracy within 0.27m depth to pipelines of 0.25m of plane location and within 1.5m depth could be confirmed when the diameter of pipe was over 300mm. Indebting to research results, GPR equipment of vehicle traction type was verified as having reliability regarding induction outcomes on pipelines under regular conditions, and it was judged that credibility on pipeline induction could be ensured by executing induction to which continuity of longitudinal directions was acquired along with pipeline routes instead of sample induction through 20m interval, and also it would be utilized to construct 3D spacial information on ground and underground through linkage and integration with MMS in future because detecting empty spaces of the lower road was available.
As sinkhole phenomena having occurred recently are issued socially, researches about countermeasures on empty spaces of the lower road and cause finding have been progressed, and it was analyzed as the phenomenon of most underground facility aging resultantly. Thus, this study attempted to carry out a research regarding accuracy analysis of equipment and its application according to development of GPR equipment of vehicle traction type which could be utilized for investigating empty spaces of the lower road and pipelines of underground facilities. For induction methods on general underground facilities, there are electromagnetic induction that acquires pipeline information by using electromagnetic field directly and indirectly and GPR induction which acquires pipeline information by analyzing reflections of electromagnetic wave derived from differences of mediums etc. This study selected experimental areas of Gangnam and Gangbuk in Seoul, and standardized work process to apply GPR induction of vehicle traction type based on executed real-time measuring results and electromagnetic induction on underground facilities of the experimental areas, and did a comparative analysis on accuracy of underground facility maps having been established subsequently, and also researches on utilizing methods were executed. As a result of doing a comparative analysis based on inducing outcomes of experimental areas, accuracy of GPR induction of vehicle traction type showed about 0.4m of plane location and within approximately 0.36m depth, so error was large comparatively, but accuracy within 0.27m depth to pipelines of 0.25m of plane location and within 1.5m depth could be confirmed when the diameter of pipe was over 300mm. Indebting to research results, GPR equipment of vehicle traction type was verified as having reliability regarding induction outcomes on pipelines under regular conditions, and it was judged that credibility on pipeline induction could be ensured by executing induction to which continuity of longitudinal directions was acquired along with pipeline routes instead of sample induction through 20m interval, and also it would be utilized to construct 3D spacial information on ground and underground through linkage and integration with MMS in future because detecting empty spaces of the lower road was available.
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