우리나라 회전교차로는 주로 단일교차로 개선을 위한 방법으로 설치하고 있고, 적용방안을 위한 단일 회전교차로의 운영 및 효과분석이 이루어지고 있다. 이에 비해 해외에서는 회전교차로 설치가 일반화되어있고, 도시계획 또는 도로망 계획 시에 회전교차로 설치를 사전검토가 이루어지고 있으며, 효과적인 연속적인 회전교차로 및 네트워크 차원의 회전교차로 설치가 이루어지고 있다. 이에 우리나라의 주거 및 상업 단지 내에서는 거리가 짧은 인접된 교차로들이 많기 때문에 교차로 상호간 영향을 고려한 연속적인 회전교차로 적용방안의 필요성이 대두되고 있어 연속적인 회전교차로 활성화에 기여하고자 본 연구를 시작하였다.
분석 네트워크는 연속적인 신호교차로와 회전교차로를 각각 100m~250m로 구축하고, 주도로와 부도로 교통량에 따른 영향분석, 교통류 비율에 따른 영향 분석, 교차로 이격거리에 따른 영향분석등 총 144개의 시나리오를 분석 수행하였다.
분석결과 현재 교통량이 적은 도로에 신호교차로 운영시 평균지체는 회전교차로에 비해 상대적으로 높은 지체가 발생하였으며, 축차원에서 ...
우리나라 회전교차로는 주로 단일교차로 개선을 위한 방법으로 설치하고 있고, 적용방안을 위한 단일 회전교차로의 운영 및 효과분석이 이루어지고 있다. 이에 비해 해외에서는 회전교차로 설치가 일반화되어있고, 도시계획 또는 도로망 계획 시에 회전교차로 설치를 사전검토가 이루어지고 있으며, 효과적인 연속적인 회전교차로 및 네트워크 차원의 회전교차로 설치가 이루어지고 있다. 이에 우리나라의 주거 및 상업 단지 내에서는 거리가 짧은 인접된 교차로들이 많기 때문에 교차로 상호간 영향을 고려한 연속적인 회전교차로 적용방안의 필요성이 대두되고 있어 연속적인 회전교차로 활성화에 기여하고자 본 연구를 시작하였다.
분석 네트워크는 연속적인 신호교차로와 회전교차로를 각각 100m~250m로 구축하고, 주도로와 부도로 교통량에 따른 영향분석, 교통류 비율에 따른 영향 분석, 교차로 이격거리에 따른 영향분석등 총 144개의 시나리오를 분석 수행하였다.
분석결과 현재 교통량이 적은 도로에 신호교차로 운영시 평균지체는 회전교차로에 비해 상대적으로 높은 지체가 발생하였으며, 축차원에서 평균속도도 비효율적으로 나타났다. 다양한 교통조건에서 분석결과 주방향 교통량이 500대/시 이하일 경우, 연속적인 회전교차로 도입을 통해 교차로/교통축 교통운영효율을 향상시키는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 전제조건 하에서 연속적인 회전교차로 도입은 회전교차로 활성화 방안으로써, 도시계획단계 또는 교통량이 적은 주거 및 상업 단지내에 적용이 가능하다고 판단된다.
향후연구 과제는 본 연구의 한계점으로 인식되는 보행자, Human Factor등을 반영하여 연구하면 보다 현실적인 결과 를 얻을수 있을 것으로 판단되며, 연속적인 3개 이상의 회전교차로 또는 격자형 네트워크의 회전교차로 연구는 다양한 시나리오를 통한 추가연구를 진행하면 회전교차로 활성화에 한걸음 다가갈 수 있을 것으로 기대된다.
우리나라 회전교차로는 주로 단일교차로 개선을 위한 방법으로 설치하고 있고, 적용방안을 위한 단일 회전교차로의 운영 및 효과분석이 이루어지고 있다. 이에 비해 해외에서는 회전교차로 설치가 일반화되어있고, 도시계획 또는 도로망 계획 시에 회전교차로 설치를 사전검토가 이루어지고 있으며, 효과적인 연속적인 회전교차로 및 네트워크 차원의 회전교차로 설치가 이루어지고 있다. 이에 우리나라의 주거 및 상업 단지 내에서는 거리가 짧은 인접된 교차로들이 많기 때문에 교차로 상호간 영향을 고려한 연속적인 회전교차로 적용방안의 필요성이 대두되고 있어 연속적인 회전교차로 활성화에 기여하고자 본 연구를 시작하였다.
분석 네트워크는 연속적인 신호교차로와 회전교차로를 각각 100m~250m로 구축하고, 주도로와 부도로 교통량에 따른 영향분석, 교통류 비율에 따른 영향 분석, 교차로 이격거리에 따른 영향분석등 총 144개의 시나리오를 분석 수행하였다.
분석결과 현재 교통량이 적은 도로에 신호교차로 운영시 평균지체는 회전교차로에 비해 상대적으로 높은 지체가 발생하였으며, 축차원에서 평균속도도 비효율적으로 나타났다. 다양한 교통조건에서 분석결과 주방향 교통량이 500대/시 이하일 경우, 연속적인 회전교차로 도입을 통해 교차로/교통축 교통운영효율을 향상시키는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 전제조건 하에서 연속적인 회전교차로 도입은 회전교차로 활성화 방안으로써, 도시계획단계 또는 교통량이 적은 주거 및 상업 단지내에 적용이 가능하다고 판단된다.
향후연구 과제는 본 연구의 한계점으로 인식되는 보행자, Human Factor등을 반영하여 연구하면 보다 현실적인 결과 를 얻을수 있을 것으로 판단되며, 연속적인 3개 이상의 회전교차로 또는 격자형 네트워크의 회전교차로 연구는 다양한 시나리오를 통한 추가연구를 진행하면 회전교차로 활성화에 한걸음 다가갈 수 있을 것으로 기대된다.
Roundabouts in Korea are constructed as a way mainly to improve a single intersection system, and effectiveness analysis and operation of single roundabouts have been carried out for application methods. In contrast, roundabouts are commonplace in overseas advanced countries, and reviews on roun...
Roundabouts in Korea are constructed as a way mainly to improve a single intersection system, and effectiveness analysis and operation of single roundabouts have been carried out for application methods. In contrast, roundabouts are commonplace in overseas advanced countries, and reviews on roundabout installation precede urban planning or road network planning. Thus, roundabouts are built effectively and continuously like a network. This study is to vitalize the utilization of continuous roundabouts according to the need for application method in consideration of interactions among the adjacent intersections in residential and commercial complexes in Korea. 144 scenarios were performed and analyzed, based on the assumption that signalized intersections and roundabouts were continuously installed in a range of 100 m to 250 m, on the effects of intersection spacing, traffic flow rate, and traffic volumes on primary and secondary road. Analysis shows that average time delay at signalized intersections on the road with less traffic was high compared to roundabouts, and average speed on corridors was also inefficient. Based on the analysis under the various conditions, it is found that, with less 500 vehicles per hour for main direction, continuous roundabouts improve the efficiency of transport operation of intersections and corridors. Consequently, under the conditions of this study, continuous roundabouts can be utilized in the residential and commercial complexes at urban planning stages or with less traffic volumes. Further studies with more variables such as pedestrians, and human factors, which are limitations of this study, will bring more practical outcomes, and studies with more scenarios such as continuous triple roundabouts and roundabouts on grid network will bring to the activation of roundabouts system.
Roundabouts in Korea are constructed as a way mainly to improve a single intersection system, and effectiveness analysis and operation of single roundabouts have been carried out for application methods. In contrast, roundabouts are commonplace in overseas advanced countries, and reviews on roundabout installation precede urban planning or road network planning. Thus, roundabouts are built effectively and continuously like a network. This study is to vitalize the utilization of continuous roundabouts according to the need for application method in consideration of interactions among the adjacent intersections in residential and commercial complexes in Korea. 144 scenarios were performed and analyzed, based on the assumption that signalized intersections and roundabouts were continuously installed in a range of 100 m to 250 m, on the effects of intersection spacing, traffic flow rate, and traffic volumes on primary and secondary road. Analysis shows that average time delay at signalized intersections on the road with less traffic was high compared to roundabouts, and average speed on corridors was also inefficient. Based on the analysis under the various conditions, it is found that, with less 500 vehicles per hour for main direction, continuous roundabouts improve the efficiency of transport operation of intersections and corridors. Consequently, under the conditions of this study, continuous roundabouts can be utilized in the residential and commercial complexes at urban planning stages or with less traffic volumes. Further studies with more variables such as pedestrians, and human factors, which are limitations of this study, will bring more practical outcomes, and studies with more scenarios such as continuous triple roundabouts and roundabouts on grid network will bring to the activation of roundabouts system.
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