S-OJT 실시 수준과 조직효과성의 관계에서 조직지원의 조절효과에 관한 연구 : S-OJT 훈련생을 대상으로 Study On The Regulation Effect Of Organizational Support In The Relation Of S-OJT Practice Level And Organizational Effectiveness : Targeted S-OJT Trainees원문보기
인적자원개발은 기존의 단순한 훈련 및 개발의 패러다임은 새로운 변화를 맞이하였고, 기업의 S-OJT 훈련 방식이 변화하여 조직의 전략, 비젼, 목적을 반영하고 그에 따른 훈련프로그램을 계획, 실행, 평가하는 방식으로 변화되고 실행되어지고 있다. 기업의 차별화된 가치창출을 위해선 교육훈련은 매우 중요하며, 기업에 있어서 인적자원의 확보, 유지, 개발 등은 경쟁력을 결정짓는 핵심 요인이 되었다. 기존의 연구는 박한규(2011)가 “중소기업 S-OJT 훈련가의 체계적 현장직무 교육훈련 (S-OJT) 실시수준과 ...
인적자원개발은 기존의 단순한 훈련 및 개발의 패러다임은 새로운 변화를 맞이하였고, 기업의 S-OJT 훈련 방식이 변화하여 조직의 전략, 비젼, 목적을 반영하고 그에 따른 훈련프로그램을 계획, 실행, 평가하는 방식으로 변화되고 실행되어지고 있다. 기업의 차별화된 가치창출을 위해선 교육훈련은 매우 중요하며, 기업에 있어서 인적자원의 확보, 유지, 개발 등은 경쟁력을 결정짓는 핵심 요인이 되었다. 기존의 연구는 박한규(2011)가 “중소기업 S-OJT 훈련가의 체계적 현장직무 교육훈련 (S-OJT) 실시수준과 조직몰입 및 직무몰입과의 관계에서 조직지원의 조절효과”의 연구에서 훈련가를 대상으로 연구를 진행하였 으며, 박한규(2011)는 연구에 범위를 훈련생에게 확대할 필요가 있다고 제언하였다. 이에 훈련생에게 시행되는 중소기업의 S-OJT 훈련에서 조직지원의 조절효과가 훈련생에 의해서 어떠한 성과들이 창출될 것인지 규명할 필요가 있으며, 조직차원의 성과가 나타날 수 있는지 규명할 필요가 있을 것이라 생각되었다. 본 연구에서는 W 중소기업의 S-OJT 훈련을 받은 220명의 임직원을 대상으로 S-OJT 실시 수준과 조직효과성(조직몰입, 직무몰입, 직무성과) 의 관계에서 조직지원의 조절효과를 회귀분석을 통하여 살펴보고자 하였다. 분석결과, S-OJT 실시수준과 조직효과성의 관계에서는 조직몰입의 관계는 훈련생준비와 피드백제공이 조직몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무몰입의 관계 또한 훈련생준비와 피드백제공이 직무몰 입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무성과 또한 훈련생준비와 피드백제공이 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉훈련생준비와 피드백제공이 잘 실행 될수록 직무성과도 높아지는 것으로 나타났다. S-OJT 실시 수준과 조직효과성의 관계에서 조직지원의 조절효과는 조직지원이 투입된 모형1과 조직지원의 상호작용이 투입된 모형2, 모두에서 회귀모형의 설명력이 조직효과성(조직몰입, 직무몰입, 직무성과)에 조절효 과가 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 회귀모형의 설명력도 증가하는 것으로 나타났다. 즉 S-OJT 실시 수준과 조직효과성의 관계에서 조직지원이 유의한 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에서 조직성과의 창출에 직접적인 역할을 하는 직원들에게 S-OJT가 적절한 수준으로 활발히 수행되면 조직차원에서 조직성과를 창출할 수 있으며, 기업은 S-OJT실시 수준의 고려도 중요하지만 조직차 원의 지원이 잘 이루어지도록 교육훈련을 구축할 필요가 있으며, 훈련계 획을 세우는데 있어 도움이 될 것이라 판단된다.
인적자원개발은 기존의 단순한 훈련 및 개발의 패러다임은 새로운 변화를 맞이하였고, 기업의 S-OJT 훈련 방식이 변화하여 조직의 전략, 비젼, 목적을 반영하고 그에 따른 훈련프로그램을 계획, 실행, 평가하는 방식으로 변화되고 실행되어지고 있다. 기업의 차별화된 가치창출을 위해선 교육훈련은 매우 중요하며, 기업에 있어서 인적자원의 확보, 유지, 개발 등은 경쟁력을 결정짓는 핵심 요인이 되었다. 기존의 연구는 박한규(2011)가 “중소기업 S-OJT 훈련가의 체계적 현장직무 교육훈련 (S-OJT) 실시수준과 조직몰입 및 직무몰입과의 관계에서 조직지원의 조절효과”의 연구에서 훈련가를 대상으로 연구를 진행하였 으며, 박한규(2011)는 연구에 범위를 훈련생에게 확대할 필요가 있다고 제언하였다. 이에 훈련생에게 시행되는 중소기업의 S-OJT 훈련에서 조직지원의 조절효과가 훈련생에 의해서 어떠한 성과들이 창출될 것인지 규명할 필요가 있으며, 조직차원의 성과가 나타날 수 있는지 규명할 필요가 있을 것이라 생각되었다. 본 연구에서는 W 중소기업의 S-OJT 훈련을 받은 220명의 임직원을 대상으로 S-OJT 실시 수준과 조직효과성(조직몰입, 직무몰입, 직무성과) 의 관계에서 조직지원의 조절효과를 회귀분석을 통하여 살펴보고자 하였다. 분석결과, S-OJT 실시수준과 조직효과성의 관계에서는 조직몰입의 관계는 훈련생준비와 피드백제공이 조직몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무몰입의 관계 또한 훈련생준비와 피드백제공이 직무몰 입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무성과 또한 훈련생준비와 피드백제공이 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉훈련생준비와 피드백제공이 잘 실행 될수록 직무성과도 높아지는 것으로 나타났다. S-OJT 실시 수준과 조직효과성의 관계에서 조직지원의 조절효과는 조직지원이 투입된 모형1과 조직지원의 상호작용이 투입된 모형2, 모두에서 회귀모형의 설명력이 조직효과성(조직몰입, 직무몰입, 직무성과)에 조절효 과가 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 회귀모형의 설명력도 증가하는 것으로 나타났다. 즉 S-OJT 실시 수준과 조직효과성의 관계에서 조직지원이 유의한 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에서 조직성과의 창출에 직접적인 역할을 하는 직원들에게 S-OJT가 적절한 수준으로 활발히 수행되면 조직차원에서 조직성과를 창출할 수 있으며, 기업은 S-OJT실시 수준의 고려도 중요하지만 조직차 원의 지원이 잘 이루어지도록 교육훈련을 구축할 필요가 있으며, 훈련계 획을 세우는데 있어 도움이 될 것이라 판단된다.
The existing paradigm of simple training and development in Human resources development nowadays is facing new change and since small and medium sized companies have changed the way of training S-OJT they reflect their organizational strategy, vision and purpose on their training program and accordi...
The existing paradigm of simple training and development in Human resources development nowadays is facing new change and since small and medium sized companies have changed the way of training S-OJT they reflect their organizational strategy, vision and purpose on their training program and according to this they plan for their training program , put it into training and evaluate it. Education and training is very crucial to create differentiated company value. Furthermore, securing, keeping and developing manpower human resources is the key factor to strengthen business competitive power. The existing relative research, “Regulation effect of organizational support in the relation of S-OJT practice level and organizational commitment and job commitment by S-OJT trainers in small and medium-sized companies, “ conducted by Park Hangyu in 2011 was targeted trainers and the researcher suggested that the study needed to be expanded to trainees too hence, I thought we needed to study on what outcome regulation effect of organizational support in S-OJT of small and medium-sized companies would bring by trainees and whether or not it would improve organizational performance. As a result, trainees’ preparation and providing feedback resulted in positive influence on organizational commitment in terms of S-OJT practice level and organizational effectiveness. In the relations of S-OJT practice level and organizational effectiveness, regulation effect of organizational support resulted in positive influence on both regression model 1 adapted organizational support and regression model 2 adapted interaction of organizational support and the explanatory power of the regression models improved. In other words, organizational support in the relation of S-OJT practice level and organizational effectiveness showed meaningful regulation effect. As it is shown in this study if S-OJT is conducted appropriately to trainees who play a direct role in organizational performance, companies can improve organizational performance and they also need to consider not only S-OJT practice level but also providing organizational support well as they plan for S-OJT.
The existing paradigm of simple training and development in Human resources development nowadays is facing new change and since small and medium sized companies have changed the way of training S-OJT they reflect their organizational strategy, vision and purpose on their training program and according to this they plan for their training program , put it into training and evaluate it. Education and training is very crucial to create differentiated company value. Furthermore, securing, keeping and developing manpower human resources is the key factor to strengthen business competitive power. The existing relative research, “Regulation effect of organizational support in the relation of S-OJT practice level and organizational commitment and job commitment by S-OJT trainers in small and medium-sized companies, “ conducted by Park Hangyu in 2011 was targeted trainers and the researcher suggested that the study needed to be expanded to trainees too hence, I thought we needed to study on what outcome regulation effect of organizational support in S-OJT of small and medium-sized companies would bring by trainees and whether or not it would improve organizational performance. As a result, trainees’ preparation and providing feedback resulted in positive influence on organizational commitment in terms of S-OJT practice level and organizational effectiveness. In the relations of S-OJT practice level and organizational effectiveness, regulation effect of organizational support resulted in positive influence on both regression model 1 adapted organizational support and regression model 2 adapted interaction of organizational support and the explanatory power of the regression models improved. In other words, organizational support in the relation of S-OJT practice level and organizational effectiveness showed meaningful regulation effect. As it is shown in this study if S-OJT is conducted appropriately to trainees who play a direct role in organizational performance, companies can improve organizational performance and they also need to consider not only S-OJT practice level but also providing organizational support well as they plan for S-OJT.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.