전통시장 활성화 사업에 대한 연구 : 先進시장 분석과 ICT 연계에 대한 연구를 중심으로 The Study on Revitalization of Traditional Markets : Analysis of Advanced Market and Study into Application of ICT Technology Centrally원문보기
대한민국에 존재하는 대부분의 전통시장들은 그 이름에 걸맞게 매우 긴 역사를 자랑하며, 각각 새로운 특색을 지닌다는 점에서 역사적, 문화적으로 보존할 가치를 충분히 지닌다. 또한 전통시장 중 골목형 전통시장의 경우 단지 오랜 시간 존재했을 뿐 아니라 해당 지역 주민들의 삶과 밀접한 관계를 맺어 온 지역 사회의 주축으로써 작용해 왔다. 그러나 대형마트의 난립과 골목형 시장의 주 고객층을 직접적으로 겨냥한 SSM의 등장 등으로 인하여 전국의 골목형 시장들이 자생력을 잃은 지 오래다. 이러한 상황에 대하여, 전통시장의 인류문화 적 가치 유지 및 대형 유통자본에 대한 전통시장의 경쟁력 강화를 위하여 소상공인시장진흥공단과 중소기업청에서 전통시장 활성화 지원사업을 진행하고 있다. 국비와 지방비가 50%정도씩 분담되어 진행되는 이 사업은, 시장에 대한 직접적인 금전 지원보다는 사업을 전문적으로 수행 가능한 대행사에 의해 사업이 진행되도록 시스템화 되어 있다. 그러나, 과업의 진행 과정에서 발생하는 다양한 마찰과 예산의 낭비, 비효율적 사업 진행 등 잦은 마찰이 발생하기 일쑤며, 사업 진행 중에는 일시적으로 매출이 상승하나 사업이 완료된 이후 사업 진행 전과 매출이 별 차이가 없는 시장이 대다수이다. 즉, 지원 사업의 산출물들이 ...
대한민국에 존재하는 대부분의 전통시장들은 그 이름에 걸맞게 매우 긴 역사를 자랑하며, 각각 새로운 특색을 지닌다는 점에서 역사적, 문화적으로 보존할 가치를 충분히 지닌다. 또한 전통시장 중 골목형 전통시장의 경우 단지 오랜 시간 존재했을 뿐 아니라 해당 지역 주민들의 삶과 밀접한 관계를 맺어 온 지역 사회의 주축으로써 작용해 왔다. 그러나 대형마트의 난립과 골목형 시장의 주 고객층을 직접적으로 겨냥한 SSM의 등장 등으로 인하여 전국의 골목형 시장들이 자생력을 잃은 지 오래다. 이러한 상황에 대하여, 전통시장의 인류문화 적 가치 유지 및 대형 유통자본에 대한 전통시장의 경쟁력 강화를 위하여 소상공인시장진흥공단과 중소기업청에서 전통시장 활성화 지원사업을 진행하고 있다. 국비와 지방비가 50%정도씩 분담되어 진행되는 이 사업은, 시장에 대한 직접적인 금전 지원보다는 사업을 전문적으로 수행 가능한 대행사에 의해 사업이 진행되도록 시스템화 되어 있다. 그러나, 과업의 진행 과정에서 발생하는 다양한 마찰과 예산의 낭비, 비효율적 사업 진행 등 잦은 마찰이 발생하기 일쑤며, 사업 진행 중에는 일시적으로 매출이 상승하나 사업이 완료된 이후 사업 진행 전과 매출이 별 차이가 없는 시장이 대다수이다. 즉, 지원 사업의 산출물들이 지속 가능성 없는, 일시적 산출물들이었다는 것이다. 또한, 획일화된 과업 지시서에 따른 사업이 진행되다 보니 골목형 시장의 특색을 살리기보다는 모든 시장을 똑같이 만들고 있다는 비판도 존재한다. 이에 따라, 본 연구에서는 보다 효율적인 골목형 시장 지원사업을 위한 방안 강구를 위하여 일본의 성공적 골목형 시장 활성화 사례인 게키카라 시장에 대한 벤치마킹 분석을 진행할 것이다. 이를 통하여, 전반적인 전통시장 활성화 지원사업이 지향해야 할 방향에 대해 제언한다. 또한, 최근 국내 전통시장 활성화 사업에서 가장 주목받고 있는 분야인 ICT 지원사업에 있어 가장 성공적이었다고 평가되는 서울 수유시장에 대한 벤치마킹 분석을 진행하고, 전통시장 지원사업 진행 간 적용 가능한 부분에 대한 연구를 실시할 것이다. 마지막으로, 현재 진행되고 있지 않지만 추후 전통시장 지원사업에서 진행되어야 할 요소들에 대한 제언으로 연구를 마무리할 것이다.
대한민국에 존재하는 대부분의 전통시장들은 그 이름에 걸맞게 매우 긴 역사를 자랑하며, 각각 새로운 특색을 지닌다는 점에서 역사적, 문화적으로 보존할 가치를 충분히 지닌다. 또한 전통시장 중 골목형 전통시장의 경우 단지 오랜 시간 존재했을 뿐 아니라 해당 지역 주민들의 삶과 밀접한 관계를 맺어 온 지역 사회의 주축으로써 작용해 왔다. 그러나 대형마트의 난립과 골목형 시장의 주 고객층을 직접적으로 겨냥한 SSM의 등장 등으로 인하여 전국의 골목형 시장들이 자생력을 잃은 지 오래다. 이러한 상황에 대하여, 전통시장의 인류문화 적 가치 유지 및 대형 유통자본에 대한 전통시장의 경쟁력 강화를 위하여 소상공인시장진흥공단과 중소기업청에서 전통시장 활성화 지원사업을 진행하고 있다. 국비와 지방비가 50%정도씩 분담되어 진행되는 이 사업은, 시장에 대한 직접적인 금전 지원보다는 사업을 전문적으로 수행 가능한 대행사에 의해 사업이 진행되도록 시스템화 되어 있다. 그러나, 과업의 진행 과정에서 발생하는 다양한 마찰과 예산의 낭비, 비효율적 사업 진행 등 잦은 마찰이 발생하기 일쑤며, 사업 진행 중에는 일시적으로 매출이 상승하나 사업이 완료된 이후 사업 진행 전과 매출이 별 차이가 없는 시장이 대다수이다. 즉, 지원 사업의 산출물들이 지속 가능성 없는, 일시적 산출물들이었다는 것이다. 또한, 획일화된 과업 지시서에 따른 사업이 진행되다 보니 골목형 시장의 특색을 살리기보다는 모든 시장을 똑같이 만들고 있다는 비판도 존재한다. 이에 따라, 본 연구에서는 보다 효율적인 골목형 시장 지원사업을 위한 방안 강구를 위하여 일본의 성공적 골목형 시장 활성화 사례인 게키카라 시장에 대한 벤치마킹 분석을 진행할 것이다. 이를 통하여, 전반적인 전통시장 활성화 지원사업이 지향해야 할 방향에 대해 제언한다. 또한, 최근 국내 전통시장 활성화 사업에서 가장 주목받고 있는 분야인 ICT 지원사업에 있어 가장 성공적이었다고 평가되는 서울 수유시장에 대한 벤치마킹 분석을 진행하고, 전통시장 지원사업 진행 간 적용 가능한 부분에 대한 연구를 실시할 것이다. 마지막으로, 현재 진행되고 있지 않지만 추후 전통시장 지원사업에서 진행되어야 할 요소들에 대한 제언으로 연구를 마무리할 것이다.
Most traditional markets that exist in Korea are proud of their long history proper for their name, and in that they have new features respectively, they sufficiently have a value to be preserved culturally. Besides, in case of the alley-typed traditional markets among traditional markets, they exis...
Most traditional markets that exist in Korea are proud of their long history proper for their name, and in that they have new features respectively, they sufficiently have a value to be preserved culturally. Besides, in case of the alley-typed traditional markets among traditional markets, they exist not only for a long time but also have served as the leading role of a local society that has had a close relationship with lives of local residents in the corresponding region. However, it has been a long time since the alley-typed markets lost the ability to propagate due to unplanned construction of large-scaled marts and appearance of SSM that directly targets a main customer base of the alley-typed markets etc. Under this circumstance, the Small Enterprise and Market Service and the Small and Medium Business Administration proceed with the project to support revitalization of traditional markets in order to maintain humanity-cultural values of traditional markets and to enhance competitiveness of traditional markets against the large distribution capital. The project that is progressed with a share both a central government expenditure and a local government expense as 50% respectively is systematized so that the project can be carried out by an agency that is able to perform the project professionally rather than a direct financial support for markets. However, it is common that they have various conflicts that occur in the process of carrying out the project and frequent conflicts such as waste of budget, inefficient progress of the project etc., and most markets have an increasing sale temporarily during the progress of the project but have no difference in sale between after completing the project and before starting the project. Besides, there is also criticism that they are making all markets be the same one rather than reviving features of the alley-typed markets since the project is carried out according to the standardized task order. Therefore, in this study, the benchmarking analysis is conducted on the Gekikara market which is a successful case of revitalization of the alley-typed market in Japan in order to devise a method for the project to support the alley-typed market more efficiently. Through this, the direction that the project to support revitalization of overall traditional markets is oriented is suggested. In addition, the benchmarking analysis is conducted on the Suyu market in Seoul that is evaluated to be the most successful one in ICT support projects which is the most popular field in the projects revitalizing overall traditional markets, and the study on applicable parts while carrying out the projects to support traditional markets is conducted. Lastly, the study will be ended with a suggestion on factors that are not carried out currently but that need to be carried out in the projects revitalizing traditional markets in the future.
Most traditional markets that exist in Korea are proud of their long history proper for their name, and in that they have new features respectively, they sufficiently have a value to be preserved culturally. Besides, in case of the alley-typed traditional markets among traditional markets, they exist not only for a long time but also have served as the leading role of a local society that has had a close relationship with lives of local residents in the corresponding region. However, it has been a long time since the alley-typed markets lost the ability to propagate due to unplanned construction of large-scaled marts and appearance of SSM that directly targets a main customer base of the alley-typed markets etc. Under this circumstance, the Small Enterprise and Market Service and the Small and Medium Business Administration proceed with the project to support revitalization of traditional markets in order to maintain humanity-cultural values of traditional markets and to enhance competitiveness of traditional markets against the large distribution capital. The project that is progressed with a share both a central government expenditure and a local government expense as 50% respectively is systematized so that the project can be carried out by an agency that is able to perform the project professionally rather than a direct financial support for markets. However, it is common that they have various conflicts that occur in the process of carrying out the project and frequent conflicts such as waste of budget, inefficient progress of the project etc., and most markets have an increasing sale temporarily during the progress of the project but have no difference in sale between after completing the project and before starting the project. Besides, there is also criticism that they are making all markets be the same one rather than reviving features of the alley-typed markets since the project is carried out according to the standardized task order. Therefore, in this study, the benchmarking analysis is conducted on the Gekikara market which is a successful case of revitalization of the alley-typed market in Japan in order to devise a method for the project to support the alley-typed market more efficiently. Through this, the direction that the project to support revitalization of overall traditional markets is oriented is suggested. In addition, the benchmarking analysis is conducted on the Suyu market in Seoul that is evaluated to be the most successful one in ICT support projects which is the most popular field in the projects revitalizing overall traditional markets, and the study on applicable parts while carrying out the projects to support traditional markets is conducted. Lastly, the study will be ended with a suggestion on factors that are not carried out currently but that need to be carried out in the projects revitalizing traditional markets in the future.
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