이 연구의 목적은 K-pop에 대한 종합적인 분석을 바탕으로, 노랫말과 음악을 통해 드러나는 지속과 변이의 양상 및 K-pop 미학의 본질을 밝히고, K-pop이 지니는 한국 예술사적 의미를 규명하는 데 있다. 역사적으로, 한국 시가는 외래 요소와의 활발한 상호작용을 통해 끊임없이 변이해왔다. 그리고 그것의 가장 현재적 양태가 K-pop이다. 전통 노래들의 보편적 성향이 현재까지 지속되고 있음을 감안한다면, K-pop을 단순히 시장에서 소비되는 상품으로만 볼 수는 없다. 그보다는 역사적 맥락에서의 종합문화적 산물로 보는 편이 더 합당할 것이다. K-pop을 해석함에 있어 공시적이고 통시적인 관점이 필요한 것도 바로 이 때문이다. K-pop은 한국 대중음악, 좀 더 자세히는 1990년대 후반 이후 댄스음악 중심의 주류 장르를 의미한다. K-pop은 한류와 밀접한 관련이 있다. 한류의 전개 과정 및 관련 현상이 K-pop 용어의 발생과 특징 형성에 큰 영향을 미쳤기 때문이다. 통시적인 관점에서, K-pop은 한국 시가의 여러 전통적 요소를 계승했다고 볼 수 있다. K-pop 노랫말과 음악을 통해 드러나는 관습성, 그리고 해체 미학은 한국 특유의 사회문화적 속성에 바탕을 둔 것이기 때문이다. K-pop의 정체성은 이로써 확인된다. 다시 말해, K-pop에는 ‘한국’이라는 시공간적 특수성이 작용하고, 그로 인해 고유의 특징을 지니게 되었다는 것이다. K-pop은 반드시 역사적 맥락에서 다뤄져야 한다. 그랬을 때만이 비로소 정체성과 미학이 제대로 밝혀질 것이기 때문이다. K-pop의 노랫말은 내용과 표현의 측면에서 모두 기존 대중음악 장르, 나아가 고전시가로부터 지속되는 요소를 지닌다. 동시에 사회나 시대, 담당층의 변화에 따라 변이된 모습 역시 뚜렷하게 보인다. 다시 말해 K-pop은 첫째, 노래 장르 보편의 주제인 사랑을 주로 다루지만 화자가 처한 상황과 대처방식은 자못 다르다. 시대와 사회가 다르고, 화자의 성격과 감정이 달라 노래 속 이야기도 그만큼 다양하기 때문이다. 둘째, 사회 저항의식 역시 여타 장르에서와 마찬가지로 뚜렷하게 표출되지만 주제는 주로 학원폭력·입시문제 등 청소년과 관련된 것으로 한정된다. 셋째, 한국인 특유의 신명과 흥을 바탕으로 향락과 쾌락을 추구하나, 힙합 문화의 영향으로 자기애가 기반이 된 자기과시가 섞여서 드러난다. 넷째, ...
이 연구의 목적은 K-pop에 대한 종합적인 분석을 바탕으로, 노랫말과 음악을 통해 드러나는 지속과 변이의 양상 및 K-pop 미학의 본질을 밝히고, K-pop이 지니는 한국 예술사적 의미를 규명하는 데 있다. 역사적으로, 한국 시가는 외래 요소와의 활발한 상호작용을 통해 끊임없이 변이해왔다. 그리고 그것의 가장 현재적 양태가 K-pop이다. 전통 노래들의 보편적 성향이 현재까지 지속되고 있음을 감안한다면, K-pop을 단순히 시장에서 소비되는 상품으로만 볼 수는 없다. 그보다는 역사적 맥락에서의 종합문화적 산물로 보는 편이 더 합당할 것이다. K-pop을 해석함에 있어 공시적이고 통시적인 관점이 필요한 것도 바로 이 때문이다. K-pop은 한국 대중음악, 좀 더 자세히는 1990년대 후반 이후 댄스음악 중심의 주류 장르를 의미한다. K-pop은 한류와 밀접한 관련이 있다. 한류의 전개 과정 및 관련 현상이 K-pop 용어의 발생과 특징 형성에 큰 영향을 미쳤기 때문이다. 통시적인 관점에서, K-pop은 한국 시가의 여러 전통적 요소를 계승했다고 볼 수 있다. K-pop 노랫말과 음악을 통해 드러나는 관습성, 그리고 해체 미학은 한국 특유의 사회문화적 속성에 바탕을 둔 것이기 때문이다. K-pop의 정체성은 이로써 확인된다. 다시 말해, K-pop에는 ‘한국’이라는 시공간적 특수성이 작용하고, 그로 인해 고유의 특징을 지니게 되었다는 것이다. K-pop은 반드시 역사적 맥락에서 다뤄져야 한다. 그랬을 때만이 비로소 정체성과 미학이 제대로 밝혀질 것이기 때문이다. K-pop의 노랫말은 내용과 표현의 측면에서 모두 기존 대중음악 장르, 나아가 고전시가로부터 지속되는 요소를 지닌다. 동시에 사회나 시대, 담당층의 변화에 따라 변이된 모습 역시 뚜렷하게 보인다. 다시 말해 K-pop은 첫째, 노래 장르 보편의 주제인 사랑을 주로 다루지만 화자가 처한 상황과 대처방식은 자못 다르다. 시대와 사회가 다르고, 화자의 성격과 감정이 달라 노래 속 이야기도 그만큼 다양하기 때문이다. 둘째, 사회 저항의식 역시 여타 장르에서와 마찬가지로 뚜렷하게 표출되지만 주제는 주로 학원폭력·입시문제 등 청소년과 관련된 것으로 한정된다. 셋째, 한국인 특유의 신명과 흥을 바탕으로 향락과 쾌락을 추구하나, 힙합 문화의 영향으로 자기애가 기반이 된 자기과시가 섞여서 드러난다. 넷째, 라임을 맞추는 전통의 작법은 더욱 강화되었고, <청소년 보호법> 등의 사회적 제약을 피해 성적 본능을 비유적이고 창조적으로 표현한다. 무엇보다도 K-pop 노랫말은 한국어와 영어가 혼용되는 특성을 지닌다. 이는 영어 노랫말이 더 세련되었다고 여기는 사람들의 심리에 기인한다. 아울러 세계화 시대를 맞아 국제적 소비를 염두에 둔 매니지먼트사의 경영 전략과도 연관이 있다. 상업적 성공을 위한 필수요소인 영어 노랫말은 K-pop 특유의 건전성, 즉 욕설·폭력·섹스·마약·술·담배 등이 배제된 노랫말과 함께 해외시장 공략에 크게 기여했다. K-pop은 대체로 댄스음악의 특성을 지닌다. 이러한 K-pop의 음악적 특성은 장르 간 간섭, 다른 외부 요인으로 인해 다분히 복합적이고 혼종적인 양상을 보이나 댄스음악으로서의 핵심적인 요소는 분명 존재한다. 이는 한국 전통음악에서 그 기원을 찾을 수 있다. 제의와 관련된 고대의 노래들로부터 민요에 이르기까지 댄스음악의 핵심인 ‘반복’과 ‘리듬감’, ‘단순성’, ‘율동성’은 꾸준히 발현되어왔기 때문이다. 특히 민요로부터 계승된 전통적인 음조직과 독특한 정조는 외국 댄스음악과는 다른 K-pop만의 고유성을 드러낸다. 한편 K-pop은 외국 댄스음악에서도 많은 영향을 받았는데, 리듬 앤 블루스·재즈·훵크·디스코·힙합·일렉트로니카 등 각 시대에 유행한 장르들의 주요 특징을 고루 가지고 있다. 여기에 뮤직비디오라는 새로운 시각매체의 출현과 발달로 그 지위는 보다 공고해졌고, 트로트·발라드·록과 같은 동시대 타 장르의 간섭으로 인한 변이를 겪기도 했다. 보수적이고 권위적인 한국 사회의 낡은 질서 속에서 청소년들의 불만은 쌓여갔고, 이들은 K-pop을 통해 이를 해소하고자 했다. 다시 말해 K-pop에는 강압적이고 불합리한 기존 질서에 대한 저항과 비판의식이 표출되고, 부조리한 교육 환경과 폐쇄적인 성 문화 속 공동체 구성원들에 대한 연민과 공감 의식이 드러난다. 뿐만 아니라 K-pop은 기존 대중음악 노랫말의 언어 체계를 해체함과 동시에 테크놀로지의 발달에 힘입어 오랜 기간 지속된 음악문법마저 해체시켜버렸다. K-pop 노랫말과 음악이 보여주는 이러한 파괴적인 형식은 전통적 관점에서는 비이성적이고 전혀 아름답지 않은 불협화의 전형이지만, 이제껏 무비판적으로 받아들여진 가상의 진리를 폭로하고 이를 다시 전복하는 과정을 통해 새로운 가치와 의미를 생성했다는 점에서 의미가 있다. K-pop에는 각종 폭력적인 억압에서 오는 불만, 이상과 현실의 불균형, 그리고 이를 해소하기 위한 풀어줌의 미학, 즉 맺힌 것을 풀어주어 조화로운 상태에 도달하고자 한 미의식이 잘 녹아있다. 이를 전통적 개념으로는 골계미 혹은 희극미로 정의할 수 있다. 다시 말해 사회문제에 대한 날카로운 비판의식과 분출되지 않은 본능적 욕구가 비유적 표현, 언어유희 등을 통해 웃음과 함께 드러나는 것이다. 이와 더불어 K-pop 미학의 핵심이 되는 것이 바로 해체이다. K-pop 향유층은 기존 질서를 최대한 거부함으로써 자신들만의 새로운 세계와 질서를 구축하고자 했다. 다원주의를 바탕으로 대립항들의 화해와 공존을 꾀했다는 점에서 본다면 해체 역시 조화의 상태를 목표했다고 할 수 있다. 기술 발전이 지속될수록 해체도 지속될 것이다. 그러나 정해진 방향은 없다. 다름과 다양성이 중시되는 사회에서는 절대 가치란 없고, 모든 것이 끊임없이 해체되고 새롭게 생성되기 때문이다. 아울러 앞으로는 디지털 미디어를 활용해 소비자가 노래를 마음대로 변형해 듣고 이를 다시 전파하고, 게임하듯 소비하는 등 K-pop과 관련된 향유 양상이 점차 유희적으로 변할 가능성이 크다. 그런데 이처럼 K-pop 관련 실천이 점차 놀이화된다면 맺힌 것을 풀어주거나 재창조를 가능케 하는 예술의 본질적 기능은 더욱 강화될 것이다. 원시예술에서 보이던 이러한 모습은 사람들의 삶과 가장 가까운 곳에서 존재할 때야 비로소 가능해지기 때문이다. K-pop의 본질은 시·음악·춤의 통합예술로서의 ‘노래’라는 데 있다. K-pop은 노래의 본질적 역할을 계승하면서 그 기능을 강화시킨다. 노래의 본질적 역할은 놀이를 통한 구성원 간 일체감 확인과 생산력 증대, 즉 재창조에 있다. 그리고 거기에는 춤이 반드시 포함된다. K-pop은 여러 대중음악 장르 중에서도 특히 이를 잘 계승하면서 집단의 범위를 확장시켜 그 기능을 더욱 강화시킨다. K-pop을 중심으로 형성된 집단은 청소년이 주 구성원이고, 이들은 K-pop 노래와 춤을 즐김으로써 일체감을 확인하고 유대감을 강화한다. 이를 통해 스트레스를 해소하고 삶의 위안을 얻는다. K-pop을 통한 사회적 생산성의 증대는 곧 재창조를 의미하고, 더군다나 집단의 외연이 세계로 확장됨에 따라 구성원이 느끼는 연대의식과 재창조의 가능성은 더욱 커진 것이다. K-pop은 한국 대중음악사적으로 중요한 전환점이 된다. 무엇보다 K-pop에서 한국어와 영어 노랫말이 혼용되는 특성은 한국 대중음악사, 넓게는 한국 시가사적으로도 유의미한 큰 변화이기 때문이다. 뿐만 아니라 빠른 템포, 단순한 패턴 반복, 멜로디나 화성보다는 리듬이 강조되는 흑인 댄스음악 스타일도 전 시대의 주류 장르들과는 확연히 다른 모습을 보인다. 심지어 아이돌 군무는 어디에서도 찾기 힘들다. 여기에 디지털 미디어와의 친연성, 청소년 중심의 담당층, 상업성까지 고려하면 K-pop은 전 시대에 비해 크게 변화된 모습을 보인다. 그런데 변화만 있는 것은 아니다. 지속되는 요소도 있다. 영어 노랫말 사용이 확대된 가운데서도 한국어 노랫말은 여전히 큰 비중을 차지하고, 부재하는 대상을 그리워하는 전통적인 시적 자아의 정서가 드러나고, 일상적인 의성·의태어를 사용하여 곡에 현실성과 생동감을 부여한다. 흑인음악을 맹목적으로 좇는 것 같으면서도 꺾음이 현란한 리듬 앤 블루스 창법보다는 정직한 창법을 구사한다. 전통 5음계 기반의 멜로디나 곡조가 드러나고, 랩의 라임과 플로우는 한국어에 최적화되어 발전하였다. K-pop은 이제 보다 커지고 개방된 시장에서 향유될 것이다. 이는 전 세계 다양한 문화와의 활발한 교류와 상호작용을 예고한다는 점에서 의미가 있다. K-pop에는 지금까지와는 다른 다양한 문화, 다양한 음악적 특징들이 혼재하게 될 것이다. 노랫말의 경우도 마찬가지이다. K-pop 노랫말에는 목표 시장을 가진 해당 국가와 문화권의 언어가 한국어, 영어와 복잡하게 혼용될 것이다. 이때, 정확한 표현과 문장이 사용되지는 않을 것이다. 여러 가지 언어가 라임 맞추기 등 곡의 음악적 효과와 표현미를 창출하는 데에 우선적으로 동원될 것이다. 노래에 참신성을 부여하기 위해서다. 이렇게 고유의 것과 외래의 것이 끊임없이 상호작용해 온 것, 그러면서 새로움을 창조해 낸 것, 이것이 바로 그간 한국 시가가 겪어온 지속과 변이 과정의 핵심이다. 이 연구는 K-pop의 특성을 개별 작품과 사회적 배경 등을 토대로 다각도로 분석하고, 발생과 본질, 미의식 등을 상세히 살펴보았다. 그간 각 영역에서 개별적으로 이루어진 K-pop 연구를 종합하고, 기존 논의들이 간과했던 K-pop의 정체성, 미학적 측면과 지속과 변이의 양상, 예술사적 의미 등을 규명한 것이 본 연구의 가장 큰 의의라 하겠다.
이 연구의 목적은 K-pop에 대한 종합적인 분석을 바탕으로, 노랫말과 음악을 통해 드러나는 지속과 변이의 양상 및 K-pop 미학의 본질을 밝히고, K-pop이 지니는 한국 예술사적 의미를 규명하는 데 있다. 역사적으로, 한국 시가는 외래 요소와의 활발한 상호작용을 통해 끊임없이 변이해왔다. 그리고 그것의 가장 현재적 양태가 K-pop이다. 전통 노래들의 보편적 성향이 현재까지 지속되고 있음을 감안한다면, K-pop을 단순히 시장에서 소비되는 상품으로만 볼 수는 없다. 그보다는 역사적 맥락에서의 종합문화적 산물로 보는 편이 더 합당할 것이다. K-pop을 해석함에 있어 공시적이고 통시적인 관점이 필요한 것도 바로 이 때문이다. K-pop은 한국 대중음악, 좀 더 자세히는 1990년대 후반 이후 댄스음악 중심의 주류 장르를 의미한다. K-pop은 한류와 밀접한 관련이 있다. 한류의 전개 과정 및 관련 현상이 K-pop 용어의 발생과 특징 형성에 큰 영향을 미쳤기 때문이다. 통시적인 관점에서, K-pop은 한국 시가의 여러 전통적 요소를 계승했다고 볼 수 있다. K-pop 노랫말과 음악을 통해 드러나는 관습성, 그리고 해체 미학은 한국 특유의 사회문화적 속성에 바탕을 둔 것이기 때문이다. K-pop의 정체성은 이로써 확인된다. 다시 말해, K-pop에는 ‘한국’이라는 시공간적 특수성이 작용하고, 그로 인해 고유의 특징을 지니게 되었다는 것이다. K-pop은 반드시 역사적 맥락에서 다뤄져야 한다. 그랬을 때만이 비로소 정체성과 미학이 제대로 밝혀질 것이기 때문이다. K-pop의 노랫말은 내용과 표현의 측면에서 모두 기존 대중음악 장르, 나아가 고전시가로부터 지속되는 요소를 지닌다. 동시에 사회나 시대, 담당층의 변화에 따라 변이된 모습 역시 뚜렷하게 보인다. 다시 말해 K-pop은 첫째, 노래 장르 보편의 주제인 사랑을 주로 다루지만 화자가 처한 상황과 대처방식은 자못 다르다. 시대와 사회가 다르고, 화자의 성격과 감정이 달라 노래 속 이야기도 그만큼 다양하기 때문이다. 둘째, 사회 저항의식 역시 여타 장르에서와 마찬가지로 뚜렷하게 표출되지만 주제는 주로 학원폭력·입시문제 등 청소년과 관련된 것으로 한정된다. 셋째, 한국인 특유의 신명과 흥을 바탕으로 향락과 쾌락을 추구하나, 힙합 문화의 영향으로 자기애가 기반이 된 자기과시가 섞여서 드러난다. 넷째, 라임을 맞추는 전통의 작법은 더욱 강화되었고, <청소년 보호법> 등의 사회적 제약을 피해 성적 본능을 비유적이고 창조적으로 표현한다. 무엇보다도 K-pop 노랫말은 한국어와 영어가 혼용되는 특성을 지닌다. 이는 영어 노랫말이 더 세련되었다고 여기는 사람들의 심리에 기인한다. 아울러 세계화 시대를 맞아 국제적 소비를 염두에 둔 매니지먼트사의 경영 전략과도 연관이 있다. 상업적 성공을 위한 필수요소인 영어 노랫말은 K-pop 특유의 건전성, 즉 욕설·폭력·섹스·마약·술·담배 등이 배제된 노랫말과 함께 해외시장 공략에 크게 기여했다. K-pop은 대체로 댄스음악의 특성을 지닌다. 이러한 K-pop의 음악적 특성은 장르 간 간섭, 다른 외부 요인으로 인해 다분히 복합적이고 혼종적인 양상을 보이나 댄스음악으로서의 핵심적인 요소는 분명 존재한다. 이는 한국 전통음악에서 그 기원을 찾을 수 있다. 제의와 관련된 고대의 노래들로부터 민요에 이르기까지 댄스음악의 핵심인 ‘반복’과 ‘리듬감’, ‘단순성’, ‘율동성’은 꾸준히 발현되어왔기 때문이다. 특히 민요로부터 계승된 전통적인 음조직과 독특한 정조는 외국 댄스음악과는 다른 K-pop만의 고유성을 드러낸다. 한편 K-pop은 외국 댄스음악에서도 많은 영향을 받았는데, 리듬 앤 블루스·재즈·훵크·디스코·힙합·일렉트로니카 등 각 시대에 유행한 장르들의 주요 특징을 고루 가지고 있다. 여기에 뮤직비디오라는 새로운 시각매체의 출현과 발달로 그 지위는 보다 공고해졌고, 트로트·발라드·록과 같은 동시대 타 장르의 간섭으로 인한 변이를 겪기도 했다. 보수적이고 권위적인 한국 사회의 낡은 질서 속에서 청소년들의 불만은 쌓여갔고, 이들은 K-pop을 통해 이를 해소하고자 했다. 다시 말해 K-pop에는 강압적이고 불합리한 기존 질서에 대한 저항과 비판의식이 표출되고, 부조리한 교육 환경과 폐쇄적인 성 문화 속 공동체 구성원들에 대한 연민과 공감 의식이 드러난다. 뿐만 아니라 K-pop은 기존 대중음악 노랫말의 언어 체계를 해체함과 동시에 테크놀로지의 발달에 힘입어 오랜 기간 지속된 음악문법마저 해체시켜버렸다. K-pop 노랫말과 음악이 보여주는 이러한 파괴적인 형식은 전통적 관점에서는 비이성적이고 전혀 아름답지 않은 불협화의 전형이지만, 이제껏 무비판적으로 받아들여진 가상의 진리를 폭로하고 이를 다시 전복하는 과정을 통해 새로운 가치와 의미를 생성했다는 점에서 의미가 있다. K-pop에는 각종 폭력적인 억압에서 오는 불만, 이상과 현실의 불균형, 그리고 이를 해소하기 위한 풀어줌의 미학, 즉 맺힌 것을 풀어주어 조화로운 상태에 도달하고자 한 미의식이 잘 녹아있다. 이를 전통적 개념으로는 골계미 혹은 희극미로 정의할 수 있다. 다시 말해 사회문제에 대한 날카로운 비판의식과 분출되지 않은 본능적 욕구가 비유적 표현, 언어유희 등을 통해 웃음과 함께 드러나는 것이다. 이와 더불어 K-pop 미학의 핵심이 되는 것이 바로 해체이다. K-pop 향유층은 기존 질서를 최대한 거부함으로써 자신들만의 새로운 세계와 질서를 구축하고자 했다. 다원주의를 바탕으로 대립항들의 화해와 공존을 꾀했다는 점에서 본다면 해체 역시 조화의 상태를 목표했다고 할 수 있다. 기술 발전이 지속될수록 해체도 지속될 것이다. 그러나 정해진 방향은 없다. 다름과 다양성이 중시되는 사회에서는 절대 가치란 없고, 모든 것이 끊임없이 해체되고 새롭게 생성되기 때문이다. 아울러 앞으로는 디지털 미디어를 활용해 소비자가 노래를 마음대로 변형해 듣고 이를 다시 전파하고, 게임하듯 소비하는 등 K-pop과 관련된 향유 양상이 점차 유희적으로 변할 가능성이 크다. 그런데 이처럼 K-pop 관련 실천이 점차 놀이화된다면 맺힌 것을 풀어주거나 재창조를 가능케 하는 예술의 본질적 기능은 더욱 강화될 것이다. 원시예술에서 보이던 이러한 모습은 사람들의 삶과 가장 가까운 곳에서 존재할 때야 비로소 가능해지기 때문이다. K-pop의 본질은 시·음악·춤의 통합예술로서의 ‘노래’라는 데 있다. K-pop은 노래의 본질적 역할을 계승하면서 그 기능을 강화시킨다. 노래의 본질적 역할은 놀이를 통한 구성원 간 일체감 확인과 생산력 증대, 즉 재창조에 있다. 그리고 거기에는 춤이 반드시 포함된다. K-pop은 여러 대중음악 장르 중에서도 특히 이를 잘 계승하면서 집단의 범위를 확장시켜 그 기능을 더욱 강화시킨다. K-pop을 중심으로 형성된 집단은 청소년이 주 구성원이고, 이들은 K-pop 노래와 춤을 즐김으로써 일체감을 확인하고 유대감을 강화한다. 이를 통해 스트레스를 해소하고 삶의 위안을 얻는다. K-pop을 통한 사회적 생산성의 증대는 곧 재창조를 의미하고, 더군다나 집단의 외연이 세계로 확장됨에 따라 구성원이 느끼는 연대의식과 재창조의 가능성은 더욱 커진 것이다. K-pop은 한국 대중음악사적으로 중요한 전환점이 된다. 무엇보다 K-pop에서 한국어와 영어 노랫말이 혼용되는 특성은 한국 대중음악사, 넓게는 한국 시가사적으로도 유의미한 큰 변화이기 때문이다. 뿐만 아니라 빠른 템포, 단순한 패턴 반복, 멜로디나 화성보다는 리듬이 강조되는 흑인 댄스음악 스타일도 전 시대의 주류 장르들과는 확연히 다른 모습을 보인다. 심지어 아이돌 군무는 어디에서도 찾기 힘들다. 여기에 디지털 미디어와의 친연성, 청소년 중심의 담당층, 상업성까지 고려하면 K-pop은 전 시대에 비해 크게 변화된 모습을 보인다. 그런데 변화만 있는 것은 아니다. 지속되는 요소도 있다. 영어 노랫말 사용이 확대된 가운데서도 한국어 노랫말은 여전히 큰 비중을 차지하고, 부재하는 대상을 그리워하는 전통적인 시적 자아의 정서가 드러나고, 일상적인 의성·의태어를 사용하여 곡에 현실성과 생동감을 부여한다. 흑인음악을 맹목적으로 좇는 것 같으면서도 꺾음이 현란한 리듬 앤 블루스 창법보다는 정직한 창법을 구사한다. 전통 5음계 기반의 멜로디나 곡조가 드러나고, 랩의 라임과 플로우는 한국어에 최적화되어 발전하였다. K-pop은 이제 보다 커지고 개방된 시장에서 향유될 것이다. 이는 전 세계 다양한 문화와의 활발한 교류와 상호작용을 예고한다는 점에서 의미가 있다. K-pop에는 지금까지와는 다른 다양한 문화, 다양한 음악적 특징들이 혼재하게 될 것이다. 노랫말의 경우도 마찬가지이다. K-pop 노랫말에는 목표 시장을 가진 해당 국가와 문화권의 언어가 한국어, 영어와 복잡하게 혼용될 것이다. 이때, 정확한 표현과 문장이 사용되지는 않을 것이다. 여러 가지 언어가 라임 맞추기 등 곡의 음악적 효과와 표현미를 창출하는 데에 우선적으로 동원될 것이다. 노래에 참신성을 부여하기 위해서다. 이렇게 고유의 것과 외래의 것이 끊임없이 상호작용해 온 것, 그러면서 새로움을 창조해 낸 것, 이것이 바로 그간 한국 시가가 겪어온 지속과 변이 과정의 핵심이다. 이 연구는 K-pop의 특성을 개별 작품과 사회적 배경 등을 토대로 다각도로 분석하고, 발생과 본질, 미의식 등을 상세히 살펴보았다. 그간 각 영역에서 개별적으로 이루어진 K-pop 연구를 종합하고, 기존 논의들이 간과했던 K-pop의 정체성, 미학적 측면과 지속과 변이의 양상, 예술사적 의미 등을 규명한 것이 본 연구의 가장 큰 의의라 하겠다.
The purpose of this study is to identify the aspects of continuation and variation of K-pop implied the lyrics and music and the essence of K-pop aesthetics based on comprehensive in-depth analysis of K-pop and to investigate the implications of K-pop in terms of the history of Korean art. Historica...
The purpose of this study is to identify the aspects of continuation and variation of K-pop implied the lyrics and music and the essence of K-pop aesthetics based on comprehensive in-depth analysis of K-pop and to investigate the implications of K-pop in terms of the history of Korean art. Historically, the Korean poetry and song has constantly changed through active interactions with external factors and their most recent form is K-pop. Considering the fact that universal inclination of traditional songs is sustained till today, it is not appropriate to see K-pop as a commodity product in market. Instead, it should be taken as a comprehensive cultural outcome from a historical vein. This is why a synchronic and diachronic approach is needed in interpreting K-pop. K-pop is the Korean pop music, more specifically, the Korean mainstream genre focused on dance music following the late 1990s. K-pop is very closely related to Hallyu as development process of Hallyu and its associated phenomena have made a significant impact on generation of K-pop terms and building relevant characteristics. From a diachronic perspective, K-pop has inherited a number of factors of Korean traditional poetry and song as the customs and deconstruction aesthetics implied in K-pop lyrics and music are deeply rooted in unique Korean socio-cultural attributes. This is the true identity of K-pop. In other words, K-pop features time and spatial distinctiveness of Korea, which has created its unique characteristics. K-pop must be dealt with within the historical framework as it is only way to properly identify its identity and aesthetics. The lyrics of K-pop have elements that are sustained from existing pop music genre and further from traditional poetry and song. At the same time, variations that have been made in line with changes in society, period and the concerned class are also clearly noticeable. That is K-pop mostly deals with love as the universal theme of song genre but the circumstance and the method of response of a narrator are quite different as a wide difference in period and society, and in narrator’s character and emotions create just as much diversity in stories of songs. Second, the social protest is just as clearly demonstrated as in other genres but the themes are restricted mostly to youth related issues, including school violence and college entrance exam. Third, K-pop seeks pleasure and delight based on Koreans’ unique exhilarating and cheerful spirit but is also accompanied by self-display based on self-love due to the influence of hip-hop culture. Fourth, the traditional method of composition that aligns with rhyme has been further reinforced while sexual instinct is expressed in a figurative and creative manner while avoiding social restrictions. Most of all, K-pop lyrics feature a combination of Korean and English, which is partly attributed to public sentiment that English lyrics sometimes sound more sophisticated and elegant. On top of it, it has something to do with management strategy of entertainment agencies that takes international consumption taken into account in the era of globalization. English lyrics as one of the essential elements for commercial success contributes greatly to gaining popularity in overseas markets along with K-pop’s unique decency against the expression of curse, violence, sex, drug, alcohol, and cigarette. Generally, K-pop has the characteristics of dance music. While the musical characteristics of such K-pop show rather complex and hybrid aspects due to interference between genres and other exterior factors, core elements as dance music definitely exist. The origins of this can be found in traditional Korean music. From ancient songs related to rituals to folk songs, repetition, rhythm, and simplicity, which are the core of dance music, have been consistently manifested. In particular, the tonal structures and unique sentiments inherited from folk music reveal characteristics that belong solely to K-pop and which are different from those of foreign dance music. On one hand, K-pop has also been strongly influenced by foreign dance music and it has the main characteristics of genres which were popular in each era such as rhythm and blues, jazz, funk, disco, hip hip, electronica. On top of this, the emergence and development of the new visual medium of music videos made its stance stronger and it also experienced variations due to interference from other genres of the same era such as trot, ballad, rock. Korean youths have their inner stress and mental fatigue built up surrounded by the old and obsolete social order characterized by conservatism and authoritarianism and they have sought to quench their thirst through K-pop. In other words, K-pop is designed to express resistance and criticism against existing oppressive and absurd orders as well as sympathy toward members of community in the mist of unreasonable education environment and closed sex culture. On top of that, K-pop deconstructs the language system of lyrics of existing pop music along with the grammar of music that has long prevailed thanks to the development of technology. These destructive syndrome of K-pop lyrics and music is a typical example of being irrational and far from being pretty from traditional perspectives but is still meaningful in that it has created new values and meanings in the process of exposing the virtual truth that has been uncritically accepted so far and overturning the time-old tide. K-pop contains the aesthetics of relieving complaint from violence oppression and unbalance between idealism and reality, that is the aesthetic consciousness of untangling pent-up frustration and transforming it to a state of balance. It can be defined as the beauty of humor or comedy from a traditional concept. In other words, sharp criticism toward social problems and instinctive desire that has been oppressed inside has been disclosed through metaphorical expressions and play on words along with laughter. In addition, one of the key elements of K-pop aesthetics is deconstruction. Those who enjoy K-pop have sought to build a new world and order of their own by refusing the existing order to the fullest. It can be considered that even deconstruction aims to build a state of harmony just as pluralism sought reconciliation and coexistence of conflicting elements. As technology development continues, deconstruction will also continue. However, there is no set direction. This is because there is no such thing as absolute value in a society which places importance on differences and diversity and everything is continuously dissolved and newly created. In addition, there is a great possibility that the aspects through which K-pop can be enjoyed will gradually change into more amusing forms such as through the utilization of digital media by consumers to alter music and spread it and to conduct consumer activities as if playing a game. However, if K-pop related practices continually become forms of entertainment, then the essential functions of art which relieve hard feelings and allow recreation will grow stronger. This phenomenon typically seen in primitive arts can only be possible when it exists close to the life of people. The essence of K-pop is a ‘song’ as an integrated art of poetry, music and dance. K-pop inherits the fundamental role of a song while reinforcing its function. The fundamental role of a song is to confirm a sense of unity among members through play and to promote productivity, that is, to re-create. Dance is definitely included in it. K-pop inherits this process better than any other genre, expands the scope of community, and further reinforces its function. The community created through K-pop is comprised mostly of youths who reaffirm their sense of unity and boost their sense of fellowship by enjoying the songs and dances of K-pop. This is how they relieve their stress and find peace and comfort in life. Expansion of social productivity through K-pop means re-creation, and expansion of the community to have the global presence further enhances the possibility of building the sense of belonging together and re-creation felt by its members. K-pop is a significant turning point in the history of Korean pop music. Above all, a combination of Korean and English in K-pop is a meaningful and significant change in the history of Korean pop music and from the perspective the history of Korean poetry and song for that matter. In addition, black dance music style that features quick tempo, simple pattern and primary focus on rhythm rather melody or harmony is also radically different from the previous mainstream genres. Even a group dance of idols is something that cannot be seen anywhere else. Add to this affinity with digital media, fan class comprised mostly of youths and commercial viability and you will find how much change K-pop has gone through compared to the previous era. However, K-pop is not defined by change only. There are elements that are sustained. With the expanded use of English lyrics, Korean lyrics still account for a significant portion, reveal the sentiment of traditional poetic self longing for something that does not exist, and brings practicality and vitality to a song using regular imitative and mimic words. It may seem as if it blindly followed the black music but it actually makes a good command of honest singing style rather than rhythm and blues singing style characterized by excessive and artificial fluctuation. It features a melody of a traditional pentatonic scale while the rhyme and flow of rap optimized to the Korean language. K-pop will be enjoyed in much bigger and open markets. It is welcoming and meaningful in that it expects to see more active exchange and interactions with a variety of cultures from around the world. K-pop will feature a more variety of cultural and musical characteristics than ever before. The same is true with the lyrics. The lyrics of K-pop will mix the language of target market countries with Korean and English in a complicated manner. In this case, we cannot expect to see accurate expressions and sentences used in the lyrics. A variety of languages will be used with priority placed on creating musical effects and promoting aesthetical expressions such as matching rhyme. This is for the purpose of promoting the novelty of a song. This constant interaction between traditional and foreign elements, creating something new in the process, these are the key aspect of Korean poetry and song that has repeated the process of continuation and variation. This study has analyzed the characteristics of K-pop based on individual pieces and social background from various angles and closely examined the occurrence and essence and aesthetic consciousness etc. I would like to find the biggest significance of this study in summarizing the K-pop researches in a comprehensive manner and investigating the identity of K-pop, aesthetic aspects, process of continuation and variation and implications in art history that have lacked in previous discussions.
The purpose of this study is to identify the aspects of continuation and variation of K-pop implied the lyrics and music and the essence of K-pop aesthetics based on comprehensive in-depth analysis of K-pop and to investigate the implications of K-pop in terms of the history of Korean art. Historically, the Korean poetry and song has constantly changed through active interactions with external factors and their most recent form is K-pop. Considering the fact that universal inclination of traditional songs is sustained till today, it is not appropriate to see K-pop as a commodity product in market. Instead, it should be taken as a comprehensive cultural outcome from a historical vein. This is why a synchronic and diachronic approach is needed in interpreting K-pop. K-pop is the Korean pop music, more specifically, the Korean mainstream genre focused on dance music following the late 1990s. K-pop is very closely related to Hallyu as development process of Hallyu and its associated phenomena have made a significant impact on generation of K-pop terms and building relevant characteristics. From a diachronic perspective, K-pop has inherited a number of factors of Korean traditional poetry and song as the customs and deconstruction aesthetics implied in K-pop lyrics and music are deeply rooted in unique Korean socio-cultural attributes. This is the true identity of K-pop. In other words, K-pop features time and spatial distinctiveness of Korea, which has created its unique characteristics. K-pop must be dealt with within the historical framework as it is only way to properly identify its identity and aesthetics. The lyrics of K-pop have elements that are sustained from existing pop music genre and further from traditional poetry and song. At the same time, variations that have been made in line with changes in society, period and the concerned class are also clearly noticeable. That is K-pop mostly deals with love as the universal theme of song genre but the circumstance and the method of response of a narrator are quite different as a wide difference in period and society, and in narrator’s character and emotions create just as much diversity in stories of songs. Second, the social protest is just as clearly demonstrated as in other genres but the themes are restricted mostly to youth related issues, including school violence and college entrance exam. Third, K-pop seeks pleasure and delight based on Koreans’ unique exhilarating and cheerful spirit but is also accompanied by self-display based on self-love due to the influence of hip-hop culture. Fourth, the traditional method of composition that aligns with rhyme has been further reinforced while sexual instinct is expressed in a figurative and creative manner while avoiding social restrictions. Most of all, K-pop lyrics feature a combination of Korean and English, which is partly attributed to public sentiment that English lyrics sometimes sound more sophisticated and elegant. On top of it, it has something to do with management strategy of entertainment agencies that takes international consumption taken into account in the era of globalization. English lyrics as one of the essential elements for commercial success contributes greatly to gaining popularity in overseas markets along with K-pop’s unique decency against the expression of curse, violence, sex, drug, alcohol, and cigarette. Generally, K-pop has the characteristics of dance music. While the musical characteristics of such K-pop show rather complex and hybrid aspects due to interference between genres and other exterior factors, core elements as dance music definitely exist. The origins of this can be found in traditional Korean music. From ancient songs related to rituals to folk songs, repetition, rhythm, and simplicity, which are the core of dance music, have been consistently manifested. In particular, the tonal structures and unique sentiments inherited from folk music reveal characteristics that belong solely to K-pop and which are different from those of foreign dance music. On one hand, K-pop has also been strongly influenced by foreign dance music and it has the main characteristics of genres which were popular in each era such as rhythm and blues, jazz, funk, disco, hip hip, electronica. On top of this, the emergence and development of the new visual medium of music videos made its stance stronger and it also experienced variations due to interference from other genres of the same era such as trot, ballad, rock. Korean youths have their inner stress and mental fatigue built up surrounded by the old and obsolete social order characterized by conservatism and authoritarianism and they have sought to quench their thirst through K-pop. In other words, K-pop is designed to express resistance and criticism against existing oppressive and absurd orders as well as sympathy toward members of community in the mist of unreasonable education environment and closed sex culture. On top of that, K-pop deconstructs the language system of lyrics of existing pop music along with the grammar of music that has long prevailed thanks to the development of technology. These destructive syndrome of K-pop lyrics and music is a typical example of being irrational and far from being pretty from traditional perspectives but is still meaningful in that it has created new values and meanings in the process of exposing the virtual truth that has been uncritically accepted so far and overturning the time-old tide. K-pop contains the aesthetics of relieving complaint from violence oppression and unbalance between idealism and reality, that is the aesthetic consciousness of untangling pent-up frustration and transforming it to a state of balance. It can be defined as the beauty of humor or comedy from a traditional concept. In other words, sharp criticism toward social problems and instinctive desire that has been oppressed inside has been disclosed through metaphorical expressions and play on words along with laughter. In addition, one of the key elements of K-pop aesthetics is deconstruction. Those who enjoy K-pop have sought to build a new world and order of their own by refusing the existing order to the fullest. It can be considered that even deconstruction aims to build a state of harmony just as pluralism sought reconciliation and coexistence of conflicting elements. As technology development continues, deconstruction will also continue. However, there is no set direction. This is because there is no such thing as absolute value in a society which places importance on differences and diversity and everything is continuously dissolved and newly created. In addition, there is a great possibility that the aspects through which K-pop can be enjoyed will gradually change into more amusing forms such as through the utilization of digital media by consumers to alter music and spread it and to conduct consumer activities as if playing a game. However, if K-pop related practices continually become forms of entertainment, then the essential functions of art which relieve hard feelings and allow recreation will grow stronger. This phenomenon typically seen in primitive arts can only be possible when it exists close to the life of people. The essence of K-pop is a ‘song’ as an integrated art of poetry, music and dance. K-pop inherits the fundamental role of a song while reinforcing its function. The fundamental role of a song is to confirm a sense of unity among members through play and to promote productivity, that is, to re-create. Dance is definitely included in it. K-pop inherits this process better than any other genre, expands the scope of community, and further reinforces its function. The community created through K-pop is comprised mostly of youths who reaffirm their sense of unity and boost their sense of fellowship by enjoying the songs and dances of K-pop. This is how they relieve their stress and find peace and comfort in life. Expansion of social productivity through K-pop means re-creation, and expansion of the community to have the global presence further enhances the possibility of building the sense of belonging together and re-creation felt by its members. K-pop is a significant turning point in the history of Korean pop music. Above all, a combination of Korean and English in K-pop is a meaningful and significant change in the history of Korean pop music and from the perspective the history of Korean poetry and song for that matter. In addition, black dance music style that features quick tempo, simple pattern and primary focus on rhythm rather melody or harmony is also radically different from the previous mainstream genres. Even a group dance of idols is something that cannot be seen anywhere else. Add to this affinity with digital media, fan class comprised mostly of youths and commercial viability and you will find how much change K-pop has gone through compared to the previous era. However, K-pop is not defined by change only. There are elements that are sustained. With the expanded use of English lyrics, Korean lyrics still account for a significant portion, reveal the sentiment of traditional poetic self longing for something that does not exist, and brings practicality and vitality to a song using regular imitative and mimic words. It may seem as if it blindly followed the black music but it actually makes a good command of honest singing style rather than rhythm and blues singing style characterized by excessive and artificial fluctuation. It features a melody of a traditional pentatonic scale while the rhyme and flow of rap optimized to the Korean language. K-pop will be enjoyed in much bigger and open markets. It is welcoming and meaningful in that it expects to see more active exchange and interactions with a variety of cultures from around the world. K-pop will feature a more variety of cultural and musical characteristics than ever before. The same is true with the lyrics. The lyrics of K-pop will mix the language of target market countries with Korean and English in a complicated manner. In this case, we cannot expect to see accurate expressions and sentences used in the lyrics. A variety of languages will be used with priority placed on creating musical effects and promoting aesthetical expressions such as matching rhyme. This is for the purpose of promoting the novelty of a song. This constant interaction between traditional and foreign elements, creating something new in the process, these are the key aspect of Korean poetry and song that has repeated the process of continuation and variation. This study has analyzed the characteristics of K-pop based on individual pieces and social background from various angles and closely examined the occurrence and essence and aesthetic consciousness etc. I would like to find the biggest significance of this study in summarizing the K-pop researches in a comprehensive manner and investigating the identity of K-pop, aesthetic aspects, process of continuation and variation and implications in art history that have lacked in previous discussions.
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