성인의 자아개념, 직무효능감, 자기결정성 동기가 커리어 미래적응성에 미치는 영향 The effects of adults' self-concept, occupational self-efficacy and self-determination on career future adaptability원문보기
현대사회에서는 성인학습자들이 급속도로 변화하는 진로 및 직업 환경 속에서 그들에게 적합한 직업을 발견하고 조직 내에서 커리어 적응을 통하여 성공적으로 경력을 개발, 관리하여 미래에 새롭게 직종을 변경하기 위하여 커리어 미래적응성이 강조되고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 성인의 자아개념, 직무효능감, 자기결정성 동기가 커리어 미래적응성에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고 개인의 배경(연령, 학력, 직종)에 따라 각 변인 간에 어떤 차이가 있는지 확인하여 평생교육기관에서 커리어 미래적응성을 향상시키기 위한 프로그램을 제공하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울, 경기, 전남, 부산, 대구에 소재한 대기업, 행정기관 및 공기업에 재직 중인 성인을 연구대상으로 하였으며, 자료 처리는 ...
현대사회에서는 성인학습자들이 급속도로 변화하는 진로 및 직업 환경 속에서 그들에게 적합한 직업을 발견하고 조직 내에서 커리어 적응을 통하여 성공적으로 경력을 개발, 관리하여 미래에 새롭게 직종을 변경하기 위하여 커리어 미래적응성이 강조되고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 성인의 자아개념, 직무효능감, 자기결정성 동기가 커리어 미래적응성에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고 개인의 배경(연령, 학력, 직종)에 따라 각 변인 간에 어떤 차이가 있는지 확인하여 평생교육기관에서 커리어 미래적응성을 향상시키기 위한 프로그램을 제공하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울, 경기, 전남, 부산, 대구에 소재한 대기업, 행정기관 및 공기업에 재직 중인 성인을 연구대상으로 하였으며, 자료 처리는 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 일원변량분석(One-Way ANOVA), 위계적 방식의 중다회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자아개념과 직무효능감은 성인의 커리어 미래적응성에 유의한 영향을 미치는 변인으로 확인되었으며 자아개념이 직무효능감보다 커리어 미래 적응성에 더 영향력이 크다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라 성인학습자의 커리어 미래적응성을 향상시키는 프로그램을 개발할 때 개인의 자아개념을 고려할 필요가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 성인의 자아개념, 직무효능감, 자기결정성 동기, 커리어 미래적응성에는 연령, 학력, 직종에 따른 차이가 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 성인기의 커리어 미래적응성에 대한 교육에서 학력과 직종을 고려한 교육이 진행되어야 함을 알 수 있었다. 본 연구 결과에 따라 향후 평생교육기관에서 생애주기 연장으로 발생되는 문제에 대처하기 위한 실제적인 시사점을 제공할 수 있다. 첫째, 지금까지의 교육프로그램은 개인의 심리사회적 특성이 고려되지 못했으므로 개인의 심리사회적 특성이 고려되어야 할 것이다. 둘째, 성인의 커리어 미래적응성에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 자아개념이므로, 개인별 자아개념을 측정하여 프로그램에 적용하거나, 긍정적인 자아개념 형성을 위한 내용이 포함되는 프로그램으로 변화되어야 할 것이다. 즉, 성인의 긍정적인 자아개념 형성과 각 개인이 가진 특성에 따라 직무효능감이 향상되었을 때 커리어를 전환할 수 있으므로 커리어 미래적응성이 제고될 수 있을 것이다. 따라서 현대사회에서 대두되는 성인의 심리적 특성을 이해하고 사회적 현상을 극복할 수 있는 심리상담 및 자신감 회복을 위한 평생교육 프로그램과 개인의 특성 변인에 따른 다양한 평생교육 프로그램이 개발될 필요가 있다. 그러므로 성인의 평생교육 참여를 제고할 수 있는 구체적이고 보다 세분화된 프로그램이나 교육 시스템을 만들어야 할 것이다.
현대사회에서는 성인학습자들이 급속도로 변화하는 진로 및 직업 환경 속에서 그들에게 적합한 직업을 발견하고 조직 내에서 커리어 적응을 통하여 성공적으로 경력을 개발, 관리하여 미래에 새롭게 직종을 변경하기 위하여 커리어 미래적응성이 강조되고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 성인의 자아개념, 직무효능감, 자기결정성 동기가 커리어 미래적응성에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고 개인의 배경(연령, 학력, 직종)에 따라 각 변인 간에 어떤 차이가 있는지 확인하여 평생교육기관에서 커리어 미래적응성을 향상시키기 위한 프로그램을 제공하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울, 경기, 전남, 부산, 대구에 소재한 대기업, 행정기관 및 공기업에 재직 중인 성인을 연구대상으로 하였으며, 자료 처리는 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 일원변량분석(One-Way ANOVA), 위계적 방식의 중다회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자아개념과 직무효능감은 성인의 커리어 미래적응성에 유의한 영향을 미치는 변인으로 확인되었으며 자아개념이 직무효능감보다 커리어 미래 적응성에 더 영향력이 크다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라 성인학습자의 커리어 미래적응성을 향상시키는 프로그램을 개발할 때 개인의 자아개념을 고려할 필요가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 성인의 자아개념, 직무효능감, 자기결정성 동기, 커리어 미래적응성에는 연령, 학력, 직종에 따른 차이가 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 성인기의 커리어 미래적응성에 대한 교육에서 학력과 직종을 고려한 교육이 진행되어야 함을 알 수 있었다. 본 연구 결과에 따라 향후 평생교육기관에서 생애주기 연장으로 발생되는 문제에 대처하기 위한 실제적인 시사점을 제공할 수 있다. 첫째, 지금까지의 교육프로그램은 개인의 심리사회적 특성이 고려되지 못했으므로 개인의 심리사회적 특성이 고려되어야 할 것이다. 둘째, 성인의 커리어 미래적응성에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 자아개념이므로, 개인별 자아개념을 측정하여 프로그램에 적용하거나, 긍정적인 자아개념 형성을 위한 내용이 포함되는 프로그램으로 변화되어야 할 것이다. 즉, 성인의 긍정적인 자아개념 형성과 각 개인이 가진 특성에 따라 직무효능감이 향상되었을 때 커리어를 전환할 수 있으므로 커리어 미래적응성이 제고될 수 있을 것이다. 따라서 현대사회에서 대두되는 성인의 심리적 특성을 이해하고 사회적 현상을 극복할 수 있는 심리상담 및 자신감 회복을 위한 평생교육 프로그램과 개인의 특성 변인에 따른 다양한 평생교육 프로그램이 개발될 필요가 있다. 그러므로 성인의 평생교육 참여를 제고할 수 있는 구체적이고 보다 세분화된 프로그램이나 교육 시스템을 만들어야 할 것이다.
The purpose of this study was to analyze the effects of adults’ self-concept, occupational self-efficiency, and self-determination on career future adaptability. To achieve the purpose of the research the sample(n=502) was drawn from adult over 25 in major companies, public enterprises and administr...
The purpose of this study was to analyze the effects of adults’ self-concept, occupational self-efficiency, and self-determination on career future adaptability. To achieve the purpose of the research the sample(n=502) was drawn from adult over 25 in major companies, public enterprises and administrative agencies in Seoul, Gyeonggi, Jeonnam, Busan, and Daegu. In order to verify the research hypothesis, the collected data was analyzed by SPSS 22.0 and one way ANOVA and multiple regression analysis were used. The research findings were as follows. First, adults’ self-concept and occupational self-efficiency had an influence on career future adaptability and self-concept had it more than occupational self-efficiency. Second, this study identified the influencing relationship between adults’ self-concept and occupational self-efficiency, and the differences among individual variables. The conclusion from the major findings of this study were as follows. First, lifelong educational institutes have developed and instituted lifelong education programs without considering individual psychological variables so far. However, they should develop different programs considering the significant aspects. Second, adults’ self-concept had the biggest influence on career future adaptability, therefore individual self-concept should be examined and applied to programs. Also, programs should include contents of developing positive self-concept. If adults develop self-concept positively and enhance occupational self-efficiency individually, they will be able to improve career future adaptability more efficiently. Thus, diverse programs based on individual characteristics variables, not generalized programs, are needed in terms of the development of lifelong education programs. Furthermore, psychological counseling services that understand today’s emerging psychological traits and overcome social issues, and lifelong education programs for regaining self-confidence should be developed. As this study indicates, lifelong education programs should be specialized according to individual education backgrounds and duties. More concrete programs and education systems that encourage participation of lifelong education should be achieved.
The purpose of this study was to analyze the effects of adults’ self-concept, occupational self-efficiency, and self-determination on career future adaptability. To achieve the purpose of the research the sample(n=502) was drawn from adult over 25 in major companies, public enterprises and administrative agencies in Seoul, Gyeonggi, Jeonnam, Busan, and Daegu. In order to verify the research hypothesis, the collected data was analyzed by SPSS 22.0 and one way ANOVA and multiple regression analysis were used. The research findings were as follows. First, adults’ self-concept and occupational self-efficiency had an influence on career future adaptability and self-concept had it more than occupational self-efficiency. Second, this study identified the influencing relationship between adults’ self-concept and occupational self-efficiency, and the differences among individual variables. The conclusion from the major findings of this study were as follows. First, lifelong educational institutes have developed and instituted lifelong education programs without considering individual psychological variables so far. However, they should develop different programs considering the significant aspects. Second, adults’ self-concept had the biggest influence on career future adaptability, therefore individual self-concept should be examined and applied to programs. Also, programs should include contents of developing positive self-concept. If adults develop self-concept positively and enhance occupational self-efficiency individually, they will be able to improve career future adaptability more efficiently. Thus, diverse programs based on individual characteristics variables, not generalized programs, are needed in terms of the development of lifelong education programs. Furthermore, psychological counseling services that understand today’s emerging psychological traits and overcome social issues, and lifelong education programs for regaining self-confidence should be developed. As this study indicates, lifelong education programs should be specialized according to individual education backgrounds and duties. More concrete programs and education systems that encourage participation of lifelong education should be achieved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.