본 연구는 건강검진센터 간호사의 직무분석을 실시하고 제반요인과 공감요인을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상자는 S시에 소재한 중소병원의 건강검진센터에 근무 중인 간호사 200명이었으며, 165명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 자료 수집은 2016년 2월부터 3월까지 설문지를 이용하여 수집하였고, 수집된 자료는 SPSS Win 19.0 통계 프로그램을 이용하여 실수와 백분율, ...
본 연구는 건강검진센터 간호사의 직무분석을 실시하고 제반요인과 공감요인을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상자는 S시에 소재한 중소병원의 건강검진센터에 근무 중인 간호사 200명이었으며, 165명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 자료 수집은 2016년 2월부터 3월까지 설문지를 이용하여 수집하였고, 수집된 자료는 SPSS Win 19.0 통계 프로그램을 이용하여 실수와 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA , Scheff 사후 검정, Pearson’s correlation coefficient로 분석하였다.
주요 연구결과는 다음과 같다. 1) 건강검진센터 간호사의 직무분석에 대해 12개의 임무(duty), 33개의 일(task), 127개의 일의 요소(task element)를 분석하였다. 33개의 일에 따른 127개의 일의 요소 중에서 수행 빈도가 높은 것은 감염 관리하기에서 손 씻기였으며, 건강검진 안내하기에서 검사항목 재확인하기, 검사준비사항 점검하기(금식준비, 조영제 사용, 수면동의서 작성 등), 검사 준비물품 확인하기(채변, 문진표, 객담 등), 정보 수집하기에서는 과거병력 듣기, 복약상태 확인하기, 생활습관 물어보기(음주, 흡연, 운동 및 식습관 등), 가족력 알아보기, 현재 주 호소 사정하기를 수행하는 경우가 많았다. 수행 빈도가 낮은 것은 홍보하기였으며, 검사관련 간호하기, 응급상황 대처하기가 수행 빈도가 낮은 것으로 나타났다. 2) 건강검진센터 간호사의 공감요인에서 공감피로는 50점 만점에 25.56(±5.45)점이었으며, 공감만족은 33.92(±5.99)점이었다. 3) 일반적 특성(인구사회적, 직업관련 특성)에 따른 대상자의 공감피로는 건강검진센터 인력 수 및 간호사 수에서 유의한 차이를 보였다. 공감만족은 연령, 결혼상태, 최종학력, 종교, 임상경력, 현 부서경력, 근무부서 만족, 직위, 급여 만족, 건강검진센터 간호사 수에서 유의한 차이를 보였다. 4) 직무분석을 실시한 결과에 따른 수행 여부는 대상자의 공감요인의 공감피로에서는 127개의 일의 요소 중에서 가족력 알아보기, 검진비용 설명하기, 건강검진 프로그램 확정하기, 건강검진 시행 동의 구하기, 건강검진일정 결정하기, 프로그램 발송하기, 준비물품 발송하기, 준비 사항 안내하기, 건강 검진 일정 조정하기, 검사항목 전산 프로그램 등록하기, 고객요구사항 기록하기, 문제해결 해당 부서담당자와 의논하기, 결과상담 일정 예약하기, 검진 비용 수납하기, 검사 진행 안내하기, 대기 발생 시 검사 지연 안내하기, 맥박측정하기, 결과 기록지 검토하기, 재검 및 복약지도 하기, 진료일정 조정하기, 민원내용 해결하기, 간호사 보수교육 이수하기, 향정신성 의약품 관리하기, 적정량 유지하기, 보관의 적절성 유지하기, 유효기간 확인하기, 약품 수불하기, 물품 확인 및 수량 파악하기, 유 소견 등급 판정하기, QI 활동하기가 유의한 차이를 보여 이와 관련하여 업무를 수행하는 경우가 수행하지 않는 경우보다 공감피로가 높았다. 공감만족에서는 고객 챠트 분석하기, 검사항목 처치, 수가 산정하기, 업무실적 보고하기, 지역사회 건강강좌 계획하기, 체건강검진 프로그램 개발하기, 기업, 단체 대상 건강강좌 개최하기, 대중매체 보도자료 공지하기, 대중매체 보고 자료 작성하기, 효율적인 프로세스 개발 연구하기, 실무 적용하기에서 유의한 차이를 보여, 이와 관련하여 업무를 수행하는 경우가 그렇지 않은 경우보다 공감만족이 높았다. 본 연구결과 건강검진센터 간호사의 공감요인(공감피로, 공감만족)은 중간이나 중간이상에 해당되었으며, 공감피로는 검진센터 인력 수와 간호사 수에 따라 공감피로가 높았다. 공감만족은 연령, 결혼상태, 최종학력, 종교, 임상경력, 현부서 경력, 직위, 근무부서와 급여만족에 따라 공감만족의 차이를 나타냈다. 본 연구에서 분석된 건강검진센터 간호사의 직무특성을 잘 이해하고 이를 건강검진센터간호사의 직무교육이나 업무개선활동에 적극적으로 활용하는 것이 필요하다. 특히 건강검진센터 간호사의 업무 수행 빈도가 높고, 공감피로를 보이는 업무특성에 대해서는 효율성을 높이거나 건강검진센터 인력 수와 간호사 수를 적정인력수준으로 배치하는 등 공감 피로를 줄일 수 있는 방안이 필요하다. 또한 공감만족이 높게 나타난 업무는 보다 활성화하고 지원을 늘리는 등의 정책 등을 실시할 것을 제언한다.
본 연구는 건강검진센터 간호사의 직무분석을 실시하고 제반요인과 공감요인을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상자는 S시에 소재한 중소병원의 건강검진센터에 근무 중인 간호사 200명이었으며, 165명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 자료 수집은 2016년 2월부터 3월까지 설문지를 이용하여 수집하였고, 수집된 자료는 SPSS Win 19.0 통계 프로그램을 이용하여 실수와 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA , Scheff 사후 검정, Pearson’s correlation coefficient로 분석하였다.
주요 연구결과는 다음과 같다. 1) 건강검진센터 간호사의 직무분석에 대해 12개의 임무(duty), 33개의 일(task), 127개의 일의 요소(task element)를 분석하였다. 33개의 일에 따른 127개의 일의 요소 중에서 수행 빈도가 높은 것은 감염 관리하기에서 손 씻기였으며, 건강검진 안내하기에서 검사항목 재확인하기, 검사준비사항 점검하기(금식준비, 조영제 사용, 수면동의서 작성 등), 검사 준비물품 확인하기(채변, 문진표, 객담 등), 정보 수집하기에서는 과거병력 듣기, 복약상태 확인하기, 생활습관 물어보기(음주, 흡연, 운동 및 식습관 등), 가족력 알아보기, 현재 주 호소 사정하기를 수행하는 경우가 많았다. 수행 빈도가 낮은 것은 홍보하기였으며, 검사관련 간호하기, 응급상황 대처하기가 수행 빈도가 낮은 것으로 나타났다. 2) 건강검진센터 간호사의 공감요인에서 공감피로는 50점 만점에 25.56(±5.45)점이었으며, 공감만족은 33.92(±5.99)점이었다. 3) 일반적 특성(인구사회적, 직업관련 특성)에 따른 대상자의 공감피로는 건강검진센터 인력 수 및 간호사 수에서 유의한 차이를 보였다. 공감만족은 연령, 결혼상태, 최종학력, 종교, 임상경력, 현 부서경력, 근무부서 만족, 직위, 급여 만족, 건강검진센터 간호사 수에서 유의한 차이를 보였다. 4) 직무분석을 실시한 결과에 따른 수행 여부는 대상자의 공감요인의 공감피로에서는 127개의 일의 요소 중에서 가족력 알아보기, 검진비용 설명하기, 건강검진 프로그램 확정하기, 건강검진 시행 동의 구하기, 건강검진일정 결정하기, 프로그램 발송하기, 준비물품 발송하기, 준비 사항 안내하기, 건강 검진 일정 조정하기, 검사항목 전산 프로그램 등록하기, 고객요구사항 기록하기, 문제해결 해당 부서담당자와 의논하기, 결과상담 일정 예약하기, 검진 비용 수납하기, 검사 진행 안내하기, 대기 발생 시 검사 지연 안내하기, 맥박측정하기, 결과 기록지 검토하기, 재검 및 복약지도 하기, 진료일정 조정하기, 민원내용 해결하기, 간호사 보수교육 이수하기, 향정신성 의약품 관리하기, 적정량 유지하기, 보관의 적절성 유지하기, 유효기간 확인하기, 약품 수불하기, 물품 확인 및 수량 파악하기, 유 소견 등급 판정하기, QI 활동하기가 유의한 차이를 보여 이와 관련하여 업무를 수행하는 경우가 수행하지 않는 경우보다 공감피로가 높았다. 공감만족에서는 고객 챠트 분석하기, 검사항목 처치, 수가 산정하기, 업무실적 보고하기, 지역사회 건강강좌 계획하기, 체건강검진 프로그램 개발하기, 기업, 단체 대상 건강강좌 개최하기, 대중매체 보도자료 공지하기, 대중매체 보고 자료 작성하기, 효율적인 프로세스 개발 연구하기, 실무 적용하기에서 유의한 차이를 보여, 이와 관련하여 업무를 수행하는 경우가 그렇지 않은 경우보다 공감만족이 높았다. 본 연구결과 건강검진센터 간호사의 공감요인(공감피로, 공감만족)은 중간이나 중간이상에 해당되었으며, 공감피로는 검진센터 인력 수와 간호사 수에 따라 공감피로가 높았다. 공감만족은 연령, 결혼상태, 최종학력, 종교, 임상경력, 현부서 경력, 직위, 근무부서와 급여만족에 따라 공감만족의 차이를 나타냈다. 본 연구에서 분석된 건강검진센터 간호사의 직무특성을 잘 이해하고 이를 건강검진센터간호사의 직무교육이나 업무개선활동에 적극적으로 활용하는 것이 필요하다. 특히 건강검진센터 간호사의 업무 수행 빈도가 높고, 공감피로를 보이는 업무특성에 대해서는 효율성을 높이거나 건강검진센터 인력 수와 간호사 수를 적정인력수준으로 배치하는 등 공감 피로를 줄일 수 있는 방안이 필요하다. 또한 공감만족이 높게 나타난 업무는 보다 활성화하고 지원을 늘리는 등의 정책 등을 실시할 것을 제언한다.
This research is a descriptive study which conducts a job analysis of nurses working at health promotion centers to understand relevant factors, especially factors pertaining to compassion. The subjects were 200 nurses working at health promotion centers in 10 hospitals located in S city. of th...
This research is a descriptive study which conducts a job analysis of nurses working at health promotion centers to understand relevant factors, especially factors pertaining to compassion. The subjects were 200 nurses working at health promotion centers in 10 hospitals located in S city. of the 200 subjects, the data of 165 nurses were included in the final analysis. The data were collected, using questionnaires, from February to March, 2016. The collected data were analyzed, using the SPSS Win 19.0 program, through real numbers, percentage, mean and standard deviation, t-test, ANOVA, Scheff test, and Pearson’s Correlation coefficient.
The main findings are as follows: 1) The job analysis covered 12 duties, 33 tasks, and 127 task elements that were derived from the 33 tasks. Out of the 127 task elements, the items frequently performed were hand-washing in the category of managing infection; double-checking inspection items, going over the checklist (fasting, use of contrast agents, written consent for sedation etc.), and checking preparations (feces, questionnaires, sputum etc.) in the category of giving inspection-related instructions; checking medical history, checking current medications, asking lifestyle questions (drinking, smoking, exercise, eating habits, etc.), checking family history, and listening to current complaints in the category of information collection. The items that showed low frequency were publicizing, providing inspection-related nursing services, and coping with emergencies. 2) As for the compassion factors, the score of compassion fatigue and compassion satisfaction was 25.56(±5.45) and 33.92(±5.990), respectively, out of 50, the highest possible. The findings showed that the compassion factors (compassion fatigue and compassion satisfaction) of the nurses were moderate or over moderate. The level of fatigue went up when the number of staff and nurses decreased, while the level of satisfaction varied according to age, marital status, educational level, religion, clinical career, career in their current discipline, position, and satisfaction with their current discipline and wage. Therefore, it is necessary to well understand the characteristics of nursing jobs and actively utilize the knowledge for job training and the improvement of working conditions. Particularly, for the tasks that are frequently performed by nurses at health promotion centers but entail high compassion fatigue, it is necessary to come up with remedies that can reduce compassion fatigue such as adjusting the number of staff and nurses to an adequate level or increasing job efficiency. In addition, when it comes to the tasks that showed high compassion satisfaction, it is recommended to implement policies that can channel more support to those tasks and make them more vitalized.
This research is a descriptive study which conducts a job analysis of nurses working at health promotion centers to understand relevant factors, especially factors pertaining to compassion. The subjects were 200 nurses working at health promotion centers in 10 hospitals located in S city. of the 200 subjects, the data of 165 nurses were included in the final analysis. The data were collected, using questionnaires, from February to March, 2016. The collected data were analyzed, using the SPSS Win 19.0 program, through real numbers, percentage, mean and standard deviation, t-test, ANOVA, Scheff test, and Pearson’s Correlation coefficient.
The main findings are as follows: 1) The job analysis covered 12 duties, 33 tasks, and 127 task elements that were derived from the 33 tasks. Out of the 127 task elements, the items frequently performed were hand-washing in the category of managing infection; double-checking inspection items, going over the checklist (fasting, use of contrast agents, written consent for sedation etc.), and checking preparations (feces, questionnaires, sputum etc.) in the category of giving inspection-related instructions; checking medical history, checking current medications, asking lifestyle questions (drinking, smoking, exercise, eating habits, etc.), checking family history, and listening to current complaints in the category of information collection. The items that showed low frequency were publicizing, providing inspection-related nursing services, and coping with emergencies. 2) As for the compassion factors, the score of compassion fatigue and compassion satisfaction was 25.56(±5.45) and 33.92(±5.990), respectively, out of 50, the highest possible. The findings showed that the compassion factors (compassion fatigue and compassion satisfaction) of the nurses were moderate or over moderate. The level of fatigue went up when the number of staff and nurses decreased, while the level of satisfaction varied according to age, marital status, educational level, religion, clinical career, career in their current discipline, position, and satisfaction with their current discipline and wage. Therefore, it is necessary to well understand the characteristics of nursing jobs and actively utilize the knowledge for job training and the improvement of working conditions. Particularly, for the tasks that are frequently performed by nurses at health promotion centers but entail high compassion fatigue, it is necessary to come up with remedies that can reduce compassion fatigue such as adjusting the number of staff and nurses to an adequate level or increasing job efficiency. In addition, when it comes to the tasks that showed high compassion satisfaction, it is recommended to implement policies that can channel more support to those tasks and make them more vitalized.
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