초등학생이 지각한 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 자아존중감의 매개효과 Mediating Effect of Self-Esteem on the Relationship between Parent Career Behavior and Career Maturity Perceived by Elementary School Students원문보기
이 연구는 초등학교 6학년 아동이 지각한 부모진로행동과 진로성숙 및 자아존중감의 상관관계를 밝히고 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 자아존중감이 매개효과를 보이는지 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 이루기 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년 아동이 지각한 부모진로행동과 자아존중감 및 진로성숙의 관계는 어떠한가? 둘째, 아동이 지각한 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 가지는가? 이 연구의 대상은 경기도 소재 초등학교 6학년 아동 392명이며 사용한 척도는 다음과 같다. 아동이 지각한 부모진로행동을 측정하기 위해 Keller와 Whiston(2008)의 부모진로행동 체크리스트(Parent Career Behavior Checklist; PCBC)를 오혜영, 공윤정, 김영화(2011)가 초등학생에 맞게 타당화한 검사를 이용하였다. 진로성숙을 측정하기 위해 정익중, 임진영, 황매향(2011)이 개발한 초등학생용 검사 도구를 이용하였다. 자아존중감을 측정하기 위해 Coopersmith(1967)와 Pope, Mc Chale과 Chaighead(1988)의 연구를 참고해 만든 최보가와 전귀연(1993)의 검사 도구를 이용하였다. 수집 자료는 ...
이 연구는 초등학교 6학년 아동이 지각한 부모진로행동과 진로성숙 및 자아존중감의 상관관계를 밝히고 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 자아존중감이 매개효과를 보이는지 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 이루기 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년 아동이 지각한 부모진로행동과 자아존중감 및 진로성숙의 관계는 어떠한가? 둘째, 아동이 지각한 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 가지는가? 이 연구의 대상은 경기도 소재 초등학교 6학년 아동 392명이며 사용한 척도는 다음과 같다. 아동이 지각한 부모진로행동을 측정하기 위해 Keller와 Whiston(2008)의 부모진로행동 체크리스트(Parent Career Behavior Checklist; PCBC)를 오혜영, 공윤정, 김영화(2011)가 초등학생에 맞게 타당화한 검사를 이용하였다. 진로성숙을 측정하기 위해 정익중, 임진영, 황매향(2011)이 개발한 초등학생용 검사 도구를 이용하였다. 자아존중감을 측정하기 위해 Coopersmith(1967)와 Pope, Mc Chale과 Chaighead(1988)의 연구를 참고해 만든 최보가와 전귀연(1993)의 검사 도구를 이용하였다. 수집 자료는 SPSS 20.0프로그램을 이용하여 변인 사이의 관계를 보기 위해 상관분석을 실시하였으며 자아존중감의 매개효과를 검증하려 위계적 회귀분석과 Sobel test를 실시하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년 아동이 지각한 부모진로행동과 자아존중감, 진로성숙의 관계를 보기 위하여 상관분석을 실시한 결과, 부모진로행동, 진로성숙 및 아동의 자아존중감은 서로 통계적으로 유의한 상관관계를 보였다. 부모진로행동은 진로성숙과 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났으며 자아존중감도 진로성숙과 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 부모진로행동도 자아존중감과 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 고학년 아동이 지각한 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 자아존중감의 매개효과를 살펴본 결과, 자아존중감은 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 완전매개 효과를 가지는 것으로 나타났다. 부모진로행동이 진로성숙에 영향을 미치는 요인으로 작용하였으나 자아존중감이라는 매개변인이 통제되었을 때 부모진로행동이 진로성숙에 미치는 영향이 유의미하지 않은 것으로 나타나 부모진로행동과 진로성숙의 사이에서 자아존중감이 완전매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 이 연구는 초등학교 학생이 지각한 부모진로행동과 자아존중감 진로성숙간의 경로 및 관계를 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 이 연구를 통해 알 수 있는 것은 부모진로행동이 자아존중감을 높여줌으로써 초등학생의 진로성숙을 높여준다는 것과 자아존중감은 부모진로행동과 진로성숙 사이에서 완전매개 역할을 한다는 점이다. 따라서 학교에서 아동의 진로성숙을 돕기 위해 아동의 자아존중감을 향상시킬 수 있는 체험 활동이나 상담 프로그램 개발이 요구되며 또한 부모진로행동은 초등학생에게 진로성숙을 향상시킬 수 있는 자원으로 가정에서 부모는 아동에게 효과적이고 다양한 긍정적 지지를 제공해야 한다.
이 연구는 초등학교 6학년 아동이 지각한 부모진로행동과 진로성숙 및 자아존중감의 상관관계를 밝히고 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 자아존중감이 매개효과를 보이는지 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 이루기 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년 아동이 지각한 부모진로행동과 자아존중감 및 진로성숙의 관계는 어떠한가? 둘째, 아동이 지각한 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 가지는가? 이 연구의 대상은 경기도 소재 초등학교 6학년 아동 392명이며 사용한 척도는 다음과 같다. 아동이 지각한 부모진로행동을 측정하기 위해 Keller와 Whiston(2008)의 부모진로행동 체크리스트(Parent Career Behavior Checklist; PCBC)를 오혜영, 공윤정, 김영화(2011)가 초등학생에 맞게 타당화한 검사를 이용하였다. 진로성숙을 측정하기 위해 정익중, 임진영, 황매향(2011)이 개발한 초등학생용 검사 도구를 이용하였다. 자아존중감을 측정하기 위해 Coopersmith(1967)와 Pope, Mc Chale과 Chaighead(1988)의 연구를 참고해 만든 최보가와 전귀연(1993)의 검사 도구를 이용하였다. 수집 자료는 SPSS 20.0프로그램을 이용하여 변인 사이의 관계를 보기 위해 상관분석을 실시하였으며 자아존중감의 매개효과를 검증하려 위계적 회귀분석과 Sobel test를 실시하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년 아동이 지각한 부모진로행동과 자아존중감, 진로성숙의 관계를 보기 위하여 상관분석을 실시한 결과, 부모진로행동, 진로성숙 및 아동의 자아존중감은 서로 통계적으로 유의한 상관관계를 보였다. 부모진로행동은 진로성숙과 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났으며 자아존중감도 진로성숙과 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 부모진로행동도 자아존중감과 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 고학년 아동이 지각한 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 자아존중감의 매개효과를 살펴본 결과, 자아존중감은 부모진로행동과 진로성숙의 관계에서 완전매개 효과를 가지는 것으로 나타났다. 부모진로행동이 진로성숙에 영향을 미치는 요인으로 작용하였으나 자아존중감이라는 매개변인이 통제되었을 때 부모진로행동이 진로성숙에 미치는 영향이 유의미하지 않은 것으로 나타나 부모진로행동과 진로성숙의 사이에서 자아존중감이 완전매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 이 연구는 초등학교 학생이 지각한 부모진로행동과 자아존중감 진로성숙간의 경로 및 관계를 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 이 연구를 통해 알 수 있는 것은 부모진로행동이 자아존중감을 높여줌으로써 초등학생의 진로성숙을 높여준다는 것과 자아존중감은 부모진로행동과 진로성숙 사이에서 완전매개 역할을 한다는 점이다. 따라서 학교에서 아동의 진로성숙을 돕기 위해 아동의 자아존중감을 향상시킬 수 있는 체험 활동이나 상담 프로그램 개발이 요구되며 또한 부모진로행동은 초등학생에게 진로성숙을 향상시킬 수 있는 자원으로 가정에서 부모는 아동에게 효과적이고 다양한 긍정적 지지를 제공해야 한다.
For six graders, this study aims to determine the correlation between parent career behavior, career maturity, and self-esteem and to examine whether self-esteem has a mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity perceived by elementary school students. To ...
For six graders, this study aims to determine the correlation between parent career behavior, career maturity, and self-esteem and to examine whether self-esteem has a mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity perceived by elementary school students. To this end, the research projects were selected as follows: First, how is the relationship between parent career behavior, self-esteem, and career maturity perceived by elementary school students? Second, does self-esteem have a mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity perceived by upper elementary school student. The subjects were 392 six graders of elementary schools located in Gyeonggi-do. The following scales were used: In order to measure parent career behavior perceived by the students, this study used parent career behavior scale for elementary school students, a translated version of parent career behavior checklist by Keller and Whiston(2008) which was validated by Hea-Young Oh, Youn-Jung Gong and Young-Hwa Kim(2011). In order to test career maturity, this study used career maturity scale for elementary school students developed by Ick-Joong Chung, Jin-Young Im, and Mae-Hyang Hwang(2011). In order to measure self-esteem, this study used Bo-Ga Choi and Gwee-Yeon Jeon’s self-esteem scale(1993) that was designed by Coopersmith(1967), Pope, Mc Chale and Chaighead(1988)’s research. Correlation analysis was used to examine the relationship between variables using SPSS 20.0, and hierarchical regression analysis and the Sobel test were performed to test the mediating effect on self-esteem. The results can be summarized as follows: First, correlation analysis was used to examine the relationship between parent career behavior, self-esteem, and career maturity perceived by elementary school students. As a result, children's parent career behavior, self-esteem, and career maturity were significantly correlated with each other. parent career behavior was significantly correlated with career maturity, and self-esteem was significantly correlated with career maturity. In addition, parent career behavior was significantly positively correlated with self-esteem. Second, this study examined the mediating effect of self-esteem on the relationship between parent career behavior and career maturity perceived by upper elementary school students. As a result, self-esteem had a complete mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity. Although parent career behavior affected career maturity, there was not any significant effect of parent career behavior on career maturity when a mediator variable, self-esteem was controlled. It seems that self-esteem has a complete mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity. This study is significant in that it confirmed the relationship and path between parent career behavior, self-esteem and career maturity perceived by elementary school students. This study also shows that career maturity of elementary school students is enhanced by increasing parent career behavior and self-esteem and self-esteem has an important mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity. Therefore, this study suggests that there is a need to develop counseling programs and experiential activities to improve students’ self-esteem and apply into the field of school. Because parent career behavior is an important resource to improve the level of career maturity for elementary school students, parents need to provide them with various kinds of effective and positive support at home.
For six graders, this study aims to determine the correlation between parent career behavior, career maturity, and self-esteem and to examine whether self-esteem has a mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity perceived by elementary school students. To this end, the research projects were selected as follows: First, how is the relationship between parent career behavior, self-esteem, and career maturity perceived by elementary school students? Second, does self-esteem have a mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity perceived by upper elementary school student. The subjects were 392 six graders of elementary schools located in Gyeonggi-do. The following scales were used: In order to measure parent career behavior perceived by the students, this study used parent career behavior scale for elementary school students, a translated version of parent career behavior checklist by Keller and Whiston(2008) which was validated by Hea-Young Oh, Youn-Jung Gong and Young-Hwa Kim(2011). In order to test career maturity, this study used career maturity scale for elementary school students developed by Ick-Joong Chung, Jin-Young Im, and Mae-Hyang Hwang(2011). In order to measure self-esteem, this study used Bo-Ga Choi and Gwee-Yeon Jeon’s self-esteem scale(1993) that was designed by Coopersmith(1967), Pope, Mc Chale and Chaighead(1988)’s research. Correlation analysis was used to examine the relationship between variables using SPSS 20.0, and hierarchical regression analysis and the Sobel test were performed to test the mediating effect on self-esteem. The results can be summarized as follows: First, correlation analysis was used to examine the relationship between parent career behavior, self-esteem, and career maturity perceived by elementary school students. As a result, children's parent career behavior, self-esteem, and career maturity were significantly correlated with each other. parent career behavior was significantly correlated with career maturity, and self-esteem was significantly correlated with career maturity. In addition, parent career behavior was significantly positively correlated with self-esteem. Second, this study examined the mediating effect of self-esteem on the relationship between parent career behavior and career maturity perceived by upper elementary school students. As a result, self-esteem had a complete mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity. Although parent career behavior affected career maturity, there was not any significant effect of parent career behavior on career maturity when a mediator variable, self-esteem was controlled. It seems that self-esteem has a complete mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity. This study is significant in that it confirmed the relationship and path between parent career behavior, self-esteem and career maturity perceived by elementary school students. This study also shows that career maturity of elementary school students is enhanced by increasing parent career behavior and self-esteem and self-esteem has an important mediating effect on the relationship between parent career behavior and career maturity. Therefore, this study suggests that there is a need to develop counseling programs and experiential activities to improve students’ self-esteem and apply into the field of school. Because parent career behavior is an important resource to improve the level of career maturity for elementary school students, parents need to provide them with various kinds of effective and positive support at home.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.