본 연구에서는 수학과 과학과 교과간의 융합 교수 학습법을 분석하고자 하였다. 이를 위한 도구로써, 학생들의 수학에 대한 태도와 융합수업 인식에 대한 설문 문항이 담기어져 있는 설문지를 만들고, 고등학교 1학년 학생들에게 융합수업을 진행하였다. 설문조사를 수업 전후에 각각 실시하여 수학에 대한 태도와 융합수업 인식의 관련성을 확인하고자 하였다.
고등학교 1학년 직선의 방정식 단원과 과학교과의 물리과목의 음파의 속도에 대한 내용들을 중심으로 융합수업 지도안을 만들고, 이를 바탕으로 수학과 과학과 교과간의 융합수업을 진행
하였다. 사전에 학생들의 수학적 자아개념, 태도, 학습습관을 미리 작성된 설문지를 이용하여 융합수업 전에 조사하였다. 또한 융합 수업을 진행한 후에 그 내용의 변화를 설문조사를 통해
알아보았고, 융합수업에 대한 인식을 추가로 조사하였다.
연구 방법은 한국과학창의재단에서 개발한 “수학과 타교과간의 통합 교수 학습 문헌 ([1])” 을 기반으로 수학과 과학과 교과간의 융합수업을 개발하여 적용하였다. 경기도 평택에 있는
모 고등학교 1학년생을 대상으로 융합수업을 실시하였고, 연구에서 설정한 연구 목적에 대한 결과를 알아보기 위하여 한국교육개발에서 개발한 ’ ...
수학과 과학과 교과 간의 융합 교수? 학습 분석 : 직선의 방정식을 중심으로
본 연구에서는 수학과 과학과 교과간의 융합 교수 학습법을 분석하고자 하였다. 이를 위한 도구로써, 학생들의 수학에 대한 태도와 융합수업 인식에 대한 설문 문항이 담기어져 있는 설문지를 만들고, 고등학교 1학년 학생들에게 융합수업을 진행하였다. 설문조사를 수업 전후에 각각 실시하여 수학에 대한 태도와 융합수업 인식의 관련성을 확인하고자 하였다.
고등학교 1학년 직선의 방정식 단원과 과학교과의 물리과목의 음파의 속도에 대한 내용들을 중심으로 융합수업 지도안을 만들고, 이를 바탕으로 수학과 과학과 교과간의 융합수업을 진행
하였다. 사전에 학생들의 수학적 자아개념, 태도, 학습습관을 미리 작성된 설문지를 이용하여 융합수업 전에 조사하였다. 또한 융합 수업을 진행한 후에 그 내용의 변화를 설문조사를 통해
알아보았고, 융합수업에 대한 인식을 추가로 조사하였다.
연구 방법은 한국과학창의재단에서 개발한 “수학과 타교과간의 통합 교수 학습 문헌 ([1])” 을 기반으로 수학과 과학과 교과간의 융합수업을 개발하여 적용하였다. 경기도 평택에 있는
모 고등학교 1학년생을 대상으로 융합수업을 실시하였고, 연구에서 설정한 연구 목적에 대한 결과를 알아보기 위하여 한국교육개발에서 개발한 ’ 수학적 태도 검사지’ 를 활용하였다. 총 91
명의 설문지를 회수 하여 얻어진 설문조사 결과는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다.
수학과 과학과 교과 간의 융합 교수? 학습 분석 : 직선의 방정식을 중심으로
본 연구에서는 수학과 과학과 교과간의 융합 교수 학습법을 분석하고자 하였다. 이를 위한 도구로써, 학생들의 수학에 대한 태도와 융합수업 인식에 대한 설문 문항이 담기어져 있는 설문지를 만들고, 고등학교 1학년 학생들에게 융합수업을 진행하였다. 설문조사를 수업 전후에 각각 실시하여 수학에 대한 태도와 융합수업 인식의 관련성을 확인하고자 하였다.
고등학교 1학년 직선의 방정식 단원과 과학교과의 물리과목의 음파의 속도에 대한 내용들을 중심으로 융합수업 지도안을 만들고, 이를 바탕으로 수학과 과학과 교과간의 융합수업을 진행
하였다. 사전에 학생들의 수학적 자아개념, 태도, 학습습관을 미리 작성된 설문지를 이용하여 융합수업 전에 조사하였다. 또한 융합 수업을 진행한 후에 그 내용의 변화를 설문조사를 통해
알아보았고, 융합수업에 대한 인식을 추가로 조사하였다.
연구 방법은 한국과학창의재단에서 개발한 “수학과 타교과간의 통합 교수 학습 문헌 ([1])” 을 기반으로 수학과 과학과 교과간의 융합수업을 개발하여 적용하였다. 경기도 평택에 있는
모 고등학교 1학년생을 대상으로 융합수업을 실시하였고, 연구에서 설정한 연구 목적에 대한 결과를 알아보기 위하여 한국교육개발에서 개발한 ’ 수학적 태도 검사지’ 를 활용하였다. 총 91
명의 설문지를 회수 하여 얻어진 설문조사 결과는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다.
Analysis on convergent teaching and learning methods between mathematics and sciences
In this research, convergent teaching and learning methods of mathematics and sciences was conducted. The purpose of this study is to examine the relationship between attitudes toward mathematics and under...
Analysis on convergent teaching and learning methods between mathematics and sciences
In this research, convergent teaching and learning methods of mathematics and sciences was conducted. The purpose of this study is to examine the relationship between attitudes toward mathematics and understanding of convergent teaching methods through survey.
The study targeted the 1st grade students in High school. In this experiment, the chapter for the equation of straight line was taught in a mathematics class, and the sound velocity in a science class with the targeted students. Mathematical self-concepts, attitudes, and study habits of students were reviewed before the experiment and any change after the experiment was further examined through survey. Also, their understanding of convergent teaching and learning methods was analyzed.
The convergent teaching methods of mathematics and science were developed, based on an earlier research about the integrated teaching methods of mathematics and other subjects. The 1st grade students from High School in PyeongTaek participated in this study, and the ‘Survey of attitudes towards mathematics was used for the questionnaire.
Later, SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) was used in order to analyze the results.
Analysis on convergent teaching and learning methods between mathematics and sciences
In this research, convergent teaching and learning methods of mathematics and sciences was conducted. The purpose of this study is to examine the relationship between attitudes toward mathematics and understanding of convergent teaching methods through survey.
The study targeted the 1st grade students in High school. In this experiment, the chapter for the equation of straight line was taught in a mathematics class, and the sound velocity in a science class with the targeted students. Mathematical self-concepts, attitudes, and study habits of students were reviewed before the experiment and any change after the experiment was further examined through survey. Also, their understanding of convergent teaching and learning methods was analyzed.
The convergent teaching methods of mathematics and science were developed, based on an earlier research about the integrated teaching methods of mathematics and other subjects. The 1st grade students from High School in PyeongTaek participated in this study, and the ‘Survey of attitudes towards mathematics was used for the questionnaire.
Later, SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) was used in order to analyze the results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.