The Process of Change in Korean Students’ Anxiety, Self-efficacy and Self-regulation throughout Genre-based English Writing Instruction : 장르 중심의 영어 쓰기 수업 동안 일어나는 학생들의 불안감, 자기 효능감, 자기 조절력의 변화 과정원문보기
본 연구의 목적은 장르 중심의 영어 쓰기 수업 동안 일어나는 학생들의 불안감, 자기 효능감, 자기 조절력의 변화 과정의 심층적 분석이다. 자유학기제 동안 총 61명의 중학교 1학년 학생들을 대상으로 총 8 주간의 장르 중심의 영어 쓰기 수업을 실시하였다. 실험 전후 실시한 설문 데이터로 군집 분석을 실시하였고 8주간의 영어 쓰기 수업 동안 학생들의 수업 일지, 인터뷰, 쓰기 자료를 수집해 ...
본 연구의 목적은 장르 중심의 영어 쓰기 수업 동안 일어나는 학생들의 불안감, 자기 효능감, 자기 조절력의 변화 과정의 심층적 분석이다. 자유학기제 동안 총 61명의 중학교 1학년 학생들을 대상으로 총 8 주간의 장르 중심의 영어 쓰기 수업을 실시하였다. 실험 전후 실시한 설문 데이터로 군집 분석을 실시하였고 8주간의 영어 쓰기 수업 동안 학생들의 수업 일지, 인터뷰, 쓰기 자료를 수집해 질적 연구 분석을 실시하였다. 군집 분석 결과, 총 3개의 쓰기 학습 관련 동기 유형이 제시되었고, 장르 중심의 영어 쓰기 수업 동안 학생들의 동기 유형에서 변화가 일어났다. 질적 연구 분석 결과, 장르 중심의 영어 쓰기 수업이 학생들의 쓰기 학습 관련 동기에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 영어 쓰기 학습의 성공에 결정적인 역할을 하는 학습자의 동기의 중요성을 강조하면서 교사가 영어 쓰기 수업 시 반드시 학생 개개인의 동기 요소들을 고려해야 함을 시사한다.
본 연구의 목적은 장르 중심의 영어 쓰기 수업 동안 일어나는 학생들의 불안감, 자기 효능감, 자기 조절력의 변화 과정의 심층적 분석이다. 자유학기제 동안 총 61명의 중학교 1학년 학생들을 대상으로 총 8 주간의 장르 중심의 영어 쓰기 수업을 실시하였다. 실험 전후 실시한 설문 데이터로 군집 분석을 실시하였고 8주간의 영어 쓰기 수업 동안 학생들의 수업 일지, 인터뷰, 쓰기 자료를 수집해 질적 연구 분석을 실시하였다. 군집 분석 결과, 총 3개의 쓰기 학습 관련 동기 유형이 제시되었고, 장르 중심의 영어 쓰기 수업 동안 학생들의 동기 유형에서 변화가 일어났다. 질적 연구 분석 결과, 장르 중심의 영어 쓰기 수업이 학생들의 쓰기 학습 관련 동기에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 영어 쓰기 학습의 성공에 결정적인 역할을 하는 학습자의 동기의 중요성을 강조하면서 교사가 영어 쓰기 수업 시 반드시 학생 개개인의 동기 요소들을 고려해야 함을 시사한다.
This study aims to conduct an in-depth analysis of the process of change in EFL students’ motivational factors such as anxiety, self-efficacy, and self-regulation throughout genre-based writing instruction. A total of sixty one Korean public middle school students in the context of the free-learning...
This study aims to conduct an in-depth analysis of the process of change in EFL students’ motivational factors such as anxiety, self-efficacy, and self-regulation throughout genre-based writing instruction. A total of sixty one Korean public middle school students in the context of the free-learning semester, participated in the present study, and received the genre-based writing instruction for eight weeks. In the first part of this study, the data collected by survey were cluster-analyzed for statistical analysis. Then the qualitative data collected from the various sources such as reflection journal, interview, and pre-and post-task were analyzed. In the final step, the same procedure of cluster analysis in the first step of this study was performed to analyze the data from the second survey, which identified if there was any change in student’s motivational factors. According to findings from the current study, there were three motivational profiles and students’ motivational profiles have changed in a positive way throughout 8-week genre-based writing instruction. Highlighting the fact that student’s motivation is crucial to achieving success in learning English writing, these findings suggest that language teachers should consider individual student’s motivational variables in teaching writing.
This study aims to conduct an in-depth analysis of the process of change in EFL students’ motivational factors such as anxiety, self-efficacy, and self-regulation throughout genre-based writing instruction. A total of sixty one Korean public middle school students in the context of the free-learning semester, participated in the present study, and received the genre-based writing instruction for eight weeks. In the first part of this study, the data collected by survey were cluster-analyzed for statistical analysis. Then the qualitative data collected from the various sources such as reflection journal, interview, and pre-and post-task were analyzed. In the final step, the same procedure of cluster analysis in the first step of this study was performed to analyze the data from the second survey, which identified if there was any change in student’s motivational factors. According to findings from the current study, there were three motivational profiles and students’ motivational profiles have changed in a positive way throughout 8-week genre-based writing instruction. Highlighting the fact that student’s motivation is crucial to achieving success in learning English writing, these findings suggest that language teachers should consider individual student’s motivational variables in teaching writing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.