문학은 작가의 무의식이 투사되어 언어로 표현된 작품이다. 이러한 문학작품은 정신분석적으로 분석이 가능하다. 그리고 이러한 분석은 간접적인 임상경험이 될 수 있다. 프로이트 역시 문학작품에 관심을 갖고 여러 문학작품의 분석을 통해 병리적인 정신역동에 대해 많은 통찰을 얻었다. 이에 본 연구는 공지영의 소설 ‘착한 여자’의 주인공 오정인을 간접적 임...
국문초록
공지영의 소설 ‘착한 여자’에 대한 정신분석적 고찰
문학은 작가의 무의식이 투사되어 언어로 표현된 작품이다. 이러한 문학작품은 정신분석적으로 분석이 가능하다. 그리고 이러한 분석은 간접적인 임상경험이 될 수 있다. 프로이트 역시 문학작품에 관심을 갖고 여러 문학작품의 분석을 통해 병리적인 정신역동에 대해 많은 통찰을 얻었다. 이에 본 연구는 공지영의 소설 ‘착한 여자’의 주인공 오정인을 간접적 임상사례로 채택하여 부모의 불행한 삶이 세대 전수되는 이유에 대해 정신분석적인 접근을 시도하고자 했다. 그래서 부모의 불행한 삶을 재연해서 살아지는 원인을 밝혀 보고 세대전수 되는 불행을 끊을 수 있는 방법을 모색해 보고자 했다. 또한, 부모세대 불행의 악순환의 고리를 끊지 못하고 고통스럽게 살아가는 사람들에게 악순환의 고리를 끊을 수 있는 이해의 길을 모색해 주고자 했다. 이러한 연구를 위해 오정인의 생애를 통해 드러나는 나쁜 대상의 추구, 이로 인한 불행한 결혼생활, 그리고 자신의 불행을 견디지 못하고 자살로 생을 마감하는 삶이 세대전수 되어 반복되는 문제를 풀어보고자 했다. 그래서 프로이트의 죄책감, 클라인의 내적대상, 페어베언의 나쁜 대상, 그리고 위니캇의 거짓자기의 문헌들을 검토했다. 그리고 살펴본 문헌들을 바탕으로 오정인이 그녀의 엄마와는 다른 행복한 삶을 살고자 하는 의식적인 소망을 지속적으로 가지고 있었음에도 불구하고 자신의 엄마의 불행한 삶을 그대로 재연해서 살아지는 이유에 대해 오정인의 내적세계를 탐색하여 병리적인 요인들을 분석했다. 프로이트 이론을 바탕으로 탐색한 오정인은 죄책감이 많은 어머니와 폭력적인 아버지로부터 죄책감 형성에 절대적인 영향을 받으며 성장했다. 그래서 그녀의 내면세계는 가혹한 초자아로 인한 무의식적 죄책감이 형성되어 있었다. 이러한 오정인의 죄책감은 그녀로 하여금 결코 자신에게 행복을 허용하지 않고 스스로 파국을 향해 치닫는 불행한 삶을 살게 했다. 그리고 죄책감이 주는 자기징벌적인 방어로 자신을 자살로서 가혹하게 처벌하게 된 것으로 해석 되었다. 그리고 클라인의 이론으로 살펴본 바에 의하면 오정인의 부모는 우울하고 무기력한 어머니와 폭력적이고 가정을 돌보지 않는 아버지였는데 오정인은 이러한 나쁜 대상들을 동일시한 것으로 추측되었다. 이렇게 나쁜 대상들을 동일시한 오정인은 건강한 정체성을 발달시키지 못하고 왜곡된 정체성을 형성하게 되었다. 이러한 정체성의 혼란은 자신의 배우자들이었던 현준과 남호영으로부터 자신을 경멸하고 학대하도록 그리고 끝내는 자신을 버리고 떠나도록 투사적 동일시로 조정한 것으로 해석되었다. 또한 페어베언의 이론에 의한 분석에 따르면 정인의 출생을 원하지 않았던 어머니는 생의 초기부터 정인에게 좋은 대상으로 존재해 주지 않았으며 외도로 거의 부재중이었던 아버지 역시 정인에게 나쁜 대상이었다. 이렇게 나쁜 대상들을 내재화한 정인의 내적세계는 나쁜 내적 대상들의 지배를 받게 되어 좋음을 추구하지 못하고 나쁜 대상들에게만 이끌리게 되었다. 그래서 오정인으로 하여금 부정적인 대상관계를 반복하며 자신의 부모처럼 불행하게 살게 했다. 또한 나쁜 대상들이 끝내 관계를 거절함에 따라 정인의 자아의 추구는 절대적인 실패를 맞게 되어 인격의 구조가 붕괴되었다. 이러한 붕괴로 인해 그녀가 자살을 하게 된 것으로 설명되었다. 마지막으로 위니캇의 이론으로 시도한 분석에 의하면 생의 초기부터 좋지 못한 돌봄 환경으로 인해 정인은 거짓자기가 발달한 것으로 보였다. 이러한 거짓자기로 인해 오정인은 자신이 관계하는 사람들에게 부정적인 자기감정이나 자기주장은 감추고 순응하고 복종하는 것을 통해 살아 있는 것처럼 속이는 허망한 삶을 살았다. 그러나 정서적 지원을 목적으로 매달려 있던 거짓된 관계가 끊어지자 초래된 유기불안을 극복하지 못하고 거짓자기의 방어를 사용해 자살로서 자신의 고통스런 감정을 회피하려고 시도한 것으로 해석되었다. 이와 같이 오정인의 내면은 가혹한 초자아로 인한 무의식적 죄책감, 그리고 나쁜 내적대상들과 거짓자기가 활성화 되어 있었다. 이러한 각각의 병리적인 요인들은 정인이 전인격적인 사람으로 성장하는데 필요한 자양분을 생성해 낼 수 없게 했고 이로 인해 정인은 왜곡된 정체성이 형성되어 병리적인 인격이 될 수밖에 없었다. 이렇게 가혹한 초자아, 나쁜 내적대상들, 거짓자기의 내적 지배자들이 주관하는 정인의 삶은 그녀가 행복한 삶을 소망할지라도 그녀의 뜻대로 살아지지 않고 반복해서 실추된 삶을 살았다. 이처럼 개인의 정신세계가 악령과도 같은 무의식적 지배자들에게 점령당하면 주체는 자신의 인생을 주관하기는 어려운 것으로 보였다. 그렇지만 부모와의 관계에서 병적인 대상관계를 형성한 정인과 같은 사람들에게 과거 대상과 맺었던 비정상적인 관계를 인식시켜 주고 새로운 관계 경험을 하게 해주는 정신분석의 도움이 주어진다면 이들에게도 희망은 있다
국문초록
공지영의 소설 ‘착한 여자’에 대한 정신분석적 고찰
문학은 작가의 무의식이 투사되어 언어로 표현된 작품이다. 이러한 문학작품은 정신분석적으로 분석이 가능하다. 그리고 이러한 분석은 간접적인 임상경험이 될 수 있다. 프로이트 역시 문학작품에 관심을 갖고 여러 문학작품의 분석을 통해 병리적인 정신역동에 대해 많은 통찰을 얻었다. 이에 본 연구는 공지영의 소설 ‘착한 여자’의 주인공 오정인을 간접적 임상사례로 채택하여 부모의 불행한 삶이 세대 전수되는 이유에 대해 정신분석적인 접근을 시도하고자 했다. 그래서 부모의 불행한 삶을 재연해서 살아지는 원인을 밝혀 보고 세대전수 되는 불행을 끊을 수 있는 방법을 모색해 보고자 했다. 또한, 부모세대 불행의 악순환의 고리를 끊지 못하고 고통스럽게 살아가는 사람들에게 악순환의 고리를 끊을 수 있는 이해의 길을 모색해 주고자 했다. 이러한 연구를 위해 오정인의 생애를 통해 드러나는 나쁜 대상의 추구, 이로 인한 불행한 결혼생활, 그리고 자신의 불행을 견디지 못하고 자살로 생을 마감하는 삶이 세대전수 되어 반복되는 문제를 풀어보고자 했다. 그래서 프로이트의 죄책감, 클라인의 내적대상, 페어베언의 나쁜 대상, 그리고 위니캇의 거짓자기의 문헌들을 검토했다. 그리고 살펴본 문헌들을 바탕으로 오정인이 그녀의 엄마와는 다른 행복한 삶을 살고자 하는 의식적인 소망을 지속적으로 가지고 있었음에도 불구하고 자신의 엄마의 불행한 삶을 그대로 재연해서 살아지는 이유에 대해 오정인의 내적세계를 탐색하여 병리적인 요인들을 분석했다. 프로이트 이론을 바탕으로 탐색한 오정인은 죄책감이 많은 어머니와 폭력적인 아버지로부터 죄책감 형성에 절대적인 영향을 받으며 성장했다. 그래서 그녀의 내면세계는 가혹한 초자아로 인한 무의식적 죄책감이 형성되어 있었다. 이러한 오정인의 죄책감은 그녀로 하여금 결코 자신에게 행복을 허용하지 않고 스스로 파국을 향해 치닫는 불행한 삶을 살게 했다. 그리고 죄책감이 주는 자기징벌적인 방어로 자신을 자살로서 가혹하게 처벌하게 된 것으로 해석 되었다. 그리고 클라인의 이론으로 살펴본 바에 의하면 오정인의 부모는 우울하고 무기력한 어머니와 폭력적이고 가정을 돌보지 않는 아버지였는데 오정인은 이러한 나쁜 대상들을 동일시한 것으로 추측되었다. 이렇게 나쁜 대상들을 동일시한 오정인은 건강한 정체성을 발달시키지 못하고 왜곡된 정체성을 형성하게 되었다. 이러한 정체성의 혼란은 자신의 배우자들이었던 현준과 남호영으로부터 자신을 경멸하고 학대하도록 그리고 끝내는 자신을 버리고 떠나도록 투사적 동일시로 조정한 것으로 해석되었다. 또한 페어베언의 이론에 의한 분석에 따르면 정인의 출생을 원하지 않았던 어머니는 생의 초기부터 정인에게 좋은 대상으로 존재해 주지 않았으며 외도로 거의 부재중이었던 아버지 역시 정인에게 나쁜 대상이었다. 이렇게 나쁜 대상들을 내재화한 정인의 내적세계는 나쁜 내적 대상들의 지배를 받게 되어 좋음을 추구하지 못하고 나쁜 대상들에게만 이끌리게 되었다. 그래서 오정인으로 하여금 부정적인 대상관계를 반복하며 자신의 부모처럼 불행하게 살게 했다. 또한 나쁜 대상들이 끝내 관계를 거절함에 따라 정인의 자아의 추구는 절대적인 실패를 맞게 되어 인격의 구조가 붕괴되었다. 이러한 붕괴로 인해 그녀가 자살을 하게 된 것으로 설명되었다. 마지막으로 위니캇의 이론으로 시도한 분석에 의하면 생의 초기부터 좋지 못한 돌봄 환경으로 인해 정인은 거짓자기가 발달한 것으로 보였다. 이러한 거짓자기로 인해 오정인은 자신이 관계하는 사람들에게 부정적인 자기감정이나 자기주장은 감추고 순응하고 복종하는 것을 통해 살아 있는 것처럼 속이는 허망한 삶을 살았다. 그러나 정서적 지원을 목적으로 매달려 있던 거짓된 관계가 끊어지자 초래된 유기불안을 극복하지 못하고 거짓자기의 방어를 사용해 자살로서 자신의 고통스런 감정을 회피하려고 시도한 것으로 해석되었다. 이와 같이 오정인의 내면은 가혹한 초자아로 인한 무의식적 죄책감, 그리고 나쁜 내적대상들과 거짓자기가 활성화 되어 있었다. 이러한 각각의 병리적인 요인들은 정인이 전인격적인 사람으로 성장하는데 필요한 자양분을 생성해 낼 수 없게 했고 이로 인해 정인은 왜곡된 정체성이 형성되어 병리적인 인격이 될 수밖에 없었다. 이렇게 가혹한 초자아, 나쁜 내적대상들, 거짓자기의 내적 지배자들이 주관하는 정인의 삶은 그녀가 행복한 삶을 소망할지라도 그녀의 뜻대로 살아지지 않고 반복해서 실추된 삶을 살았다. 이처럼 개인의 정신세계가 악령과도 같은 무의식적 지배자들에게 점령당하면 주체는 자신의 인생을 주관하기는 어려운 것으로 보였다. 그렇지만 부모와의 관계에서 병적인 대상관계를 형성한 정인과 같은 사람들에게 과거 대상과 맺었던 비정상적인 관계를 인식시켜 주고 새로운 관계 경험을 하게 해주는 정신분석의 도움이 주어진다면 이들에게도 희망은 있다
A Psychoanalytic Study on ‘The Good Woman’, Ji Young Gong‘s Novel
Literature is linguistic works into which the unconscious of every author is projected. Thus, every literature work can be analyzed psychoanalytically and also become a source of an indirect clinical experie...
Abstract
A Psychoanalytic Study on ‘The Good Woman’, Ji Young Gong‘s Novel
Literature is linguistic works into which the unconscious of every author is projected. Thus, every literature work can be analyzed psychoanalytically and also become a source of an indirect clinical experience. Freud, with his eager interest in literature analysis, obtained much insight about the pathological psychodynamics through various literature works. This study has chosen Jeong In Oh, the protagonist of the novel ‘The Good Woman’, as the clinical case and took a psychoanalytic approach on the reasons to why a miserable life of parents is inherited to the next generation. The paper examines the possible cause of such unfortunate recurrence and the ways to break such vicious circle. In attempt to achieve those goals, the paper investigates psychoanalytically to what elements in Jeong In’s life has contributed to her miserable life. To begin, the root cause of Jeong In’s problems such as the pursuit of bad objects, the dismal marriage and suicide attempts needs to be understood with the help of psychoanalytic theories. Indeed, the theories of Freud(a sense of guilt), Klein(internal objects), Fairbairn(bad objects) and Winnicott(the false self) can offer profound insights to Jeong In’s issues. Based on these theoretical analysis, her inner world was explored to reveal reasons to why, despite her yearning for a happy life, she follows her mother’s footsteps into a self-destructive life choices. According to Freud’s theoretical perspective, Jeong In’s self-perpetuating guilt is developed by her mother with endless guilt and her abusive father. As a result, the unconscious guilty feeling was formed in her mind by her relentless superego. This feeling led her into the unhappy and wretched life that drove itself to a catastrophe. In other words, she severely punished herself with suicidal attempts that is a self-punitive defense arising from the profound sense of guilt. The analysis result according to Klein’s theory is the following: She identified with her parents as bad objects, a depressed and helpless mother and a violent father who did not care for her family. Hence, she formed a distorted identity instead of developing a healthy one. Due to the identity confusion, she controlled her husbands, Hyun Joon and Ho Young Nam, with projective identification so that not only they would despise and abuse her but also eventually to abandon her. Also, according to the analysis by the theory of Fairbairn, her mother who did not want her to be born was not a good object for her and her father who was absent having an affair was also a bad object. Internalized with these bad objects, her inner world was dominated and led by them and consequently, she prevented herself from seeking goodness throughout her life. Thus, she repeatedly got involved into bad object relationships and lived a dejected life as her own parents did. In addition, her personality structure collapsed because of her failure in a healthy ego development. To make matters worse, the abandonment by bad objects such as her own parents and her abusive husbands, resulted in Jeong In’s suicide. Lastly, within the scope of Winnicott’s theory, it seemed that she developed the false self on account of bad caring environment from her early life. Being the false self, she lived a vain life in which she hid her negative feelings and opinions from others and submissively conformed to the people. However, as the false relationships that she depended on for emotional support broke down, she could not overcome the anxiety derived from it. She used a defense of the false self and endeavored to avoid her painful feelings by killing herself. As such, her mind was activated with the unconscious guilty feeling by the relentless superego, bad internal objects and the false self. Each of these pathological factors made it impossible for her to generate the resources necessary for growing into a person with a whole personality. Therefore, she constructed the distorted identity and could not help but develop a pathological personality. Though she wished for a happy life, her life governed by internal dominators of the relentless superego, bad objects, and the false self led her to a futile life in which she repetitively could not live true to her will. Thus, it seems that when an individual’s inner world is preoccupied with the demon-like unconscious dominators, he/she has a difficulty of being responsible for his/her own life. And yet, when individuals in Jeong In’s shoes receive a help that help them be aware of their self-destructive relationship pattern that they had with the objects in the past, there is a hopeful future where they can enjoy a new relationship experiences. Psychoanalysts must help these individuals by empathizing with their emotional experiences so that they can interact anew through such brand new experiences. Moreover, they should be helpful for these people in giving up their addictive and destructive relationship patterns caused by the old internalized objects by providing with environment that differs from the past. Then, it is expected that they can free themselves from discouraging constraints of life received from their parent’s generation and live a self-leading life, respectively.
Abstract
A Psychoanalytic Study on ‘The Good Woman’, Ji Young Gong‘s Novel
Literature is linguistic works into which the unconscious of every author is projected. Thus, every literature work can be analyzed psychoanalytically and also become a source of an indirect clinical experience. Freud, with his eager interest in literature analysis, obtained much insight about the pathological psychodynamics through various literature works. This study has chosen Jeong In Oh, the protagonist of the novel ‘The Good Woman’, as the clinical case and took a psychoanalytic approach on the reasons to why a miserable life of parents is inherited to the next generation. The paper examines the possible cause of such unfortunate recurrence and the ways to break such vicious circle. In attempt to achieve those goals, the paper investigates psychoanalytically to what elements in Jeong In’s life has contributed to her miserable life. To begin, the root cause of Jeong In’s problems such as the pursuit of bad objects, the dismal marriage and suicide attempts needs to be understood with the help of psychoanalytic theories. Indeed, the theories of Freud(a sense of guilt), Klein(internal objects), Fairbairn(bad objects) and Winnicott(the false self) can offer profound insights to Jeong In’s issues. Based on these theoretical analysis, her inner world was explored to reveal reasons to why, despite her yearning for a happy life, she follows her mother’s footsteps into a self-destructive life choices. According to Freud’s theoretical perspective, Jeong In’s self-perpetuating guilt is developed by her mother with endless guilt and her abusive father. As a result, the unconscious guilty feeling was formed in her mind by her relentless superego. This feeling led her into the unhappy and wretched life that drove itself to a catastrophe. In other words, she severely punished herself with suicidal attempts that is a self-punitive defense arising from the profound sense of guilt. The analysis result according to Klein’s theory is the following: She identified with her parents as bad objects, a depressed and helpless mother and a violent father who did not care for her family. Hence, she formed a distorted identity instead of developing a healthy one. Due to the identity confusion, she controlled her husbands, Hyun Joon and Ho Young Nam, with projective identification so that not only they would despise and abuse her but also eventually to abandon her. Also, according to the analysis by the theory of Fairbairn, her mother who did not want her to be born was not a good object for her and her father who was absent having an affair was also a bad object. Internalized with these bad objects, her inner world was dominated and led by them and consequently, she prevented herself from seeking goodness throughout her life. Thus, she repeatedly got involved into bad object relationships and lived a dejected life as her own parents did. In addition, her personality structure collapsed because of her failure in a healthy ego development. To make matters worse, the abandonment by bad objects such as her own parents and her abusive husbands, resulted in Jeong In’s suicide. Lastly, within the scope of Winnicott’s theory, it seemed that she developed the false self on account of bad caring environment from her early life. Being the false self, she lived a vain life in which she hid her negative feelings and opinions from others and submissively conformed to the people. However, as the false relationships that she depended on for emotional support broke down, she could not overcome the anxiety derived from it. She used a defense of the false self and endeavored to avoid her painful feelings by killing herself. As such, her mind was activated with the unconscious guilty feeling by the relentless superego, bad internal objects and the false self. Each of these pathological factors made it impossible for her to generate the resources necessary for growing into a person with a whole personality. Therefore, she constructed the distorted identity and could not help but develop a pathological personality. Though she wished for a happy life, her life governed by internal dominators of the relentless superego, bad objects, and the false self led her to a futile life in which she repetitively could not live true to her will. Thus, it seems that when an individual’s inner world is preoccupied with the demon-like unconscious dominators, he/she has a difficulty of being responsible for his/her own life. And yet, when individuals in Jeong In’s shoes receive a help that help them be aware of their self-destructive relationship pattern that they had with the objects in the past, there is a hopeful future where they can enjoy a new relationship experiences. Psychoanalysts must help these individuals by empathizing with their emotional experiences so that they can interact anew through such brand new experiences. Moreover, they should be helpful for these people in giving up their addictive and destructive relationship patterns caused by the old internalized objects by providing with environment that differs from the past. Then, it is expected that they can free themselves from discouraging constraints of life received from their parent’s generation and live a self-leading life, respectively.
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