본 논문은 감관(感官, sense organ)의 특성으로 연결된 인간과 공간의 관계 안에서 감각 기관을 통한 지각 작용으로 경험된 공간의 이미지들을 포착하여, 관념적 세계가 내포된 조형 공간으로 표현하는 본인의 작업에 대해 다루고 있다. 공간은 인간과 밀접한 관련이 있다. 공간에 대한 역사를 살펴볼 때, 인간관에 대한 변화는 곧 공간관에 대한 변화로 이어진다는 것을 알 수 있다. 또한 사람과 공간의 관계는 감관의 특성으로 연결되어 있기 때문에 우리는 공간을 감각적으로 향유할 수 있다. 나는 이러한 특성을 가지고 있는 공간을 나의 존재를 대변해주는 나와 관계하는 감각의 대상으로 바라보고 해석하였다. 공간에서의 경험으로 형성되는 감각은 물리적인 공간 안에서 느끼는 표피적인 감각일 뿐만 아니라 개인의 기억과 사고의 과정을 통해 다양하게 형성되는 감정, 직관, 경험, 인식이며, 이것을 바탕으로 관념적 공간을 구축시킨다. 이러한 무형의 존재인 관념적 공간은 유형화 과정을 거쳐 조형 공간의 이미지를 만든다. 내가 표현하는 공간은 현실의 공간, 실제적인 공간의 이미지가 아니다. 주관적인 관점에 따라 기하학적 도형, 점, 선으로 재현된 관념적 공간이다. 관념적 공간은 구체적인 어떤 사건, 기억, 이야기를 넘어서 더 포괄적인 의미로 설명된다. 그 의미들은 나를 표현하는 것에서 점점 나와 관계하는 모든 것으로 범주가 확장되어 다양한 작업방식의 변화를 만들었다. 이러한 작업 방식들은 조형공간이라는 형태를 공통적으로 가지고 있지만 표현하는 방식에서는 제한을 두지 않는다. 본 논문에서 논의하는 표현방식은 세 가지로 분류된다. 그리고 이러한 작업방식은 각각의 작업별로 서로에게 영향을 끼치며 새로운 이미지를 만드는 방식으로 쓰인다. 첫 번째 작업방식은 ...
본 논문은 감관(感官, sense organ)의 특성으로 연결된 인간과 공간의 관계 안에서 감각 기관을 통한 지각 작용으로 경험된 공간의 이미지들을 포착하여, 관념적 세계가 내포된 조형 공간으로 표현하는 본인의 작업에 대해 다루고 있다. 공간은 인간과 밀접한 관련이 있다. 공간에 대한 역사를 살펴볼 때, 인간관에 대한 변화는 곧 공간관에 대한 변화로 이어진다는 것을 알 수 있다. 또한 사람과 공간의 관계는 감관의 특성으로 연결되어 있기 때문에 우리는 공간을 감각적으로 향유할 수 있다. 나는 이러한 특성을 가지고 있는 공간을 나의 존재를 대변해주는 나와 관계하는 감각의 대상으로 바라보고 해석하였다. 공간에서의 경험으로 형성되는 감각은 물리적인 공간 안에서 느끼는 표피적인 감각일 뿐만 아니라 개인의 기억과 사고의 과정을 통해 다양하게 형성되는 감정, 직관, 경험, 인식이며, 이것을 바탕으로 관념적 공간을 구축시킨다. 이러한 무형의 존재인 관념적 공간은 유형화 과정을 거쳐 조형 공간의 이미지를 만든다. 내가 표현하는 공간은 현실의 공간, 실제적인 공간의 이미지가 아니다. 주관적인 관점에 따라 기하학적 도형, 점, 선으로 재현된 관념적 공간이다. 관념적 공간은 구체적인 어떤 사건, 기억, 이야기를 넘어서 더 포괄적인 의미로 설명된다. 그 의미들은 나를 표현하는 것에서 점점 나와 관계하는 모든 것으로 범주가 확장되어 다양한 작업방식의 변화를 만들었다. 이러한 작업 방식들은 조형공간이라는 형태를 공통적으로 가지고 있지만 표현하는 방식에서는 제한을 두지 않는다. 본 논문에서 논의하는 표현방식은 세 가지로 분류된다. 그리고 이러한 작업방식은 각각의 작업별로 서로에게 영향을 끼치며 새로운 이미지를 만드는 방식으로 쓰인다. 첫 번째 작업방식은 드로잉(drawing)이다. 이미지의 화면 구성방식은 인과적 사고방식으로 형성된 공간을 배치한 것이 아니라, 작가 의식의 흐름에 따라 개별적인 의미를 가진 형태들이 다수의 시점에 의한 다수의 공간으로 나열하여 형성한 것이다. 본인은 이를 하이퍼 이미지(Hyper image)라는 용어로 명명(命名)하여 그 의미를 더 분명하게 설명한다. 두 번째 작업방식은 드로잉 속 2차원으로 표현된 공간을 내가 실재하는 공간 속에 입체적인 3차원으로 변모시키는 것이다. 마지막 작업은 입체 작업을 색이나 음이 지닌 강도 혹은 가치와 같은 특성들에 의한 감지의 지각방식으로 관찰하여 ‘드로잉화 된 입체’로 표현하는 것이다. 부조의 형식을 띄지만 페인팅에서 쓰는 평면재료로 작업한 것이다. 이와 같은 3가지 방식의 작업들은 공간을 표현하는 방식과 재료들에서 차이를 두고 있지만 모두 하나의 개념에서 시작하였고 순차적인 과정 안에서 서로 보완적인 관계를 가지고 있다. 더불어 조형요소의 형태와 색에서 표현된 상징적인 의미, 설치와 재료방법, 수축과 팽창의 의미들을 작품과 함께 심도 있게 살펴본다. 이렇게 나와 공간과의 관계에 따라 공간의 이미지들을 다양한 방식으로 표현한다. 따라서 나의 심상의 변화에 따른 공간과의 관계적인 의미 변화를 표현하는 것이 작업의 중요한 핵심이다. 많은 작가들이 주로 다루는 공간의 표현 방법들에서 벗어나 나만의 표현방식을 발견하고 연구하였다. 본질적인 나의 자아를 스스로 탐구하고, 새로운 공간의 이미지를 제시하는 것이 작업의 목표이다.
본 논문은 감관(感官, sense organ)의 특성으로 연결된 인간과 공간의 관계 안에서 감각 기관을 통한 지각 작용으로 경험된 공간의 이미지들을 포착하여, 관념적 세계가 내포된 조형 공간으로 표현하는 본인의 작업에 대해 다루고 있다. 공간은 인간과 밀접한 관련이 있다. 공간에 대한 역사를 살펴볼 때, 인간관에 대한 변화는 곧 공간관에 대한 변화로 이어진다는 것을 알 수 있다. 또한 사람과 공간의 관계는 감관의 특성으로 연결되어 있기 때문에 우리는 공간을 감각적으로 향유할 수 있다. 나는 이러한 특성을 가지고 있는 공간을 나의 존재를 대변해주는 나와 관계하는 감각의 대상으로 바라보고 해석하였다. 공간에서의 경험으로 형성되는 감각은 물리적인 공간 안에서 느끼는 표피적인 감각일 뿐만 아니라 개인의 기억과 사고의 과정을 통해 다양하게 형성되는 감정, 직관, 경험, 인식이며, 이것을 바탕으로 관념적 공간을 구축시킨다. 이러한 무형의 존재인 관념적 공간은 유형화 과정을 거쳐 조형 공간의 이미지를 만든다. 내가 표현하는 공간은 현실의 공간, 실제적인 공간의 이미지가 아니다. 주관적인 관점에 따라 기하학적 도형, 점, 선으로 재현된 관념적 공간이다. 관념적 공간은 구체적인 어떤 사건, 기억, 이야기를 넘어서 더 포괄적인 의미로 설명된다. 그 의미들은 나를 표현하는 것에서 점점 나와 관계하는 모든 것으로 범주가 확장되어 다양한 작업방식의 변화를 만들었다. 이러한 작업 방식들은 조형공간이라는 형태를 공통적으로 가지고 있지만 표현하는 방식에서는 제한을 두지 않는다. 본 논문에서 논의하는 표현방식은 세 가지로 분류된다. 그리고 이러한 작업방식은 각각의 작업별로 서로에게 영향을 끼치며 새로운 이미지를 만드는 방식으로 쓰인다. 첫 번째 작업방식은 드로잉(drawing)이다. 이미지의 화면 구성방식은 인과적 사고방식으로 형성된 공간을 배치한 것이 아니라, 작가 의식의 흐름에 따라 개별적인 의미를 가진 형태들이 다수의 시점에 의한 다수의 공간으로 나열하여 형성한 것이다. 본인은 이를 하이퍼 이미지(Hyper image)라는 용어로 명명(命名)하여 그 의미를 더 분명하게 설명한다. 두 번째 작업방식은 드로잉 속 2차원으로 표현된 공간을 내가 실재하는 공간 속에 입체적인 3차원으로 변모시키는 것이다. 마지막 작업은 입체 작업을 색이나 음이 지닌 강도 혹은 가치와 같은 특성들에 의한 감지의 지각방식으로 관찰하여 ‘드로잉화 된 입체’로 표현하는 것이다. 부조의 형식을 띄지만 페인팅에서 쓰는 평면재료로 작업한 것이다. 이와 같은 3가지 방식의 작업들은 공간을 표현하는 방식과 재료들에서 차이를 두고 있지만 모두 하나의 개념에서 시작하였고 순차적인 과정 안에서 서로 보완적인 관계를 가지고 있다. 더불어 조형요소의 형태와 색에서 표현된 상징적인 의미, 설치와 재료방법, 수축과 팽창의 의미들을 작품과 함께 심도 있게 살펴본다. 이렇게 나와 공간과의 관계에 따라 공간의 이미지들을 다양한 방식으로 표현한다. 따라서 나의 심상의 변화에 따른 공간과의 관계적인 의미 변화를 표현하는 것이 작업의 중요한 핵심이다. 많은 작가들이 주로 다루는 공간의 표현 방법들에서 벗어나 나만의 표현방식을 발견하고 연구하였다. 본질적인 나의 자아를 스스로 탐구하고, 새로운 공간의 이미지를 제시하는 것이 작업의 목표이다.
A space is closely related with the human. The change of the human connected to a change of the space by examine the history of that. Also the time and the space remains even we eliminates every existences of things because of characteristic in a senses. Then humans can realize the space sensitively...
A space is closely related with the human. The change of the human connected to a change of the space by examine the history of that. Also the time and the space remains even we eliminates every existences of things because of characteristic in a senses. Then humans can realize the space sensitively. I studied how to express my ideal world as the space that object of senses and space that change in the realm of cognitive subject. The concept of space classifies with the material space and the spirit space. The material space makes the physical experiences and the spirit space makes the psychological experiences. Experiences in this space make emotion, sense, intuition and realization. The changed space by the realization in sense organ is comprised to the formative space into materialized process. The changes of think make my works to change. There are three processes. The first process is drawing that a shape of many viewpoint and many space which represents the space of world in sense organ and plan the picture as the hyper-image techniques. And draw accidental shapes which breaks the rules in the picture. The image in a drawing is to draw the ideal world with focused situation. And colors and shapes that expressed in a drawing has the symbolic means. Second process is to stereogram the plane. This processes make expressed separate space as the three dimensional space which is expressed in the drawing. And it is process that appearing the spatial unity into to the successive space. It makes audiences to experience the change of the space which is not affected by physical restriction in the two dimensional with affected in three dimensional space. This work is represent my world in to the sense organs to the material space. The represented space makes the new experience in sense organ to me in succession. Next last process is to expressed from drawnization sturucture interpreted by the viewpoint of artist to the structure work by viewpoint of an audience. It is the work to observe the space into the object by changing a ideal space to the object of objective substance. It has perspective owing to change of this attitude and it makes audience to feel the material space psychologically. The expressed image of this work look like a plane and a three-D. This work works a model out of flat materials, but it is formed cubic effect of contract and expand. by doing these processes examine meaning of the process of the work more deeply and observe and study elements of expression. So, this study is to know not only closely relations between the man and the space but also a change of thinking which is to see the space depends on a change of cognition. It explain how this changes affect on the work. Also, it represent that the formative space take role in the world in sense organ and what kind of represented images and shapes have in expression methods.
A space is closely related with the human. The change of the human connected to a change of the space by examine the history of that. Also the time and the space remains even we eliminates every existences of things because of characteristic in a senses. Then humans can realize the space sensitively. I studied how to express my ideal world as the space that object of senses and space that change in the realm of cognitive subject. The concept of space classifies with the material space and the spirit space. The material space makes the physical experiences and the spirit space makes the psychological experiences. Experiences in this space make emotion, sense, intuition and realization. The changed space by the realization in sense organ is comprised to the formative space into materialized process. The changes of think make my works to change. There are three processes. The first process is drawing that a shape of many viewpoint and many space which represents the space of world in sense organ and plan the picture as the hyper-image techniques. And draw accidental shapes which breaks the rules in the picture. The image in a drawing is to draw the ideal world with focused situation. And colors and shapes that expressed in a drawing has the symbolic means. Second process is to stereogram the plane. This processes make expressed separate space as the three dimensional space which is expressed in the drawing. And it is process that appearing the spatial unity into to the successive space. It makes audiences to experience the change of the space which is not affected by physical restriction in the two dimensional with affected in three dimensional space. This work is represent my world in to the sense organs to the material space. The represented space makes the new experience in sense organ to me in succession. Next last process is to expressed from drawnization sturucture interpreted by the viewpoint of artist to the structure work by viewpoint of an audience. It is the work to observe the space into the object by changing a ideal space to the object of objective substance. It has perspective owing to change of this attitude and it makes audience to feel the material space psychologically. The expressed image of this work look like a plane and a three-D. This work works a model out of flat materials, but it is formed cubic effect of contract and expand. by doing these processes examine meaning of the process of the work more deeply and observe and study elements of expression. So, this study is to know not only closely relations between the man and the space but also a change of thinking which is to see the space depends on a change of cognition. It explain how this changes affect on the work. Also, it represent that the formative space take role in the world in sense organ and what kind of represented images and shapes have in expression methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.