본 연구는 지속적으로 변하는 소비자들의 육류에 대한 인식이 육류 소비에는 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고, 유통 판매업에 종사하는 판매자의 인식과 비교분석하였다. 이를 통해 소비자들이 안전하고 신선한 육류를 구입하는데 도움을 주며, 적절한 소비행태를 구축하여 육류의 소비를 촉진하기 위한 마케팅 전략 수립에 도움을 주는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 서울 및 수도권의 소비자 및 유통업체를 대상으로 대인 면접조사 및 전화 조사를 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 소비자들의 건강을 위한 육류 섭취의 필요성에 대해 생애주기별로 구분하여 살펴본 결과, 육류섭취 필요성이 청소년기가 가장 높았으며, 다음으로 장년기, 중년기, 노년기 순으로 나타났다. 육류와 질병에 관련성에 대해서는, 보통보다 약간 높게 관련성이 있다는 인식을 가지고 있는 것으로 나타났다. 특히 ...
본 연구는 지속적으로 변하는 소비자들의 육류에 대한 인식이 육류 소비에는 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고, 유통 판매업에 종사하는 판매자의 인식과 비교분석하였다. 이를 통해 소비자들이 안전하고 신선한 육류를 구입하는데 도움을 주며, 적절한 소비행태를 구축하여 육류의 소비를 촉진하기 위한 마케팅 전략 수립에 도움을 주는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 서울 및 수도권의 소비자 및 유통업체를 대상으로 대인 면접조사 및 전화 조사를 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 소비자들의 건강을 위한 육류 섭취의 필요성에 대해 생애주기별로 구분하여 살펴본 결과, 육류섭취 필요성이 청소년기가 가장 높았으며, 다음으로 장년기, 중년기, 노년기 순으로 나타났다. 육류와 질병에 관련성에 대해서는, 보통보다 약간 높게 관련성이 있다는 인식을 가지고 있는 것으로 나타났다. 특히 심혈관 질환이 가장 높게 관련성이 있다고 생각하고 있었고, 암, 골다공증 순으로 육류 섭취가 질병과 관련이 있는 것으로 조사되었다. 국내산 육류와 수입 육류의 구별 가능성에 대해 쇠고기는 60.0%, 돼지고기는 65.6%가 구별이 불가능하다고 응답하였다. 수입 육류 유통 이력추적제의 필요성에 대해서는, 필요성이 높은 반면 실제 지식정도는 부족한 것으로 나타났다. 유통업체의 저지방 부위의 비 동향에 대해 질문한 결과, 쇠고기는 평균 이하로 판매가 증가되지 않은 것으로 나타났으며, 증가된 부위는 홍두깨, 앞다리, 감소부위는 설도, 꾸리살로 나타났다. 돼지고기 역시 판매가 증가되지 않은 것으로 나타났으며, 증가된 부위는 앞다리이고, 감소한 부위는 안심, 후지, 등심으로 나타났다. 소비자들의 마블링에 대한 구매형태에 대해 질문한 결과, 평균이상으로 마블링이 아주 많은 부위를 원하는 것으로 나타났다. 소비자와 유통업자 간의 육류 구매 시 중요도 인식은, 소비자들은 맛, 안전성, 원산지, 색깔, 가격, 건강, 영양, 포장 단위 순으로 나타났는데, 유통업자는 맛, 가격, 안전성 색깔, 원산지, 영양, 건강, 포장 단위 순으로 나타났다. 즉 소비자는 안전성과 원산지를 중요하게 생각하지만 유통업자들이 본 소비자들은 가격을 더 중요하게 생각하고 있는 것으로 차이가 있다. 소비자들과 유통업자들이 축산물 등급제 필요성에 대한 인식을 비교하면, 유통업자가 쇠고기 등급제, 소비자가 돼지고기 등급제에 대해 필요성이 더 높은 것으로 나타났다 연구결과, 육류 유통에 개선방안은 다음과 같이 제시할 수 있다. 첫 번째, 국내산 고기와 수입육의 차별화에 대한 대책이 필요하다. 국내산 고기에 대한 소비자들의 인식은 좋은 편이나, 국내산 육류와 수입육을 구별하지 못한다는 점에서 국내산 육류의 품질에 대한 수입육과의 차별화, 사육방법의 변환 등의 개선 방안을 모색하여 더 질 좋은 국내산 육류를 만드는데 노력해야 할 것이다. 두 번째, 축산물 유통관련 제도의 홍보 및 개선이 필요하다. 소비자들이 더 안전하고 믿을 수 있는 축산물을 소비할 수 있도록 축산관련제도에 대한 홍보와 개선을 통하여 소비자들에게 정보를 제공하는 등의 노력이 필요하다. 세 번째, 소비자들의 부정적인 인식의 개선을 위한 홍보 및 교육이 필요하다. 즉 육류섭취와 마블링에 대한 부정적 인식을 감소시킬 수 있는 홍보 및 연구가 필요하다. 다양한 조리 방법을 만들고 정보 제공을 한다면 선호 부위 또한 다른 형태로 바뀔 것이다. 또한 저지방부위를 이용한 육가공품을 많이 만들어 홍보하여 소비의 균형을 이룰 수 있도록 해야 할 것이다.
본 연구는 지속적으로 변하는 소비자들의 육류에 대한 인식이 육류 소비에는 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고, 유통 판매업에 종사하는 판매자의 인식과 비교분석하였다. 이를 통해 소비자들이 안전하고 신선한 육류를 구입하는데 도움을 주며, 적절한 소비행태를 구축하여 육류의 소비를 촉진하기 위한 마케팅 전략 수립에 도움을 주는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 서울 및 수도권의 소비자 및 유통업체를 대상으로 대인 면접조사 및 전화 조사를 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 소비자들의 건강을 위한 육류 섭취의 필요성에 대해 생애주기별로 구분하여 살펴본 결과, 육류섭취 필요성이 청소년기가 가장 높았으며, 다음으로 장년기, 중년기, 노년기 순으로 나타났다. 육류와 질병에 관련성에 대해서는, 보통보다 약간 높게 관련성이 있다는 인식을 가지고 있는 것으로 나타났다. 특히 심혈관 질환이 가장 높게 관련성이 있다고 생각하고 있었고, 암, 골다공증 순으로 육류 섭취가 질병과 관련이 있는 것으로 조사되었다. 국내산 육류와 수입 육류의 구별 가능성에 대해 쇠고기는 60.0%, 돼지고기는 65.6%가 구별이 불가능하다고 응답하였다. 수입 육류 유통 이력추적제의 필요성에 대해서는, 필요성이 높은 반면 실제 지식정도는 부족한 것으로 나타났다. 유통업체의 저지방 부위의 비 동향에 대해 질문한 결과, 쇠고기는 평균 이하로 판매가 증가되지 않은 것으로 나타났으며, 증가된 부위는 홍두깨, 앞다리, 감소부위는 설도, 꾸리살로 나타났다. 돼지고기 역시 판매가 증가되지 않은 것으로 나타났으며, 증가된 부위는 앞다리이고, 감소한 부위는 안심, 후지, 등심으로 나타났다. 소비자들의 마블링에 대한 구매형태에 대해 질문한 결과, 평균이상으로 마블링이 아주 많은 부위를 원하는 것으로 나타났다. 소비자와 유통업자 간의 육류 구매 시 중요도 인식은, 소비자들은 맛, 안전성, 원산지, 색깔, 가격, 건강, 영양, 포장 단위 순으로 나타났는데, 유통업자는 맛, 가격, 안전성 색깔, 원산지, 영양, 건강, 포장 단위 순으로 나타났다. 즉 소비자는 안전성과 원산지를 중요하게 생각하지만 유통업자들이 본 소비자들은 가격을 더 중요하게 생각하고 있는 것으로 차이가 있다. 소비자들과 유통업자들이 축산물 등급제 필요성에 대한 인식을 비교하면, 유통업자가 쇠고기 등급제, 소비자가 돼지고기 등급제에 대해 필요성이 더 높은 것으로 나타났다 연구결과, 육류 유통에 개선방안은 다음과 같이 제시할 수 있다. 첫 번째, 국내산 고기와 수입육의 차별화에 대한 대책이 필요하다. 국내산 고기에 대한 소비자들의 인식은 좋은 편이나, 국내산 육류와 수입육을 구별하지 못한다는 점에서 국내산 육류의 품질에 대한 수입육과의 차별화, 사육방법의 변환 등의 개선 방안을 모색하여 더 질 좋은 국내산 육류를 만드는데 노력해야 할 것이다. 두 번째, 축산물 유통관련 제도의 홍보 및 개선이 필요하다. 소비자들이 더 안전하고 믿을 수 있는 축산물을 소비할 수 있도록 축산관련제도에 대한 홍보와 개선을 통하여 소비자들에게 정보를 제공하는 등의 노력이 필요하다. 세 번째, 소비자들의 부정적인 인식의 개선을 위한 홍보 및 교육이 필요하다. 즉 육류섭취와 마블링에 대한 부정적 인식을 감소시킬 수 있는 홍보 및 연구가 필요하다. 다양한 조리 방법을 만들고 정보 제공을 한다면 선호 부위 또한 다른 형태로 바뀔 것이다. 또한 저지방부위를 이용한 육가공품을 많이 만들어 홍보하여 소비의 균형을 이룰 수 있도록 해야 할 것이다.
This study is intended to identify how individuals’ propensity to consume meat has an effect on customers’ awareness, and how this helps customers purchase safe and fresh meat by comparing with distributors’ perceptions and aims of the consumption pattern of meat and the promotion of consumption. Th...
This study is intended to identify how individuals’ propensity to consume meat has an effect on customers’ awareness, and how this helps customers purchase safe and fresh meat by comparing with distributors’ perceptions and aims of the consumption pattern of meat and the promotion of consumption. The interview and telephone survey was carried out by targeting livestock distributors and customers who live in Seoul and the surrounding metropolitan area. The research confirms customers’ belief of the need to consume meat for their health; based on the life cycle this shows in adolescence is the highest, followed by adulthood, then middlescence, and lastly senescence. The question on relevance between meat and disease indicates that the general consensus is that meat is related to disease. People appear to be most concerned with the connection of meat consumption and cardiovascular disease, followed by cancer, and lastly osteoporosis. Of those surveyed, the sample responded that they can distinguish between domestic meat and imported meat. 60 percent responded that they can distinguish beef and 65.6 percent believe they can distinguish pork. Even though customers think traceability of imported meat is needed, they lack experience in traceability. For the question of the low-fat beef consumption trend, distributors reported that beef sales of bottom round and chuck tender has drastically decreased. However, sales of eye of round and cloud has increased. Pork sales; tenderloin, fresh ham and sirloin have also decreased. However, sales of shoulder has increased. Customers prefer the part that has a great abundance of marbling. Customers perceive that the taste of beef is the most important factor when consuming, followed by safety, origin of products, color, price, health, nutrition, and lastly packaging. On the other hand, distributors also perceive that the taste of beef is the most important factor when consuming beef, followed price, safety, color, origin of products, nutrition, health, and packaging. Through comparative analysis of distributors and customers’ perceptions, the results indicate that customers think safety and origin of products are more important than the others but distributors think price is more important. Distributors must have in place a beef grading system, however customers would prefer a pork grading system, This highlighting the comparison in distributors and customers’ awareness of a need for a livestock grading system. The results from the research suggest that improvements need to be made. This study has highlighted the following; The first thing is that product differentiation between domestic and imported meat is needed. Customers perceive domestic meat as good but they cannot consistently distinguish domestic meat from imported meat. In that point, we should try to make domestic meat better quality by finding solutions to this problem, such as a significant difference from imported meat and change in the breeding method of livestock. The second thing is that we need to reform and promote a distribution system. To consume safe and credible livestock, we should offer information of livestock-relative system through reforming and promotion. The third thing is that there should be training that improves customers’ negative perception. If we offer the information for a variety of recipes, customers’ preference of meat may be changed. Plus, we would make processed meat products using the low-fat parts of the livestock and try to keep a balance of meat consumption.
This study is intended to identify how individuals’ propensity to consume meat has an effect on customers’ awareness, and how this helps customers purchase safe and fresh meat by comparing with distributors’ perceptions and aims of the consumption pattern of meat and the promotion of consumption. The interview and telephone survey was carried out by targeting livestock distributors and customers who live in Seoul and the surrounding metropolitan area. The research confirms customers’ belief of the need to consume meat for their health; based on the life cycle this shows in adolescence is the highest, followed by adulthood, then middlescence, and lastly senescence. The question on relevance between meat and disease indicates that the general consensus is that meat is related to disease. People appear to be most concerned with the connection of meat consumption and cardiovascular disease, followed by cancer, and lastly osteoporosis. Of those surveyed, the sample responded that they can distinguish between domestic meat and imported meat. 60 percent responded that they can distinguish beef and 65.6 percent believe they can distinguish pork. Even though customers think traceability of imported meat is needed, they lack experience in traceability. For the question of the low-fat beef consumption trend, distributors reported that beef sales of bottom round and chuck tender has drastically decreased. However, sales of eye of round and cloud has increased. Pork sales; tenderloin, fresh ham and sirloin have also decreased. However, sales of shoulder has increased. Customers prefer the part that has a great abundance of marbling. Customers perceive that the taste of beef is the most important factor when consuming, followed by safety, origin of products, color, price, health, nutrition, and lastly packaging. On the other hand, distributors also perceive that the taste of beef is the most important factor when consuming beef, followed price, safety, color, origin of products, nutrition, health, and packaging. Through comparative analysis of distributors and customers’ perceptions, the results indicate that customers think safety and origin of products are more important than the others but distributors think price is more important. Distributors must have in place a beef grading system, however customers would prefer a pork grading system, This highlighting the comparison in distributors and customers’ awareness of a need for a livestock grading system. The results from the research suggest that improvements need to be made. This study has highlighted the following; The first thing is that product differentiation between domestic and imported meat is needed. Customers perceive domestic meat as good but they cannot consistently distinguish domestic meat from imported meat. In that point, we should try to make domestic meat better quality by finding solutions to this problem, such as a significant difference from imported meat and change in the breeding method of livestock. The second thing is that we need to reform and promote a distribution system. To consume safe and credible livestock, we should offer information of livestock-relative system through reforming and promotion. The third thing is that there should be training that improves customers’ negative perception. If we offer the information for a variety of recipes, customers’ preference of meat may be changed. Plus, we would make processed meat products using the low-fat parts of the livestock and try to keep a balance of meat consumption.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.