본 연구는 2009년 이후 농촌 경제 활성화를 위해 전국적으로 전개되고 있는 팜파티의 현황에 대한 확인과 문제점의 발견, 그리고 발전방안의 모색을 목적으로 전개된 연구이다. 팜파티는 농가를 홍보하고 농가에 대한 신뢰도를 높이기 위해 도시민들을 농장에 초대하여 파티를 통해 농산품, 농촌체험(문화, 예술, 농촌체험), 정보(브랜드, 상품 등) 등의 마케팅 매개체를 제공하는 것으로, 이를 통해 농촌과 농가에 대한 인식의 변화와 신뢰를 높이는 것을 개념으로 하는 활동이며, 농촌지역에서 본격적으로 전개되는 마케팅 활동이라고 할 수 있다. 그러므로 팜파티는 단기적인 수익보다는 소비자인 도시민들과 지속적인 관계를 맺으며 인지도와 선호도를 확보하는 것을 목표로 하는 새로운 농촌경제 활성화 활동이다. 연구 결과 현재 팜파티는 전국적으로 많은 호응을 받는 농촌의 새로운 소득 증대 활동이란 점을 확인할 수 있었다. 그리고 기존 활동과는 다르게 중장기적 관점에서 지속적인 소득 증대를 위한 마케팅 활동으로 계획 추진되고 있었다. 특히 생산자와 소비자와의 직접 만남과 직접 거래를 통해 불필요한 유통 수수료를 줄일 수 있고, 농촌의 안정적인 수입과 농가 생산물에 신뢰를 확보할 수 있는 사회적으로 긍정적인 장점 또한 확인할 수 있었다. 문제는 원활히 팜파티를 전개할 수 있는 전문성을 확보와 비즈니스파티 영역에 대한 접근과 시도가 미약하다는 점이다. 현재 관 중심으로 전개되고 있는 팜파티 교육프로그램에도 전문적인 파티 교육은 부재한 상태이다. 비즈니스파티로서 팜파티 전개를 위한 핵심구성요소는 홍보, 테마, ...
본 연구는 2009년 이후 농촌 경제 활성화를 위해 전국적으로 전개되고 있는 팜파티의 현황에 대한 확인과 문제점의 발견, 그리고 발전방안의 모색을 목적으로 전개된 연구이다. 팜파티는 농가를 홍보하고 농가에 대한 신뢰도를 높이기 위해 도시민들을 농장에 초대하여 파티를 통해 농산품, 농촌체험(문화, 예술, 농촌체험), 정보(브랜드, 상품 등) 등의 마케팅 매개체를 제공하는 것으로, 이를 통해 농촌과 농가에 대한 인식의 변화와 신뢰를 높이는 것을 개념으로 하는 활동이며, 농촌지역에서 본격적으로 전개되는 마케팅 활동이라고 할 수 있다. 그러므로 팜파티는 단기적인 수익보다는 소비자인 도시민들과 지속적인 관계를 맺으며 인지도와 선호도를 확보하는 것을 목표로 하는 새로운 농촌경제 활성화 활동이다. 연구 결과 현재 팜파티는 전국적으로 많은 호응을 받는 농촌의 새로운 소득 증대 활동이란 점을 확인할 수 있었다. 그리고 기존 활동과는 다르게 중장기적 관점에서 지속적인 소득 증대를 위한 마케팅 활동으로 계획 추진되고 있었다. 특히 생산자와 소비자와의 직접 만남과 직접 거래를 통해 불필요한 유통 수수료를 줄일 수 있고, 농촌의 안정적인 수입과 농가 생산물에 신뢰를 확보할 수 있는 사회적으로 긍정적인 장점 또한 확인할 수 있었다. 문제는 원활히 팜파티를 전개할 수 있는 전문성을 확보와 비즈니스파티 영역에 대한 접근과 시도가 미약하다는 점이다. 현재 관 중심으로 전개되고 있는 팜파티 교육프로그램에도 전문적인 파티 교육은 부재한 상태이다. 비즈니스파티로서 팜파티 전개를 위한 핵심구성요소는 홍보, 테마, 콘텐츠, 식음료, 공간 스타일링, 서비스, 사후관리 등 총 7가지 요소이다. 파티적 관점에서 접근했을 때 중심적으로 고려해야 할 요소들이다. 즉 팜파티의 기획과 전개, 사후관리 부분에서 7가지 파티적 구성요소를 중심으로 접근했을 때 파티 비전문가들인 농가구성원들이 보다 손쉽게 팜파티를 기획 및 추진할 수 있을 것이다. 결국 팜파티를 활성화하기 위해서는 첫째, 팜파티 개최 목적이 철저히 마케팅적 목적이란 점을 분명히 해야 하며, 팜파티가 파티라는 형식을 통해 마케팅 목적을 달성하고자 한다는 점, 그렇기 때문에 팜파티 전개를 위해서는 파티에 대한 전문 지식을 확보해야 한다는 것을 잊지 말아야 한다. 또한 팜파티에 대한 지원도 이들 실질적 요소들을 중심으로 전개되어야 할 것이다. 특히 홍보나 사후관리 등과 같은 요소들은 지자체의 지원을 통해 보다 효과적인 활동이 전개될 수 있을 것이다. 도입 초기 교육과 지원이 팜파티의 개념 전달 및 확산에 중점을 두었다면 앞으로의 교육과 지원은 이상과 같이 팜파티 기획과 전개에 실질적 요소 중심으로 진행되어야 할 것이다.
본 연구는 2009년 이후 농촌 경제 활성화를 위해 전국적으로 전개되고 있는 팜파티의 현황에 대한 확인과 문제점의 발견, 그리고 발전방안의 모색을 목적으로 전개된 연구이다. 팜파티는 농가를 홍보하고 농가에 대한 신뢰도를 높이기 위해 도시민들을 농장에 초대하여 파티를 통해 농산품, 농촌체험(문화, 예술, 농촌체험), 정보(브랜드, 상품 등) 등의 마케팅 매개체를 제공하는 것으로, 이를 통해 농촌과 농가에 대한 인식의 변화와 신뢰를 높이는 것을 개념으로 하는 활동이며, 농촌지역에서 본격적으로 전개되는 마케팅 활동이라고 할 수 있다. 그러므로 팜파티는 단기적인 수익보다는 소비자인 도시민들과 지속적인 관계를 맺으며 인지도와 선호도를 확보하는 것을 목표로 하는 새로운 농촌경제 활성화 활동이다. 연구 결과 현재 팜파티는 전국적으로 많은 호응을 받는 농촌의 새로운 소득 증대 활동이란 점을 확인할 수 있었다. 그리고 기존 활동과는 다르게 중장기적 관점에서 지속적인 소득 증대를 위한 마케팅 활동으로 계획 추진되고 있었다. 특히 생산자와 소비자와의 직접 만남과 직접 거래를 통해 불필요한 유통 수수료를 줄일 수 있고, 농촌의 안정적인 수입과 농가 생산물에 신뢰를 확보할 수 있는 사회적으로 긍정적인 장점 또한 확인할 수 있었다. 문제는 원활히 팜파티를 전개할 수 있는 전문성을 확보와 비즈니스파티 영역에 대한 접근과 시도가 미약하다는 점이다. 현재 관 중심으로 전개되고 있는 팜파티 교육프로그램에도 전문적인 파티 교육은 부재한 상태이다. 비즈니스파티로서 팜파티 전개를 위한 핵심구성요소는 홍보, 테마, 콘텐츠, 식음료, 공간 스타일링, 서비스, 사후관리 등 총 7가지 요소이다. 파티적 관점에서 접근했을 때 중심적으로 고려해야 할 요소들이다. 즉 팜파티의 기획과 전개, 사후관리 부분에서 7가지 파티적 구성요소를 중심으로 접근했을 때 파티 비전문가들인 농가구성원들이 보다 손쉽게 팜파티를 기획 및 추진할 수 있을 것이다. 결국 팜파티를 활성화하기 위해서는 첫째, 팜파티 개최 목적이 철저히 마케팅적 목적이란 점을 분명히 해야 하며, 팜파티가 파티라는 형식을 통해 마케팅 목적을 달성하고자 한다는 점, 그렇기 때문에 팜파티 전개를 위해서는 파티에 대한 전문 지식을 확보해야 한다는 것을 잊지 말아야 한다. 또한 팜파티에 대한 지원도 이들 실질적 요소들을 중심으로 전개되어야 할 것이다. 특히 홍보나 사후관리 등과 같은 요소들은 지자체의 지원을 통해 보다 효과적인 활동이 전개될 수 있을 것이다. 도입 초기 교육과 지원이 팜파티의 개념 전달 및 확산에 중점을 두었다면 앞으로의 교육과 지원은 이상과 같이 팜파티 기획과 전개에 실질적 요소 중심으로 진행되어야 할 것이다.
The purpose of this study lies in analyzing the current status, diagnosing the problems, and seeking any potential areas of growth in Farm Party, that has been deployed nationwide to revitalize the rural economy since 2009. Farm party was originally created to familiarize farms and its products to u...
The purpose of this study lies in analyzing the current status, diagnosing the problems, and seeking any potential areas of growth in Farm Party, that has been deployed nationwide to revitalize the rural economy since 2009. Farm party was originally created to familiarize farms and its products to urban residents by introducing the farms, opening parties, providing farm experiences, and other related information. By doing so, the farm party organizers enhanced the perception of rural farmhouses and farms in general. The core concept of the event evolved into becoming a medium solidifying relationship between farmers and urban residents, bringing about long lasting and solid revitalization to the rural economy. Therefore, farm party has enabled a new rigid rural economy that aims to ensure the awareness and preference of consumers to the farm products in general. The results of the study have confirmed that farm party has been welcomed nationwide, and has been a new income driving force to the farmers. Farm party connected consumers and producers, enhancing the reliability of the products and decreasing any excess transportation expenses previously charged on the product. Unlike other events with ephemeral impact to the rural farming economy, farm party was recognized as a long lasting resilient driving force. In order to expand and adopt the farm party business model nationwide professionals to implement the event were nonetheless in need. To successfully implement farm party with the bare minimum, at least 7 roles, marketing, theme organizing, content planning, food & beverage, space styling, service providers, and post-event management, were deemed to be necessary. All in all when approaching the farm party business model, rural farmers must consider the aforementioned division of roles to successfully hold a farm party event. In conclusion, as farm party in itself is a marketing event presenting the rural farmers to the urban residents, trained professionals are in dire need. Also, any support to the event should be emphasized on the key elements, such as advertisement and post event management. If the support was highlighted in explaining and expanding farm party nationwide, now it is the time to support professionals in to put the plan to action.
The purpose of this study lies in analyzing the current status, diagnosing the problems, and seeking any potential areas of growth in Farm Party, that has been deployed nationwide to revitalize the rural economy since 2009. Farm party was originally created to familiarize farms and its products to urban residents by introducing the farms, opening parties, providing farm experiences, and other related information. By doing so, the farm party organizers enhanced the perception of rural farmhouses and farms in general. The core concept of the event evolved into becoming a medium solidifying relationship between farmers and urban residents, bringing about long lasting and solid revitalization to the rural economy. Therefore, farm party has enabled a new rigid rural economy that aims to ensure the awareness and preference of consumers to the farm products in general. The results of the study have confirmed that farm party has been welcomed nationwide, and has been a new income driving force to the farmers. Farm party connected consumers and producers, enhancing the reliability of the products and decreasing any excess transportation expenses previously charged on the product. Unlike other events with ephemeral impact to the rural farming economy, farm party was recognized as a long lasting resilient driving force. In order to expand and adopt the farm party business model nationwide professionals to implement the event were nonetheless in need. To successfully implement farm party with the bare minimum, at least 7 roles, marketing, theme organizing, content planning, food & beverage, space styling, service providers, and post-event management, were deemed to be necessary. All in all when approaching the farm party business model, rural farmers must consider the aforementioned division of roles to successfully hold a farm party event. In conclusion, as farm party in itself is a marketing event presenting the rural farmers to the urban residents, trained professionals are in dire need. Also, any support to the event should be emphasized on the key elements, such as advertisement and post event management. If the support was highlighted in explaining and expanding farm party nationwide, now it is the time to support professionals in to put the plan to action.
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