세계문화유산을 활용한 장소마케팅에 대한 연구 : 중국 운남성 리장시 리장고성을 중심으로 A Study on the Place Marketing Using World Cultural Heritages: Focused on The Old Town of Lijiang,Yunnan,China원문보기
장소마케팅은 문화관광, 문화산업 등을 통하여 지역의 이미지 개선 및 경제적 가치를 창출하고 지역주민의 삶이 향상시키는 전략이다. 장소 마케팅의 도입과 함께 장소는 상품으로 인식하게 되었으며, 이에 따라 장소의 매력으로 기능을 하고 있는 세계문화유산은 장소를 매력적으로 판 매될 수 있는 자원이 된다. 즉 세계문화유산은 장소마케팅에 활용될 수 있는 장소의 요소이 되다. 세계문화유산의 활용을 통하여 현대 사람들의 확대되고 있는 문화적, 정신적 소비수요를 만족시킬 수 있다. 세계문화유산을 통하여 사람들이 자아가치와 문화의식 가지게 될 수 있으며 민족적 자긍심도 고취할 수 있 다. 타국민은 세계문화유산을 통하여 방문국의 역사문화를 알게 되며, 문 화로만 소통하는 공동의식을 가지게 된다. 리장고성은 1997년 ‘세계문화유산’으로 선정한 후 리장(麗江)의 문화 관광은 급격히 발전하고 운남성 관광계로 민족문화 및 경제가 연결하는 ‘리장현상’(麗江現象)이라고 불린다. 그러나 경제를 발전하는 동시 여러 가지 문제가 존재하고 있다. 세계문화유산은 전 세계 인류의 공동재산이 며 진귀한 역사적, 문화적 가치를 지니고 있다. 이러한 역사성과 문화성 은 한 번 훼손되어 버리면 두 번 다시 되찾을 수 없다. 본 논문의 목적은 장소마케팅과 세계문화유산의 이론을 바탕으로 리장 고성의 장소마케팅의 현황에 대한 분석을 통하여 문제점 도출 및 활성화 방안을 제안하는 것이다. 이를 위한 연구 방법으로는 문헌조사와 현지조 사 방법을 병행하여 실시하였다. 연구의 흐름은 먼저 2장에서는 세계문화 유산과 장소마케팅의 개념을 여러 학설과 사전의 개념을 바탕으로 정리 했다. 3장에서는 리장고성의 역사, 문화, 환경에 대한 정리 및 리장고성 의 관광객들을 대상으로 한 설문조사를 통하여 리장고성 발전의 과정 중 존재한 문제를 도출하는 것이다. 4장에서는 리장고성의 지역주민 부재, 문 화관련 업종 부재, 효율적 연결성 부족 등 문제를 해결할 수 있는 활성 화 방안을 제안하는 것이다. 연구의 결과는 첫째, 리장고성은 수백 년에 걸친 여러 민족문화 요소 들이 혼재되어 있는 건축물군이기 때문에 세계문화유산으로 등록되었다. 그러므로 리장고성이 장소마케팅의 수단으로 활용할 때 고택의 문화가치 를 부각시키는 것이 매우 중요해 보인다. 둘째, 리장고성은 원주민이 구 주하지 않는 성이라서 지역주민 통합에 기여해야 한다. 지역주민 통합을 위하여 지역주민을 대상으로 한 세계문화유산 교육 및 민간과 공공의 ...
장소마케팅은 문화관광, 문화산업 등을 통하여 지역의 이미지 개선 및 경제적 가치를 창출하고 지역주민의 삶이 향상시키는 전략이다. 장소 마케팅의 도입과 함께 장소는 상품으로 인식하게 되었으며, 이에 따라 장소의 매력으로 기능을 하고 있는 세계문화유산은 장소를 매력적으로 판 매될 수 있는 자원이 된다. 즉 세계문화유산은 장소마케팅에 활용될 수 있는 장소의 요소이 되다. 세계문화유산의 활용을 통하여 현대 사람들의 확대되고 있는 문화적, 정신적 소비수요를 만족시킬 수 있다. 세계문화유산을 통하여 사람들이 자아가치와 문화의식 가지게 될 수 있으며 민족적 자긍심도 고취할 수 있 다. 타국민은 세계문화유산을 통하여 방문국의 역사문화를 알게 되며, 문 화로만 소통하는 공동의식을 가지게 된다. 리장고성은 1997년 ‘세계문화유산’으로 선정한 후 리장(麗江)의 문화 관광은 급격히 발전하고 운남성 관광계로 민족문화 및 경제가 연결하는 ‘리장현상’(麗江現象)이라고 불린다. 그러나 경제를 발전하는 동시 여러 가지 문제가 존재하고 있다. 세계문화유산은 전 세계 인류의 공동재산이 며 진귀한 역사적, 문화적 가치를 지니고 있다. 이러한 역사성과 문화성 은 한 번 훼손되어 버리면 두 번 다시 되찾을 수 없다. 본 논문의 목적은 장소마케팅과 세계문화유산의 이론을 바탕으로 리장 고성의 장소마케팅의 현황에 대한 분석을 통하여 문제점 도출 및 활성화 방안을 제안하는 것이다. 이를 위한 연구 방법으로는 문헌조사와 현지조 사 방법을 병행하여 실시하였다. 연구의 흐름은 먼저 2장에서는 세계문화 유산과 장소마케팅의 개념을 여러 학설과 사전의 개념을 바탕으로 정리 했다. 3장에서는 리장고성의 역사, 문화, 환경에 대한 정리 및 리장고성 의 관광객들을 대상으로 한 설문조사를 통하여 리장고성 발전의 과정 중 존재한 문제를 도출하는 것이다. 4장에서는 리장고성의 지역주민 부재, 문 화관련 업종 부재, 효율적 연결성 부족 등 문제를 해결할 수 있는 활성 화 방안을 제안하는 것이다. 연구의 결과는 첫째, 리장고성은 수백 년에 걸친 여러 민족문화 요소 들이 혼재되어 있는 건축물군이기 때문에 세계문화유산으로 등록되었다. 그러므로 리장고성이 장소마케팅의 수단으로 활용할 때 고택의 문화가치 를 부각시키는 것이 매우 중요해 보인다. 둘째, 리장고성은 원주민이 구 주하지 않는 성이라서 지역주민 통합에 기여해야 한다. 지역주민 통합을 위하여 지역주민을 대상으로 한 세계문화유산 교육 및 민간과 공공의 파 트너십 구축이 중요하다. 셋째, 장기적인 발전을 위하여 리장고성과 주변 의 연결 및 세계문화유산에 대한 홍보도 강화시켜야 한다.
장소마케팅은 문화관광, 문화산업 등을 통하여 지역의 이미지 개선 및 경제적 가치를 창출하고 지역주민의 삶이 향상시키는 전략이다. 장소 마케팅의 도입과 함께 장소는 상품으로 인식하게 되었으며, 이에 따라 장소의 매력으로 기능을 하고 있는 세계문화유산은 장소를 매력적으로 판 매될 수 있는 자원이 된다. 즉 세계문화유산은 장소마케팅에 활용될 수 있는 장소의 요소이 되다. 세계문화유산의 활용을 통하여 현대 사람들의 확대되고 있는 문화적, 정신적 소비수요를 만족시킬 수 있다. 세계문화유산을 통하여 사람들이 자아가치와 문화의식 가지게 될 수 있으며 민족적 자긍심도 고취할 수 있 다. 타국민은 세계문화유산을 통하여 방문국의 역사문화를 알게 되며, 문 화로만 소통하는 공동의식을 가지게 된다. 리장고성은 1997년 ‘세계문화유산’으로 선정한 후 리장(麗江)의 문화 관광은 급격히 발전하고 운남성 관광계로 민족문화 및 경제가 연결하는 ‘리장현상’(麗江現象)이라고 불린다. 그러나 경제를 발전하는 동시 여러 가지 문제가 존재하고 있다. 세계문화유산은 전 세계 인류의 공동재산이 며 진귀한 역사적, 문화적 가치를 지니고 있다. 이러한 역사성과 문화성 은 한 번 훼손되어 버리면 두 번 다시 되찾을 수 없다. 본 논문의 목적은 장소마케팅과 세계문화유산의 이론을 바탕으로 리장 고성의 장소마케팅의 현황에 대한 분석을 통하여 문제점 도출 및 활성화 방안을 제안하는 것이다. 이를 위한 연구 방법으로는 문헌조사와 현지조 사 방법을 병행하여 실시하였다. 연구의 흐름은 먼저 2장에서는 세계문화 유산과 장소마케팅의 개념을 여러 학설과 사전의 개념을 바탕으로 정리 했다. 3장에서는 리장고성의 역사, 문화, 환경에 대한 정리 및 리장고성 의 관광객들을 대상으로 한 설문조사를 통하여 리장고성 발전의 과정 중 존재한 문제를 도출하는 것이다. 4장에서는 리장고성의 지역주민 부재, 문 화관련 업종 부재, 효율적 연결성 부족 등 문제를 해결할 수 있는 활성 화 방안을 제안하는 것이다. 연구의 결과는 첫째, 리장고성은 수백 년에 걸친 여러 민족문화 요소 들이 혼재되어 있는 건축물군이기 때문에 세계문화유산으로 등록되었다. 그러므로 리장고성이 장소마케팅의 수단으로 활용할 때 고택의 문화가치 를 부각시키는 것이 매우 중요해 보인다. 둘째, 리장고성은 원주민이 구 주하지 않는 성이라서 지역주민 통합에 기여해야 한다. 지역주민 통합을 위하여 지역주민을 대상으로 한 세계문화유산 교육 및 민간과 공공의 파 트너십 구축이 중요하다. 셋째, 장기적인 발전을 위하여 리장고성과 주변 의 연결 및 세계문화유산에 대한 홍보도 강화시켜야 한다.
Place marketing is a strategy to improve local image and to active local economy by cultural tours and industry, in the meanwhile, to upgrade people's living conditions. With the introducing of place marketing, people start to realize the value of the place marketing products and pay more and more a...
Place marketing is a strategy to improve local image and to active local economy by cultural tours and industry, in the meanwhile, to upgrade people's living conditions. With the introducing of place marketing, people start to realize the value of the place marketing products and pay more and more attention to world cultural heritages, which have become an important source with potential development and brilliant civilizations, been used widely. To make the flexible use of world cultural heritages, it doesn't meet people's demand of culture and spirit only, but also deepen the understanding of civilization and realize self-value. And most importantly, it also strengthens the national divinity. Though foreign visitors don't know the language, they can still learn the local culture from its heritages. After Old Town of Lijiang was registered as World Culture Heritage in 1997, it fast developed its tourism and culture industry. In the tourism circle in Yunnan province, it was called Lijiang Phenomena. However, it also brought some problems. Once the heritage is damaged, it will be gone forever. The purpose of the research is based on the questionnaires of visitors to point out the problems in Lijiang and to come up with some suggestions to solve the problems. Firstly, Chapter Two concludes the basic conception of World Cultural Heritages and Placing Marketing, referenced by books and theses. Chapter Three makes a brief introduction about Lijiang's history, culture, environmen and the problems with questionnaires. Chapter Four comes up with solutions in that Lijiang has to change the internal structure of its architecture and the unsuitable connections between places to protect its traditional culture. The result of the result concludes three parts. First of all, the Old Town of Lijiang is recorded as World Culture Heritage because of its long history. So when it comes to a way of place marketing, the culture of the architecture should be valued. Secondly, considering that the aborigines go off, both the relic and culture education and government and inhabitants’ co-management should be strengthened. Last but not the least, the publicity of World Culture Heritages should be enhanced while consolidating the connection with the borders, for the future development.
Place marketing is a strategy to improve local image and to active local economy by cultural tours and industry, in the meanwhile, to upgrade people's living conditions. With the introducing of place marketing, people start to realize the value of the place marketing products and pay more and more attention to world cultural heritages, which have become an important source with potential development and brilliant civilizations, been used widely. To make the flexible use of world cultural heritages, it doesn't meet people's demand of culture and spirit only, but also deepen the understanding of civilization and realize self-value. And most importantly, it also strengthens the national divinity. Though foreign visitors don't know the language, they can still learn the local culture from its heritages. After Old Town of Lijiang was registered as World Culture Heritage in 1997, it fast developed its tourism and culture industry. In the tourism circle in Yunnan province, it was called Lijiang Phenomena. However, it also brought some problems. Once the heritage is damaged, it will be gone forever. The purpose of the research is based on the questionnaires of visitors to point out the problems in Lijiang and to come up with some suggestions to solve the problems. Firstly, Chapter Two concludes the basic conception of World Cultural Heritages and Placing Marketing, referenced by books and theses. Chapter Three makes a brief introduction about Lijiang's history, culture, environmen and the problems with questionnaires. Chapter Four comes up with solutions in that Lijiang has to change the internal structure of its architecture and the unsuitable connections between places to protect its traditional culture. The result of the result concludes three parts. First of all, the Old Town of Lijiang is recorded as World Culture Heritage because of its long history. So when it comes to a way of place marketing, the culture of the architecture should be valued. Secondly, considering that the aborigines go off, both the relic and culture education and government and inhabitants’ co-management should be strengthened. Last but not the least, the publicity of World Culture Heritages should be enhanced while consolidating the connection with the borders, for the future development.
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