현대 사회의 요구로 인해 유아교사의 중요성은 점점 높아지고 그 역할도 다양해지며 유아교육의 수요자인 학부모가 요구하는 전문성도 더욱 높아지고 있다. 유아교사는 보호와 양육의 차원을 넘어 전문적인 교육기술을 갖춘 유아교육 전문가여야 한다. 이에 본 연구는 학부모가 선호하는 유아교사의 역할과 자질은 무엇인가를 확인하고자 하였다.
본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 유치원과 어린이집 학부모가 선호하는 유아교사의 개인적 자질은 어떠한가?
둘째, 유치원과 어린이집 학부모가 선호하는 유아교사의 전문적 자질은 어떠한가?
본 연구의 대상은 C시에 소재하고 있는 2개의 유치원과 5개의 어린이집에 재원 중인 만 3∼5세 유아를 둔 학부모 505명이다. 자기기입식 설문지의 문항 구성은 유아교사의 개인적 자질은 인성적 특성, 교사의 용모로 구성하였고, 전문적 자질은 교수능력, 교직태도, 교육기술, 안전과 위생관리, 학부모와의 소통으로 구성되었다.
본 연구의 결과를 분석하기 위하여 ...
현대 사회의 요구로 인해 유아교사의 중요성은 점점 높아지고 그 역할도 다양해지며 유아교육의 수요자인 학부모가 요구하는 전문성도 더욱 높아지고 있다. 유아교사는 보호와 양육의 차원을 넘어 전문적인 교육기술을 갖춘 유아교육 전문가여야 한다. 이에 본 연구는 학부모가 선호하는 유아교사의 역할과 자질은 무엇인가를 확인하고자 하였다.
본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 유치원과 어린이집 학부모가 선호하는 유아교사의 개인적 자질은 어떠한가?
둘째, 유치원과 어린이집 학부모가 선호하는 유아교사의 전문적 자질은 어떠한가?
본 연구의 대상은 C시에 소재하고 있는 2개의 유치원과 5개의 어린이집에 재원 중인 만 3∼5세 유아를 둔 학부모 505명이다. 자기기입식 설문지의 문항 구성은 유아교사의 개인적 자질은 인성적 특성, 교사의 용모로 구성하였고, 전문적 자질은 교수능력, 교직태도, 교육기술, 안전과 위생관리, 학부모와의 소통으로 구성되었다.
본 연구의 결과를 분석하기 위하여 SPSSWIN 18.0을 사용하여 빈도분석, 교차분석, 평균차 비교검증(t-test), 일원변량분석(ANOVA), 상관관계 등의 통계방법을 이용하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
학부모가 선호하는 유아교사의 자질 중 가장 높은 요구수준을 보인 자질은 개인적 자질에서 인성적 특성이었고, 전문적 자질에서 교수능력이며, 그 다음은 안전 및 위생관리 능력의 순서로 나타났다.
학부모가 선호하는 유아교사의 자질에 따른 각 영역 중에서 가장 선호도가 높은 하위영역을 세부적으로 살펴보면 개인적 자질에서는 정서적으로 안정되고 인성적으로 따뜻하고 공정한 교사, 유아와 함께 생활하기 편한 옷차림을 한 교사이다. 전문적 자질에서는 유아에게 올바른 사회성을 길러줄 전문적 지식을 갖춘 교사, 자신의 직업에 자부심과 사명감을 느끼는 교사, 유아의 눈높이에 맞는 교육을 융통성 있게 적용하는 교사, 안전의식과 위생개념이 철저한 교사, 유아에 관하여 학부모와 소통하며 기관과 가정의 연계교육을 이끄는 교사로 나타났다.
지금까지 살펴본 유아교사의 모습을 롤 모델로 삼아 유아교사와 유아교육기관에서 미진한 부분을 체계적으로 보완하고 개선해나간다면 우리 유아교육의 수준은 점진적으로 높아질 것으로 기대된다.
현대 사회의 요구로 인해 유아교사의 중요성은 점점 높아지고 그 역할도 다양해지며 유아교육의 수요자인 학부모가 요구하는 전문성도 더욱 높아지고 있다. 유아교사는 보호와 양육의 차원을 넘어 전문적인 교육기술을 갖춘 유아교육 전문가여야 한다. 이에 본 연구는 학부모가 선호하는 유아교사의 역할과 자질은 무엇인가를 확인하고자 하였다.
본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 유치원과 어린이집 학부모가 선호하는 유아교사의 개인적 자질은 어떠한가?
둘째, 유치원과 어린이집 학부모가 선호하는 유아교사의 전문적 자질은 어떠한가?
본 연구의 대상은 C시에 소재하고 있는 2개의 유치원과 5개의 어린이집에 재원 중인 만 3∼5세 유아를 둔 학부모 505명이다. 자기기입식 설문지의 문항 구성은 유아교사의 개인적 자질은 인성적 특성, 교사의 용모로 구성하였고, 전문적 자질은 교수능력, 교직태도, 교육기술, 안전과 위생관리, 학부모와의 소통으로 구성되었다.
본 연구의 결과를 분석하기 위하여 SPSS WIN 18.0을 사용하여 빈도분석, 교차분석, 평균차 비교검증(t-test), 일원변량분석(ANOVA), 상관관계 등의 통계방법을 이용하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
학부모가 선호하는 유아교사의 자질 중 가장 높은 요구수준을 보인 자질은 개인적 자질에서 인성적 특성이었고, 전문적 자질에서 교수능력이며, 그 다음은 안전 및 위생관리 능력의 순서로 나타났다.
학부모가 선호하는 유아교사의 자질에 따른 각 영역 중에서 가장 선호도가 높은 하위영역을 세부적으로 살펴보면 개인적 자질에서는 정서적으로 안정되고 인성적으로 따뜻하고 공정한 교사, 유아와 함께 생활하기 편한 옷차림을 한 교사이다. 전문적 자질에서는 유아에게 올바른 사회성을 길러줄 전문적 지식을 갖춘 교사, 자신의 직업에 자부심과 사명감을 느끼는 교사, 유아의 눈높이에 맞는 교육을 융통성 있게 적용하는 교사, 안전의식과 위생개념이 철저한 교사, 유아에 관하여 학부모와 소통하며 기관과 가정의 연계교육을 이끄는 교사로 나타났다.
지금까지 살펴본 유아교사의 모습을 롤 모델로 삼아 유아교사와 유아교육기관에서 미진한 부분을 체계적으로 보완하고 개선해나간다면 우리 유아교육의 수준은 점진적으로 높아질 것으로 기대된다.
The roles of early childhood education teachers became diverse. The professionalism of the job has been highlighted in response to demands from parents and society. Early childhood education teachers should not limit their roles only within caring or protection but should be an expert who is equippe...
The roles of early childhood education teachers became diverse. The professionalism of the job has been highlighted in response to demands from parents and society. Early childhood education teachers should not limit their roles only within caring or protection but should be an expert who is equipped with profound knowledge and skills. Therefore this study intends to identify roles and qualities of early childhood education teachers that are preferred by parents.
The research questions established in this study are as follows:
Firstly, what personal qualities of early childhood education teachers are preferred by parents of young children attending kindergartens and child care centers?
Secondly, what professional qualities of early childhood education teacher are preferred by parents of young children attending kindergartens and child care centers?
The research participants were 505 parents of 3-5 years old children who attended 2 kindergartens and 5 child care centers in city C. The questionnaires were self reported survey that consisted of personal qualities and professional qualities of early childhood education teachers. The personal qualities of early years teacher included personal characteristics and appearance of teachers. The professional qualities covered teaching ability, teaching attitudes, educational skills, safety and hygienic maintenance and communication with parents.
In the analysis of the results, SPSS WIN 18.0 was administered using Frequencies, Chi-squared test, t-test and Analysis of Variance and Correlation.
Research findings are summarized as follows: The most preferred qualities by parents were personal characteristics in the personal qualities and teaching ability in professional qualities. They were followed by safety and hygienic maintenance in the professional qualities.
When the most preferred qualities of early childhood education teachers were specifically examined, the parents favored teacher who were emotionally stable, warm and fair. Their appearance should be like someone who wore casual clothes to efficiently work with children. In the professional qualities, parents preferred teacher who possessed professional knowledge to enhance children’s social development, teacher who esteemed the job, teacher who was flexible enough to adjust themselves into children’s level, teacher who strictly abided by safety regulations and hygienic procedures, and teacher who initiated connection between family and setting through active communication.
Based on the findings of this research, qualities of teachers and areas for improvement needs to be specifically identified and reflected in early childhood education settings. In doing so, developing early childhood education can be facilitated into more advanced level.
The roles of early childhood education teachers became diverse. The professionalism of the job has been highlighted in response to demands from parents and society. Early childhood education teachers should not limit their roles only within caring or protection but should be an expert who is equipped with profound knowledge and skills. Therefore this study intends to identify roles and qualities of early childhood education teachers that are preferred by parents.
The research questions established in this study are as follows:
Firstly, what personal qualities of early childhood education teachers are preferred by parents of young children attending kindergartens and child care centers?
Secondly, what professional qualities of early childhood education teacher are preferred by parents of young children attending kindergartens and child care centers?
The research participants were 505 parents of 3-5 years old children who attended 2 kindergartens and 5 child care centers in city C. The questionnaires were self reported survey that consisted of personal qualities and professional qualities of early childhood education teachers. The personal qualities of early years teacher included personal characteristics and appearance of teachers. The professional qualities covered teaching ability, teaching attitudes, educational skills, safety and hygienic maintenance and communication with parents.
In the analysis of the results, SPSS WIN 18.0 was administered using Frequencies, Chi-squared test, t-test and Analysis of Variance and Correlation.
Research findings are summarized as follows: The most preferred qualities by parents were personal characteristics in the personal qualities and teaching ability in professional qualities. They were followed by safety and hygienic maintenance in the professional qualities.
When the most preferred qualities of early childhood education teachers were specifically examined, the parents favored teacher who were emotionally stable, warm and fair. Their appearance should be like someone who wore casual clothes to efficiently work with children. In the professional qualities, parents preferred teacher who possessed professional knowledge to enhance children’s social development, teacher who esteemed the job, teacher who was flexible enough to adjust themselves into children’s level, teacher who strictly abided by safety regulations and hygienic procedures, and teacher who initiated connection between family and setting through active communication.
Based on the findings of this research, qualities of teachers and areas for improvement needs to be specifically identified and reflected in early childhood education settings. In doing so, developing early childhood education can be facilitated into more advanced level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.