20세기 한 시대를 풍미했던 인상주의 음악은 기존의 음악어법에 도전하며 새로운 세계로의 항해를 예고했다. 인상주의 회화, 문학 등에 영향을 받은 인상주의 음악은 순간 음 자체에서 울리는 울림과 음색을 중요시 하였고, 암시와 모호한 분위기를 연출하여 곡의 정취, 느낌, 장면 등을 묘사 짓게 한다. 인상주의 음악의 선구자인 클로드 아실 드뷔시는 자신만의 독창적이고 새로운 기법을 통해 인상의 환상 속으로 청중을 끌어들였다.
본 연구는 중학교 2009 개정 교육과정 음악교과서에 수록된 인상주의 음악가 드뷔시의 대표적인 초기 피아노 작품 《베르가마스크 모음곡》을 중심으로 학생들이 인상주의 음악을 보다 잘 이해하고 수용할 수 있도록 효과적인 음악 감상수업 지도방안을 모색하고자 한다.
본 연구의 지도안은 3차시로 구성되어 있다. 1차시는 인상주의에 대해 알아보고, 인상주의 회화와 인상주의 음악과의 연관성에 대해 생각해본다. 《베르가마스크 모음곡》 중 제 1곡 〈프렐류드〉와 제 2곡 〈미뉴에트〉를 감상하고 곡에 나타난 드뷔시의 음악적 특징들을 실음을 듣고 학생들이 직접 음악적 활동을 하여 느낄 수 있도록 한다. 2차시는 제 3곡〈달빛〉의 모티브가 된 상징주의 시를 읽고 이해하며, 드뷔시의 《베르가마스크 모음곡》 중 제 3곡 〈달빛〉을 감상한다. 달빛에 전개된 드뷔시 음악의 특징을 알아보고, 그 중에서 온음음계를 활용하여 소그룹 ...
20세기 한 시대를 풍미했던 인상주의 음악은 기존의 음악어법에 도전하며 새로운 세계로의 항해를 예고했다. 인상주의 회화, 문학 등에 영향을 받은 인상주의 음악은 순간 음 자체에서 울리는 울림과 음색을 중요시 하였고, 암시와 모호한 분위기를 연출하여 곡의 정취, 느낌, 장면 등을 묘사 짓게 한다. 인상주의 음악의 선구자인 클로드 아실 드뷔시는 자신만의 독창적이고 새로운 기법을 통해 인상의 환상 속으로 청중을 끌어들였다.
본 연구는 중학교 2009 개정 교육과정 음악교과서에 수록된 인상주의 음악가 드뷔시의 대표적인 초기 피아노 작품 《베르가마스크 모음곡》을 중심으로 학생들이 인상주의 음악을 보다 잘 이해하고 수용할 수 있도록 효과적인 음악 감상수업 지도방안을 모색하고자 한다.
본 연구의 지도안은 3차시로 구성되어 있다. 1차시는 인상주의에 대해 알아보고, 인상주의 회화와 인상주의 음악과의 연관성에 대해 생각해본다. 《베르가마스크 모음곡》 중 제 1곡 〈프렐류드〉와 제 2곡 〈미뉴에트〉를 감상하고 곡에 나타난 드뷔시의 음악적 특징들을 실음을 듣고 학생들이 직접 음악적 활동을 하여 느낄 수 있도록 한다. 2차시는 제 3곡〈달빛〉의 모티브가 된 상징주의 시를 읽고 이해하며, 드뷔시의 《베르가마스크 모음곡》 중 제 3곡 〈달빛〉을 감상한다. 달빛에 전개된 드뷔시 음악의 특징을 알아보고, 그 중에서 온음음계를 활용하여 소그룹 협동학습을 통해 한도막 형식의 짧은 노래를 창작해 보는 활동을 한다. 달을 소재로 작곡한 다른 음악들을 감상하고, 드뷔시의 곡과 비교해 보는 활동을 전개한다. 3차시는 《베르가마스크 모음곡》중 제 4곡 〈파스피에〉를 감상하고, 곡에 나타난 음악적 특징들을 학습한다. 《베르가마스크 모음곡》 전 곡을 모두 감상하면서 이전 시간에 배웠던 학습 내용을 인지하고 종합적인 음악 개념과 능력을 성장시킨다.
청각적·시각적·언어적 등 다양한 학습방법을 제시하여 학생들이 수업에 대한 관심과 흥미를 느끼게 하고 자신의 음악적 아이디어를 활용하여 창의적인 음악 활동이 될 수 있도록 한다.《베르가마스크 모음곡》에 나타나는 인상주의 음악과 미술, 상징주의 문학의 상호 관련성을 이해하여 폭넓은 지식과 종합적 사고를 통해 통합적인 학습과 성장을 촉진시킨다.
교사는 학생 스스로가 학습의 주체가 되어 음악과 직접 만날 수 있도록 그들의 음악적 느낌과 사고, 의도들을 음악 행위에 포함시켜 능동적인 음악 경험을 할 수 있게 해주고, 음악적 능력과 음악적 심상을 고루 균형 있게 성장할 수 있도록 다양하고 올바른 음악 체험을 제공하는 것이 필요하다.
20세기 한 시대를 풍미했던 인상주의 음악은 기존의 음악어법에 도전하며 새로운 세계로의 항해를 예고했다. 인상주의 회화, 문학 등에 영향을 받은 인상주의 음악은 순간 음 자체에서 울리는 울림과 음색을 중요시 하였고, 암시와 모호한 분위기를 연출하여 곡의 정취, 느낌, 장면 등을 묘사 짓게 한다. 인상주의 음악의 선구자인 클로드 아실 드뷔시는 자신만의 독창적이고 새로운 기법을 통해 인상의 환상 속으로 청중을 끌어들였다.
본 연구는 중학교 2009 개정 교육과정 음악교과서에 수록된 인상주의 음악가 드뷔시의 대표적인 초기 피아노 작품 《베르가마스크 모음곡》을 중심으로 학생들이 인상주의 음악을 보다 잘 이해하고 수용할 수 있도록 효과적인 음악 감상수업 지도방안을 모색하고자 한다.
본 연구의 지도안은 3차시로 구성되어 있다. 1차시는 인상주의에 대해 알아보고, 인상주의 회화와 인상주의 음악과의 연관성에 대해 생각해본다. 《베르가마스크 모음곡》 중 제 1곡 〈프렐류드〉와 제 2곡 〈미뉴에트〉를 감상하고 곡에 나타난 드뷔시의 음악적 특징들을 실음을 듣고 학생들이 직접 음악적 활동을 하여 느낄 수 있도록 한다. 2차시는 제 3곡〈달빛〉의 모티브가 된 상징주의 시를 읽고 이해하며, 드뷔시의 《베르가마스크 모음곡》 중 제 3곡 〈달빛〉을 감상한다. 달빛에 전개된 드뷔시 음악의 특징을 알아보고, 그 중에서 온음음계를 활용하여 소그룹 협동학습을 통해 한도막 형식의 짧은 노래를 창작해 보는 활동을 한다. 달을 소재로 작곡한 다른 음악들을 감상하고, 드뷔시의 곡과 비교해 보는 활동을 전개한다. 3차시는 《베르가마스크 모음곡》중 제 4곡 〈파스피에〉를 감상하고, 곡에 나타난 음악적 특징들을 학습한다. 《베르가마스크 모음곡》 전 곡을 모두 감상하면서 이전 시간에 배웠던 학습 내용을 인지하고 종합적인 음악 개념과 능력을 성장시킨다.
청각적·시각적·언어적 등 다양한 학습방법을 제시하여 학생들이 수업에 대한 관심과 흥미를 느끼게 하고 자신의 음악적 아이디어를 활용하여 창의적인 음악 활동이 될 수 있도록 한다.《베르가마스크 모음곡》에 나타나는 인상주의 음악과 미술, 상징주의 문학의 상호 관련성을 이해하여 폭넓은 지식과 종합적 사고를 통해 통합적인 학습과 성장을 촉진시킨다.
교사는 학생 스스로가 학습의 주체가 되어 음악과 직접 만날 수 있도록 그들의 음악적 느낌과 사고, 의도들을 음악 행위에 포함시켜 능동적인 음악 경험을 할 수 있게 해주고, 음악적 능력과 음악적 심상을 고루 균형 있게 성장할 수 있도록 다양하고 올바른 음악 체험을 제공하는 것이 필요하다.
Impressionist music which dominated the era of 21st century predicted a sailing towards a new world, giving a challenge to existing musical expression methods. Impressionist music was influenced by impressionist paintings and literature such important voices ringing and ringing sound in the moment i...
Impressionist music which dominated the era of 21st century predicted a sailing towards a new world, giving a challenge to existing musical expression methods. Impressionist music was influenced by impressionist paintings and literature such important voices ringing and ringing sound in the moment itself, to produce a suggestive and ambiguous atmosphere, summed describe the mood of the song, feel, and scenes. The pioneer of impressionist music, Claude-Achille Debussy attracted the public to the fantasy of impression through his original and novel method.
This study aims to search for effective guidance plan for music appreciation classes in order for students to understand and accept impressionist music in more accurate way, focused on Suites bergamasque, early work of piano collection of impressionist musician Debussy which is included in Music textbook pursuant to the amended curriculum of 2009 of middle school.
The guidance plan of this study is composed of three sequences. The first sequence will inquire into Impressionism and consider correlation between impressionist paintings and impressionist music. In this step, students will listen to the first piece “Prelude” and the second piece “Menuet” among Suites bergamasque and they will be invited to feel the music through in-person musical activities by listening to the real sound of musical features of Debussy represented by both pieces. In the second sequence, students will read and understand symbolic poetry which gave motive to the third piece “Clair de lune” and they will appreciate the third piece “Clair de lune” of Suites bergamasque of Debussy. This step will allow students to figure out musical characteristics of Debussy projected in the moonlight. Among other musical features, based on diatonic scale, students will carry out activities of creation of short music of one part form through small-group cooperative learning. They will appreciate other music pieces based on the moon and will compare them with Debussy's music. In the third sequence, they will appreciate the fourth piece “Passe-pied” of Suites bergamasque and will learn musical characteristics represented by the piece. In the step, students will appreciate all pieces of Suites bergamasque and recognize the learning contents of the previous sequences. Comprehensive musical concept and ability of students will improve.
By proposing a variety of learning methods in terms of auditory, visual and linguistic ways, students will have more interests in music class and they can enjoy creative musical activities applying their unique musical ideas. This method, based on broad knowledge and comprehensive thinking, will promote integrated learning and growth of students by helping their understanding of mutual connection among impressionist music and arts and symbolist literature manifested in Suites bergamasque.
It is necessary for teachers not only to lead students to have active musical experience by including students' feeling, thinking and intention in musical act in order for students to meet music as a self-governing learning subject, but also to provide students with diverse and correct musical experience for the balanced growth of musical visualization.
Impressionist music which dominated the era of 21st century predicted a sailing towards a new world, giving a challenge to existing musical expression methods. Impressionist music was influenced by impressionist paintings and literature such important voices ringing and ringing sound in the moment itself, to produce a suggestive and ambiguous atmosphere, summed describe the mood of the song, feel, and scenes. The pioneer of impressionist music, Claude-Achille Debussy attracted the public to the fantasy of impression through his original and novel method.
This study aims to search for effective guidance plan for music appreciation classes in order for students to understand and accept impressionist music in more accurate way, focused on Suites bergamasque, early work of piano collection of impressionist musician Debussy which is included in Music textbook pursuant to the amended curriculum of 2009 of middle school.
The guidance plan of this study is composed of three sequences. The first sequence will inquire into Impressionism and consider correlation between impressionist paintings and impressionist music. In this step, students will listen to the first piece “Prelude” and the second piece “Menuet” among Suites bergamasque and they will be invited to feel the music through in-person musical activities by listening to the real sound of musical features of Debussy represented by both pieces. In the second sequence, students will read and understand symbolic poetry which gave motive to the third piece “Clair de lune” and they will appreciate the third piece “Clair de lune” of Suites bergamasque of Debussy. This step will allow students to figure out musical characteristics of Debussy projected in the moonlight. Among other musical features, based on diatonic scale, students will carry out activities of creation of short music of one part form through small-group cooperative learning. They will appreciate other music pieces based on the moon and will compare them with Debussy's music. In the third sequence, they will appreciate the fourth piece “Passe-pied” of Suites bergamasque and will learn musical characteristics represented by the piece. In the step, students will appreciate all pieces of Suites bergamasque and recognize the learning contents of the previous sequences. Comprehensive musical concept and ability of students will improve.
By proposing a variety of learning methods in terms of auditory, visual and linguistic ways, students will have more interests in music class and they can enjoy creative musical activities applying their unique musical ideas. This method, based on broad knowledge and comprehensive thinking, will promote integrated learning and growth of students by helping their understanding of mutual connection among impressionist music and arts and symbolist literature manifested in Suites bergamasque.
It is necessary for teachers not only to lead students to have active musical experience by including students' feeling, thinking and intention in musical act in order for students to meet music as a self-governing learning subject, but also to provide students with diverse and correct musical experience for the balanced growth of musical visualization.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.