본 논문에서는 드뷔시 (Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 초기 피아노 작품인「베르가마스크 모음곡 (Suite Bergamasque)」을 연구하였다. 프랑스 파리에서 태어난 드뷔시는 19세기 말부터 20세기 초까지 활동한 프랑스 인상주의의 대표적인 작곡가들 중 하나이다. 이 논문은 베르가마스크 모음곡의 연구를 위해 작곡가의 생애와 그가 받았던 음악적인 영향에 대해 간결히 다루었고, 그의 작곡 활동시기와 특징에 따라서 피아노 작품을 세 시기로 나누어, 초기 (1888-1904), 중기 (1905-1909), 후기 (1909-1915)의 대략적 특징과 각 시기의 대표적인 작품들을 살펴보았다. 「베르가마스크 모음곡」은 19세기 말 후기 낭만주의 시대의 전통적인 방식과 인상주의 시기의 자유로운 작곡기법을 결합하는 방향을 제시해주는 작품이다. 드뷔시는 제목에 모음곡 (Suite)을 사용하였지만, 알르망드 (Allemande), 쿠랑트 (Courante), 사라방드 (Sarabande), ...
본 논문에서는 드뷔시 (Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 초기 피아노 작품인「베르가마스크 모음곡 (Suite Bergamasque)」을 연구하였다. 프랑스 파리에서 태어난 드뷔시는 19세기 말부터 20세기 초까지 활동한 프랑스 인상주의의 대표적인 작곡가들 중 하나이다. 이 논문은 베르가마스크 모음곡의 연구를 위해 작곡가의 생애와 그가 받았던 음악적인 영향에 대해 간결히 다루었고, 그의 작곡 활동시기와 특징에 따라서 피아노 작품을 세 시기로 나누어, 초기 (1888-1904), 중기 (1905-1909), 후기 (1909-1915)의 대략적 특징과 각 시기의 대표적인 작품들을 살펴보았다. 「베르가마스크 모음곡」은 19세기 말 후기 낭만주의 시대의 전통적인 방식과 인상주의 시기의 자유로운 작곡기법을 결합하는 방향을 제시해주는 작품이다. 드뷔시는 제목에 모음곡 (Suite)을 사용하였지만, 알르망드 (Allemande), 쿠랑트 (Courante), 사라방드 (Sarabande), 지그 (Gigue)를 토대로 하는 바로크 모음곡의 전통적인 방식을 따르지 않고 프렐류드 (Prelude), 미뉴에트 (Menuet), 달빛 (Clair de lune), 파스피에 (Passepied)의 4개의 소곡으로 모음곡을 구성하였다. 각 곡은 ABA 3부 형식으로, 빈번한 붙임줄의 사용으로 인해 박자감이 약화되었으며, 불협화음과 넓은 음역, 교회선법, 5음음계가 사용되었다. 4개의 곡에서 장조와 단조가 번갈아 사용되었으며, 첫 번째 곡 조성과 마지막 곡 조성간의 반음 관계 구조는 조성을 통일했던 기존의 모음곡 구조에서 벗어난 자유로움을 보여준다. 본 논문에서는 드뷔시의 삶과 그의 음악적인 영향을 이해하기 위하여 문헌적 자료를 검토하였고, 악보분석을 통하여「베르가마스크 모음곡」이 전통과 혁신이 공존하는 드뷔시의 초기 피아노 음악의 특징을 가진 작품임을 알 수 있었다.
본 논문에서는 드뷔시 (Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 초기 피아노 작품인「베르가마스크 모음곡 (Suite Bergamasque)」을 연구하였다. 프랑스 파리에서 태어난 드뷔시는 19세기 말부터 20세기 초까지 활동한 프랑스 인상주의의 대표적인 작곡가들 중 하나이다. 이 논문은 베르가마스크 모음곡의 연구를 위해 작곡가의 생애와 그가 받았던 음악적인 영향에 대해 간결히 다루었고, 그의 작곡 활동시기와 특징에 따라서 피아노 작품을 세 시기로 나누어, 초기 (1888-1904), 중기 (1905-1909), 후기 (1909-1915)의 대략적 특징과 각 시기의 대표적인 작품들을 살펴보았다. 「베르가마스크 모음곡」은 19세기 말 후기 낭만주의 시대의 전통적인 방식과 인상주의 시기의 자유로운 작곡기법을 결합하는 방향을 제시해주는 작품이다. 드뷔시는 제목에 모음곡 (Suite)을 사용하였지만, 알르망드 (Allemande), 쿠랑트 (Courante), 사라방드 (Sarabande), 지그 (Gigue)를 토대로 하는 바로크 모음곡의 전통적인 방식을 따르지 않고 프렐류드 (Prelude), 미뉴에트 (Menuet), 달빛 (Clair de lune), 파스피에 (Passepied)의 4개의 소곡으로 모음곡을 구성하였다. 각 곡은 ABA 3부 형식으로, 빈번한 붙임줄의 사용으로 인해 박자감이 약화되었으며, 불협화음과 넓은 음역, 교회선법, 5음음계가 사용되었다. 4개의 곡에서 장조와 단조가 번갈아 사용되었으며, 첫 번째 곡 조성과 마지막 곡 조성간의 반음 관계 구조는 조성을 통일했던 기존의 모음곡 구조에서 벗어난 자유로움을 보여준다. 본 논문에서는 드뷔시의 삶과 그의 음악적인 영향을 이해하기 위하여 문헌적 자료를 검토하였고, 악보분석을 통하여「베르가마스크 모음곡」이 전통과 혁신이 공존하는 드뷔시의 초기 피아노 음악의 특징을 가진 작품임을 알 수 있었다.
This thesis is a study on Suite Bergamasque, an early piano work of Claude Achille Debussy (1862-1918). Debussy, born in Paris, France, is one of the leading composers of French Impressionism from the late 19th to the early 20th century. Before analyzing Suite Bergamasque, this study briefly describ...
This thesis is a study on Suite Bergamasque, an early piano work of Claude Achille Debussy (1862-1918). Debussy, born in Paris, France, is one of the leading composers of French Impressionism from the late 19th to the early 20th century. Before analyzing Suite Bergamasque, this study briefly describes the composer's life and the musical influences he received. And Debussy's piano solo works are surveyed by dividing them into three periods; the early (1888-1904), the middle (1905-1909), and the late (1909-1915) according to his compositional periods and characteristics. In Suite Bergamasque, Debussy combined traditional compositional techniques of the late nineteenth century Romanticism and the innovative techniques of Impressionism. Suite Bergamasque is a suite of four pieces, Prelude, Menuet, Claire de lune, and Passepied. Although Debussy used the word ‘suite’ in the title, he did not follow the traditional choice of dances in Baroque suites based on Allemande, Courante, Sarabande, and Gigue. He composed every movement in a ternary form of ABA, and weakened a sense of the strong beat through the frequent use of ties. Debussy also used dissonance, wide registers, church modes and pentatonic scales. In terms of the tonal relationship, major and minor keys were alternately used for each of four pieces. The semitone relationship found in the first piece, Prelude and the last piece, Passepied indicates the freedom from a unified key relationship within the suite. This study referred to the literary sources in order to understand Debussy’s life and his musical influences. The analysis of the musical score proved that the Suite Bergamasque demonstrates the characteristics of the early piano music of Debussy in which the traditional and innovative elements coexist.
This thesis is a study on Suite Bergamasque, an early piano work of Claude Achille Debussy (1862-1918). Debussy, born in Paris, France, is one of the leading composers of French Impressionism from the late 19th to the early 20th century. Before analyzing Suite Bergamasque, this study briefly describes the composer's life and the musical influences he received. And Debussy's piano solo works are surveyed by dividing them into three periods; the early (1888-1904), the middle (1905-1909), and the late (1909-1915) according to his compositional periods and characteristics. In Suite Bergamasque, Debussy combined traditional compositional techniques of the late nineteenth century Romanticism and the innovative techniques of Impressionism. Suite Bergamasque is a suite of four pieces, Prelude, Menuet, Claire de lune, and Passepied. Although Debussy used the word ‘suite’ in the title, he did not follow the traditional choice of dances in Baroque suites based on Allemande, Courante, Sarabande, and Gigue. He composed every movement in a ternary form of ABA, and weakened a sense of the strong beat through the frequent use of ties. Debussy also used dissonance, wide registers, church modes and pentatonic scales. In terms of the tonal relationship, major and minor keys were alternately used for each of four pieces. The semitone relationship found in the first piece, Prelude and the last piece, Passepied indicates the freedom from a unified key relationship within the suite. This study referred to the literary sources in order to understand Debussy’s life and his musical influences. The analysis of the musical score proved that the Suite Bergamasque demonstrates the characteristics of the early piano music of Debussy in which the traditional and innovative elements coexist.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.