본 연구에서는 변화하는 사회에 대응하고, 학생들의 창의성 및 미적 감수성 계발 등이 가능한 음악교과의 장점을 살린 융합인재교육이 학교 현장에서 이루어질 수 있도록 교수·학습지도 방안을 개발하고, 실제 수업에 적용시킬 수 있는 지도 계획을 연구하였다.
중학교 1~3학년군 학생들을 대상으로 하고, 음악교과의 표현영역을 중심으로 하는 융합인재교육 수업지도 방안을 개발하고자 2009 개정 음악과 교육과정 및 2009 개정 수학과 교육과정을 ...
본 연구에서는 변화하는 사회에 대응하고, 학생들의 창의성 및 미적 감수성 계발 등이 가능한 음악교과의 장점을 살린 융합인재교육이 학교 현장에서 이루어질 수 있도록 교수·학습지도 방안을 개발하고, 실제 수업에 적용시킬 수 있는 지도 계획을 연구하였다.
중학교 1~3학년군 학생들을 대상으로 하고, 음악교과의 표현영역을 중심으로 하는 융합인재교육 수업지도 방안을 개발하고자 2009 개정 음악과 교육과정 및 2009 개정 수학과 교육과정을 분석하였고, ‘창의적으로 음악 만들어 표현하기’를 위한 활동으로 수학의 영역 및 내용체계를 융합시킨 세 가지의 교수·학습지도안을 개발하고, 수업 지도 계획을 제시하였다.
첫 번째는 ‘조옮김’과 ‘일차함수 그래프의 평행이동’을 통해서 음역의 변화와 그래프의 평행이동이라는 공통개념을 이해하고 융합 교육하고자 하였다. 두 번째는 모차르트의 ‘주사위게임 작곡법’과 ‘경우의 수’에서 우연성과 경우의 수에 대한 공통개념을 통해 융합 교육하는 것을 목표로 하였다. 마지막으로 쇤베르크의 ‘12음기법’의 네 가지 음렬형태와 초등학교 3~4학년군 도형영역의 ‘평면도형의 이동’을 융합한 학습을 계획하였다.
이러한 연구를 통하여 융합교육을 하는데 있어서 보조적인 도구로 간주되고 있는 음악교과를 중심으로 한 다양한 융합인재교육의 소재 및 개념을 찾아서 교수·학습 지도안을 개발하고, 수업 지도 계획을 제시하고자 하였다. 또한 융합인재교육의 필요성이 점점 더 강조되고 있는 만큼, 학교 현장에서 효과적으로 수업에 활용할 수 있는 수업 지도방안을 제공하는 데 목적을 두었다.
본 연구에서는 변화하는 사회에 대응하고, 학생들의 창의성 및 미적 감수성 계발 등이 가능한 음악교과의 장점을 살린 융합인재교육이 학교 현장에서 이루어질 수 있도록 교수·학습지도 방안을 개발하고, 실제 수업에 적용시킬 수 있는 지도 계획을 연구하였다.
중학교 1~3학년군 학생들을 대상으로 하고, 음악교과의 표현영역을 중심으로 하는 융합인재교육 수업지도 방안을 개발하고자 2009 개정 음악과 교육과정 및 2009 개정 수학과 교육과정을 분석하였고, ‘창의적으로 음악 만들어 표현하기’를 위한 활동으로 수학의 영역 및 내용체계를 융합시킨 세 가지의 교수·학습지도안을 개발하고, 수업 지도 계획을 제시하였다.
첫 번째는 ‘조옮김’과 ‘일차함수 그래프의 평행이동’을 통해서 음역의 변화와 그래프의 평행이동이라는 공통개념을 이해하고 융합 교육하고자 하였다. 두 번째는 모차르트의 ‘주사위게임 작곡법’과 ‘경우의 수’에서 우연성과 경우의 수에 대한 공통개념을 통해 융합 교육하는 것을 목표로 하였다. 마지막으로 쇤베르크의 ‘12음기법’의 네 가지 음렬형태와 초등학교 3~4학년군 도형영역의 ‘평면도형의 이동’을 융합한 학습을 계획하였다.
이러한 연구를 통하여 융합교육을 하는데 있어서 보조적인 도구로 간주되고 있는 음악교과를 중심으로 한 다양한 융합인재교육의 소재 및 개념을 찾아서 교수·학습 지도안을 개발하고, 수업 지도 계획을 제시하고자 하였다. 또한 융합인재교육의 필요성이 점점 더 강조되고 있는 만큼, 학교 현장에서 효과적으로 수업에 활용할 수 있는 수업 지도방안을 제공하는 데 목적을 두었다.
In this study, we developed teaching, study guidance method and we also investigated instruction programs applicable in practical class, in hope of realizing STEAM in class field so that music subject can cope with changing society and development of creativity and esthetic sensitivity of students.<...
In this study, we developed teaching, study guidance method and we also investigated instruction programs applicable in practical class, in hope of realizing STEAM in class field so that music subject can cope with changing society and development of creativity and esthetic sensitivity of students.
Our study focused on first to third grade middle school students. We analyzed modified music subject curriculum in 2009 and modified mathematics subject curriculum in 2009 for developing STEAM teaching guidance plan, which is focussed on the field of expression in music subject. For the activity of ‘Creative composition and expression’ we developed three teaching and learning guidance plans that combine mathematics area and content system, and we also suggested class guidance program.
Firstly, we aimed to perform fusion education and to understand common concept that change of range and parallel translation of graph via ‘transposition’ and ‘parallel translation of graph of a linear function.’ Secondly, we aimed to perform fusion education through understanding common concept of contingency and number of cases in ‘Composition based on dice game’ of W. A. Mozart and ‘number of cases.’ Lastly we planned fusion education of four tone-row forms in ‘twelve-tone technique’ of A. Schoenberg and ‘translation of a plane figure’ of figure area in third to forth grade elementary school students.
In this study, we purposed to develop and suggest teaching guidance program with materials and concept of various STEAM which is focused on music subject considered as one of the supportive tools. Also, as the necessity of STEAM is becoming more important, we aimed to provide education guidance plan which can be applied effectively in class.
In this study, we developed teaching, study guidance method and we also investigated instruction programs applicable in practical class, in hope of realizing STEAM in class field so that music subject can cope with changing society and development of creativity and esthetic sensitivity of students.
Our study focused on first to third grade middle school students. We analyzed modified music subject curriculum in 2009 and modified mathematics subject curriculum in 2009 for developing STEAM teaching guidance plan, which is focussed on the field of expression in music subject. For the activity of ‘Creative composition and expression’ we developed three teaching and learning guidance plans that combine mathematics area and content system, and we also suggested class guidance program.
Firstly, we aimed to perform fusion education and to understand common concept that change of range and parallel translation of graph via ‘transposition’ and ‘parallel translation of graph of a linear function.’ Secondly, we aimed to perform fusion education through understanding common concept of contingency and number of cases in ‘Composition based on dice game’ of W. A. Mozart and ‘number of cases.’ Lastly we planned fusion education of four tone-row forms in ‘twelve-tone technique’ of A. Schoenberg and ‘translation of a plane figure’ of figure area in third to forth grade elementary school students.
In this study, we purposed to develop and suggest teaching guidance program with materials and concept of various STEAM which is focused on music subject considered as one of the supportive tools. Also, as the necessity of STEAM is becoming more important, we aimed to provide education guidance plan which can be applied effectively in class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.