이 연구는 영업사원의 직무교육에 대한 교육만족도가 직무만족과 이직의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위해 착수되었다. 이를 위한 연구문제는 첫째, 영업사원에게 교육내용이나 강사자질과 같은 교육만족도가 직무만족에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 영업사원의 내재적·외재적 직무만족이 이직의도에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 영업사원의 교육만족도와 이직의도의 관계에서 직무만족은 매개효과를 보이는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 H사 본사 소속 가구 영업사원 800명을 대상으로 설문을 실시하여 총 800부 중 395부를 회수하였으며, 이중 불충분한 응답을 한 9부를 제외하고 최종 384부를 분석하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영업사원의 교육만족도의 하위요소인 교육내용과 강사자질 모두 직무만족에 유의미한 정(+)의 영향관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 직무만족은 이직의도에 유의미한 부(-)의 영향을 미쳤다. 셋째, 영업사원의 교육만족도와 이직의도의 관계에서 직무만족은 매개효과를 보였다. 하지만 교육만족도가 이직의도에 직접적인 영향은 미치지 못하는 것으로 밝혀져, 직무만족은 교육만족도와 이직의도의 ...
이 연구는 영업사원의 직무교육에 대한 교육만족도가 직무만족과 이직의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위해 착수되었다. 이를 위한 연구문제는 첫째, 영업사원에게 교육내용이나 강사자질과 같은 교육만족도가 직무만족에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 영업사원의 내재적·외재적 직무만족이 이직의도에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 영업사원의 교육만족도와 이직의도의 관계에서 직무만족은 매개효과를 보이는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 H사 본사 소속 가구 영업사원 800명을 대상으로 설문을 실시하여 총 800부 중 395부를 회수하였으며, 이중 불충분한 응답을 한 9부를 제외하고 최종 384부를 분석하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영업사원의 교육만족도의 하위요소인 교육내용과 강사자질 모두 직무만족에 유의미한 정(+)의 영향관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 직무만족은 이직의도에 유의미한 부(-)의 영향을 미쳤다. 셋째, 영업사원의 교육만족도와 이직의도의 관계에서 직무만족은 매개효과를 보였다. 하지만 교육만족도가 이직의도에 직접적인 영향은 미치지 못하는 것으로 밝혀져, 직무만족은 교육만족도와 이직의도의 완전매개효과가 있음을 알 수 있다. 또한 주 1회 이상 직무교육을 받은 영업사원이 거의 받지 못한 영업사원에 비해 교육만족도 및 직무만족이 높고 이직의도는 낮은 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 영업사원의 이직률을 낮추기 위한 시사점은 다음과 같다. 체계적이고 지속적인 교육을 제공받은 영업사원들은 개인의 직무, 근무환경, 직무에 대한 자부심과 같은 내재적 만족이 향상 되는 것뿐만 아니라 역량향상을 통한 급여수준, 신분안정 등과 같은 외재적 만족도 향상되었다. 이러한 직무만족은 회사를 떠나고자 하는 이직의도를 낮추는 데도 기여하고 있음을 시사한다. 앞으로 기업교육은 단기적 성과위주가 아닌 장기적 인재 육성과 직무만족을 위한 체계적이고 다양한 교육계발의 투자가 필요하다고 판단된다.
이 연구는 영업사원의 직무교육에 대한 교육만족도가 직무만족과 이직의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위해 착수되었다. 이를 위한 연구문제는 첫째, 영업사원에게 교육내용이나 강사자질과 같은 교육만족도가 직무만족에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 영업사원의 내재적·외재적 직무만족이 이직의도에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 영업사원의 교육만족도와 이직의도의 관계에서 직무만족은 매개효과를 보이는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 H사 본사 소속 가구 영업사원 800명을 대상으로 설문을 실시하여 총 800부 중 395부를 회수하였으며, 이중 불충분한 응답을 한 9부를 제외하고 최종 384부를 분석하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영업사원의 교육만족도의 하위요소인 교육내용과 강사자질 모두 직무만족에 유의미한 정(+)의 영향관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 직무만족은 이직의도에 유의미한 부(-)의 영향을 미쳤다. 셋째, 영업사원의 교육만족도와 이직의도의 관계에서 직무만족은 매개효과를 보였다. 하지만 교육만족도가 이직의도에 직접적인 영향은 미치지 못하는 것으로 밝혀져, 직무만족은 교육만족도와 이직의도의 완전매개효과가 있음을 알 수 있다. 또한 주 1회 이상 직무교육을 받은 영업사원이 거의 받지 못한 영업사원에 비해 교육만족도 및 직무만족이 높고 이직의도는 낮은 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 영업사원의 이직률을 낮추기 위한 시사점은 다음과 같다. 체계적이고 지속적인 교육을 제공받은 영업사원들은 개인의 직무, 근무환경, 직무에 대한 자부심과 같은 내재적 만족이 향상 되는 것뿐만 아니라 역량향상을 통한 급여수준, 신분안정 등과 같은 외재적 만족도 향상되었다. 이러한 직무만족은 회사를 떠나고자 하는 이직의도를 낮추는 데도 기여하고 있음을 시사한다. 앞으로 기업교육은 단기적 성과위주가 아닌 장기적 인재 육성과 직무만족을 위한 체계적이고 다양한 교육계발의 투자가 필요하다고 판단된다.
This study was implemented to investigate the effect of education satisfaction of job training on job satisfaction and turnover intention of salesmen. First, this study intended to analyze the effect of satisfaction of education as education content or qualification of instructors on job satisfactio...
This study was implemented to investigate the effect of education satisfaction of job training on job satisfaction and turnover intention of salesmen. First, this study intended to analyze the effect of satisfaction of education as education content or qualification of instructors on job satisfaction of salesmen. Secondly, this study intended to analyze the effect of internal·external job satisfaction of salesmen on turnover intention. Thirdly, this study intended to identify a mediating effect of job satisfaction in a relationship between education satisfaction and turnover intention of salesmen. To verify these research problems, questionnaire was conducted on 800 furniture salesmen in the head office of H company and collected 395 copies among total 800 copies, and analyzed the final 384 copies excluding 9 copies of questionnaire with inadequate response. Specific research results are as follows. First, it was identified that subfactors of education satisfaction of salesmen as education content and qualification of instructors have significantly positive influencing relationship with job satisfaction. Secondly, job satisfaction made significantly negative effect on turnover intention. Thirdly, job satisfaction made mediating effect in a relationship between education satisfaction and turnover intention. However, it was identified that job satisfaction has full mediating effect on education satisfaction and turnover intention as education satisfaction was identified to make no direct effect on turnover intention. Also, it was verified that salesmen who received job training once a week have higher education satisfaction and job satisfaction level and lower turnover intention than salesmen who received very little job training. Implications for lowering the turnover intention of salesmen based on the research results are as follows. Internal satisfaction for individual duty, work environment, and pride for duties of salesmen who received systematic and continuous education improved, and external satisfaction as salary level and stable identity improved as well through improved capabilities. This signifies that job satisfaction is also contributing in lowering the turnover intention of leaving their company as well. It is considered that investment for systematic and various education is necessary, not for short-term performance, but for cultivating the long-term human resources and job satisfaction.
This study was implemented to investigate the effect of education satisfaction of job training on job satisfaction and turnover intention of salesmen. First, this study intended to analyze the effect of satisfaction of education as education content or qualification of instructors on job satisfaction of salesmen. Secondly, this study intended to analyze the effect of internal·external job satisfaction of salesmen on turnover intention. Thirdly, this study intended to identify a mediating effect of job satisfaction in a relationship between education satisfaction and turnover intention of salesmen. To verify these research problems, questionnaire was conducted on 800 furniture salesmen in the head office of H company and collected 395 copies among total 800 copies, and analyzed the final 384 copies excluding 9 copies of questionnaire with inadequate response. Specific research results are as follows. First, it was identified that subfactors of education satisfaction of salesmen as education content and qualification of instructors have significantly positive influencing relationship with job satisfaction. Secondly, job satisfaction made significantly negative effect on turnover intention. Thirdly, job satisfaction made mediating effect in a relationship between education satisfaction and turnover intention. However, it was identified that job satisfaction has full mediating effect on education satisfaction and turnover intention as education satisfaction was identified to make no direct effect on turnover intention. Also, it was verified that salesmen who received job training once a week have higher education satisfaction and job satisfaction level and lower turnover intention than salesmen who received very little job training. Implications for lowering the turnover intention of salesmen based on the research results are as follows. Internal satisfaction for individual duty, work environment, and pride for duties of salesmen who received systematic and continuous education improved, and external satisfaction as salary level and stable identity improved as well through improved capabilities. This signifies that job satisfaction is also contributing in lowering the turnover intention of leaving their company as well. It is considered that investment for systematic and various education is necessary, not for short-term performance, but for cultivating the long-term human resources and job satisfaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.