이 연구는 평생교육기관에서의 이러닝 학습경험이 있는 20세 이상 남·여 성인을 대상으로 이러닝 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질이 학습성과에 미치는 영향과 학습만족도의 매개효과를 알아보기 위함이다. 이에 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 이러닝의 교수자-학습자 상호작용은 성인학습자의 학습만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 이러닝의 콘텐츠 품질은 성인학습자의 학습만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 이러닝의 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질이 학습성과에 미치는 영향과 학습만족도의 매개효과는 무엇인가? 이러한 연구문제를 검증하기 위하여 온라인 설문지와 오프라인 설문지를 총 300부를 배포하여 294부의 설문지를 최종 분석에 활용하였다. 수집된 자료를 바탕으로 선행연구를 참조하여 이러닝 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질의 정보 품질, 서비스 품질, 시스템 품질인 3개 하위 요인으로 구분하였으며 매개변수인 학습만족도와 종속변수인 학습성과로 설정하여 타당도와 신뢰도 검증을 실시하였다. 연구모형에 따른 각 변수와의 관계를 살펴보기 위해 ...
이 연구는 평생교육기관에서의 이러닝 학습경험이 있는 20세 이상 남·여 성인을 대상으로 이러닝 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질이 학습성과에 미치는 영향과 학습만족도의 매개효과를 알아보기 위함이다. 이에 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 이러닝의 교수자-학습자 상호작용은 성인학습자의 학습만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 이러닝의 콘텐츠 품질은 성인학습자의 학습만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 이러닝의 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질이 학습성과에 미치는 영향과 학습만족도의 매개효과는 무엇인가? 이러한 연구문제를 검증하기 위하여 온라인 설문지와 오프라인 설문지를 총 300부를 배포하여 294부의 설문지를 최종 분석에 활용하였다. 수집된 자료를 바탕으로 선행연구를 참조하여 이러닝 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질의 정보 품질, 서비스 품질, 시스템 품질인 3개 하위 요인으로 구분하였으며 매개변수인 학습만족도와 종속변수인 학습성과로 설정하여 타당도와 신뢰도 검증을 실시하였다. 연구모형에 따른 각 변수와의 관계를 살펴보기 위해 AMOS 18.0과 경로분석을 실시한 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 이러닝 교수자-학습자 상호작용이 학습만족도에 미치는 영향을 살펴보면 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 이러닝 사이트의 콘텐츠 품질도 학습만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 이러닝 사이트를 통한 학습만족도가 학습성과에 미치는 영향을 살펴보면 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 학습만족도가 높을수록 학습성과가 높은 것으로 알 수 있었다. 이를 통해서 이러닝 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질이 학습성과에 미치는 직접적인 영향력을 살펴보면, 이러닝 교수자-학습자 상호작용은 학습성과에 직접적으로 유의한 정(+)의 영향(β=.267, p<.001)을 미치는 것으로 나타나, 이러닝 교수자-학습자 상호작용이 잘 이루어질수록 학습만족도가 높은 것으로 예측되었다. 이러한 연구 결과를 토대로 향후 성공적인 이러닝 교육과 역할을 수행하는 교수자와 학습자, 교수 설계자 등에게 주는 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 이러닝의 학습성과는 교수자와의 상호작용과 우수한 콘텐츠 품질에 달려 있다고 할 수 있다. 대부분의 학습자들은 전형적인 학습형 콘텐츠보다 면대면 학습에서 이루어지는 피드백을 주고받을 수 있는 동영상 위주로 융합되어진 콘텐츠를 선호한다. 이 연구에서는 시스템품질, 정보품질에 비해 서비스품질이 다소 적게 영향을 받는 것으로 확인되었다. 따라서 이러닝의 특징을 파악하여 서비스적인 측면에서 학습만족을 촉진할 수 있는 환경을 제공하여야 하며 또한, 학습의 질을 높이기 위한 시스템 유지 개발 역시 단계적으로 개발하여야 될 것이다. 둘째, 현재 이러닝 시장은 수많은 업체와 기관들로 인하여 포화상태에 머물러 있다. 학습자들을 유치하는 목적도 중요하지만 이러닝 학습에 대한 학습만족도와 학습성과를 높일 수 있는 다양한 교육방법과 학습 능력을 높여 줄 수 있는 방법을 모색하여야 할 것이다. 셋째, 다양한 계층의 성인학습자들이 자기 계발 및 사회진출을 위한 이러닝 학습의 적극적인 정책 지원이 필요하다. 다양한 교수매체와 학습의 길이 열리는 현 시점에서 평생학습의 복지적 측면으로 학습자들에게 기회를 균등하게 제공해 주며, 학습과정을 좀 더 개별적으로 세심하게 도와줄 수 있는 적극적인 이러닝 체제가 이루어질 필요가 있다.
이 연구는 평생교육기관에서의 이러닝 학습경험이 있는 20세 이상 남·여 성인을 대상으로 이러닝 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질이 학습성과에 미치는 영향과 학습만족도의 매개효과를 알아보기 위함이다. 이에 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 이러닝의 교수자-학습자 상호작용은 성인학습자의 학습만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 이러닝의 콘텐츠 품질은 성인학습자의 학습만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 이러닝의 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질이 학습성과에 미치는 영향과 학습만족도의 매개효과는 무엇인가? 이러한 연구문제를 검증하기 위하여 온라인 설문지와 오프라인 설문지를 총 300부를 배포하여 294부의 설문지를 최종 분석에 활용하였다. 수집된 자료를 바탕으로 선행연구를 참조하여 이러닝 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질의 정보 품질, 서비스 품질, 시스템 품질인 3개 하위 요인으로 구분하였으며 매개변수인 학습만족도와 종속변수인 학습성과로 설정하여 타당도와 신뢰도 검증을 실시하였다. 연구모형에 따른 각 변수와의 관계를 살펴보기 위해 AMOS 18.0과 경로분석을 실시한 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 이러닝 교수자-학습자 상호작용이 학습만족도에 미치는 영향을 살펴보면 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 이러닝 사이트의 콘텐츠 품질도 학습만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 이러닝 사이트를 통한 학습만족도가 학습성과에 미치는 영향을 살펴보면 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 학습만족도가 높을수록 학습성과가 높은 것으로 알 수 있었다. 이를 통해서 이러닝 교수자-학습자 상호작용과 콘텐츠 품질이 학습성과에 미치는 직접적인 영향력을 살펴보면, 이러닝 교수자-학습자 상호작용은 학습성과에 직접적으로 유의한 정(+)의 영향(β=.267, p<.001)을 미치는 것으로 나타나, 이러닝 교수자-학습자 상호작용이 잘 이루어질수록 학습만족도가 높은 것으로 예측되었다. 이러한 연구 결과를 토대로 향후 성공적인 이러닝 교육과 역할을 수행하는 교수자와 학습자, 교수 설계자 등에게 주는 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 이러닝의 학습성과는 교수자와의 상호작용과 우수한 콘텐츠 품질에 달려 있다고 할 수 있다. 대부분의 학습자들은 전형적인 학습형 콘텐츠보다 면대면 학습에서 이루어지는 피드백을 주고받을 수 있는 동영상 위주로 융합되어진 콘텐츠를 선호한다. 이 연구에서는 시스템품질, 정보품질에 비해 서비스품질이 다소 적게 영향을 받는 것으로 확인되었다. 따라서 이러닝의 특징을 파악하여 서비스적인 측면에서 학습만족을 촉진할 수 있는 환경을 제공하여야 하며 또한, 학습의 질을 높이기 위한 시스템 유지 개발 역시 단계적으로 개발하여야 될 것이다. 둘째, 현재 이러닝 시장은 수많은 업체와 기관들로 인하여 포화상태에 머물러 있다. 학습자들을 유치하는 목적도 중요하지만 이러닝 학습에 대한 학습만족도와 학습성과를 높일 수 있는 다양한 교육방법과 학습 능력을 높여 줄 수 있는 방법을 모색하여야 할 것이다. 셋째, 다양한 계층의 성인학습자들이 자기 계발 및 사회진출을 위한 이러닝 학습의 적극적인 정책 지원이 필요하다. 다양한 교수매체와 학습의 길이 열리는 현 시점에서 평생학습의 복지적 측면으로 학습자들에게 기회를 균등하게 제공해 주며, 학습과정을 좀 더 개별적으로 세심하게 도와줄 수 있는 적극적인 이러닝 체제가 이루어질 필요가 있다.
This study was intended to investigate the effect of interaction between teacher and learner of e-learning and content quality on learning performance and mediating effect of satisfaction with learning on adult men and women of 20 years or older who have experience with e-learning. Research problems...
This study was intended to investigate the effect of interaction between teacher and learner of e-learning and content quality on learning performance and mediating effect of satisfaction with learning on adult men and women of 20 years or older who have experience with e-learning. Research problems are set as follows. First, how does interaction between teacher and learner of e-learning affect satisfaction with learning of adult learners? Secondly, how does the content quality of e-learning affect satisfaction with learning of adult learners? Thirdly, what is the effect of interaction between teacher and learner of e-learning and content quality on learning performance and mediating effect of satisfaction with learning? To verify the research problems, this study distributed 300 copies of online and offline questionnaire and used 294 copies in the final analysis. Interaction between teacher and learner of e-learning and 3 sub-factors as information quality, service quality, and system quality of content quality were classified by referring to precedent studies based on the collected data, and set satisfaction with learning for parameter and learning performance for dependent variable and conducted validity and reliability verification. Results of verifying a relationship between each variable according to the research model using AMOS 18.0 and path analysis are as follows. First, it was identified that interaction between teacher and learner of e-learning makes significantly positive effect on satisfaction with learning. Secondly, content quality of e-learning site made significantly positive effect on satisfaction with learning. Thirdly, as it turned out that satisfaction with learning through e-learning site makes significantly positive effect on learning performance, it was identified that learning performance is higher when satisfaction with learning is higher. According to the result of investigating the direct influence of interaction between teacher and learner of e-learning and content quality on learning performance, satisfaction with learning was predicted to be higher when there is good interaction between e-learning teacher and learner as interaction between teacher and learner of e-learning was verified to make direct significantly positive effect(β=.267, p<.001) on learning performance. Policy implications for teacher, learner, and instructional designer who will be performing successive e-learning education and role in the future based on the research results are as follows. First, it can be said that learning performance of e-learning depends on interaction with teacher and excellent content quality. Most learners prefer contents fused mainly with video that they can exchange feedbacks of face to face learning than the typical type of learning content. It was verified that service quality is somewhat less affected compare to the system quality or information quality. Therefore, it would be necessary to provide an environment that can promote learning satisfaction in service aspect by understanding characteristics of e-learning, and to develop system maintenance and development by stage to improve quality of learning. Secondly, the e-learning market today is saturated due to numerous companies and agencies. Attracting learners may be important, but it would be necessary to find various teaching methods and seek ways to improve learning ability that can increase satisfaction with e-learning and learning performance. Thirdly, active policy support of e-learning would be necessary for self-development of adult learners of various classes and for them to advance into society. It would be necessary to provide equal opportunity to learners in welfare aspect of lifelong learning, and active e-learning system that can help the learning process more individually and thoroughly needs to be established at this point when there are various instructional media and people are given a chance of learning.
This study was intended to investigate the effect of interaction between teacher and learner of e-learning and content quality on learning performance and mediating effect of satisfaction with learning on adult men and women of 20 years or older who have experience with e-learning. Research problems are set as follows. First, how does interaction between teacher and learner of e-learning affect satisfaction with learning of adult learners? Secondly, how does the content quality of e-learning affect satisfaction with learning of adult learners? Thirdly, what is the effect of interaction between teacher and learner of e-learning and content quality on learning performance and mediating effect of satisfaction with learning? To verify the research problems, this study distributed 300 copies of online and offline questionnaire and used 294 copies in the final analysis. Interaction between teacher and learner of e-learning and 3 sub-factors as information quality, service quality, and system quality of content quality were classified by referring to precedent studies based on the collected data, and set satisfaction with learning for parameter and learning performance for dependent variable and conducted validity and reliability verification. Results of verifying a relationship between each variable according to the research model using AMOS 18.0 and path analysis are as follows. First, it was identified that interaction between teacher and learner of e-learning makes significantly positive effect on satisfaction with learning. Secondly, content quality of e-learning site made significantly positive effect on satisfaction with learning. Thirdly, as it turned out that satisfaction with learning through e-learning site makes significantly positive effect on learning performance, it was identified that learning performance is higher when satisfaction with learning is higher. According to the result of investigating the direct influence of interaction between teacher and learner of e-learning and content quality on learning performance, satisfaction with learning was predicted to be higher when there is good interaction between e-learning teacher and learner as interaction between teacher and learner of e-learning was verified to make direct significantly positive effect(β=.267, p<.001) on learning performance. Policy implications for teacher, learner, and instructional designer who will be performing successive e-learning education and role in the future based on the research results are as follows. First, it can be said that learning performance of e-learning depends on interaction with teacher and excellent content quality. Most learners prefer contents fused mainly with video that they can exchange feedbacks of face to face learning than the typical type of learning content. It was verified that service quality is somewhat less affected compare to the system quality or information quality. Therefore, it would be necessary to provide an environment that can promote learning satisfaction in service aspect by understanding characteristics of e-learning, and to develop system maintenance and development by stage to improve quality of learning. Secondly, the e-learning market today is saturated due to numerous companies and agencies. Attracting learners may be important, but it would be necessary to find various teaching methods and seek ways to improve learning ability that can increase satisfaction with e-learning and learning performance. Thirdly, active policy support of e-learning would be necessary for self-development of adult learners of various classes and for them to advance into society. It would be necessary to provide equal opportunity to learners in welfare aspect of lifelong learning, and active e-learning system that can help the learning process more individually and thoroughly needs to be established at this point when there are various instructional media and people are given a chance of learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.