본 연구는 전 세계적으로 화두가 되고 있는 STEAM 교육을 유아교육입장에서 살핌으로써 한국 유아 STEAM 교육의 방향을 논의하고자 하였다. 한국과 미국의 학술지와 학위논문을 중심으로 유아 STEAM 교육 관련 연구동향을 분석하여 두 나라의 학문적, 교육적 측면에서 시사점을 얻고자 연구를 진행하였다. 이를 위해 국내 학술연구정보서비스(RISS), 미국의 ProQuest 학술지 및 학위논문 데이터베이스를 중심으로 ...
본 연구는 전 세계적으로 화두가 되고 있는 STEAM 교육을 유아교육입장에서 살핌으로써 한국 유아 STEAM 교육의 방향을 논의하고자 하였다. 한국과 미국의 학술지와 학위논문을 중심으로 유아 STEAM 교육 관련 연구동향을 분석하여 두 나라의 학문적, 교육적 측면에서 시사점을 얻고자 연구를 진행하였다. 이를 위해 국내 학술연구정보서비스(RISS), 미국의 ProQuest 학술지 및 학위논문 데이터베이스를 중심으로 STEM, STEAM, 또는 STEAM 접근으로 분류할 수 있는 키워드로 검색하였다. 2010년과 2016년 4월 사이에 게재된 한국논문 19편, 미국논문 27편, 총 46편을 최종분석대상으로 정하고 분석 준거에 따라 분석을 실시하였다. 한국과 미국의 유아 STEAM 교육 관련 연구동향 분석의 결과를 요약하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 한국의 연구는 2013년 기점으로 증가추세를 보이고 있으며 만5세 대상의 양적연구를 통해 프로그램 개발 및 효과 분석에 대한 연구가 많았다. 창의성에 대한 STEAM 교육 효과를 높게 인식하였다. 또한 유아교육과정(누리과정) 분석을 통해 내포된 STEAM 요소를 밝혔다. 미국의 연구는 만5세를 포함하는 혼합연령의 비중이 높았고 질적 연구를 통해 프로그램 개발 및 효과분석, 교수전략에 대한 연구가 많았다. STEM 관련 지식과 같은 인지적 영역을 교육의 효과로 높게 인식하였다. 둘째, 한국에서 유아대상 연구는 프로그램 개발 및 효과분석에 집중되어 있으며 예술과 과학의 융합 중심으로 누리과정 관련 활동과 STEAM 요소와의 결합으로 유아 STEAM 교육 프로그램을 탐색하였다. 미국에서는 공학과 기술 중심으로 프로그램 개발에 집중되어 있으며 국가수준의 STEM 요소를 기반하여 유아 발달에 적합한 수준을 탐색하였다. 셋째, 한국에서 교사대상 연구는 설문지를 통해 예술과 과학중심 STEAM 교육에 대한 유아교사의 인식과 지식을 파악하였고 미국에서는 유아교사의 공학 중심 STEM 교육 교수경험을 통해 교사의 신념 및 지식을 연구하였다. 넷째, 한국에서 문헌대상 연구는 유아교육과정(누리과정)을 STEAM 관점에서 분석하였고 미국에서는 주(State)의 유아교육안내서가 STEM 기준에 부합하는지 연구되었다. 결론적으로, 한국 유아 STEAM 교육이 정체성을 갖고 활성화되기 위해서는 공학과 기술 영역의 과학교육을 융합적으로 접근하는 연구가 이루어져야 할 것이며, 교육적 효과에 대해 다양한 관점에서 밝히는 연구가 요구된다. 또한, 유아교육과정(누리과정) 개정을 통해 STEAM 요소를 보완하고 유아교사 교육에 대한 구체적인 방안이 수립되어야 한다.
본 연구는 전 세계적으로 화두가 되고 있는 STEAM 교육을 유아교육입장에서 살핌으로써 한국 유아 STEAM 교육의 방향을 논의하고자 하였다. 한국과 미국의 학술지와 학위논문을 중심으로 유아 STEAM 교육 관련 연구동향을 분석하여 두 나라의 학문적, 교육적 측면에서 시사점을 얻고자 연구를 진행하였다. 이를 위해 국내 학술연구정보서비스(RISS), 미국의 ProQuest 학술지 및 학위논문 데이터베이스를 중심으로 STEM, STEAM, 또는 STEAM 접근으로 분류할 수 있는 키워드로 검색하였다. 2010년과 2016년 4월 사이에 게재된 한국논문 19편, 미국논문 27편, 총 46편을 최종분석대상으로 정하고 분석 준거에 따라 분석을 실시하였다. 한국과 미국의 유아 STEAM 교육 관련 연구동향 분석의 결과를 요약하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 한국의 연구는 2013년 기점으로 증가추세를 보이고 있으며 만5세 대상의 양적연구를 통해 프로그램 개발 및 효과 분석에 대한 연구가 많았다. 창의성에 대한 STEAM 교육 효과를 높게 인식하였다. 또한 유아교육과정(누리과정) 분석을 통해 내포된 STEAM 요소를 밝혔다. 미국의 연구는 만5세를 포함하는 혼합연령의 비중이 높았고 질적 연구를 통해 프로그램 개발 및 효과분석, 교수전략에 대한 연구가 많았다. STEM 관련 지식과 같은 인지적 영역을 교육의 효과로 높게 인식하였다. 둘째, 한국에서 유아대상 연구는 프로그램 개발 및 효과분석에 집중되어 있으며 예술과 과학의 융합 중심으로 누리과정 관련 활동과 STEAM 요소와의 결합으로 유아 STEAM 교육 프로그램을 탐색하였다. 미국에서는 공학과 기술 중심으로 프로그램 개발에 집중되어 있으며 국가수준의 STEM 요소를 기반하여 유아 발달에 적합한 수준을 탐색하였다. 셋째, 한국에서 교사대상 연구는 설문지를 통해 예술과 과학중심 STEAM 교육에 대한 유아교사의 인식과 지식을 파악하였고 미국에서는 유아교사의 공학 중심 STEM 교육 교수경험을 통해 교사의 신념 및 지식을 연구하였다. 넷째, 한국에서 문헌대상 연구는 유아교육과정(누리과정)을 STEAM 관점에서 분석하였고 미국에서는 주(State)의 유아교육안내서가 STEM 기준에 부합하는지 연구되었다. 결론적으로, 한국 유아 STEAM 교육이 정체성을 갖고 활성화되기 위해서는 공학과 기술 영역의 과학교육을 융합적으로 접근하는 연구가 이루어져야 할 것이며, 교육적 효과에 대해 다양한 관점에서 밝히는 연구가 요구된다. 또한, 유아교육과정(누리과정) 개정을 통해 STEAM 요소를 보완하고 유아교사 교육에 대한 구체적인 방안이 수립되어야 한다.
The purpose of this study was to investigate what is the necessary discourses for the further research of STEAM for early childhood education in Korea by examining early childhood education in STEAM education. The researcher developed this study by analysing of the current studies related to STEAM s...
The purpose of this study was to investigate what is the necessary discourses for the further research of STEAM for early childhood education in Korea by examining early childhood education in STEAM education. The researcher developed this study by analysing of the current studies related to STEAM studies for early children, centering on academic references from Korea and the Unite States, and explored the implications of academic and educational aspects. The researcher searched indexed data of early childhood STEM and STEAM by those key-words from the digital archive of Research Information Sharing Service, RISS of Korea and ProQuest of the Unite States. The research conducted through forty-six outcomes, including nineteen articles from Korea and twenty-seven articles from the United States, from the peer-review journal that made from 2010 to April of 2016. Then, It was analyzed according to the analysis criterion. The results of research trends related to early childhood STEAM education in Korea and the United States are as follows. First, the Korean research is currently in growing trend since 2013. There were many cases of studies as quantitative research of 5-year-old children. The researcher found from the study that Korean people highly used the STEAM education for the developing creativity in early childhood. The study investigated STEAM elements from the Korean’s public early childhood education program., called Nuri program. In United State, there was many cases of the using methodology for the study of mixed age group including 5-year-old children and is also highly used for the program development, the analysis of effect and developing the teaching strategy of early childhood STEAM education. U.S researchers set a high value on cognitive domains like the knowledge regarding STEAM education as an effect of the methodology. Second, The researcher found that the research of STEAM education in the early childhood Education of Korea concentrated into the analysis of effect and education program's development, and the convergence of art and science was centered of early childhood STEAM studies with Nuri program. Those studies in the United States mainly concentrated into developing education program centering on engineering and technology, and researched what level would be appropriate in early childhood education with STEM elements. Third, the study of the Korean early childhood teachers was conducted through a questionnaire survey. In this study, the researcher investigated the awareness and knowledge of early childhood teacher about STEAM education, especially teaching of convergence of art and science. In the case of U.S., the research found that the use of the methodology highly used for engineering centered STEAM education. The research studied the early childhood teachers’ knowledge and belief of the STEM field from their experience. Fourth, In Korea, the study of document investigated the relationship of Nuri program and STEAM education. In U.S., The study of document researched American State’s early childhood education guide with STEM elements. In conclusion, the research proposes that multidisciplinary approach of engineering, technology and science are necessary to activate the scientific development of STEAM education system in early childhood education of Korea. Also, the reform of the current Nuri program and the way of systematic application of STEAM program into the field is highly necessary. A detailed scheme for the early childhood teacher training should be established.
The purpose of this study was to investigate what is the necessary discourses for the further research of STEAM for early childhood education in Korea by examining early childhood education in STEAM education. The researcher developed this study by analysing of the current studies related to STEAM studies for early children, centering on academic references from Korea and the Unite States, and explored the implications of academic and educational aspects. The researcher searched indexed data of early childhood STEM and STEAM by those key-words from the digital archive of Research Information Sharing Service, RISS of Korea and ProQuest of the Unite States. The research conducted through forty-six outcomes, including nineteen articles from Korea and twenty-seven articles from the United States, from the peer-review journal that made from 2010 to April of 2016. Then, It was analyzed according to the analysis criterion. The results of research trends related to early childhood STEAM education in Korea and the United States are as follows. First, the Korean research is currently in growing trend since 2013. There were many cases of studies as quantitative research of 5-year-old children. The researcher found from the study that Korean people highly used the STEAM education for the developing creativity in early childhood. The study investigated STEAM elements from the Korean’s public early childhood education program., called Nuri program. In United State, there was many cases of the using methodology for the study of mixed age group including 5-year-old children and is also highly used for the program development, the analysis of effect and developing the teaching strategy of early childhood STEAM education. U.S researchers set a high value on cognitive domains like the knowledge regarding STEAM education as an effect of the methodology. Second, The researcher found that the research of STEAM education in the early childhood Education of Korea concentrated into the analysis of effect and education program's development, and the convergence of art and science was centered of early childhood STEAM studies with Nuri program. Those studies in the United States mainly concentrated into developing education program centering on engineering and technology, and researched what level would be appropriate in early childhood education with STEM elements. Third, the study of the Korean early childhood teachers was conducted through a questionnaire survey. In this study, the researcher investigated the awareness and knowledge of early childhood teacher about STEAM education, especially teaching of convergence of art and science. In the case of U.S., the research found that the use of the methodology highly used for engineering centered STEAM education. The research studied the early childhood teachers’ knowledge and belief of the STEM field from their experience. Fourth, In Korea, the study of document investigated the relationship of Nuri program and STEAM education. In U.S., The study of document researched American State’s early childhood education guide with STEM elements. In conclusion, the research proposes that multidisciplinary approach of engineering, technology and science are necessary to activate the scientific development of STEAM education system in early childhood education of Korea. Also, the reform of the current Nuri program and the way of systematic application of STEAM program into the field is highly necessary. A detailed scheme for the early childhood teacher training should be established.
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