본 연구는 영아기 어머니의 긍정적인 양육의미와 양육행동에 대한 이해를 돕고 바람직한 영아발달을 위한 부모교육프로그램 개발에 대한 기초 자료를 제공하고자 하는 목적으로 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미와 양육행동간의 관계분석을 실시하였다. 본 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미는 어머니의 일반적 특성과 영아의 개별적 특성에 따라 차이가 있는가? 연구문제 2. 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육행동은 어머니의 일반적 특성과 영아의 개별적 특성에 따라 차이가 있는가? 연구문제 3. 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미와 양육행동 간에는 어떠한 관계가 있는가? 연구대상은 서울시에 위치한 28개의 어린이집의 0세, 1세, 2세반에 재원하고 있는 0개월~37개월이상 영아의 어머니 335명이다. 본 연구도구는 영아기 어머니의 일반적 특성과 영아의 개별적 특성을 알아보기 위한 설문지, 양육의미는 김연숙(2014)이 개발한 부모용 양육의 척도, 박주희(2001)가 개발한 측정도구를 김선화(2011)가 수정․보완한 양육행동 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 영아기 어머니의 긍정적인 양육의미와 양육행동에 대한 이해를 돕고 바람직한 영아발달을 위한 부모교육프로그램 개발에 대한 기초 자료를 제공하고자 하는 목적으로 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미와 양육행동간의 관계분석을 실시하였다. 본 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미는 어머니의 일반적 특성과 영아의 개별적 특성에 따라 차이가 있는가? 연구문제 2. 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육행동은 어머니의 일반적 특성과 영아의 개별적 특성에 따라 차이가 있는가? 연구문제 3. 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미와 양육행동 간에는 어떠한 관계가 있는가? 연구대상은 서울시에 위치한 28개의 어린이집의 0세, 1세, 2세반에 재원하고 있는 0개월~37개월이상 영아의 어머니 335명이다. 본 연구도구는 영아기 어머니의 일반적 특성과 영아의 개별적 특성을 알아보기 위한 설문지, 양육의미는 김연숙(2014)이 개발한 부모용 양육의 척도, 박주희(2001)가 개발한 측정도구를 김선화(2011)가 수정․보완한 양육행동 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관관계 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아기 어머니의 양육의미는 어머니의 학력에 따라 유의미한 차이가 나타났고, 가정의 월평균 수입은 양육의미 하위요인 중 가족적 결속, 정서적 혼란에서만 유의미한 차이가 나타났다. 직업에 따라서는 양육의미 하위용인 중 내적 성장과 가족적 결속에서만 유의미한 차이가 나타났고 자녀의 월령에 따라서는 양육의미의 하위요인 중 복합적 상실에서만 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 영아기 어머니의 양육행동은 가정의 월평균 수입에 따라 유의미한 차이가 나타났고, 학력은 양육행동 하위요인 중 온정․격려요인에서만 유의미한 차이가 나타났다. 성별에 따라서는 양육행동 하위요인 중 한계설정요인에서만 유의미한 차이가 나타났고, 출생순위에 따라서는 거부․방임 양육행동에서만 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 영아기 어머니의 양육의미와 양육행동은 높은 정적 상관관계가 나타났다. 긍정적인 양육의미인 자연성 회복, 내적성장, 가족적 결속으로 어머니가 양육의미를 인식하는 경우 긍정적인 양육행동인 온정․격려의 양육행동과 높은 정적 상관관계가 나타났다. 이상의 연구 결과를 종합하여 볼 때 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육행동과 양육의미의 높은 정적 관련성을 확인하였다는 점에서 탐색적 연구로서의 의의가 있었다. 또한 상대적으로 자녀양육의 어려움을 더 많이 겪고 있는 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미가 양육행동에 영향을 미칠 수 있으며, 이로써 바람직한 영아 발달을 위한 어머니 양육행동의 인지적 선행변인으로서의 양육의미에 대한 중요성을 확인하였고 이에 대한 보다 다각적 접근의 연구가 필요하다고 사료된다.
본 연구는 영아기 어머니의 긍정적인 양육의미와 양육행동에 대한 이해를 돕고 바람직한 영아발달을 위한 부모교육프로그램 개발에 대한 기초 자료를 제공하고자 하는 목적으로 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미와 양육행동간의 관계분석을 실시하였다. 본 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미는 어머니의 일반적 특성과 영아의 개별적 특성에 따라 차이가 있는가? 연구문제 2. 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육행동은 어머니의 일반적 특성과 영아의 개별적 특성에 따라 차이가 있는가? 연구문제 3. 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미와 양육행동 간에는 어떠한 관계가 있는가? 연구대상은 서울시에 위치한 28개의 어린이집의 0세, 1세, 2세반에 재원하고 있는 0개월~37개월이상 영아의 어머니 335명이다. 본 연구도구는 영아기 어머니의 일반적 특성과 영아의 개별적 특성을 알아보기 위한 설문지, 양육의미는 김연숙(2014)이 개발한 부모용 양육의 척도, 박주희(2001)가 개발한 측정도구를 김선화(2011)가 수정․보완한 양육행동 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관관계 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아기 어머니의 양육의미는 어머니의 학력에 따라 유의미한 차이가 나타났고, 가정의 월평균 수입은 양육의미 하위요인 중 가족적 결속, 정서적 혼란에서만 유의미한 차이가 나타났다. 직업에 따라서는 양육의미 하위용인 중 내적 성장과 가족적 결속에서만 유의미한 차이가 나타났고 자녀의 월령에 따라서는 양육의미의 하위요인 중 복합적 상실에서만 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 영아기 어머니의 양육행동은 가정의 월평균 수입에 따라 유의미한 차이가 나타났고, 학력은 양육행동 하위요인 중 온정․격려요인에서만 유의미한 차이가 나타났다. 성별에 따라서는 양육행동 하위요인 중 한계설정요인에서만 유의미한 차이가 나타났고, 출생순위에 따라서는 거부․방임 양육행동에서만 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 영아기 어머니의 양육의미와 양육행동은 높은 정적 상관관계가 나타났다. 긍정적인 양육의미인 자연성 회복, 내적성장, 가족적 결속으로 어머니가 양육의미를 인식하는 경우 긍정적인 양육행동인 온정․격려의 양육행동과 높은 정적 상관관계가 나타났다. 이상의 연구 결과를 종합하여 볼 때 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육행동과 양육의미의 높은 정적 관련성을 확인하였다는 점에서 탐색적 연구로서의 의의가 있었다. 또한 상대적으로 자녀양육의 어려움을 더 많이 겪고 있는 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육의미가 양육행동에 영향을 미칠 수 있으며, 이로써 바람직한 영아 발달을 위한 어머니 양육행동의 인지적 선행변인으로서의 양육의미에 대한 중요성을 확인하였고 이에 대한 보다 다각적 접근의 연구가 필요하다고 사료된다.
The purpose of this study is to identify the relationship between the meaning of parenting and the parenting behavior of mothers with infants to support understanding on the positive meaning of parenting and parenting behavior of mothers with infants and provide preliminary data that can be used whe...
The purpose of this study is to identify the relationship between the meaning of parenting and the parenting behavior of mothers with infants to support understanding on the positive meaning of parenting and parenting behavior of mothers with infants and provide preliminary data that can be used when designing parental education programs for infant development. The research problems set for this study are as follows: Research problem 1. Is there a difference in the meaning of parenting to mothers with infants depending on the general characteristics of the mother and the individual characteristics of the infant? Research problem 2. Is there a difference in the parenting behavior of mothers with infants depending on the general characteristics of the mother and the individual characteristics of the infant? Research problem 3. What is the relationship between the meaning of parenting and the parenting behavior of mothers with infants? The research was conducted on 335 mothers with infants between the ages of 0 months to 37 months, attending age 0, 1, 2 classes in 28 childcare centers located in Seoul. In terms of the research tools used for this study, questionnaires were used to identify the general characteristics of mothers and the individual characteristics of infants, and the meaning of parenting scale for mothers developed by Kim, Yeonsook (2014) was used for the meaning of parenting and the parenting behavior measure developed by Park, Juhee (2001) and modified and revised by Kim Sunhwa (2011) was used as a scale for parenting behavior. With the collected data, frequency analysis, one-way ANOVA and correlation analysis were conducted for each research problem using SPSS 19.0. The findings of this study can be summarized as follows: First, the meaning of parenting to mothers with infants showed a significant difference depending on the mother's level of education and a household's average monthly income only contributed to significant differences in the subfactors of meaning of parenting; familial solidarity and emotional confusion. Occupation only showed significant differences in subfactors of meaning of parenting; internal growth and familial solidarity and a child's age in months only showed a significant difference in the subfactor of meaning of parenting; complex loss. Second, the parenting behavior of mothers with infants showed a significant difference depending on a household's average monthly income while level of education only showed a significant difference in the subfactor of parenting behavior; compassion and encouragement. Gender only showed a significant difference in the subfactor of parental behavior; setting limits while birth order only made a significant difference in the parental behavior, rejection and neglect. Third, a high positive correlation was identified between the meaning of parenting and parenting behavior of mothers of infants. If a mother perceives the meaning of parenting in positive terms such as recovering nature, internal growth and familial solidarity there was a high positive correlation in positive parenting behaviors such as compassion and encouragement. Based on the overall findings, the study was meaningful as exploratory research as it verified the high positive correlation between the meaning of parenting and parenting behavior of mothers with infants. In addition, the meaning of parenting to infants' mothers who are relatively experiencing more difficulties in child-rearing can affect their parenting behavior and this verifies the importance of the meaning of parenting as a cognitive antecedent of a mother's parental behavior toward desirable infant development while suggesting the need for a more multilateral study on this subject.
The purpose of this study is to identify the relationship between the meaning of parenting and the parenting behavior of mothers with infants to support understanding on the positive meaning of parenting and parenting behavior of mothers with infants and provide preliminary data that can be used when designing parental education programs for infant development. The research problems set for this study are as follows: Research problem 1. Is there a difference in the meaning of parenting to mothers with infants depending on the general characteristics of the mother and the individual characteristics of the infant? Research problem 2. Is there a difference in the parenting behavior of mothers with infants depending on the general characteristics of the mother and the individual characteristics of the infant? Research problem 3. What is the relationship between the meaning of parenting and the parenting behavior of mothers with infants? The research was conducted on 335 mothers with infants between the ages of 0 months to 37 months, attending age 0, 1, 2 classes in 28 childcare centers located in Seoul. In terms of the research tools used for this study, questionnaires were used to identify the general characteristics of mothers and the individual characteristics of infants, and the meaning of parenting scale for mothers developed by Kim, Yeonsook (2014) was used for the meaning of parenting and the parenting behavior measure developed by Park, Juhee (2001) and modified and revised by Kim Sunhwa (2011) was used as a scale for parenting behavior. With the collected data, frequency analysis, one-way ANOVA and correlation analysis were conducted for each research problem using SPSS 19.0. The findings of this study can be summarized as follows: First, the meaning of parenting to mothers with infants showed a significant difference depending on the mother's level of education and a household's average monthly income only contributed to significant differences in the subfactors of meaning of parenting; familial solidarity and emotional confusion. Occupation only showed significant differences in subfactors of meaning of parenting; internal growth and familial solidarity and a child's age in months only showed a significant difference in the subfactor of meaning of parenting; complex loss. Second, the parenting behavior of mothers with infants showed a significant difference depending on a household's average monthly income while level of education only showed a significant difference in the subfactor of parenting behavior; compassion and encouragement. Gender only showed a significant difference in the subfactor of parental behavior; setting limits while birth order only made a significant difference in the parental behavior, rejection and neglect. Third, a high positive correlation was identified between the meaning of parenting and parenting behavior of mothers of infants. If a mother perceives the meaning of parenting in positive terms such as recovering nature, internal growth and familial solidarity there was a high positive correlation in positive parenting behaviors such as compassion and encouragement. Based on the overall findings, the study was meaningful as exploratory research as it verified the high positive correlation between the meaning of parenting and parenting behavior of mothers with infants. In addition, the meaning of parenting to infants' mothers who are relatively experiencing more difficulties in child-rearing can affect their parenting behavior and this verifies the importance of the meaning of parenting as a cognitive antecedent of a mother's parental behavior toward desirable infant development while suggesting the need for a more multilateral study on this subject.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.