의약분업 이후, 약사법 제 27조에 근거하여 식품의약품안전처장이 생물학적 동등성이 있다고 인정한 품목으로 대체하여 조제하는 경우 처방전을 발행한 의사 또는 치과의사의 사전 동의 없이 대체조제를 할 수 있도록 하였다. 정부는 이 규정에 따라 약사가 처방전에 처방된 의약품보다 저렴한 의약품으로 대체조제 할 경우 약가 차액의 30%를 인센티브로 지급하는 정책을 2001년 7월부터 시행하여 16년이 흘렀으나 해당 정책에 따른 약제비 절감의 효과는 아직...
의약분업 이후, 약사법 제 27조에 근거하여 식품의약품안전처장이 생물학적 동등성이 있다고 인정한 품목으로 대체하여 조제하는 경우 처방전을 발행한 의사 또는 치과의사의 사전 동의 없이 대체조제를 할 수 있도록 하였다. 정부는 이 규정에 따라 약사가 처방전에 처방된 의약품보다 저렴한 의약품으로 대체조제 할 경우 약가 차액의 30%를 인센티브로 지급하는 정책을 2001년 7월부터 시행하여 16년이 흘렀으나 해당 정책에 따른 약제비 절감의 효과는 아직까지 입증되지 않았다, 이러한 정부의 부양정책에도 불구하고 대체조제가 활성화 되지 못하는 근본적인 원인과 정책의 한계점에 대해 분석하고 정책의 발전 방안을 모색해보고자 하였다. 본 연구에서는 의약분업과 대체조제의 관련성 및 대체조제 정책의 실효성을 분석하고 대체조제의 선결요건인 생물학적 동등성 시험에 대한 고찰을 통해 대체조제 정책의 한계점 및 발전 방안에 대해 모색하였다. 또한, 선진국들이 시행하고 있는 대체조제와 관련된 정책을 비교 분석하여 늘어나는 약제비 절감을 위해 국내의 대체조제 정책의 보완점 및 정책을 활성화 할 수 있는 방안을 연구하였다.
의약분업 이후, 약사법 제 27조에 근거하여 식품의약품안전처장이 생물학적 동등성이 있다고 인정한 품목으로 대체하여 조제하는 경우 처방전을 발행한 의사 또는 치과의사의 사전 동의 없이 대체조제를 할 수 있도록 하였다. 정부는 이 규정에 따라 약사가 처방전에 처방된 의약품보다 저렴한 의약품으로 대체조제 할 경우 약가 차액의 30%를 인센티브로 지급하는 정책을 2001년 7월부터 시행하여 16년이 흘렀으나 해당 정책에 따른 약제비 절감의 효과는 아직까지 입증되지 않았다, 이러한 정부의 부양정책에도 불구하고 대체조제가 활성화 되지 못하는 근본적인 원인과 정책의 한계점에 대해 분석하고 정책의 발전 방안을 모색해보고자 하였다. 본 연구에서는 의약분업과 대체조제의 관련성 및 대체조제 정책의 실효성을 분석하고 대체조제의 선결요건인 생물학적 동등성 시험에 대한 고찰을 통해 대체조제 정책의 한계점 및 발전 방안에 대해 모색하였다. 또한, 선진국들이 시행하고 있는 대체조제와 관련된 정책을 비교 분석하여 늘어나는 약제비 절감을 위해 국내의 대체조제 정책의 보완점 및 정책을 활성화 할 수 있는 방안을 연구하였다.
Since drug prescription and dispensing separation policy, every pharmacist may prepare alternative medicines which are recognized by the Commissioner of the Ministry of Food and Drug Safety without seeking in advance consent of a doctor or a dentist who writes a medical prescription based on article...
Since drug prescription and dispensing separation policy, every pharmacist may prepare alternative medicines which are recognized by the Commissioner of the Ministry of Food and Drug Safety without seeking in advance consent of a doctor or a dentist who writes a medical prescription based on article 27 of the Pharmaceutical Affairs Act. In accordance with the regulations, the government has implemented the stimulus policy of preparing alternative medicines on July 1, 2000. If pharmacist prepares alternative medicines, the government has offered pharmacists incentives, 30% of the price difference between original and generic drug. However, 16 years has passed since the policy enforcement, the effectiveness of this policy has not so far been proven. Despite such a policy, underlying cause not activating the policy and limits of preparation of alternative medicines are analyzed and find development plans of the policy in this study. The article analyzed effectiveness of generic substitution and relations between the separation of dispensary from medical practice and preparation of alternative medicines. As consideration of bioequivalence test, a requirement for the generic substitution, this study explored the limitations and development directions of the policy preparing alternative drug. Also, this article explored complement factors and method of activating domestic policy to reduce prescribing cost by analyzing policies of generic substitution in other countries.
Since drug prescription and dispensing separation policy, every pharmacist may prepare alternative medicines which are recognized by the Commissioner of the Ministry of Food and Drug Safety without seeking in advance consent of a doctor or a dentist who writes a medical prescription based on article 27 of the Pharmaceutical Affairs Act. In accordance with the regulations, the government has implemented the stimulus policy of preparing alternative medicines on July 1, 2000. If pharmacist prepares alternative medicines, the government has offered pharmacists incentives, 30% of the price difference between original and generic drug. However, 16 years has passed since the policy enforcement, the effectiveness of this policy has not so far been proven. Despite such a policy, underlying cause not activating the policy and limits of preparation of alternative medicines are analyzed and find development plans of the policy in this study. The article analyzed effectiveness of generic substitution and relations between the separation of dispensary from medical practice and preparation of alternative medicines. As consideration of bioequivalence test, a requirement for the generic substitution, this study explored the limitations and development directions of the policy preparing alternative drug. Also, this article explored complement factors and method of activating domestic policy to reduce prescribing cost by analyzing policies of generic substitution in other countries.
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