전통 미술은 과거에서부터 이어져 내려오는 자신의 감정이나 정신, 생활 모습 등을 시각적으로 표현한 것이다. 또한 과거에서 현재로 이어져오는 것으로 우리 민족의 고유한 특성이 녹아져 있으며 새로운 문화를 창조할 수 있는 바탕이 될 수 있다. 오늘날 현대 사회는 하루가 다르게 변화하고 발전한다. 그 속에서 우리는 하루에도 셀 수 없이 많은 시각매체를 접하며 살아가고 있다. 예술은 그 경계가 모호해지고 재료와 기법은 무한하게 확장되고 있다. 이러한 시대의 흐름 속에 전통 미술은 더 이상 옛 것이 아니라 오늘날의 흐름에 어울릴 수 있는 새로운 것이어야 한다. 많은 작가들이 시대의 흐름에 맞추어 전통미술에 새로운 시도를 하고 있고 대중의 관심을 얻고 있다. 전통미술의 재해석된 작품들을 제대로 감상하기 위해서는 전통미술에 대한 인식의 재정립을 하고 재해석 할 수 있는 미술교육이 필요하다고 생각된다. 이에 본 논문은 고등학교 미술교육과정을 바탕으로 다양한 현대미술기법에 대해 소개하고 그 중 콜라주기법을 활용하여 민화를 재해석하여 작품을 제작하는 수업지도 방안을 모색하였다. 현대 미술 기법은 여러 가지가 있지만 민화에 잘 어우러지고 학생들의 입장에서 비교적 쉽게 접근할 수 있는 콜라주를 선택하여 활용하기로 하였다. 위와 같은 방식으로 작업을 하고 있는 작가들의 작업을 예시 작품으로 제시하여 학생들의 이해를 도울 수 있었다. 이와 같은 방식의 수업을 통해 다음과 같은 ...
전통 미술은 과거에서부터 이어져 내려오는 자신의 감정이나 정신, 생활 모습 등을 시각적으로 표현한 것이다. 또한 과거에서 현재로 이어져오는 것으로 우리 민족의 고유한 특성이 녹아져 있으며 새로운 문화를 창조할 수 있는 바탕이 될 수 있다. 오늘날 현대 사회는 하루가 다르게 변화하고 발전한다. 그 속에서 우리는 하루에도 셀 수 없이 많은 시각매체를 접하며 살아가고 있다. 예술은 그 경계가 모호해지고 재료와 기법은 무한하게 확장되고 있다. 이러한 시대의 흐름 속에 전통 미술은 더 이상 옛 것이 아니라 오늘날의 흐름에 어울릴 수 있는 새로운 것이어야 한다. 많은 작가들이 시대의 흐름에 맞추어 전통미술에 새로운 시도를 하고 있고 대중의 관심을 얻고 있다. 전통미술의 재해석된 작품들을 제대로 감상하기 위해서는 전통미술에 대한 인식의 재정립을 하고 재해석 할 수 있는 미술교육이 필요하다고 생각된다. 이에 본 논문은 고등학교 미술교육과정을 바탕으로 다양한 현대미술기법에 대해 소개하고 그 중 콜라주기법을 활용하여 민화를 재해석하여 작품을 제작하는 수업지도 방안을 모색하였다. 현대 미술 기법은 여러 가지가 있지만 민화에 잘 어우러지고 학생들의 입장에서 비교적 쉽게 접근할 수 있는 콜라주를 선택하여 활용하기로 하였다. 위와 같은 방식으로 작업을 하고 있는 작가들의 작업을 예시 작품으로 제시하여 학생들의 이해를 도울 수 있었다. 이와 같은 방식의 수업을 통해 다음과 같은 기대효과를 얻을 수 있었다. 첫째, 전통 미술은 더 이상 지루하고 어려운 장르가 아니다. 콜라주기법을 응용하여 현대미술의 흐름에 맞추어 흥미를 줄 수 있었다. 둘째, 전통 미술과 서양의 현대미술을 양분화하지 않고 자유롭게 그림 자체를 감상하는 능력을 기를 수 있다. 동양화와 서양화라는 양분법에 얽매이지 않고 재료와 기법에 국한 되지 않는 현대미술의 흐름을 이해할 수 있게 되었다. 셋째, 꼴라주 기법의 재료를 제한하지 않아 다양한 재료를 활용해 작품에 도입하여 입체적인 작품을 제작하여 개성 있고 독특한 작품을 만들어 낼 수 있다. 본 연구에서 제시한 수업지도 방안이 실제 학교 교육 현장에서 수정, 보완되어 실행 되기를 기대하는 바이다. 나아가 보수적이고 제한적이라고 느껴졌던 전통 미술교육이 활기를 띄고 흥미로운 수업이 될 수 있는 기회가 되기를 바란다.
전통 미술은 과거에서부터 이어져 내려오는 자신의 감정이나 정신, 생활 모습 등을 시각적으로 표현한 것이다. 또한 과거에서 현재로 이어져오는 것으로 우리 민족의 고유한 특성이 녹아져 있으며 새로운 문화를 창조할 수 있는 바탕이 될 수 있다. 오늘날 현대 사회는 하루가 다르게 변화하고 발전한다. 그 속에서 우리는 하루에도 셀 수 없이 많은 시각매체를 접하며 살아가고 있다. 예술은 그 경계가 모호해지고 재료와 기법은 무한하게 확장되고 있다. 이러한 시대의 흐름 속에 전통 미술은 더 이상 옛 것이 아니라 오늘날의 흐름에 어울릴 수 있는 새로운 것이어야 한다. 많은 작가들이 시대의 흐름에 맞추어 전통미술에 새로운 시도를 하고 있고 대중의 관심을 얻고 있다. 전통미술의 재해석된 작품들을 제대로 감상하기 위해서는 전통미술에 대한 인식의 재정립을 하고 재해석 할 수 있는 미술교육이 필요하다고 생각된다. 이에 본 논문은 고등학교 미술교육과정을 바탕으로 다양한 현대미술기법에 대해 소개하고 그 중 콜라주기법을 활용하여 민화를 재해석하여 작품을 제작하는 수업지도 방안을 모색하였다. 현대 미술 기법은 여러 가지가 있지만 민화에 잘 어우러지고 학생들의 입장에서 비교적 쉽게 접근할 수 있는 콜라주를 선택하여 활용하기로 하였다. 위와 같은 방식으로 작업을 하고 있는 작가들의 작업을 예시 작품으로 제시하여 학생들의 이해를 도울 수 있었다. 이와 같은 방식의 수업을 통해 다음과 같은 기대효과를 얻을 수 있었다. 첫째, 전통 미술은 더 이상 지루하고 어려운 장르가 아니다. 콜라주기법을 응용하여 현대미술의 흐름에 맞추어 흥미를 줄 수 있었다. 둘째, 전통 미술과 서양의 현대미술을 양분화하지 않고 자유롭게 그림 자체를 감상하는 능력을 기를 수 있다. 동양화와 서양화라는 양분법에 얽매이지 않고 재료와 기법에 국한 되지 않는 현대미술의 흐름을 이해할 수 있게 되었다. 셋째, 꼴라주 기법의 재료를 제한하지 않아 다양한 재료를 활용해 작품에 도입하여 입체적인 작품을 제작하여 개성 있고 독특한 작품을 만들어 낼 수 있다. 본 연구에서 제시한 수업지도 방안이 실제 학교 교육 현장에서 수정, 보완되어 실행 되기를 기대하는 바이다. 나아가 보수적이고 제한적이라고 느껴졌던 전통 미술교육이 활기를 띄고 흥미로운 수업이 될 수 있는 기회가 되기를 바란다.
A study on teaching methods using folk painting in a modern way to improve the understanding of Traditional art work: focusing on teaching first-year classes of high school. Folk painting is traditional art work to show us artists' feelings, philosophies, or daily lives. Features of our unique p...
A study on teaching methods using folk painting in a modern way to improve the understanding of Traditional art work: focusing on teaching first-year classes of high school. Folk painting is traditional art work to show us artists' feelings, philosophies, or daily lives. Features of our unique people are packed into them just like it was long ago. Thus, these works of art can help us create a new culture going forward. Our society is changing every single day. And lots of visual medium are everywhere. Understandably, there is a fine line among art, of which materials and techniques are infinite and expanding. With that in mind, traditional art work should also be evolving to keep up with modern society. Many artists are trying to create newer versions of traditional art work, which are becoming popular among the public. Thus, new teaching methods should be used to aid students in enjoying traditional art work and also understanding newer interpretations. Therefore, this study shows you some techniques of modern art on the basis of curriculum to teach art to students in high school, focusing on the teaching method to allow high school students to produce artworks of folk painting by understanding a modern version as well as using collages, which is one technique that can be used. Collages are easy techniques that students can use and suits Traditional art work quite well. This study also helps improve students’ understanding of Traditional art work, showing examples of such artwork created by artists. We can learn several things from this study. First, students can learn that traditional art work is easy and interesting, especially when applying the collage technique. This can potentially create interest in traditional art work as well as modern art. Next, students are able to enjoy artwork themselves and understand modern art, where there is a combination of materials and techniques of artwork without separating traditional art work and the other works of art such as Western contemporary art. Lastly, students are able to produce artworks of folk painting thanks to its easy title, and a technique named collage, which can allow students to use a variety of materials. Thus, their artwork is multi-dimensional and quite unique. The hope is that this study will be able to help instructors teach art to students at school while they build up and reinforce this teaching method at the same time. Moreover, I hope both teachers and students will be able to have time to learn and enjoy traditional Korean paintings in new ways thanks to this study.
A study on teaching methods using folk painting in a modern way to improve the understanding of Traditional art work: focusing on teaching first-year classes of high school. Folk painting is traditional art work to show us artists' feelings, philosophies, or daily lives. Features of our unique people are packed into them just like it was long ago. Thus, these works of art can help us create a new culture going forward. Our society is changing every single day. And lots of visual medium are everywhere. Understandably, there is a fine line among art, of which materials and techniques are infinite and expanding. With that in mind, traditional art work should also be evolving to keep up with modern society. Many artists are trying to create newer versions of traditional art work, which are becoming popular among the public. Thus, new teaching methods should be used to aid students in enjoying traditional art work and also understanding newer interpretations. Therefore, this study shows you some techniques of modern art on the basis of curriculum to teach art to students in high school, focusing on the teaching method to allow high school students to produce artworks of folk painting by understanding a modern version as well as using collages, which is one technique that can be used. Collages are easy techniques that students can use and suits Traditional art work quite well. This study also helps improve students’ understanding of Traditional art work, showing examples of such artwork created by artists. We can learn several things from this study. First, students can learn that traditional art work is easy and interesting, especially when applying the collage technique. This can potentially create interest in traditional art work as well as modern art. Next, students are able to enjoy artwork themselves and understand modern art, where there is a combination of materials and techniques of artwork without separating traditional art work and the other works of art such as Western contemporary art. Lastly, students are able to produce artworks of folk painting thanks to its easy title, and a technique named collage, which can allow students to use a variety of materials. Thus, their artwork is multi-dimensional and quite unique. The hope is that this study will be able to help instructors teach art to students at school while they build up and reinforce this teaching method at the same time. Moreover, I hope both teachers and students will be able to have time to learn and enjoy traditional Korean paintings in new ways thanks to this study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.