청소년시기의 학생들은 정서적인 관심표현과 자기표현을 위한 수단으로 음악, 미술, 연극, 작문 같은 과목에 대해 실제적인 욕구를 지닌다. 때문에 미술은 단순히 표현능력에만 초점을 둘 것이 아니라 자기표현의 수단을 필요로 하는 학생들에게 지속적으로 그 역할을 담당하고 제공될 수 있어야 한다. 사물을 똑같이 묘사하는 정밀묘사나 장식적 측면만 강조된 공예 수업 등은 더 이상 학생들이 자기 자신이나 주변 환경을 이해하는 데 기여하지 못한다. 따라서 이 시기의 청소년들이 좀 더 필요로 하는 미술의 역할에 대해 고민해 볼 필요성이 요구되는 바이다. ...
청소년시기의 학생들은 정서적인 관심표현과 자기표현을 위한 수단으로 음악, 미술, 연극, 작문 같은 과목에 대해 실제적인 욕구를 지닌다. 때문에 미술은 단순히 표현능력에만 초점을 둘 것이 아니라 자기표현의 수단을 필요로 하는 학생들에게 지속적으로 그 역할을 담당하고 제공될 수 있어야 한다. 사물을 똑같이 묘사하는 정밀묘사나 장식적 측면만 강조된 공예 수업 등은 더 이상 학생들이 자기 자신이나 주변 환경을 이해하는 데 기여하지 못한다. 따라서 이 시기의 청소년들이 좀 더 필요로 하는 미술의 역할에 대해 고민해 볼 필요성이 요구되는 바이다. 드로잉은 무의식 속에 잠재되어 있는 것을 외부로 드러내는 행위이자 수단이며, 움직임을 통해 추상적인 생각을 화면 위에 표현하는 기록이다. 현대의 드로잉은 밑그림, 습작이라는 전통적인 드로잉의 개념에서 벗어나 자연스러운 감정과 생각을 표출할 수 있는 확장된 개념의 드로잉으로서, 이를 통해 청소년들이 그들의 관심과 표현의 욕구를 실현할 수 있을 것이라 보았다. 낙서는 자기표현 및 생각과 감정을 솔직하게 표현하는 일종의 행위이자 드로잉으로서 그 의미를 지닌다. 학생들은 낙서를 통해 자아 정체성을 확립하며, 자신의 관심과 고민을 직설적이고 노골적으로 표현한다. 이와 같은 맥락에서 사회에서 각종 차별을 당한 계층들의 전유물이었던 낙서화와 낙서화가들의 개성과 창의적인 표현, 잠재 되어 있던 자신의 감정을 솔직하고 자유롭게 드러냄에 주목하여 이것을 바탕으로 청소년 시기의 학생들을 위한 미술 수업지도에 활용하고자 하였다. 본 연구는 자동기술법과 드로잉, 낙서화의 이론적 고찰을 통해 개념과 특징을 이해하고 2009년 개정 미술교육과정과 9종의 중학교 미술 교과서에 구성된 드로잉 영역을 중심으로 그 내용을 분석하여 이를 토대로 낙서화를 활용한 미술수업의 가능성을 탐색하고 수업지도 방안을 모색하였다. 수업지도 방안으로는 총 2차시 수업으로 낙서화에 전반적인 이해를 위한 감상 수업과 이를 토대로 자신만의 낙서화를 표현해 보는 수업으로 진행하였다. 1차시 수업은 낙서화에 대한 개념 및 등장·전개 과정을 이해하고 대표적인 낙서화가들을 살펴보며 그들의 작품을 감상하는 것으로 구성되었다. 작품 속에서 작가들의 상징이나 기호들을 발견하고 그 의미를 알아보면서 그들의 표현 방식에 대해 이해하는 것을 목표로 하였다. 2차시 수업은 낙서화 감상을 통해 자신만의 낙서화를 표현해 보는 것으로, 낙서화가들의 표현방식을 바탕으로 하여 솔직한 자신의 생각과 감정을 창의적이고 개성 있게 드러낼 수 있는 기회를 제공하였다. 본 연구는 자기표현에 익숙하지 않고 어려움을 느끼는 청소년기의 학생들이 드로잉 개념에 기초하여 낙서화를 활용한 미술 수업을 통해 자기 내면과의 소통을 비롯하여 자신의 생각과 감정을 자유롭게 표현해보면서 자기 성찰, 욕구 표출을 할 수 있는 기회를 마련했다는 데 의의를 가진다.
청소년시기의 학생들은 정서적인 관심표현과 자기표현을 위한 수단으로 음악, 미술, 연극, 작문 같은 과목에 대해 실제적인 욕구를 지닌다. 때문에 미술은 단순히 표현능력에만 초점을 둘 것이 아니라 자기표현의 수단을 필요로 하는 학생들에게 지속적으로 그 역할을 담당하고 제공될 수 있어야 한다. 사물을 똑같이 묘사하는 정밀묘사나 장식적 측면만 강조된 공예 수업 등은 더 이상 학생들이 자기 자신이나 주변 환경을 이해하는 데 기여하지 못한다. 따라서 이 시기의 청소년들이 좀 더 필요로 하는 미술의 역할에 대해 고민해 볼 필요성이 요구되는 바이다. 드로잉은 무의식 속에 잠재되어 있는 것을 외부로 드러내는 행위이자 수단이며, 움직임을 통해 추상적인 생각을 화면 위에 표현하는 기록이다. 현대의 드로잉은 밑그림, 습작이라는 전통적인 드로잉의 개념에서 벗어나 자연스러운 감정과 생각을 표출할 수 있는 확장된 개념의 드로잉으로서, 이를 통해 청소년들이 그들의 관심과 표현의 욕구를 실현할 수 있을 것이라 보았다. 낙서는 자기표현 및 생각과 감정을 솔직하게 표현하는 일종의 행위이자 드로잉으로서 그 의미를 지닌다. 학생들은 낙서를 통해 자아 정체성을 확립하며, 자신의 관심과 고민을 직설적이고 노골적으로 표현한다. 이와 같은 맥락에서 사회에서 각종 차별을 당한 계층들의 전유물이었던 낙서화와 낙서화가들의 개성과 창의적인 표현, 잠재 되어 있던 자신의 감정을 솔직하고 자유롭게 드러냄에 주목하여 이것을 바탕으로 청소년 시기의 학생들을 위한 미술 수업지도에 활용하고자 하였다. 본 연구는 자동기술법과 드로잉, 낙서화의 이론적 고찰을 통해 개념과 특징을 이해하고 2009년 개정 미술교육과정과 9종의 중학교 미술 교과서에 구성된 드로잉 영역을 중심으로 그 내용을 분석하여 이를 토대로 낙서화를 활용한 미술수업의 가능성을 탐색하고 수업지도 방안을 모색하였다. 수업지도 방안으로는 총 2차시 수업으로 낙서화에 전반적인 이해를 위한 감상 수업과 이를 토대로 자신만의 낙서화를 표현해 보는 수업으로 진행하였다. 1차시 수업은 낙서화에 대한 개념 및 등장·전개 과정을 이해하고 대표적인 낙서화가들을 살펴보며 그들의 작품을 감상하는 것으로 구성되었다. 작품 속에서 작가들의 상징이나 기호들을 발견하고 그 의미를 알아보면서 그들의 표현 방식에 대해 이해하는 것을 목표로 하였다. 2차시 수업은 낙서화 감상을 통해 자신만의 낙서화를 표현해 보는 것으로, 낙서화가들의 표현방식을 바탕으로 하여 솔직한 자신의 생각과 감정을 창의적이고 개성 있게 드러낼 수 있는 기회를 제공하였다. 본 연구는 자기표현에 익숙하지 않고 어려움을 느끼는 청소년기의 학생들이 드로잉 개념에 기초하여 낙서화를 활용한 미술 수업을 통해 자기 내면과의 소통을 비롯하여 자신의 생각과 감정을 자유롭게 표현해보면서 자기 성찰, 욕구 표출을 할 수 있는 기회를 마련했다는 데 의의를 가진다.
Teenagers have practical desires on subjects such as music, art, play and composition as a tool to express their emotional interest and to express themselves. Therefore, art should not only focus on students expression ability but also help students to express themselves continuously. Class...
Teenagers have practical desires on subjects such as music, art, play and composition as a tool to express their emotional interest and to express themselves. Therefore, art should not only focus on students expression ability but also help students to express themselves continuously. Classes that focus on precision description that has students describe same objects and craft class that highlights the decorative aspect cant contribute to students understanding of themselves or circumstances around them. Thus, it is required to consider the role of art more useful for teenagers. Drawing is the activity and tool to reveal what is latent inside of the unconsciousness, and the record to express abstract thoughts on the screen through movement. Modern drawing is expanded concept of drawing that can express natural emotions and thoughts rather than the conventional concept as rough sketch or study, and through drawing teenagers can realize their desire of interest and expression. Scribbling is a sort of activity that frankly expresses themselves, thoughts and emotions, and it contains the meaning of drawing. Students establish their identity through scribbling and express their interest and worries bluntly and plainly. In the same context, by paying attention to graffiti art, which used to be the exclusive property of discriminated class in the society, and the artists’ personality and creative expression of latent emotion, the study intended to utilize this in the art class instruction for teenagers. In this study, through theoretical consideration of automatic description, drawing and graffiti art, the concept an characteristics were understood. The details of 2009 revised art curriculum and the drawing areas included in the 9 middle school textbooks were analyzed, and based on the analysis, the possibility of art class with graffiti art was researched, and class instruction plan was sought. For the class instruction plan, two classes appreciation classes for overall comprehension and expression classes based on their appreciation were performed. At the first class, students understood the concept, introduction and developing process of graffiti art, studied representative graffiti artists and appreciated their artworks. In the artworks, students discovered symbols and signs that artists tried to express and tried to find out the meanings, so that they could understand the way of expression. At the second class, students drew their own graffiti art through appreciation of artworks. Based on the artists’ way of expression, students were provided with the opportunity to reveal their own thoughts and emotions in the creative and unique ways. This study is meaningful in that teenagers who are not use to self-expression and who have understanding the concept of drawing could have opportunity to express their own thoughts, and emotions freely, to communicate with their inner side, and of self-examination and desire expression through art class with graffiti art used.
Teenagers have practical desires on subjects such as music, art, play and composition as a tool to express their emotional interest and to express themselves. Therefore, art should not only focus on students expression ability but also help students to express themselves continuously. Classes that focus on precision description that has students describe same objects and craft class that highlights the decorative aspect cant contribute to students understanding of themselves or circumstances around them. Thus, it is required to consider the role of art more useful for teenagers. Drawing is the activity and tool to reveal what is latent inside of the unconsciousness, and the record to express abstract thoughts on the screen through movement. Modern drawing is expanded concept of drawing that can express natural emotions and thoughts rather than the conventional concept as rough sketch or study, and through drawing teenagers can realize their desire of interest and expression. Scribbling is a sort of activity that frankly expresses themselves, thoughts and emotions, and it contains the meaning of drawing. Students establish their identity through scribbling and express their interest and worries bluntly and plainly. In the same context, by paying attention to graffiti art, which used to be the exclusive property of discriminated class in the society, and the artists’ personality and creative expression of latent emotion, the study intended to utilize this in the art class instruction for teenagers. In this study, through theoretical consideration of automatic description, drawing and graffiti art, the concept an characteristics were understood. The details of 2009 revised art curriculum and the drawing areas included in the 9 middle school textbooks were analyzed, and based on the analysis, the possibility of art class with graffiti art was researched, and class instruction plan was sought. For the class instruction plan, two classes appreciation classes for overall comprehension and expression classes based on their appreciation were performed. At the first class, students understood the concept, introduction and developing process of graffiti art, studied representative graffiti artists and appreciated their artworks. In the artworks, students discovered symbols and signs that artists tried to express and tried to find out the meanings, so that they could understand the way of expression. At the second class, students drew their own graffiti art through appreciation of artworks. Based on the artists’ way of expression, students were provided with the opportunity to reveal their own thoughts and emotions in the creative and unique ways. This study is meaningful in that teenagers who are not use to self-expression and who have understanding the concept of drawing could have opportunity to express their own thoughts, and emotions freely, to communicate with their inner side, and of self-examination and desire expression through art class with graffiti art used.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.