본 연구는 남북 교류협력 사업 중 사회간접시설인 철도, 도로, 항공, 항만과 같은 교통인프라 분야 사업추진 시 초기협상단계의 타당성 분석 등 의사결정 지원을 위한 연구이다. 먼저, 남북 교류협력 사업에서 남한이 주도적으로 참여하는 형태의 다양한 시나리오를 구상하였다. 그리고 협력사업 소요 비용에 대하여는 북한의 교통인프라 여건과 노동력, 건설장비, 자재 등 북한의 건설시장 여건을 반영하고, 초기협상에서 신속하게 의사결정할 수 있도록 비용 산출을...
본 연구는 남북 교류협력 사업 중 사회간접시설인 철도, 도로, 항공, 항만과 같은 교통인프라 분야 사업추진 시 초기협상단계의 타당성 분석 등 의사결정 지원을 위한 연구이다. 먼저, 남북 교류협력 사업에서 남한이 주도적으로 참여하는 형태의 다양한 시나리오를 구상하였다. 그리고 협력사업 소요 비용에 대하여는 북한의 교통인프라 여건과 노동력, 건설장비, 자재 등 북한의 건설시장 여건을 반영하고, 초기협상에서 신속하게 의사결정할 수 있도록 비용 산출을 모델화하였다. 시나리오 구상에 있어서는 기존 연구사례와 대북 협력사업 사례 등을 조사 분석하여 실질적으로 남한 주도 형태로 사업이 추진될 수 있도록 시나리오를 도출하였다. 현재 북한의 경제상황과 기술수준 및 자재 장비 등 건설여건을 고려할 때 북한이 추진주체가 되어 협력 사업을 시행하기에는 어려운 상황이다. 따라서 남한이 주체가 되어 시행하는 방법과 남북한이 공동으로 참여하는 방법을 우선적으로 고려하였다. 시나리오별 사업추진은 북한의 경제개방정도에 따라 북한의 참여비율을 단계적으로 높여가는 것으로 구상하였다. 남북 협력사업에 소요되는 비용 추정을 모델화하기 위하여 먼저, 기존의 남북협력사업 자료와 국내품셈을 기준으로 표준공사비를 산출하였다. 시나리오별 공사비는 북한근로자의 투입여부 및 자재, 장비 등에 북한 실정에 맞는 할증을 고려하여 산출하였다. 시나리오별 공사비와 표준공사비를 비교하여 지수화하고 이를 기준으로 사업비 추정을 모델화하였다. 사업추진단계별 사업비 추정모델은 사업의 추진과정에 따라 초기협상단계와 사업추진단계, 사업시행단계로 나누어 제시하였다. 본 연구에서는 남북 간에 본격적으로 사업협상이 진행되기 이전인 초기협상단계에서 사업구상을 어떻게 할 것인지에 초점을 맞추어 연구하였다. 본 연구에서 제시하고 있는 남북협력사업 시나리오와 사업비 산출모델은 여러 가지 한계점을 내포하고 있어 미흡한 부분이 많다. 하지만 지금까지 연구되지 않았던 새로운 형태의 북한연구과제로서 여기에 의미를 두고자한다. 앞으로 본 연구를 통하여 더욱 구체적이고 세밀한 연구가 있기를 기대해 본다.
본 연구는 남북 교류협력 사업 중 사회간접시설인 철도, 도로, 항공, 항만과 같은 교통인프라 분야 사업추진 시 초기협상단계의 타당성 분석 등 의사결정 지원을 위한 연구이다. 먼저, 남북 교류협력 사업에서 남한이 주도적으로 참여하는 형태의 다양한 시나리오를 구상하였다. 그리고 협력사업 소요 비용에 대하여는 북한의 교통인프라 여건과 노동력, 건설장비, 자재 등 북한의 건설시장 여건을 반영하고, 초기협상에서 신속하게 의사결정할 수 있도록 비용 산출을 모델화하였다. 시나리오 구상에 있어서는 기존 연구사례와 대북 협력사업 사례 등을 조사 분석하여 실질적으로 남한 주도 형태로 사업이 추진될 수 있도록 시나리오를 도출하였다. 현재 북한의 경제상황과 기술수준 및 자재 장비 등 건설여건을 고려할 때 북한이 추진주체가 되어 협력 사업을 시행하기에는 어려운 상황이다. 따라서 남한이 주체가 되어 시행하는 방법과 남북한이 공동으로 참여하는 방법을 우선적으로 고려하였다. 시나리오별 사업추진은 북한의 경제개방정도에 따라 북한의 참여비율을 단계적으로 높여가는 것으로 구상하였다. 남북 협력사업에 소요되는 비용 추정을 모델화하기 위하여 먼저, 기존의 남북협력사업 자료와 국내품셈을 기준으로 표준공사비를 산출하였다. 시나리오별 공사비는 북한근로자의 투입여부 및 자재, 장비 등에 북한 실정에 맞는 할증을 고려하여 산출하였다. 시나리오별 공사비와 표준공사비를 비교하여 지수화하고 이를 기준으로 사업비 추정을 모델화하였다. 사업추진단계별 사업비 추정모델은 사업의 추진과정에 따라 초기협상단계와 사업추진단계, 사업시행단계로 나누어 제시하였다. 본 연구에서는 남북 간에 본격적으로 사업협상이 진행되기 이전인 초기협상단계에서 사업구상을 어떻게 할 것인지에 초점을 맞추어 연구하였다. 본 연구에서 제시하고 있는 남북협력사업 시나리오와 사업비 산출모델은 여러 가지 한계점을 내포하고 있어 미흡한 부분이 많다. 하지만 지금까지 연구되지 않았던 새로운 형태의 북한연구과제로서 여기에 의미를 두고자한다. 앞으로 본 연구를 통하여 더욱 구체적이고 세밀한 연구가 있기를 기대해 본다.
This study is for the decision-making supports such as a feasibility analysis of the initial negotiation stage during the progress of the transportation infrastructure projects including railways, roads and harbors among the inter-Korean exchange cooperation projects. Firstly, this study laid out a ...
This study is for the decision-making supports such as a feasibility analysis of the initial negotiation stage during the progress of the transportation infrastructure projects including railways, roads and harbors among the inter-Korean exchange cooperation projects. Firstly, this study laid out a variety of scenarios in which South Korea would take the leading role in participation. And, in terms of the required costs for such cooperation projects, in order to reflect the North Korean transportation infrastructure conditions and construction market conditions such as labor force, construction equipment and materials, and to make rapid decisions in the initial negotiations, the cost estimation of transportation infrastructure was made into a model. The scenarios were generated so that such projects can be effectively led by South Korea through investigating and analyzing many cases such as the existing research and inter-Korean cooperation projects. When taking into account the current North Korean construction conditions such as economic situations, technology level, equipment and materials, it is difficult for North Korea to perform the cooperation projects as a major participant. Therefore, priority consideration was given to the method led by South Korea and the method jointly participated by both Koreas. The project progress by scenario was planned so that the North Korean participation can be increased according to its openness of economy. For modeling the estimation of required costs for the inter-Korean cooperation projects, a standard construction cost was calculated based on the existing inter-Korean cooperation project data and standard estimating system in South Korea. The construction costs by scenario were calculated considering extra charges according to the North Korean situations such as whether or not to put in the North Korean workers, equipment and materials. Based on indexing through comparing the construction costs by scenario and the standard construction cost, the project cost estimation was modelled. The project cost estimation models by project progress stage were presented dividing into the initial negotiation stage, project promotion stage and project implementation stage. This study focused on how to plan a project in the initial negotiation stage before full-scale negotiations are proceeded between the two Koreas. The inter-Korean cooperation project scenarios and project cost calculation models presented in this study are not satisfactory due to several restrictions. However, this study is a new type of research subject that has not been so far studied on North Korea. I would like to put more weight on it. I expect that this study will contribute to more specific and detailed research in the future.
This study is for the decision-making supports such as a feasibility analysis of the initial negotiation stage during the progress of the transportation infrastructure projects including railways, roads and harbors among the inter-Korean exchange cooperation projects. Firstly, this study laid out a variety of scenarios in which South Korea would take the leading role in participation. And, in terms of the required costs for such cooperation projects, in order to reflect the North Korean transportation infrastructure conditions and construction market conditions such as labor force, construction equipment and materials, and to make rapid decisions in the initial negotiations, the cost estimation of transportation infrastructure was made into a model. The scenarios were generated so that such projects can be effectively led by South Korea through investigating and analyzing many cases such as the existing research and inter-Korean cooperation projects. When taking into account the current North Korean construction conditions such as economic situations, technology level, equipment and materials, it is difficult for North Korea to perform the cooperation projects as a major participant. Therefore, priority consideration was given to the method led by South Korea and the method jointly participated by both Koreas. The project progress by scenario was planned so that the North Korean participation can be increased according to its openness of economy. For modeling the estimation of required costs for the inter-Korean cooperation projects, a standard construction cost was calculated based on the existing inter-Korean cooperation project data and standard estimating system in South Korea. The construction costs by scenario were calculated considering extra charges according to the North Korean situations such as whether or not to put in the North Korean workers, equipment and materials. Based on indexing through comparing the construction costs by scenario and the standard construction cost, the project cost estimation was modelled. The project cost estimation models by project progress stage were presented dividing into the initial negotiation stage, project promotion stage and project implementation stage. This study focused on how to plan a project in the initial negotiation stage before full-scale negotiations are proceeded between the two Koreas. The inter-Korean cooperation project scenarios and project cost calculation models presented in this study are not satisfactory due to several restrictions. However, this study is a new type of research subject that has not been so far studied on North Korea. I would like to put more weight on it. I expect that this study will contribute to more specific and detailed research in the future.
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