본 연구는 초등학생 자녀가 상담을 받고 있는 어머니를 대상으로 한 자기이해 부모교육 프로그램을 개발하고 적용하여 자아분화, 불안, 양육행동에 변화를 알아보는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 개발과정은 어떠한가? 2. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 효과는 어떠한가? 2-1. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램이 참여자들의 자아분화에 미친 양적효과는 어떠한가? 2-2. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램이 참여자들의 불안에 미친 양적효과는 어떠한가? 2-3. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램이 참여자들의 양육행동에 미친 양적효과는 어떠한가? 2-4. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 참여자들의 자아분화의 과정은 어떠한가? 2-5. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 참여자들의 콤플렉스 의식화는 어떻게 나타났는가? 초등생 자녀가 상담을 받고 있는 자녀를 둔 어머니를 대상으로 자기이해 중심의 부모교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌을 검토하고, 예비프로그램을 구성 및 진행하였다. 본 연구의 목적은 자기이해를 통한 어머니의 인격성숙과 양육행동의 변화이다. 이를 위한 구체적인 목표는 부모의 콤플렉스를 의식화하고 자아분화수준을 향상시켜 인격의 성숙과 양육행동의 변화를 도모하는 것이다. 이러한 목표를 성취할 수 있도록 ...
본 연구는 초등학생 자녀가 상담을 받고 있는 어머니를 대상으로 한 자기이해 부모교육 프로그램을 개발하고 적용하여 자아분화, 불안, 양육행동에 변화를 알아보는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 개발과정은 어떠한가? 2. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 효과는 어떠한가? 2-1. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램이 참여자들의 자아분화에 미친 양적효과는 어떠한가? 2-2. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램이 참여자들의 불안에 미친 양적효과는 어떠한가? 2-3. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램이 참여자들의 양육행동에 미친 양적효과는 어떠한가? 2-4. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 참여자들의 자아분화의 과정은 어떠한가? 2-5. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 참여자들의 콤플렉스 의식화는 어떻게 나타났는가? 초등생 자녀가 상담을 받고 있는 자녀를 둔 어머니를 대상으로 자기이해 중심의 부모교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌을 검토하고, 예비프로그램을 구성 및 진행하였다. 본 연구의 목적은 자기이해를 통한 어머니의 인격성숙과 양육행동의 변화이다. 이를 위한 구체적인 목표는 부모의 콤플렉스를 의식화하고 자아분화수준을 향상시켜 인격의 성숙과 양육행동의 변화를 도모하는 것이다. 이러한 목표를 성취할 수 있도록 감정표현과 정서의 객관화를 위한 프로그램을 총 8회기로 구성하였다. 본 프로그램 진행방법은 콤플렉스 의식화와 자아분화 수준의 향상을 위해 민담과 그림책, 가계도를 적용하였고 회기별 평가지, 개인 소감문 작성 등을 통해 지속적으로 자신을 성찰할 수 있도록 하였다. 프로그램 개발을 위한 이론적 토대로 Bowen의 다세대가족치료 이론 중 자아분화와 분석심리학의 콤플렉스 개념을 토대로 하였다. 본 자기이해 중심의 부모교육 프로그램은 2015년 3월부터 4월까지 경기도 시흥의 Y발달센터에서 자녀가 상담을 받는 7명의 어머니를 실험집단으로 매 주 2시간 씩, 8회기의 프로그램을 실시하였다. 통제집단은 시흥과 부천 소재 발달센터에서 상담을 받는 자녀를 둔 13명의 어머님을 대상으로 하였다. 프로그램의 적용효과를 위해 두 집단에게 자아분화, 양육행동, 불안에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 그리고 프로그램 적용과정에서 나타난 자기이해의 경험과 변화과정을 살펴보기 위해 프로그램 진행내용 전사자료와 개인의 소감문 등을 분석하였다. 위와 같은 과정을 통해 자기이해 부모교육 프로그램 적용효과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 자기이해 부모교육 프로그램이 자아분화에 미친 효과를 분석한 결과 실험집단 어머니에게서 프로그램 전후 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았으며 자아분화 하위요인에서 부분적으로 긍정적인 변화가 나타났다. 둘째, 자기이해 부모교육 프로그램이 불안에 미친 효과를 분석한 결과 실험집단에서 ‘상태불안’ 변인이 유의하게 감소하여 자기이해 부모교육 프로그램은 불안에 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 셋째, 자기이해 부모교육 프로그램이 양육행동에 미친 효과를 분석한 결과 실험집단에서 ‘권위주의적 통제’ 및 ‘적극적인 참여’ 변인에 대해 유의한 변화가 있었다. 따라서 자기이해 부모교육 프로그램은 양육행동에 긍정적인 효과가 있음을 나타내는 것으로 보았다. 넷째, 프로그램 참여자들의 자아분화 수준의 변화과정에 대한 질적분석 결과는 다음과 같다. 질적분석 결과 참여자들의 자아분화 수준은 프로그램의 회기가 진행됨에 따라 세 단계로 변화가 나타났다. 첫째 단계에서는 삶의 문제와 갈등에 영향을 미치는 아동기 원가족 정서에 대한 의식은 나타나지 않았으며 주로 자신의 삶의 갈등과 문제를 솔직히 이야기하고 분노와 좌절, 두려움 등의 감정을 표현하는 것이 이루어졌다. 둘째 단계에서는 삶의 문제와 갈등에 대해 객관적 인식과 원가족 정서의 의식화가 이루어졌다. 셋째 단계에서 자기이해가 나타났다. 다섯째, 참여자들의 콤플렉스 의식화 과정에 대한 탐색을 위한 질적자료 분석 결과는 첫째, 부정적 원가족 경험과 아동기 정서의 기억, 둘째, 현재 삶에 영향을 미치는 무의식적 정서의 인식, 셋째, 무의식적 정서투사와 자녀의 문제행동의 연관성 인식이었다. 참여자들이 자신의 콤플렉스를 의식화했을 때 원가족 경험에서 형성된 내면의 상처 입은 아이를 발견하였고 자신에 대한 이해가 깊어짐을 알 수 있었다. 참여자들이 아동기 원가족 정서를 기억한 후 자신의 삶에 대한 관심과 양육행동의 변화를 위한 의지를 보여주었다. 결론적으로 콤플렉스의 의식화와 자아분화 수준의 향상을 통한 자기이해 중심의 부모교육 프로그램은 참여자들의 인격 성숙과 양육행동에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 본 프로그램은 부모의 자기이해에 효과가 있었음을 확인할 수 있었다.
본 연구는 초등학생 자녀가 상담을 받고 있는 어머니를 대상으로 한 자기이해 부모교육 프로그램을 개발하고 적용하여 자아분화, 불안, 양육행동에 변화를 알아보는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 개발과정은 어떠한가? 2. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 효과는 어떠한가? 2-1. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램이 참여자들의 자아분화에 미친 양적효과는 어떠한가? 2-2. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램이 참여자들의 불안에 미친 양적효과는 어떠한가? 2-3. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램이 참여자들의 양육행동에 미친 양적효과는 어떠한가? 2-4. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 참여자들의 자아분화의 과정은 어떠한가? 2-5. 자기이해 중심의 부모교육 프로그램 참여자들의 콤플렉스 의식화는 어떻게 나타났는가? 초등생 자녀가 상담을 받고 있는 자녀를 둔 어머니를 대상으로 자기이해 중심의 부모교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌을 검토하고, 예비프로그램을 구성 및 진행하였다. 본 연구의 목적은 자기이해를 통한 어머니의 인격성숙과 양육행동의 변화이다. 이를 위한 구체적인 목표는 부모의 콤플렉스를 의식화하고 자아분화수준을 향상시켜 인격의 성숙과 양육행동의 변화를 도모하는 것이다. 이러한 목표를 성취할 수 있도록 감정표현과 정서의 객관화를 위한 프로그램을 총 8회기로 구성하였다. 본 프로그램 진행방법은 콤플렉스 의식화와 자아분화 수준의 향상을 위해 민담과 그림책, 가계도를 적용하였고 회기별 평가지, 개인 소감문 작성 등을 통해 지속적으로 자신을 성찰할 수 있도록 하였다. 프로그램 개발을 위한 이론적 토대로 Bowen의 다세대가족치료 이론 중 자아분화와 분석심리학의 콤플렉스 개념을 토대로 하였다. 본 자기이해 중심의 부모교육 프로그램은 2015년 3월부터 4월까지 경기도 시흥의 Y발달센터에서 자녀가 상담을 받는 7명의 어머니를 실험집단으로 매 주 2시간 씩, 8회기의 프로그램을 실시하였다. 통제집단은 시흥과 부천 소재 발달센터에서 상담을 받는 자녀를 둔 13명의 어머님을 대상으로 하였다. 프로그램의 적용효과를 위해 두 집단에게 자아분화, 양육행동, 불안에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 그리고 프로그램 적용과정에서 나타난 자기이해의 경험과 변화과정을 살펴보기 위해 프로그램 진행내용 전사자료와 개인의 소감문 등을 분석하였다. 위와 같은 과정을 통해 자기이해 부모교육 프로그램 적용효과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 자기이해 부모교육 프로그램이 자아분화에 미친 효과를 분석한 결과 실험집단 어머니에게서 프로그램 전후 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았으며 자아분화 하위요인에서 부분적으로 긍정적인 변화가 나타났다. 둘째, 자기이해 부모교육 프로그램이 불안에 미친 효과를 분석한 결과 실험집단에서 ‘상태불안’ 변인이 유의하게 감소하여 자기이해 부모교육 프로그램은 불안에 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 셋째, 자기이해 부모교육 프로그램이 양육행동에 미친 효과를 분석한 결과 실험집단에서 ‘권위주의적 통제’ 및 ‘적극적인 참여’ 변인에 대해 유의한 변화가 있었다. 따라서 자기이해 부모교육 프로그램은 양육행동에 긍정적인 효과가 있음을 나타내는 것으로 보았다. 넷째, 프로그램 참여자들의 자아분화 수준의 변화과정에 대한 질적분석 결과는 다음과 같다. 질적분석 결과 참여자들의 자아분화 수준은 프로그램의 회기가 진행됨에 따라 세 단계로 변화가 나타났다. 첫째 단계에서는 삶의 문제와 갈등에 영향을 미치는 아동기 원가족 정서에 대한 의식은 나타나지 않았으며 주로 자신의 삶의 갈등과 문제를 솔직히 이야기하고 분노와 좌절, 두려움 등의 감정을 표현하는 것이 이루어졌다. 둘째 단계에서는 삶의 문제와 갈등에 대해 객관적 인식과 원가족 정서의 의식화가 이루어졌다. 셋째 단계에서 자기이해가 나타났다. 다섯째, 참여자들의 콤플렉스 의식화 과정에 대한 탐색을 위한 질적자료 분석 결과는 첫째, 부정적 원가족 경험과 아동기 정서의 기억, 둘째, 현재 삶에 영향을 미치는 무의식적 정서의 인식, 셋째, 무의식적 정서투사와 자녀의 문제행동의 연관성 인식이었다. 참여자들이 자신의 콤플렉스를 의식화했을 때 원가족 경험에서 형성된 내면의 상처 입은 아이를 발견하였고 자신에 대한 이해가 깊어짐을 알 수 있었다. 참여자들이 아동기 원가족 정서를 기억한 후 자신의 삶에 대한 관심과 양육행동의 변화를 위한 의지를 보여주었다. 결론적으로 콤플렉스의 의식화와 자아분화 수준의 향상을 통한 자기이해 중심의 부모교육 프로그램은 참여자들의 인격 성숙과 양육행동에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 본 프로그램은 부모의 자기이해에 효과가 있었음을 확인할 수 있었다.
The purpose of this study was to develop and apply a self-understanding-based parent education program to mothers whose elementary school children got counseling and then examine its effects on the change of self-differentiation, anxiety and parenting behavior. For this, following study questions we...
The purpose of this study was to develop and apply a self-understanding-based parent education program to mothers whose elementary school children got counseling and then examine its effects on the change of self-differentiation, anxiety and parenting behavior. For this, following study questions were established: 1. ‘What is the process of developing a self-understanding-based parent education program?’ 2. ‘What is the effect of a self-understanding-based parent education program?’ 2-1. ‘What is the quantitative effect of a self-understanding-based parent education program on participant’s self-differentiation?’ 2-2. ‘What is the quantitative effect of a self-understanding-based parent education program on participant’s anxiety?’ 2-3. ‘What is the quantitative effect of a self-understanding-based parent education program on participant’s parenting behavior?’ 2-4. ‘What is the process of self-differentiation of participants in a self-understanding-based parent education program?’ 2-5. ‘How does the complex consciousness of participants in a self-understanding-based parent education program present?’ With mothers whose children got counseling as study subjects, this study developed a self-understanding-based parent education program and then enhanced mother’s awareness of complex and improved their level of self-differentiation, thus increasing mother’s self-understanding and changing their parenting behavior. In order to improve the level of complex consciousness and self-differentiation, this study used folk tales, picture books and genogram. And in order to evaluate the program, both quantitative and qualitative analysis were carried out. The parent education program, developed in this study, was applied to seven mothers whose children got counseling at Y Development Center in Siheung from March to April, 2015, by two hours a week in total 8 sessions. In order to examine the effect of application of the program, both the experiment group and the control group were tested on self-differentiation, anxiety and parenting behavior before and after applying the program. In addition, through a qualitative analysis, the process of self-differentiation and complex consciousness was examined. The change process of a self-differentiation level is as follows: First, the step of unconsciousness of family-originated emotions in childhood that have effects on life problems and conflicts; second, the step of objective recognition of life problems and conflicts and the step of consciousness of family-originated emotions; and third, the step of self-understanding. The results of qualitative analysis on the process of complex consciousness are as follows: First, the memory of negative family-originated experiences and childhood emotions; second, the recognition of unconscious emotions that have effects on current life; and third, the recognition of connectivity between the unconscious projection of emotions and children’s problematic behavior. In conclusion, the self-understanding-based parent education program which was based on the complex consciousness and the improvement of self-differentiation level had positive effects on participant’s personality maturity and parenting behavior. Therefore, the program developed in this study is seemingly effective for parent’s self-understanding.
The purpose of this study was to develop and apply a self-understanding-based parent education program to mothers whose elementary school children got counseling and then examine its effects on the change of self-differentiation, anxiety and parenting behavior. For this, following study questions were established: 1. ‘What is the process of developing a self-understanding-based parent education program?’ 2. ‘What is the effect of a self-understanding-based parent education program?’ 2-1. ‘What is the quantitative effect of a self-understanding-based parent education program on participant’s self-differentiation?’ 2-2. ‘What is the quantitative effect of a self-understanding-based parent education program on participant’s anxiety?’ 2-3. ‘What is the quantitative effect of a self-understanding-based parent education program on participant’s parenting behavior?’ 2-4. ‘What is the process of self-differentiation of participants in a self-understanding-based parent education program?’ 2-5. ‘How does the complex consciousness of participants in a self-understanding-based parent education program present?’ With mothers whose children got counseling as study subjects, this study developed a self-understanding-based parent education program and then enhanced mother’s awareness of complex and improved their level of self-differentiation, thus increasing mother’s self-understanding and changing their parenting behavior. In order to improve the level of complex consciousness and self-differentiation, this study used folk tales, picture books and genogram. And in order to evaluate the program, both quantitative and qualitative analysis were carried out. The parent education program, developed in this study, was applied to seven mothers whose children got counseling at Y Development Center in Siheung from March to April, 2015, by two hours a week in total 8 sessions. In order to examine the effect of application of the program, both the experiment group and the control group were tested on self-differentiation, anxiety and parenting behavior before and after applying the program. In addition, through a qualitative analysis, the process of self-differentiation and complex consciousness was examined. The change process of a self-differentiation level is as follows: First, the step of unconsciousness of family-originated emotions in childhood that have effects on life problems and conflicts; second, the step of objective recognition of life problems and conflicts and the step of consciousness of family-originated emotions; and third, the step of self-understanding. The results of qualitative analysis on the process of complex consciousness are as follows: First, the memory of negative family-originated experiences and childhood emotions; second, the recognition of unconscious emotions that have effects on current life; and third, the recognition of connectivity between the unconscious projection of emotions and children’s problematic behavior. In conclusion, the self-understanding-based parent education program which was based on the complex consciousness and the improvement of self-differentiation level had positive effects on participant’s personality maturity and parenting behavior. Therefore, the program developed in this study is seemingly effective for parent’s self-understanding.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.