최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.25 no.1, 2018년, pp.11 - 21
송미옥 (조선간호대학교) , 김희영 (동신대학교 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to translate the Self-Reflection and Insight Scale (SRIS) into Korean and test its validity and reliability. Methods: Participants were 340 nursing students who were recruited from 5 nursing colleges in Korea. Data were collected from November 21 to December 20...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호실 무 수행을 위해 통찰력이 필요한 이유는 무엇인가? | 간호학에서 통찰은 간호대상자의 전체적인 상황과 관련된 모든 자료들을 종합 및 분석함으로써 대상자가 처한 상황을 인과관계로 인식하여 판단하는 총체적인 과정으로 인식된다[9]. 통찰의 결과는 새로운 판단에 의한 문제해결과 새로운 통찰을 유발하며, 반복됨으로 말미암아 개인의 사고습관으로 내면화된다[9]. 따라서 통찰력은 간호실 무의 수행을 위해 반드시 필요한 전문가적 역량이 되며 간호학을 배울 때부터 통찰적 사고에 이를 수 있는 교육방법적 관심과 전략이 요구된다. | |
성찰이란 무엇인가? | 성찰은 자기 자신의 삶을 바라본다는 의미가 은유적으로 내포되어 있지만, 무엇인가를 잠깐 생각하는 것이기보다는 경험으로부터 통찰력을 얻고 배우기 위해 고찰하는 것으로 이해된다[2]. 성찰은 자신의 경험과 행동, 느낌, 반응 등을 주의 깊게 되돌아보고 생각하여 그로부터 배우기 위해 분석하고 해석하는 것이다[3]. | |
간호학에서 통찰은 어떻게 인식되는가? | 통찰은 자신의 생각, 감정, 행동에 대한 이해를 명확하게 하는 것이다[10]. 간호학에서 통찰은 간호대상자의 전체적인 상황과 관련된 모든 자료들을 종합 및 분석함으로써 대상자가 처한 상황을 인과관계로 인식하여 판단하는 총체적인 과정으로 인식된다[9]. 통찰의 결과는 새로운 판단에 의한 문제해결과 새로운 통찰을 유발하며, 반복됨으로 말미암아 개인의 사고습관으로 내면화된다[9]. |
Bengtsson, Jan. What is Reflection? On reflection in the teaching profession and teacher education. Teachers and teaching : theory and practice : the journal of the International Study Association on Teacher Thinking, vol.1, no.1, 23-32.
The meaning of “Reflection” in the reflective teacher education Chung 165 2007
Critical thinking disposition as a measure of competent clinical judgement: The development of the California critical thinking disposition inventory Facione 345 1994
Vacek, Jenny E.. Using a Conceptual Approach with Concept Mapping to Promote Critical Thinking. The Journal of nursing education, vol.48, no.1, 45-48.
Effects of critical reflective inquiry on new graduate nurses' clinical decision-making Kwon 39 2007
Asselin, Marilyn E., Schwartz‐Barcott, Donna, Osterman, Paulette A.. Exploring reflection as a process embedded in experienced nurses' practice: a qualitative study. Journal of advanced nursing, vol.69, no.4, 905-914.
Grant, Anthony M., Franklin, John, Langford, Peter. THE SELF-REFLECTION AND INSIGHT SCALE: A NEW MEASURE OF PRIVATE SELF-CONSCIOUSNESS. Social behavior and personality, vol.30, no.8, 821-835.
Boud 43 1985
Gustafsson, Christine, Fagerberg, Ingegerd. Reflection, the way to professional development?. Journal of clinical nursing, vol.13, no.3, 271-280.
Mitchell, Rudolph. The development of the cognitive behavior survey to assess medical student learning. Teaching and learning in medicine, vol.6, no.3, 161-167.
Sobral,. An appraisal of medical students' reflection-in-learning. Medical education, vol.34, no.3, 182-187.
Aukes, Leo C., Geertsma, Jelle, Cohen-Schotanus, Janke, Zwierstra, Rein P., Slaets, Joris P.J.. The development of a scale to measure personal reflection in medical practice and education. Medical teacher, vol.29, no.2, 177-182.
Roberts, Chris, Stark, Patsy. Readiness for self-directed change in professional behaviours: factorial validation of the Self-reflection and Insight Scale. Medical education, vol.42, no.11, 1054-1063.
Kember, David, Leung, Doris Y. P., Jones, Alice, Loke, Alice Yuen, McKay, Jan, Sinclair, Kit, Tse, Harrison, Webb, Celia, Wong, Frances Kam Yuet, Wong, Marian, Yeung, Ella. Development of a Questionnaire to Measure the Level of Reflective Thinking. Assessment and evaluation in higher education, vol.25, no.4, 381-395.
Chen, Shu-Yueh, Lai, Chen-Chun, Chang, Hui-Mei, Hsu, Hui-Chen, Pai, Hsiang-Chu. Chinese Version of Psychometric Evaluation of Self-Reflection and Insight Scale on Taiwanese Nursing Students. The journal of nursing research : JNR, vol.24, no.4, 337-346.
Asselin, Marilyn E., Fain, James A.. Effect of Reflective Practice Education on Self-Reflection, Insight, and Reflective Thinking Among Experienced Nurses : A Pilot Study. Journal for nurses in professional development, vol.29, no.3, 111-119.
Best Practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis Costello 1 2005
Jackson, Dennis L.. Revisiting Sample Size and Number of Parameter Estimates: Some Support for the N:q Hypothesis. Structural equation modeling : a multidisciplinary journal, vol.10, no.1, 128-141.
Bae 1 2014
Polit 359 2012
Do medical students like communication? Validation of the German CSAS (Communication Skills Attitude Scale) Busch 1 2015
Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices Williams 1 2010
Validation of a Turkish translation of the communication skills attitude scale with Turkish medical students Harlak 55 2008
Fabrigar, Leandre R., Wegener, Duane T., MacCallum, Robert C., Strahan, Erin J.. Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research.. Psychological methods, vol.4, no.3, 272-299.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.