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논문 상세정보

간호대학생의 자기-성찰 및 통찰력 측정도구 타당도 및 신뢰도 검증

Validity and Reliability of the Self-Reflection and Insight Scale for Korean Nursing Students

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to translate the Self-Reflection and Insight Scale (SRIS) into Korean and test its validity and reliability. Methods: Participants were 340 nursing students who were recruited from 5 nursing colleges in Korea. Data were collected from November 21 to December 20, 2016 and analyzed using the IBM Statistics SPSS 22.0 and AMOS 23.0 programs. Exploratory factor analysis, Confirmatory factor analysis, and concurrent validity analysis were performed. Results: For the Korean-SRIS (K-SRIS) 4 items were deleted from the original SRIS. The final scale consisted of 16 items which were sorted into- the 2 factors: self-reflection (11 items), insight (5 items). The cumulative percent of variance was 50.91%. The statistically significant correlation between K-SRIS scores and the Reflection in Learning Scale (RLS) support the concurrent validity of the K-SRIS. The reliability of the scale, Cronbach's ${\alpha}$ was .83. Conclusion: The finding indicate that the K-SRIS has validity and reliability. Therefore it can be used for measuring and developing reflection ability in nursing students.

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
간호실 무
간호실 무 수행을 위해 통찰력이 필요한 이유는 무엇인가?
통찰의 결과는 새로운 판단에 의한 문제해결과 새로운 통찰을 유발하며, 반복됨으로 말미암아 개인의 사고습관으로 내면화된다

간호학에서 통찰은 간호대상자의 전체적인 상황과 관련된 모든 자료들을 종합 및 분석함으로써 대상자가 처한 상황을 인과관계로 인식하여 판단하는 총체적인 과정으로 인식된다[9]. 통찰의 결과는 새로운 판단에 의한 문제해결과 새로운 통찰을 유발하며, 반복됨으로 말미암아 개인의 사고습관으로 내면화된다[9]. 따라서 통찰력은 간호실 무의 수행을 위해 반드시 필요한 전문가적 역량이 되며 간호학을 배울 때부터 통찰적 사고에 이를 수 있는 교육방법적 관심과 전략이 요구된다.

성찰
성찰이란 무엇인가?
자신의 경험과 행동, 느낌, 반응 등을 주의 깊게 되돌아보고 생각하여 그로부터 배우기 위해 분석하고 해석하는 것

성찰은 자기 자신의 삶을 바라본다는 의미가 은유적으로 내포되어 있지만, 무엇인가를 잠깐 생각하는 것이기보다는 경험으로부터 통찰력을 얻고 배우기 위해 고찰하는 것으로 이해된다[2]. 성찰은 자신의 경험과 행동, 느낌, 반응 등을 주의 깊게 되돌아보고 생각하여 그로부터 배우기 위해 분석하고 해석하는 것이다[3].

간호학
간호학에서 통찰은 어떻게 인식되는가?
간호대상자의 전체적인 상황과 관련된 모든 자료들을 종합 및 분석함으로써 대상자가 처한 상황을 인과관계로 인식하여 판단하는 총체적인 과정으로 인식

통찰은 자신의 생각, 감정, 행동에 대한 이해를 명확하게 하는 것이다[10]. 간호학에서 통찰은 간호대상자의 전체적인 상황과 관련된 모든 자료들을 종합 및 분석함으로써 대상자가 처한 상황을 인과관계로 인식하여 판단하는 총체적인 과정으로 인식된다[9]. 통찰의 결과는 새로운 판단에 의한 문제해결과 새로운 통찰을 유발하며, 반복됨으로 말미암아 개인의 사고습관으로 내면화된다[9].

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저자의 다른 논문

참고문헌 (29)

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