인터랙티브 아트는 관객의 능동적 참여를 전제로 하는 예술 작품이다. 관객은 작가가 고안한 인터페이스를 통해 작품을 완성해 나가며, 인터페이스에 적합한 참여를 행하였을 때 작품과 이상적인 상호작용을 경험할 수 있다. 이에 본 연구에서는 HCI를 관점으로 인터랙티브 아트 인터페이스에 따른 참여 유도 연구를 진행하였다. 본 연구는 인터랙티브 아트의 인터페이스를 매개로한 참여 유형을 조작 방식에 따라 ‘제스처, 접촉, 도구’로 분류한다. 또한 디자인 분야에서 선행되었던 ‘행동유도성’ 개념을 인터랙티브 아트에 적용하여 고찰한다. 고찰된 결과로 인터랙티브 아트에서의 ‘인지적, 물리적, 감각적’ ...
인터랙티브 아트는 관객의 능동적 참여를 전제로 하는 예술 작품이다. 관객은 작가가 고안한 인터페이스를 통해 작품을 완성해 나가며, 인터페이스에 적합한 참여를 행하였을 때 작품과 이상적인 상호작용을 경험할 수 있다. 이에 본 연구에서는 HCI를 관점으로 인터랙티브 아트 인터페이스에 따른 참여 유도 연구를 진행하였다. 본 연구는 인터랙티브 아트의 인터페이스를 매개로한 참여 유형을 조작 방식에 따라 ‘제스처, 접촉, 도구’로 분류한다. 또한 디자인 분야에서 선행되었던 ‘행동유도성’ 개념을 인터랙티브 아트에 적용하여 고찰한다. 고찰된 결과로 인터랙티브 아트에서의 ‘인지적, 물리적, 감각적’ 행동유도성과 그에 따른 요소들을 인터페이스 유형별로 도출하여 ‘행동유도성 상호보완 모델’을 제안한다. 마지막으로, 본 연구에서 제안하는 모델을 토대로 본 연구자가 큐레이터로 참여한 ‘미지의 세계’ 전시의 인터랙티브 아트들을 분석한다. 또한 분석 결과와 제안된 모델을 적용하여 제작한 인터랙티브 인스톨레이션 <Incomplete Life>를 소개한다. 본 연구는 인터랙티브 아트 인터페이스와 행동유도성을 연결적으로 고찰하였다는 점에서 기존 연구와 차별되며, 인터랙티브 아트의 행동유도성을 설계 및 분석할 수 있는 방법론적 모델을 제안하였다는 점에서 의의를 가진다. 본 연구를 통해 제안하는 ‘행동유도성 상호보완 모델’은 전문 예술가가 아니더라도 작품과 관객의 관계를 총체적으로 설계할 수 있는 도구로서 작용될 수 있을 것이다.
인터랙티브 아트는 관객의 능동적 참여를 전제로 하는 예술 작품이다. 관객은 작가가 고안한 인터페이스를 통해 작품을 완성해 나가며, 인터페이스에 적합한 참여를 행하였을 때 작품과 이상적인 상호작용을 경험할 수 있다. 이에 본 연구에서는 HCI를 관점으로 인터랙티브 아트 인터페이스에 따른 참여 유도 연구를 진행하였다. 본 연구는 인터랙티브 아트의 인터페이스를 매개로한 참여 유형을 조작 방식에 따라 ‘제스처, 접촉, 도구’로 분류한다. 또한 디자인 분야에서 선행되었던 ‘행동유도성’ 개념을 인터랙티브 아트에 적용하여 고찰한다. 고찰된 결과로 인터랙티브 아트에서의 ‘인지적, 물리적, 감각적’ 행동유도성과 그에 따른 요소들을 인터페이스 유형별로 도출하여 ‘행동유도성 상호보완 모델’을 제안한다. 마지막으로, 본 연구에서 제안하는 모델을 토대로 본 연구자가 큐레이터로 참여한 ‘미지의 세계’ 전시의 인터랙티브 아트들을 분석한다. 또한 분석 결과와 제안된 모델을 적용하여 제작한 인터랙티브 인스톨레이션 <Incomplete Life>를 소개한다. 본 연구는 인터랙티브 아트 인터페이스와 행동유도성을 연결적으로 고찰하였다는 점에서 기존 연구와 차별되며, 인터랙티브 아트의 행동유도성을 설계 및 분석할 수 있는 방법론적 모델을 제안하였다는 점에서 의의를 가진다. 본 연구를 통해 제안하는 ‘행동유도성 상호보완 모델’은 전문 예술가가 아니더라도 작품과 관객의 관계를 총체적으로 설계할 수 있는 도구로서 작용될 수 있을 것이다.
Interactive art is an art work in which positive participation of the audience is prerequisite. The audience complete the art work through interface designed by artist and when a participation suitable for interface is performed, ideal interaction with art work could be experienced. Under this backg...
Interactive art is an art work in which positive participation of the audience is prerequisite. The audience complete the art work through interface designed by artist and when a participation suitable for interface is performed, ideal interaction with art work could be experienced. Under this background, a research on inducing participation based on interface of interactive art was progressed in a perspective of HCI. This study classified participation type based on interface of interactive art as medium into 'gesture, touch, tool' depending on manipulation mode. In addition, interactive art was considered by applying 'affordance' concept that was preceded in design field. As a result of this consideration, 'Complementary Affordance Model' is hereby presented by deducing 'cognitive, physical, sensory' affordance and its elements in interactive art by each interface type. Finally, based on a model suggested in this study, interactive arts of 'Unknown world‘ exhibition in which the author participated as a curator was analyzed. In addition, , an interactive installation, being produced by applying analysis result and suggested model will be introduced. This study is differentiated from existing study in that interface of interactive art and affordance were considered correlatively and its significance is that methodological model that may design and analyze affordance of interactive art was suggested. 'Complementary Affordance Model' being suggested through this study could be utilized as a tool by which a relationship between the art work and the audience could be generally designed without depending on a professional artist.
Interactive art is an art work in which positive participation of the audience is prerequisite. The audience complete the art work through interface designed by artist and when a participation suitable for interface is performed, ideal interaction with art work could be experienced. Under this background, a research on inducing participation based on interface of interactive art was progressed in a perspective of HCI. This study classified participation type based on interface of interactive art as medium into 'gesture, touch, tool' depending on manipulation mode. In addition, interactive art was considered by applying 'affordance' concept that was preceded in design field. As a result of this consideration, 'Complementary Affordance Model' is hereby presented by deducing 'cognitive, physical, sensory' affordance and its elements in interactive art by each interface type. Finally, based on a model suggested in this study, interactive arts of 'Unknown world‘ exhibition in which the author participated as a curator was analyzed. In addition, , an interactive installation, being produced by applying analysis result and suggested model will be introduced. This study is differentiated from existing study in that interface of interactive art and affordance were considered correlatively and its significance is that methodological model that may design and analyze affordance of interactive art was suggested. 'Complementary Affordance Model' being suggested through this study could be utilized as a tool by which a relationship between the art work and the audience could be generally designed without depending on a professional artist.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.