본 연구는 시간제보육 서비스의 질을 결정하게 될 시간제보육 교사의 직무만족도와 근무환경과 업무 등의 어려움을 알아보고 이를 개선하는데 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 시간제보육 교사의 배경변인에 따른 직무만족도는 어떠한가? 둘째, 시간제보육 교사의 배경변인에 따른 어려움은 어떠한가? 본 연구는 전국의 영아를 보육하는 시간제보육 교사를 대상으로 실시하였다. 시간제보육 교사의 직무만족도는 Bently와 Remple(1970)이제작한 Purdue Teacher Opinionaire (PTO)와Jorde Bloom(1989)이 제작한 유치원 직무만족도 측정도구(Early Child-hood ...
본 연구는 시간제보육 서비스의 질을 결정하게 될 시간제보육 교사의 직무만족도와 근무환경과 업무 등의 어려움을 알아보고 이를 개선하는데 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 시간제보육 교사의 배경변인에 따른 직무만족도는 어떠한가? 둘째, 시간제보육 교사의 배경변인에 따른 어려움은 어떠한가? 본 연구는 전국의 영아를 보육하는 시간제보육 교사를 대상으로 실시하였다. 시간제보육 교사의 직무만족도는 Bently와 Remple(1970)이제작한 Purdue Teacher Opinionaire (PTO)와Jorde Bloom(1989)이 제작한 유치원 직무만족도 측정도구(Early Child-hood Job Satisfaction Survey: ECJSS)를 우리 실정에 맞게 수정, 번안하여 사용하여 조성연(2004)이 75문항으로 제작하여 사용했던 설문지를 신동희(2005)가 수정한 설문지와 시간제보육 교사의 어려움과 요구 및 개선사항은 시간제보육에서 교사를 대상으로 실시한 설문지를 기초로 아동복지학과 교수 2명과 센터장이 수정․보완하였다. 본 연구는 SPSSWIN version 20.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 첫째, 조사 대상자의 일반적 특성과 어려움, 요구 및 개선사항을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 측정도구의 문항 간 신뢰도를 검증하기 위하여 신뢰도 계수(Cronbach`s α)를 산출하였다. 셋째, 조사 대상자의 배경변인에 따른 직무만족도와 어려움의 정도 차이를 측정하기 위해 독립 이표본 T-test와 일원분산분석(one way-ANOVA)을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시간제보육 교사에 대한 배경변인에 따른 직무만족도를 살펴보면 연령에 따른 직무만족도에서 연령이 많을수록 원장과의 관계에서 높게 나타났으나 근무환경 및 시설에서는 낮은 것으로 나타났다. 결혼유무는 보육교사로의 직무수행과 부모-교사와의 관계에서 높게 나타났다. 자녀 양육 경험에서는 원장과의 관계와 부모-교사와의 관계 높게 나타났다. 경력이 많은 보육교사로의 직무수행의 직무만족도가 높게 나타났다. 근무지역에서는 근무환경 및 시설과 동료와의 관계에서 서울 및 경기에 보육교사의 직무만족도가 높게 나타났다. 기관유형에 ‘민간어린이집’보다 ‘직장어린이집’에서 근무환경 및 시설의 만족도가 더 높은 경향을 보였다. 보육교사로의 직무수행은 명확한 차이를 보이지는 않지만 집단 간에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 시설규모가 40인 이상이 39인 이하보다 근무환경 및 시설의 평균이 낮은 것으로 나타났다. 보육교사로의 직무수행은 40인 이상이 높게 나타났다. 호봉은 근무환경 및 시설과 지지자원 및 복지에서 호봉이 인정되는 보육교사가 높게 나타났다. 둘째, 시간제보육 교사의 어려움의 정도에 대한 결과를 살펴보면 다음과 같다. 시간제보육의 특성상 일지를 작성과 프로그램 진행의 어려움이다. 배경변인에 따른 어려움의 정도는 대부분의 유의한 차이를 보이지 않으나, 학력에 따른 어려움의 정도는 고등학교졸업보다 고학력이 낮게 나타났다. 시설규모에 따른 어려움은 업무강도는 시설규모가 39인 이하의 평균이 낮게 나타났으며, 근무지역에 따른 어려움은 영아 적응에, 업무강도에, 이용자가 적은 경우, 서울 및 경기지역에서 근무하는 보육교사가 더 어렵다고 하였다. 셋째. 시간제보육 교사의 어려움에 따른 요구 및 개선사항을 살펴보면 시간제보육 교사는 영아의 적응을 어렵게 느끼고 있으며 이는 교사 대 영아 비율조정이나 보조교사를 요구하고 있다. 이는 시간제보육의 질 향상을 위해서 충분히 고려할 사항이다. 본 연구를 통해 시간제보육 교사의 복지나 처우가 개선되어 시간제보육의 질 역시 향상되길 바란다.
본 연구는 시간제보육 서비스의 질을 결정하게 될 시간제보육 교사의 직무만족도와 근무환경과 업무 등의 어려움을 알아보고 이를 개선하는데 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 시간제보육 교사의 배경변인에 따른 직무만족도는 어떠한가? 둘째, 시간제보육 교사의 배경변인에 따른 어려움은 어떠한가? 본 연구는 전국의 영아를 보육하는 시간제보육 교사를 대상으로 실시하였다. 시간제보육 교사의 직무만족도는 Bently와 Remple(1970)이제작한 Purdue Teacher Opinionaire (PTO)와Jorde Bloom(1989)이 제작한 유치원 직무만족도 측정도구(Early Child-hood Job Satisfaction Survey: ECJSS)를 우리 실정에 맞게 수정, 번안하여 사용하여 조성연(2004)이 75문항으로 제작하여 사용했던 설문지를 신동희(2005)가 수정한 설문지와 시간제보육 교사의 어려움과 요구 및 개선사항은 시간제보육에서 교사를 대상으로 실시한 설문지를 기초로 아동복지학과 교수 2명과 센터장이 수정․보완하였다. 본 연구는 SPSS WIN version 20.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 첫째, 조사 대상자의 일반적 특성과 어려움, 요구 및 개선사항을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 측정도구의 문항 간 신뢰도를 검증하기 위하여 신뢰도 계수(Cronbach`s α)를 산출하였다. 셋째, 조사 대상자의 배경변인에 따른 직무만족도와 어려움의 정도 차이를 측정하기 위해 독립 이표본 T-test와 일원분산분석(one way-ANOVA)을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시간제보육 교사에 대한 배경변인에 따른 직무만족도를 살펴보면 연령에 따른 직무만족도에서 연령이 많을수록 원장과의 관계에서 높게 나타났으나 근무환경 및 시설에서는 낮은 것으로 나타났다. 결혼유무는 보육교사로의 직무수행과 부모-교사와의 관계에서 높게 나타났다. 자녀 양육 경험에서는 원장과의 관계와 부모-교사와의 관계 높게 나타났다. 경력이 많은 보육교사로의 직무수행의 직무만족도가 높게 나타났다. 근무지역에서는 근무환경 및 시설과 동료와의 관계에서 서울 및 경기에 보육교사의 직무만족도가 높게 나타났다. 기관유형에 ‘민간어린이집’보다 ‘직장어린이집’에서 근무환경 및 시설의 만족도가 더 높은 경향을 보였다. 보육교사로의 직무수행은 명확한 차이를 보이지는 않지만 집단 간에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 시설규모가 40인 이상이 39인 이하보다 근무환경 및 시설의 평균이 낮은 것으로 나타났다. 보육교사로의 직무수행은 40인 이상이 높게 나타났다. 호봉은 근무환경 및 시설과 지지자원 및 복지에서 호봉이 인정되는 보육교사가 높게 나타났다. 둘째, 시간제보육 교사의 어려움의 정도에 대한 결과를 살펴보면 다음과 같다. 시간제보육의 특성상 일지를 작성과 프로그램 진행의 어려움이다. 배경변인에 따른 어려움의 정도는 대부분의 유의한 차이를 보이지 않으나, 학력에 따른 어려움의 정도는 고등학교졸업보다 고학력이 낮게 나타났다. 시설규모에 따른 어려움은 업무강도는 시설규모가 39인 이하의 평균이 낮게 나타났으며, 근무지역에 따른 어려움은 영아 적응에, 업무강도에, 이용자가 적은 경우, 서울 및 경기지역에서 근무하는 보육교사가 더 어렵다고 하였다. 셋째. 시간제보육 교사의 어려움에 따른 요구 및 개선사항을 살펴보면 시간제보육 교사는 영아의 적응을 어렵게 느끼고 있으며 이는 교사 대 영아 비율조정이나 보조교사를 요구하고 있다. 이는 시간제보육의 질 향상을 위해서 충분히 고려할 사항이다. 본 연구를 통해 시간제보육 교사의 복지나 처우가 개선되어 시간제보육의 질 역시 향상되길 바란다.
The purpose of this study is to find out and improve the job satisfaction, working environment, difficulties, etc. of part-time child care teachers who determine the quality of the services of part-time child care. The research questions set for this study are as the following. First, how is the...
The purpose of this study is to find out and improve the job satisfaction, working environment, difficulties, etc. of part-time child care teachers who determine the quality of the services of part-time child care. The research questions set for this study are as the following. First, how is the job satisfaction in accordance with the background variables of part-time child care teachers? Secondly, how are the difficulties in accordance with the background variables of part-time child care teachers? The subjects of this study were part-time child care teachers taking care of children all over the country. As for the job satisfaction of part-time child care teachers a pre-school job satisfaction measuring tool(Early Child-hood Job Satisfaction Survey: ECJSS) created by Purdue Teacher Opinionaire (PTO) and Jorde Bloom(1989) made by Bently and Remple(1970) was modified and interpreted to fit our conditions and used with a 75-question survey by Cho Sung Yeon(2004) modified by Shin Dong Hee(2005) to be modified and supplemented by a the head of Department and 2 professors in the department of child welfare based on a survey conducted on part-time child care teachers on the difficulties and demands and improvement measures. This study used the SPSS WIN version 20.0 program for analysis. First of all, a frequency analysis was conducted to find out the general characteristics and difficulties, as well as the demands and improvement matters of the subjects of this study. Secondly, a Cronbach`s α was calculated in order to verify the reliability of each question of the measuring tool. Thirdly, an independent two-sample T-test and one way-ANOVA were conducted in order to measure the differences of job satisfaction and difficulties in accordance with the background variables of the subjects. The summary of the results of this study is as the following. First of all, examining the job satisfaction in accordance with the background variables on part-time child care teachers, job satisfaction in accordance with age was shown to be higher in the relationship with the head of the school along with the increase in age, but was shown to be low in work environment and facilities. Marital status was shown to be high in relations between work as a child care teacher and parent-teacher relationship. As for experience in raising a child, results were shown to be high in the relations between relationship with the head of the school and parent-teacher relationship. The job satisfaction of the work as an experienced child care teacher was high. As for working area, the job satisfaction was high as a child care teacher in the Seoul and Gyeonggi area in the relations between working environment and facilities and relationship with colleagues. Satisfaction of working environment and facilities showed a tendency to be higher in ‘workplace daycare centers’ rather than ‘private daycare centers’ in terms of type of institute. The work as a child care teacher did not show clear differences, but there were differences among groups. The average of working environment and facilities was shown to be low for facilities for 40 people or more than facilities for 39 people or less. The work as a child care teacher was shown to be higher in facilities for 40 people or more. As for pay class, child care teachers who get their pay class acknowledged were high in working environment and facilities as well as supporting resources and welfare. Secondly, the results of examining the level of difficulties of part-time child care teachers are as the following. Most levels of difficulties in accordance with background variables did not show significant differences, but the level of difficulties in accordance with level of education was lower for more highly educated teachers than high school graduate teachers. The difficulties in accordance with the size of facility were shown to be lower in facilities for 39 people or less, and the difficulties in accordance with working area were shown to be more difficult for teachers adapting to children, work load, less users, and working in the Seoul and Gyeonggi area. Thirdly, when examining the demands and improvement matters in accordance with the difficulties of part-time child care teachers, the part-time child care teachers were having difficulties with adapting to children, and are demanding an adjustment to the teacher-to-child ratio or an assistant teacher. This is a matter to certainly to consider for enhancing the quality of part-time child care. The quality of part-time child care is expected to be improved by enhancement of the welfare or treatment of part-time child care teachers through this study.
The purpose of this study is to find out and improve the job satisfaction, working environment, difficulties, etc. of part-time child care teachers who determine the quality of the services of part-time child care. The research questions set for this study are as the following. First, how is the job satisfaction in accordance with the background variables of part-time child care teachers? Secondly, how are the difficulties in accordance with the background variables of part-time child care teachers? The subjects of this study were part-time child care teachers taking care of children all over the country. As for the job satisfaction of part-time child care teachers a pre-school job satisfaction measuring tool(Early Child-hood Job Satisfaction Survey: ECJSS) created by Purdue Teacher Opinionaire (PTO) and Jorde Bloom(1989) made by Bently and Remple(1970) was modified and interpreted to fit our conditions and used with a 75-question survey by Cho Sung Yeon(2004) modified by Shin Dong Hee(2005) to be modified and supplemented by a the head of Department and 2 professors in the department of child welfare based on a survey conducted on part-time child care teachers on the difficulties and demands and improvement measures. This study used the SPSS WIN version 20.0 program for analysis. First of all, a frequency analysis was conducted to find out the general characteristics and difficulties, as well as the demands and improvement matters of the subjects of this study. Secondly, a Cronbach`s α was calculated in order to verify the reliability of each question of the measuring tool. Thirdly, an independent two-sample T-test and one way-ANOVA were conducted in order to measure the differences of job satisfaction and difficulties in accordance with the background variables of the subjects. The summary of the results of this study is as the following. First of all, examining the job satisfaction in accordance with the background variables on part-time child care teachers, job satisfaction in accordance with age was shown to be higher in the relationship with the head of the school along with the increase in age, but was shown to be low in work environment and facilities. Marital status was shown to be high in relations between work as a child care teacher and parent-teacher relationship. As for experience in raising a child, results were shown to be high in the relations between relationship with the head of the school and parent-teacher relationship. The job satisfaction of the work as an experienced child care teacher was high. As for working area, the job satisfaction was high as a child care teacher in the Seoul and Gyeonggi area in the relations between working environment and facilities and relationship with colleagues. Satisfaction of working environment and facilities showed a tendency to be higher in ‘workplace daycare centers’ rather than ‘private daycare centers’ in terms of type of institute. The work as a child care teacher did not show clear differences, but there were differences among groups. The average of working environment and facilities was shown to be low for facilities for 40 people or more than facilities for 39 people or less. The work as a child care teacher was shown to be higher in facilities for 40 people or more. As for pay class, child care teachers who get their pay class acknowledged were high in working environment and facilities as well as supporting resources and welfare. Secondly, the results of examining the level of difficulties of part-time child care teachers are as the following. Most levels of difficulties in accordance with background variables did not show significant differences, but the level of difficulties in accordance with level of education was lower for more highly educated teachers than high school graduate teachers. The difficulties in accordance with the size of facility were shown to be lower in facilities for 39 people or less, and the difficulties in accordance with working area were shown to be more difficult for teachers adapting to children, work load, less users, and working in the Seoul and Gyeonggi area. Thirdly, when examining the demands and improvement matters in accordance with the difficulties of part-time child care teachers, the part-time child care teachers were having difficulties with adapting to children, and are demanding an adjustment to the teacher-to-child ratio or an assistant teacher. This is a matter to certainly to consider for enhancing the quality of part-time child care. The quality of part-time child care is expected to be improved by enhancement of the welfare or treatment of part-time child care teachers through this study.
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