본 연구는 만 5세의 유아를 대상으로 재활용품을 활용한 미술활동을 구성하고 유아의 환경신념태도, 그리기표상능력에 미치는 효과를 분석하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 검증하기 위해서 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 전체 환경신념태도에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 자원영역에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 동식물영역에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 자연영역에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 오염영역에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 그리기 표상 능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-1) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 전체 그리기 표상 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 기본도형과 선의 병합에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 다양한 색체에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 세부적 묘사에 미치는 영향은 어떠한가? 2-5) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 조화로운 구성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-6) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 다양한 형체에 미치는 영향은 어떠한가? 2-7) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 주제관련 표상에 미치는 영향은 어떠한가? 2-8) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 표상의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-9) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 그림의 완성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-10) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 표상과 언어의 연계성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 S시에 소재한 H사립 유치원의 만 5세반 유아 총 34명(실험집단 17명 비교집단 17명)을 대상으로 설정하였다. 실험집단 유아의 평균월령은 73.5개월 이였으며 비교집단 유아의 평균월령은 73.7개월로 동일연령집단으로 구성하였다. 연구도구는 유아의 환경신념태도를 검사하기 위해 지성애․신금호(2012)가 개발한 유아용 환경신념과 태도 검사 도구를 사용하였으며 유아의 그리기표상능력을 측정하기 위해서는 지성애(2001)가 개발한 ‘그리기표상능력 평가척도’를 사용하였다. 본 연구는 선행연구와 문헌연구의 고찰을 통하여 연구자가 먼저 활동을 고안한 뒤, 미술활동의 목적 및 목표, 활동 선정기준 및 재활용품 선정, 활동내용, 교수-학습 방법, ...
본 연구는 만 5세의 유아를 대상으로 재활용품을 활용한 미술활동을 구성하고 유아의 환경신념태도, 그리기표상능력에 미치는 효과를 분석하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 검증하기 위해서 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 전체 환경신념태도에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 자원영역에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 동식물영역에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 자연영역에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 오염영역에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 그리기 표상 능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-1) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 전체 그리기 표상 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 기본도형과 선의 병합에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 다양한 색체에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 세부적 묘사에 미치는 영향은 어떠한가? 2-5) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 조화로운 구성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-6) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 다양한 형체에 미치는 영향은 어떠한가? 2-7) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 주제관련 표상에 미치는 영향은 어떠한가? 2-8) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 표상의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-9) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 그림의 완성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-10) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 표상과 언어의 연계성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 S시에 소재한 H사립 유치원의 만 5세반 유아 총 34명(실험집단 17명 비교집단 17명)을 대상으로 설정하였다. 실험집단 유아의 평균월령은 73.5개월 이였으며 비교집단 유아의 평균월령은 73.7개월로 동일연령집단으로 구성하였다. 연구도구는 유아의 환경신념태도를 검사하기 위해 지성애․신금호(2012)가 개발한 유아용 환경신념과 태도 검사 도구를 사용하였으며 유아의 그리기표상능력을 측정하기 위해서는 지성애(2001)가 개발한 ‘그리기표상능력 평가척도’를 사용하였다. 본 연구는 선행연구와 문헌연구의 고찰을 통하여 연구자가 먼저 활동을 고안한 뒤, 미술활동의 목적 및 목표, 활동 선정기준 및 재활용품 선정, 활동내용, 교수-학습 방법, 교사의 역할을 구성하였다. 유아교육 현장의 5년 경력 이상의 교사 2인과 분석을 통해 활동을 구성하고, 유아교육 전문가의 조언을 통해 수정 및 보안을 하여 최종적으로 활동을 구성하였다. 재활용품을 활용한 미술활동은 유아들이 실생활에서 자주 본 재활용품들에 관심을 가지고 교사의 발문을 통해 쓰레기가 아닌 자원을 재활용하는 재료임을 인식하게 하였다. 그 후 주변에 있는 재활용품을 이용하여 평면 작품, 입체작품, 감상, 협동작품을 완성하고 완성된 작품을 감상 또는 평가 해보았다. 비교집단의 환경 이야기나누기에 기초한 미술활동은 유아들이 유치원이나 가정에서 쉽게 접근할 수 있는 여러 가지 미술재료들로 고안하였으며, 유아의 발달 특성과 흥미를 고려하여 능동적이고 생활중심의 미술활동으로 구성하였다. 또한 우리나라 생활주제를 기초로 하여 각 활동마다 환경 내용이 연계될 수 있도록 미술활동을 구성하였다. 두 집단 모두 대그룹 활동으로 실시하였다. 본 연구의 실험 처치는 2015년 9월 2일부터 9월 25일까지 주 3회, 총 12회의 실험처치를 실시하였다. 실험집단 유아들에게는 재활용품을 활용한 미술활동을 처치하였고, 비교집단 유아들에게는 환경 이야기 나누기에 기초한 미술활동을 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 재활용품을 활용한 미술활동이 환경 이야기나누기에 기초한 미술활동보다 유아의 환경신념태도 증진에 유의미한 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 또한 환경신념태도의 하위 영역인 중 ‘자원’과 ‘자연’ 영역에서도 재활용품을 활용하는 미술활동을 처치한 실험집단 유아들의 점수가 비교집단 유아들의 점수보다 유의미하게 증진된 것으로 밝혀졌다. 둘째, 재활용품을 활용한 미술활동이 환경 이야기나누기에 기초한 미술활동보다 유아의 그리기표상능력 증진에 유의미하게 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 또한 그리기표상능력의 하위영역에 포함된 다양한 색채와 세부적 묘사, 조화로운 구성과 다양한 형체, 주제관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성 영역에서도 재활용품을 활용하는 미술활동을 처치한 실험집단 유아들의 점수가 비교집단 유아들의 점수보다 유의미하게 증진된 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과가 ‘재활용품을 활용한 미술활동’이 유아교육현장에서 유아의 환경신념과 태도를 발달시키고 그리기표상능력을 함양시키는데 적용할 수 있는 교육현장 타당성을 입증한 것이라고 하겠다. 따라서 이런 연구의 결과를 토대로 유아의 환경신념태도와 그리기표상능력을 증진시키고 예술 영역에 대한 교육적 효과를 높이기 위해 교육현장에서 ‘재활용품을 활용한 미술활동’을 적극적으로 활용할 것을 기대한다.
본 연구는 만 5세의 유아를 대상으로 재활용품을 활용한 미술활동을 구성하고 유아의 환경신념태도, 그리기표상능력에 미치는 효과를 분석하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 검증하기 위해서 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 전체 환경신념태도에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 자원영역에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 동식물영역에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 자연영역에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 환경신념태도 중 오염영역에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 그리기 표상 능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-1) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 전체 그리기 표상 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 기본도형과 선의 병합에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 다양한 색체에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 세부적 묘사에 미치는 영향은 어떠한가? 2-5) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 조화로운 구성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-6) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 다양한 형체에 미치는 영향은 어떠한가? 2-7) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 주제관련 표상에 미치는 영향은 어떠한가? 2-8) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 표상의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-9) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 그림의 완성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-10) 재활용품을 활용한 미술활동이 유아의 표상과 언어의 연계성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 S시에 소재한 H사립 유치원의 만 5세반 유아 총 34명(실험집단 17명 비교집단 17명)을 대상으로 설정하였다. 실험집단 유아의 평균월령은 73.5개월 이였으며 비교집단 유아의 평균월령은 73.7개월로 동일연령집단으로 구성하였다. 연구도구는 유아의 환경신념태도를 검사하기 위해 지성애․신금호(2012)가 개발한 유아용 환경신념과 태도 검사 도구를 사용하였으며 유아의 그리기표상능력을 측정하기 위해서는 지성애(2001)가 개발한 ‘그리기표상능력 평가척도’를 사용하였다. 본 연구는 선행연구와 문헌연구의 고찰을 통하여 연구자가 먼저 활동을 고안한 뒤, 미술활동의 목적 및 목표, 활동 선정기준 및 재활용품 선정, 활동내용, 교수-학습 방법, 교사의 역할을 구성하였다. 유아교육 현장의 5년 경력 이상의 교사 2인과 분석을 통해 활동을 구성하고, 유아교육 전문가의 조언을 통해 수정 및 보안을 하여 최종적으로 활동을 구성하였다. 재활용품을 활용한 미술활동은 유아들이 실생활에서 자주 본 재활용품들에 관심을 가지고 교사의 발문을 통해 쓰레기가 아닌 자원을 재활용하는 재료임을 인식하게 하였다. 그 후 주변에 있는 재활용품을 이용하여 평면 작품, 입체작품, 감상, 협동작품을 완성하고 완성된 작품을 감상 또는 평가 해보았다. 비교집단의 환경 이야기나누기에 기초한 미술활동은 유아들이 유치원이나 가정에서 쉽게 접근할 수 있는 여러 가지 미술재료들로 고안하였으며, 유아의 발달 특성과 흥미를 고려하여 능동적이고 생활중심의 미술활동으로 구성하였다. 또한 우리나라 생활주제를 기초로 하여 각 활동마다 환경 내용이 연계될 수 있도록 미술활동을 구성하였다. 두 집단 모두 대그룹 활동으로 실시하였다. 본 연구의 실험 처치는 2015년 9월 2일부터 9월 25일까지 주 3회, 총 12회의 실험처치를 실시하였다. 실험집단 유아들에게는 재활용품을 활용한 미술활동을 처치하였고, 비교집단 유아들에게는 환경 이야기 나누기에 기초한 미술활동을 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 재활용품을 활용한 미술활동이 환경 이야기나누기에 기초한 미술활동보다 유아의 환경신념태도 증진에 유의미한 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 또한 환경신념태도의 하위 영역인 중 ‘자원’과 ‘자연’ 영역에서도 재활용품을 활용하는 미술활동을 처치한 실험집단 유아들의 점수가 비교집단 유아들의 점수보다 유의미하게 증진된 것으로 밝혀졌다. 둘째, 재활용품을 활용한 미술활동이 환경 이야기나누기에 기초한 미술활동보다 유아의 그리기표상능력 증진에 유의미하게 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 또한 그리기표상능력의 하위영역에 포함된 다양한 색채와 세부적 묘사, 조화로운 구성과 다양한 형체, 주제관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성 영역에서도 재활용품을 활용하는 미술활동을 처치한 실험집단 유아들의 점수가 비교집단 유아들의 점수보다 유의미하게 증진된 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과가 ‘재활용품을 활용한 미술활동’이 유아교육현장에서 유아의 환경신념과 태도를 발달시키고 그리기표상능력을 함양시키는데 적용할 수 있는 교육현장 타당성을 입증한 것이라고 하겠다. 따라서 이런 연구의 결과를 토대로 유아의 환경신념태도와 그리기표상능력을 증진시키고 예술 영역에 대한 교육적 효과를 높이기 위해 교육현장에서 ‘재활용품을 활용한 미술활동’을 적극적으로 활용할 것을 기대한다.
The purpose of this study was to organize recycled material-used art activities and then examine its effects on the environmental belief & attitude and drawing representational ability of young children of five years old. For this, study questions were established as follows: 1. 'What effe...
The purpose of this study was to organize recycled material-used art activities and then examine its effects on the environmental belief & attitude and drawing representational ability of young children of five years old. For this, study questions were established as follows: 1. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude?' 1-1. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude in the whole area?' 1-2. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude in the area of resources?' 1-3. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude in the area of animals and plants?' 1-4. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude in the area of nature?' 1-5. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude in the area of pollution?' 2. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability?' 2-1. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the whole area?' 2-2. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of basic figures and line combinations?' 2-3. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of diverse colors?' 2-4. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of detailed description?' 2-5 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of harmonious composition?' 2-6. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of diverse shapes?' 2-7. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of theme-related representation?' 2-8. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of representational creativity?' 2-9. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of drawing completion?' 2-10. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of connectivity between representation and language?' Study subjects were 34 children of five years old at H Private Kindergarten in S City, and 17 of them were assigned to an experiment group and another 17 of them were assigned to a control group. The mean age of children in the experiment group was 73.5 months, whereas that of children in the control group was 73.7 months. Therefore, they were homogeneous in age. In order to examine young children's environmental belief & attitude, 'The Environmental Belief and Attitude Scale for Young Children' developed by Chi Sung-Ae & Sin Kum-Ho (2012) was used. And in order to test young children's drawing representational ability, 'The Drawing Representational Ability Scale for Young Children' developed by Chi Sung-Ae (2001) was used. In this study, activities were worked out in advance based on preceding studies and literature research. And then the author organized the aim and target of art activities, the criteria of selection of activities and recycled materials, the contents of activities, the methods of teaching/learning, and the role of teachers. Activities were worked out by consulting with two teachers whose career was more than five years, and then via the advice of an expert in the early childhood education the activities were modified and supplemented. Through teacher's questions, young children were made to be interested in recycled materials they frequently contacted in daily life and then perceive them not as wastes but as resources that could be used in art activities. And then using recycled materials around, plane works, three-dimensional works, appreciation, and cooperative works were completed and then completed works were appreciated and evaluated. Children in the control group carried out environmental story sharing-based art activities using easily accessible art materials at kindergartens or homes. By taking the characteristic of development and interest of young children into account, their activities consisted of active and life-centered art activities. In addition, based on domestic life-themes, every activity was connected with the contents of environment. Both groups carried out large-group activities. Experiment was carried out in 12 sessions, three times per week, from September 2 to 25, 2015. Children in the experiment group carried out recycled material-used art activities, whereas children in the control group carried out environmental story sharing-based art activities. Study findings are as follows: First, recycled material-used art activities had significantly higher effects on the increase of young children's environmental belief & attitude than environmental story sharing-based art activities did. In such sub-areas of environmental belief & attitude as 'resources' and 'nature', the score of children in the experiment group who carried out recycled material-used art activities was significantly higher than that of children in the control group. Second, recycled material-used art activities had significantly higher effects on the increase of young children's drawing representational ability than environmental story sharing-based art activities did. In such sub-areas of drawing representational ability as 'diverse colors,' 'detailed description,' 'harmonious composition,' 'diverse shapes,' 'theme-related representation,' 'representational creativity,' 'drawing completion,' and 'connectivity between representation and language,' the score of children in the experiment group who carried out recycled material-used art activities was significantly higher than that of children in the control group. Based on study findings, the validity of recycled material-used art activities which could be applicable to the development of young children's environmental belief & attitude and the cultivation of young children's drawing representational ability in the actual scenes of young children's education seems to be proved. Therefore, the author hopes recycled material-used art activities will be actively carried out at kindergartens in the future, thus increasing young children's environmental belief & attitude and drawing representational ability, and improving its educational effects in the area of art.
The purpose of this study was to organize recycled material-used art activities and then examine its effects on the environmental belief & attitude and drawing representational ability of young children of five years old. For this, study questions were established as follows: 1. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude?' 1-1. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude in the whole area?' 1-2. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude in the area of resources?' 1-3. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude in the area of animals and plants?' 1-4. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude in the area of nature?' 1-5. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's environmental belief & attitude in the area of pollution?' 2. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability?' 2-1. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the whole area?' 2-2. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of basic figures and line combinations?' 2-3. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of diverse colors?' 2-4. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of detailed description?' 2-5 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of harmonious composition?' 2-6. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of diverse shapes?' 2-7. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of theme-related representation?' 2-8. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of representational creativity?' 2-9. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of drawing completion?' 2-10. 'What effects does the recycled material-used art activity have on young children's drawing representational ability in the area of connectivity between representation and language?' Study subjects were 34 children of five years old at H Private Kindergarten in S City, and 17 of them were assigned to an experiment group and another 17 of them were assigned to a control group. The mean age of children in the experiment group was 73.5 months, whereas that of children in the control group was 73.7 months. Therefore, they were homogeneous in age. In order to examine young children's environmental belief & attitude, 'The Environmental Belief and Attitude Scale for Young Children' developed by Chi Sung-Ae & Sin Kum-Ho (2012) was used. And in order to test young children's drawing representational ability, 'The Drawing Representational Ability Scale for Young Children' developed by Chi Sung-Ae (2001) was used. In this study, activities were worked out in advance based on preceding studies and literature research. And then the author organized the aim and target of art activities, the criteria of selection of activities and recycled materials, the contents of activities, the methods of teaching/learning, and the role of teachers. Activities were worked out by consulting with two teachers whose career was more than five years, and then via the advice of an expert in the early childhood education the activities were modified and supplemented. Through teacher's questions, young children were made to be interested in recycled materials they frequently contacted in daily life and then perceive them not as wastes but as resources that could be used in art activities. And then using recycled materials around, plane works, three-dimensional works, appreciation, and cooperative works were completed and then completed works were appreciated and evaluated. Children in the control group carried out environmental story sharing-based art activities using easily accessible art materials at kindergartens or homes. By taking the characteristic of development and interest of young children into account, their activities consisted of active and life-centered art activities. In addition, based on domestic life-themes, every activity was connected with the contents of environment. Both groups carried out large-group activities. Experiment was carried out in 12 sessions, three times per week, from September 2 to 25, 2015. Children in the experiment group carried out recycled material-used art activities, whereas children in the control group carried out environmental story sharing-based art activities. Study findings are as follows: First, recycled material-used art activities had significantly higher effects on the increase of young children's environmental belief & attitude than environmental story sharing-based art activities did. In such sub-areas of environmental belief & attitude as 'resources' and 'nature', the score of children in the experiment group who carried out recycled material-used art activities was significantly higher than that of children in the control group. Second, recycled material-used art activities had significantly higher effects on the increase of young children's drawing representational ability than environmental story sharing-based art activities did. In such sub-areas of drawing representational ability as 'diverse colors,' 'detailed description,' 'harmonious composition,' 'diverse shapes,' 'theme-related representation,' 'representational creativity,' 'drawing completion,' and 'connectivity between representation and language,' the score of children in the experiment group who carried out recycled material-used art activities was significantly higher than that of children in the control group. Based on study findings, the validity of recycled material-used art activities which could be applicable to the development of young children's environmental belief & attitude and the cultivation of young children's drawing representational ability in the actual scenes of young children's education seems to be proved. Therefore, the author hopes recycled material-used art activities will be actively carried out at kindergartens in the future, thus increasing young children's environmental belief & attitude and drawing representational ability, and improving its educational effects in the area of art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.